پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۵۶۸۶
تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۲
بعد از تحولات تیرماه سال گذشته کشور افغانستان حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر از اتباع این کشور وارد ایران شدند که بخشی از آن‌ها را نخبگان افغانستانی تشکیل می‌دهند. صادق رضا دوست مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور گفت: در زمان حاضر پنج میلیون مهمان افغانستانی از طیف‌های مختلف در کشور حضور دارند.

شعار سال: صادق رضا دوست روز دوشنبه در حاشیه همایش مدیران کل امور اتباع استانداری‌های جنوب کشور در گفتگو با ایرنا افزود: بعد از تحولات تیرماه سال گذشته کشور افغانستان حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر از اتباع این کشور وارد ایران شدند که بخشی از آن‌ها را نخبگان افغانستانی تشکیل می‌دهند.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی از دیرباز میزبان خوبی برای آورگان و مهاجران افغانستانی و سایر کشور‌های دیگر بوده است اظهار کرد: افغانستانی‌ها بیش از۴۰ سال است که مهمانان جمهوری اسلامی ایران هستند و تلاش شده خارج از عرف‌های بین المللی با محبت، روی باز و با رویکرد بسیار خوب از آن‌ها پذیرایی شود.

رضا دوست تاکید کرد: مهمان نوازی مردمان ایران باعث شده که اتباع افغانستانی در این سال‌ها در این کشور بمانند.

مشارکت بیش از ۲ میلیون نفر از اتباع افغانستانی در طرح سرشماری

وی با اشاره به اجرای طرح سرشماری سال‌های ۹۵ و ۹۶ اتباع افغانستانی و یا کسانی که اوایل امسال وارد ایران شده اند گفت: این طرح سرشماری با هدف بازشماری و به روز شدن اطلاعات، ساماندهی، شناسایی و برنامه ریزی برای اتباع افغانستانی جدید انجام شده است.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور ادامه داد: بسیاری از اتباع افغانستانی که بعد از تحولات جدید این کشور وارد ایران شده اند شرایط لازم برای تحصیل را نداشتند و تلاش شد در کنار تامین امکانات آموزشی نیاز آنان به خدمات بهداشتی و پزشکی، اسکان، اشتغال و معیشت نیز تامین شود.

رضا دوست گفت: براساس سرشماری انجام شده حدود ۲میلیون و ۶۰۰ هزار نفر از اتباع افغانستانی بازشماری و شناسایی جدید شده و به آن‌ها برگه‌های موقت اقامت جمهوری اسلامی (برگه حضور موقت در کشور) داده شده و تا ۳۰ دیماه حضور، اقامت و برخی خدمات ارائه شده به آن‌ها قانونی و موجه است و می‌توانند در کشور حضور داشته باشند.

وی یادآور شد: پس از آن مقدمات کار برای ارجاع این گروه از اتباع به کمیسیون ساماندهی برای تصمیم گیری در مورد آن‌ها انجام می‌شود براین اساس همه اتباعی که در کشور مشغول به کار هستند و زندگی دارند می‌مانند و برخی دیگر که شرایط لازم را ندارند هرچند جمعیت آن‌ها بسیار کم است به کشور خود بازمی‌گردند.

بازگشت داوطلبانه ۴۰۰ هزار نفر از اتباع افغانستانی

مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور ادامه داد: با وجود اطلاع رسانی لازم برای مشارکت درطرح سرشماری اتباع افغانستانی و۲ بارتمدید اجرای این طرح، اما همچنان برخی از اتباع به ما و طرح سرشماری اعتماد نکرده و در این طرح شرکت نکردند که این افراد بعنوان تبعه غیرمجاز شناخته شده و باید کشور را ترک کنند.

وی یادآور شد: با این وجود اگر درهمین بازه زمانی نیز مشخص و ثابت شود فردی شرایط مشارکت در سرشماری را نداشته بازهم در زمینه ثبت اطلاعات او همکاری لازم انجام می‌شود.

به گفته رضا دوست در ۹ ماه گذشته ۴۰۰ هزار نفر از اتباع افغاستانی که شرایط لازم برای ماندن در کشور را نداشته اند به صورت داوطلبانه به کشور خود بازگشتند؛ البته این جمعیت سیال است.

وی با اشاره به‌اینکه سازمان‌های بین المللی برای بازگشت داوطلبانه اتباع افغانستانی امتیازاتی در نظر گرفته است گفت: طی ۱۵ روز گذشته جلسه چهارجانبه‌ای با حضور جمهوری اسلامی، مسئولان افغانستانی و پاکستانی و کمیساریای عالی سازمان ملل متحد برای ایجاد زمینه بازگشت کسانی که شرایط بازگشت دارند برگزار شد.

افزایش جمعیت دانش آموزان افغانستانی به ۷۰۰ هزار نفر

وی با بیان اینکه با تلاش جمهوری اسلامی امکان تحصیل برای همه اتباع خارجی فراهم است گفت: تا قبل از تحولات کشور افغانستان ۵۵۲ هزار دانش آموز از این کشور در کنار دانش آموزان ایرانی مشغول به تحصیل بودند و امروز بعد از تحولات این کشور پیش بینی می‌شود این جمعیت به ۷۰۰ هزار نفر برسد.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور ادامه داد: همچنین از حدود ۱۵۰ هزار دانشجوی خارجی ۵۷تا ۵۸ هزار دانشجوی اتباع افغانستانی در کشور حضور دارند و آن‌هایی که سواد نداشتند نیز از امکانات سواد آموزی بهره‌مند شدند.

وی یادآور شد: افزون بر این برای ۱۵۰ هزار نفر از اتباع افغانستانی دفترچه سلامت صادر شده و مانند همه ایرانیان از خدمات درمانی رایگان بهره‌مند هستند.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور اضافه کرد: جمهوری اسلامی با حداقل اعتبارات و کمک‌های بین المللی بدون هیاهو و سر و صدا‌های بین المللی برای ایجاد زمینه مناسب زندگی برای اتباع افغانستانی تلاش کرده است، اما هستند کشور‌هایی که برای پذیرایی از تنها ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار نفر مهاجر کار‌های تبلیغاتی فراوانی انجام می‌دهند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت تحلیلی خبری عصر ایران، تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۴۰۱، کدخبر: ۸۷۲۵۰۶، www.asriran.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین