پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۳۸۵۳۵۰
تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۹
هاشم داداش‌پور معاون وزیر علوم تحقیقات و فناوری و رئیس سازمان امور دانشجویان گفت: تبادل استاد و دانشجو و همچنین ایجاد فرصت‌های مطالعاتی کوتاه مدت میان دو کشور کره شمالی و ایران می‌تواند در ارتقا علمی دو کشور مؤثر واقع شود. با توجه به اشرافیت عمومی مردم بر شرایط کره شمالی، این پیشنهاد با طیفی از برخوردهای طنز آلود و مسخره کردن طراحهان برنامه ، نگرش با رویکرد رادیکال و برداشت توهین به نظام آموزش عالی کشور و در نهایت نگرش بعنوان لایه رویی برنامه ای در برنامه ، مواجه بوده است.

شعار سال: هاشم داداش‌پور معاون وزیر علوم تحقیقات و فناوری و رئیس سازمان امور دانشجویان با «هانگ سونگ او» سفیر کشور کره شمالی در محل این سازمان دیدار و گفتگو کردند. به گزارش سازمان امور دانشجویان، داداش‌پور در این مراسم ضمن خوش آمد گویی به میهمانان گفت: میان کشور ایران و کره شمالی ارتباطات خوبی وجود دارد و ما در این جلسه، قصد داریم در گسترش این ارتباطات سهیم باشیم.تبادل استاد و دانشجو میان دو کشور و ایجاد فرصت‌های مطالعاتی کوتاه مدت برای دانشجویان و اساتید می‌تواند در تحکیم روابط دو کشور مورد توجه قرار گیرد.

ابراز علاقه وزارت علوم برای تبادل دانشجو و فرصت مطالعاتی در کره شمالی

رئیس سازمان امور دانشجویان اظهار کرد: روابط دراز مدتی میان ایران و کره شمالی وجود داشته و دارد که دوام و بقای این روابط می‌تواند با تبادلات علمی میان دو کشور افزایش یابد به همین منظور در خصوص ادامه تحصیل دانشجویان کره شمالی در ایران آمادگی خود را اعلام کرده و مراکز آموزش عالی ایران با توجه به جایگاهی که در سطح جهانی دارند، ظرفیت خوبی برای ادامه تحصیل دانشجویان کره شمالی می‌توانند فراهم سازند. داداش‌پور با بیان نشر و توسعه زبان فارسی در کشور کره تصریح کرد: زبان یک معیار مشترک است و سبب تقویت همکاری‌های مشترک دو کشور در زمینه‌های علمی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی می‌شود.

در ادامه این جلسه سفیر کشور کره شمالی ضمن تشکر از دعوت سازمان امور دانشجویان گفت: افزایش ارتباطات میان دو کشور ایران و کره بسیار اهمیت دارد و ما اینجا هستیم تا به گسترش این ارتباطات کمک کنیم. وی با بیان اینکه اولویت ما امور آموزشی و پژوهشی دانشجویان و نخبگان است؛ تصریح کرد: در این راستا برای ما اهمیت دارد تا با کشور شما ارتباط دو سویه داشته باشیم، مشتاق هستیم همکاری‌های علم و فناوری میان دو کشور را تقویت کنیم. در واقع اگر دو کشور در زمینه آموزش از تجربه یکدیگر استفاده کنند قدرت آن‌ها چندین برابر خواهد شد.

سناریوها و تحلیل های ارایه شده در خصوص تبادل دانشجوی ایران با کره شمالی:

سخنان هاشم داداش‌پور معاون وزیر علوم تحقیقات و فناوری و رئیس سازمان امور دانشجویان در مورد «برنامه تبادل دانشجو با کره شمالی» به شکل وسیعی در رسانه‌ها بازتاب یافت. کره شمالی یکی از فقیرترین و البته بسته‌ترین کشور‌های جهان است. پیونگ یانگ یک شبکه داخلی اینترنت به نام Kwangmyong ایجاد کرده که کاملاً از اینترنت خارجی مجزا است. طرحی که به اعتقاد برخی از منتقدین، گروهی از مذیران و مسئولین جمهوری اسلامی امیدوار هستند در قالب شبکه ملی اطلاعات در ایران کپی‌سازی نمایند. با توجه به استاندارد‌های بسیار پایین تمام جنبه‌های زندگی از جمله آموزش در کره شمالی، طرح تبادل دانشجو میان ایران و این کشور، تعجب برخی کارشناسان و چهره‌های دانشگاهی را در پی داشته است. 
در سال ۲۰۱۸ دولت کره شمالی قراردادی با آلمان منعقد کرد که بر اساس آن دانشجویان کره‌ای می‌توانستند در برخی رشته‌های که تحریم‌ها را نقض نمی‌کند، در دانشگاه‌های آلمان تحصیل کنند. پروفسور چونگ یون چان در موسسه آموزش وحدت در سئول در اینباره به وب سایت world.kbs.co.kr گفت، فقط فرزندان خانواده‌های بسیار نزدیک به حزب حاکم امکان تحصیل در خارج از کشور را دارند. مدلی شبیه به ایران که در آن بورسیه‌های تحصیلی خارج از کشور غالباً به آقازاده‌های الیگارشی نزدیک به حاکمیت یا فرزندان مسئولین دولتی تعلق می‌گیرد.
آمار دقیقی از تعداد دانشجویان کره شمالی در خارج از کشور وجود ندارد. اما یک گزارش یونسکو نشان می‌دهد که بیش از ۱۴۰۰ شهروند کره شمالی در سال ۲۰۱۲، در نقاط مختلف جهان تحصیل می‌کردند. بر اساس این گزارش، دولت کره شمالی ترجیح داده است، پس از چین، به ترتیب کشور‌های روسیه، هند، فرانسه، استرالیا و کانادا را به عنوان مقصد تحصیلی دانشجویان خود برگزیند. در سال ۲۰۱۹ سفارت چین در کره شمالی در سایت خود اعلام کرد که هر ساله حدود ۴۰۰ نفر از کره شمالی برای تحصیل در مقاطع لیسانس، فوق لیسانس یا دکترا به چین اعزام می‌شوند.
دانشجویان کره‌ای که به دقت گزینش شده‌اند، باید قبل از اعزام به مدت شش ماه در موسسه مطالعات خارجی پیونگ یانگ در کلاس‌های عقیدتی سیاسی شرکت کنند، همچنین باید یک دوره سه ماهه را در دفتر امور بین الملل حزب کمونیست بگذارنند، به ادعای وزارت وحدت کره جنوبی، از این دانشجویان در کره شمالی خواسته می‌شود که در مدت اقامت در خارج از کشور، با نظارت بر دوستانشان، گزارش دقیق گفتار و رفتار آن‌ها را به صورت ماهانه برای سازمان امنیت ارسال کنند. کیم جونگ اون رهبر فعلی این کشور نیز خو در موسسه آموزشی دولتی در برن سوئیس تحصیل کرده است.
الک سیگلی شهروند استرالیایی که برای مطالعات بیشتر در مورد این کشور در دانشگاه کیم ایل سونگ کره شمالی ثبت نام کرد، به سایت nknews گفت: سازمان امنیت این کشور به حدی از تحصیل یک شهروند غربی در این کشور تعجب کرده بود که در نهایت مسئله به بازداشت و بازجویی او انجامید. به گفته وی، اندک دانشجویان خارجی مشغول به تحصیل در این کشور باید دروس زیادی را که در تمجید از رهبران و حزب حاکم این کشور تدوین شده است پاس نمایند.
به نوشته master-maestrias ۱۰۰ دانشجوی خارجی که در دانشگاه کیم سونگ دوم تحصیل می‌کنند، چینی، روسی و ویتنامی هستند که تنها برای یادگیری زبان کره‌ای در آنجا حضور دارند. این دانشجویان بعد‌ها در سازمان‌های حاکمیتی این سه کشور که با کره شمالی در تعامل است (مانند وزارت امور خارجه) مشغول به کار خواهند شد.
خارجی‌ها تنها می‌توانند در سه دانشگاه پیونگ یانگ، کیم ایل سونگ و علم و صنعت پیونگ یانگ تحصیل کنند، به غیر از زبان کره‌ای آن‌ها می‌توانند در رشته‌های مانند تاریخ انقلاب کیم ایل سونگ یا اقتصاد جوچه (مدلی مشابه مفهوم اقتصاد مقاومتی در ایران) ثبت نام کنند.
طبق تحریم‌های جدید سازمان ملل، هیچ کشوری حق پذیرش کارگران کره شمالی را ندارد. به گفته پایگاه خبری thediplomat کره شمالی از پوشش اعزام دانشجو برای دور زدن این تحریم‌ها استفاده می‌کند و کارگران کره شمالی با ویزای دانشجویی یا کارآموزی به دیگر کشور‌ها اعزام می‌شوند. با توجه به سطح آموزش عالی در ایران این نکته که آیا دانشجویان کره‌ای در آینده تحت نام دانشجو، اما به عنوان کارگر به ایران اعزام می‌شوند، مسئله‌ای است که نیازمند اظهارنظر مسئولان رسمی است.
دولت‌های غربی همیشه به روابط ایران و کره شمالی با دیده تردید نگریسته اند. پس از آنکه کیم گیل سانگ یک مسئول اهل کره شمالی پناهنده به غرب، مدعی شد که موشک شهاب ۳ ایرانی بر اساس همکاری با آکادمی دفاع ملی کره و از روی موشک هواسانگ کره‌ای، کپی‌برداری شده است، سوء‌ظن غربی‌ها نیز تشدید شد. با توجه به آنکه صنعت هسته‌ای و موشکی کره شمالی از ایران پیشرفته‌تر به نظر می‌رسد، آن‌ها اعزام دانشجو به کره شمالی را احتمالاً در این راستا ارزیابی خواهند کرد.
کره شمالی برای اعزام فرزندان هیئت حاکمه به عنوان دانشجو به خارج از کشور گزینه‌های جذاب‌تری مانند چین را پیش رو دارد، به همین دلیل پیرامون تحصیل دانشجویان اهل کره شمالی در سیستم آموزش عالی ایران، پرسش‌های بسیاری مطرح شده است. پذیرش کارگران کره شمالی در ایران تحت عنوان دانشجو می‌تواند راهی باشد که مسئولین در ایران برای جبران خدمات کره شمالی انتخاب کرده باشند، گذاره‌های که با توجه به روابط رمزآلود دو کشور بعید است از طرف مسئولین تهران یا پیونگ یانگ مورد تایید رسمی و حتی تکذیب، قرار گیرد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری آفتاب، تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۴۰۱، کدخبر: ۸۱۳۹۸۹، aftabnews.ir / سایر منابع .

اخبار مرتبط
برچسب ها: هاشم داداش‌پور معاون وزیر علوم تحقیقات و فناوری ، تبادل استاد و دانشجو با کره شمالی ، تبادل دانشجو میان ایران و کره شمالی ، تبادل استاد میان ایران و کره شمالی ، گسترش ارتباطات دانشگاهی ایران و کره شمالی ، تبادلات علمی ایران و کره شمالی ، ادامه تحصیل دانشجویان کره شمالی در دانشگاه های ایران ، نشر و توسعه زبان فارسی در کشور کره ، همکاری های علم و فناوری میان ایران و کره ، تحصیل دانشجویان ایرانی در کره شمالی ، تحصیل دانشجویان کره شمالی در ایران ، ارتباط دانشگاهی ایران و کره شمالی ، تبادل دانشجو با کره شمالی ، برخوردهای سه گانه طنز توهین و پشت پرده ای با پیشنهاد تبادل دانشجو با کره شمالی ، طراح تبادل دانشجو با کره شمالی ، پشت پرده تبادل دانشجو با کره شمالی ، اینترنت کره شمالی ، Kwangmyong ، موسسه مطالعات خارجی پیونگ یانگ ، دفتر امور بین الملل حزب کمونیست ، موسسه آموزشی دولتی برن سوئیس ، دانشجویان سایر کشورها در کره شمالی ، یادگیری زبان خارجی ، دانشگاه های پیونگ یانگ کیم ایل سونگ و علم و صنعت پیونگ یانگ ، تاریخ انقلاب کیم ایل سونگ ، اقتصاد جوچه مدلی مشابه مفهوم اقتصاد مقاومتی در ایران ، افشاگری های کیم گیل سانگ کره شمالی برعلیه برنامه های موشکی ایران ، آکادمی دفاع ملی کره شمالی ، ادعای کپی بودن شهاب سه از روی موشک هواسانگ کره‌ای ، جذابیت چین برای اعزام دانشجو از کره شمالی ، جذابیت کره شمالی برای دانشجویان صنایع دفاعی و هسته ای ایران
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین