پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۶۲۷۸
تعداد نظرات: ۱۹ نظر
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۴
«سجاد زبرجدی»، شهید مدافع حرم در قسمتی از وصیت‌نامه‌اش آورده است: اگر درد و دل داشتید و یا خواستید مشورت بگیرید، بیایید سر مزارم؛ به لطف خداوند حاضر هستم. هفتم مهرماه 1395، پاسدار «سجاد زبرجدی» در دفاع از حرم عمه‌ سادات به دست نیرو‌های تکفیری وهابی در سوریه به شهادت رسید. آدرس مزارش بهشت زهرا ، قطعه ۵۰ ردیف ۱۱۷ شماره ۱۴ می‌باشد. سجاد بر اساس تجربه‌های زیستی و شخصی خود، توصیه‌های دینی- عرفانی خاصی برای ما به یادگار گذاشته است. رهبر معظم انقلاب، در زیارت اهل قبور و ذکر یاد دیروز خود از شهدا در بهشت زهرا(سه شنبه ۱۱ بهمن ماه 1401) بر مزار این شهید هم ذکر فاتحه داشتند.

شعار سال: شهید سجاد زبرجدی سهراب اهل تهران و محله خانی‌آبادنو ، متولد مهرماه 1370 ، از بسیجیان دهه هفتادی ،پرورش یافته در خانواده شهدا (شهید داود و شهید مرتضی کمانی از شهدای دوره دفاع مقدس از دایی های او هستند)،سپاهی مدافع حرم و .... . چند وقتی است که بدلیل وجود عبارات خاص در وصیت نامه شهید و برخی روایت ها از کرامات او، شاهد شهرت این شهید بزرگوار هستیم. هرچند که اعتقاد راسخ به کرامات شهدا داریم، اما ورود به این حوزه را همراه با تحفظات خاص دانسته و معتقدیم که باید بدور از نگاه های هیجانی،عرفی و انفعالی بوده و به اذن الله می بایست گرایش پذیر به سمت نگاه های عرفانی، شهودی ، تجارب دینی- استنباطی باشد.در متن زیر به بخش هایی از زندگی، شهادت و توصیه های دینی-عرفانی به یادگارمانده از این شهید پرداخته می شود. اطلاعات و توصیه ها بر اساس بررسی از منابع مستند گوناگون و مصاحبه با علی زبرجدی(برادر شهید)،فیروزه زیرجدی(خواهر شهید)، صفیه کمانی(مادر شهید)،برخی از دوستان شهید و مواردی همانند،جمع آوری و تدوین گردیده است.

برای درد دل به مزارم بیایید، به لطف خدا حاضرم

نـام خـانوادگـی: زبرجدی سهراب
نـام پـدر: محمد
تـاریخ تـولـد: ۱۳۷۰/۱۱/۱۹
مـحل تـولـد: تهران
سـن: ۲۵ سـال
دیـن و مـذهب: اسلام شیعه
وضـعیت تاهل:ذکرنشده(به احتمال بالا مجرد)
شـغل:اطـلاعاتی مـوجود نـیست ( آخرین شغل ، به احتمال زیاد سپاهی)
مـلّیـت:ایرانی

تاریخ شهادت:۱۳۹۵/۰۷/۰۷

مزارشهید: گلزار شهدای بهشت زهرا (س) قطعه ۵۰ ردیف ۱۱۷ شماره ۱۴

برای درد دل به مزارم بیایید، به لطف خدا حاضرم

نیمه‌های شب اوایل مهرماه (هفتم مهر 1395 )بود که صدای پیامک تلفن همراه، خبر شهادت شهید مدافع حرم سجاد زبرجدی را منتشر کرد. با خودم گفتم چه می‌کنند این جوانان عاشورایی که در ایام عزاداری سالار  شهیدان خود را به قافله کربلائیان می‌رسانند. همه داشته مادری که(صفیه کمانی) بعد از فوت همسرش با وجود مشکل شنوایی و عدم قدرت تکلم، فرزندانش را با حب اهل بیت پرورش داد و دست‌پرورده‌اش شهید مدافع حرم شد.

سجاد مدافع حرم ،دنباله‌روی راه دایی‌های حافظ وطن

همکلامی‌مان با مادر شهید سجاد زبرجدی شرایط خاصی داشت. مادری که سعی می‌کرد با زبان بی‌زبانی برایمان از دردانه شهیدش بگوید(کوچک ترین فرزند خانه). صفیه کمانی همه صحبت‌هایش را با بغض‌های ترک‌خورده‌ درهم می‌آمیخت و اگر نمی‌توانست منظورش را بفهماند، نوشتاری به دستم می‌داد تا به این ترتیب بتواند روایتگر زندگی تا شهادت فرزند شهیدش باشد. صفیه کمانی سخنانش را از دردانه‌اش اینگونه آغاز می‌کند:

سجاد در خانواده شهدا رشد کرد. دایی‌هایش داود و مرتضی کمانی هر دو از شهدای دفاع مقدس هستند. پسرم دوست داشت سپاهی شود و ما هم مشوقش بودیم. از خصوصیات بارز پسرم می‌توانم به محجوب بودن، داشتن ایمان قوی، پاکدامنی و شجاعت، صداقت و مهربانی، ورزشکار و بسیار مسئولیت‌پذیر بودن، اشاره کنم. به نظر من همه این خوب بودن‌ها و خالص بودن‌ها، به خاطر علاقه‌اش به سرگذشت دایی‌های شهیدش داود و مرتضی کمانی بود. 

برادر شهید سجاد زبرجدی می گوید که،سجاد ارادت خاصی به شهید حمیدرضا باقری داشت که در قطعه 24 ردیف 25 شماره 28 به خاک سپرده شده است. هفت سالی می‌شد که این ارتباط بین سجاد و شهید باقری وجود داشت. من و دوستانش نمی‌دانیم چرا سجاد این شهید را انتخاب کرده بود! اما به گفته خود سجاد همه حوائج و خواسته‌هایش را از برکت وجود شهید باقری گرفته بود. به نظر من آمین‌گوی دعای شهادت سجاد شهید حمیدرضا باقری بود شهید باقری در سال 1359 به شهادت رسیده است.

برای درد دل به مزارم بیایید، به لطف خدا حاضرم

از مادر شهید می‌خواهم در مورد تربیت فرزندانش بگوید.روایت می کند که من با تمام سختی‌های پیش رو در زندگی که عمده‌ترین آن‌ها از دست دادن همسرم و نداشتن مسکن و نبود منبع درآمد و مشکل تکلم و شنوایی‌ام بود، سه فرزندم را با حب ائمه اطهار بزرگ کردم.

برای درد دل به مزارم بیایید، به لطف خدا حاضرم

سجاد در اولین اعزامش به سوریه بسیار خوشحال بود (هرچند به خانواده نگفته بود که عازم سوریه است) و با شوق تمام روزشماری می‌کرد تا اینکه در اواخر خرداد ماه سال ۱۳۹۵ برای اولین بار عازم سوریه شد. پسرم سفارش‌هایی برای خانواده داشت که خواندن زیارت عاشورا، نافله، زیارت جامعه کبیره، دعا برای ظهور حضرت حجت، نماز اول وقت، امر به معروف و نهی از منکر، حفظ حجاب و پاکدامنی از جمله آن‌ها بود. سجاد هر موقع که می‌توانست زنگ می‌زد و از احوال خانواده باخبر می‌شد. اعزام دوم سجادم در تاریخ ۲۰/۶/۱۳۹۵ بود و نهایتاً بعد از گذشت ۱۸ روز، چهارشنبه ۷/۷/۹۵ به شهادت رسید.

برای درد دل به مزارم بیایید، به لطف خدا حاضرم

برادر شهید روایت می کند که مرتبه اول به من گفت که عازم کردستان است. بعد از بازگشت از مأموریت، به من گفت داداشی حقیقتش این است که من به سوریه رفته بودم. خیلی از دستش ناراحت شدم و گفتم تو چرا به من نگفتی؟ گفت به خاطر اینکه ناراحت و نگران نشوی نگفتم . بعد از مأموریت اولش 25 روز به مرخصی آمد که اواخر مرخصی به من گفت دارم برای مأموریتی به اصفهان می‌روم و هشت ماهی آنجا هستم. با خودم گفتم اینطوری سجاد تا هشت ماه دور و بر ما ماندگار است و به سوریه نمی‌رود اما دو روز قبل از اینکه به اصفهان برود. مأموریت پیش می‌آید و سجاد مجدداً داوطلبانه راهی سوریه می‌شود. 20 شهریور 95 بود. من رفتم به مادر و خواهرم سر بزنم که از زبان خواهرم شنیدم سجاد به سوریه رفته است.از دستش خیلی ناراحت بودم که چرا حقیقت را به من نگفته و راهی شده است. با خودم عهد کردم بعد از بازگشت کتک مفصلی به سجاد بزنم. چهار، پنج روز بعد از رسیدنش به حلب سوریه اول مهر ماه بود که به من زنگ زد. خیلی ناراحت بودم. گفتم من که با رفتنت مخالفتی نداشتم اما چرا به من نگفتی؟ گفت داداشی من دروغ نگفتم، قرار بود بروم اصفهان که مأموریت داوطلبانه خورد و به سوریه رفتم. روز پرواز هم تو سرکار بودی و من نمی‌توانستم به شما اطلاع بدهم.

برخی از توصیه های دینی-عرفانی مطرح در وصیتنامه شهید سجاد زبرجدی

سلام علیکم و رحمه الله

خداوند منان، تمام مخلوقات خود را در اختیار اشرف مخلوقات قرار داد تا اشرف مخلوقات حق را از باطل تشخیص دهد و سپس حق را انتخاب نموده و دائم به یاد و رضای خداوند مشغول باشد تا از حق منحرف نشود. اگر این بنده اشتباه کند تمام محیط اطراف به او تذکر می‌دهند، اگر گوش و چشم او نمرده باشد اثبات این جمله بسیار ساده است! شما چهل روز دایم الوضو باشید خواهید دید که در‌های رحمت خداوند چگونه یک به یک در مقابل شما باز خواهد شد.

*** نماز‌های واجب خود را دقیق و اول وقت بخوانید، خواهید دید که چگونه در‌های خداوند در مقابل شما باز خواهد شد.

*** سوره واقعه را هر شب یک مرتبه بخوانید، خواهید دید که چگونه فقر از شما روی برمی گرداند.

*** انسان اگر می‌خواهد به جایی برسد، با نماز شب می‌رسد.

*** برادران و خواهران من، اگر ما در راه امام زمان (عج) نباشیم بهتر است هلاک شویم و اگر در راه امام زمان مان استوار بمانیم بهتر است آرزوی شهادت کنیم، زیرا شهادت زندگی ابدی است.

*** برادران و خواهران من، امام زمان (عج) غریب است. نباید آقا را فراموش کنیم، زیرا آقا هیچ وقت ما را فراموش نمی‌کند و مدام در رحمت دعای خیرش هستیم. از شما بزرگواران خواهشی دارم، بعد از نماز‌های یومیه دعای فرج فراموش نشود و تا قرائت نکردید از جای خود بلند نشوید، زیرا امام منتظر دعای خیر شما است.

*** هر گناه ما، مانند سیلی است برای حجت ابن الحسن (ارواحنا فداه)

*** سه چیز را هر روز تلاوت کنید۱- زیارت عاشورا   ۲- نافله   ۳- زیارت جامعه کبیره .

برای درد دل به مزارم بیایید، به لطف خدا حاضرم

برای درد دل به مزارم بیایید، به لطف خدا حاضرم

*** اگر درد و دل داشتید و یا خواستید مشورت بگیرید بیایید سر مزارم، به لطف خداوند حاضر هستم.

*** من منتظر همه شما هستم. دعا می‌کنم تا هرکسی لیاقت داشته باشد شهید شود. خداوند سریع الاجابه است، پس اگر می‌خواهید این دعا را برای شما انجام دهم شما هم من را با خوشی یاد کنید.

تعداد بازدید : 846

*** همه ما همدیگر را در آخرت زیارت می‌کنیم. یکی با روی ماه و یکی با روی سیاه، انشالله همه با روی ماه باشیم؛ و سلام را به امام زمان (عج) بفرستید تا رستگار شوید.

*** خواندن فاتحه و یاد شما بسیار موثر است برای من، پس فراموش نکنید و از من راضی باشید. همه شما را به جان حضرت زهرا (س) قسم می‌دهم که من را فراموش نکنید و یادم کنید من هم حتما شما را یاد می‌کنم. نگذارید شیطان باعث جدایی ما بشود.

والسلام علیکم

تعداد بازدید : 648


بهشت زهرا (سلام الله علیها) قطعه ۵۰ ردیف ۱۱۷ شماره ۱۴

رهبر معظم انقلاب، در زیارت اهل قبور و ذکر یاد دیروز خود از شهدا در بهشت زهرا(سه شنبه ۱۱ بهمن ماه 1401) بر مزار این شهید هم ذکر فاتحه داشتند.

برای درد دل به مزارم بیایید، به لطف خدا حاضرم

تعداد بازدید : 573
 
تعداد بازدید : 387
 

اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال،برگرفته از منابع گوناگون

اخبار مرتبط
برچسب ها: شهیدمدافع حرم سجادزبرجد را بشناسیم ، وعده شهید سجاد زبرجدی به زیارت کنندگان مزارش ، علی زبرجدی برادر شهید سجاد زبرجدی ، مادر شهید سجاد زبرجدی ، صفیه کمانی مادر شهید سجاد زبرجدی ، دایی های سجاد زبرجدی ، شهید سجاد زبرجدی بسیجی دهه هفتادی ، خصوصیات اخلاقی شهید سجاد زبرجدی ، وصیتنامه شهید سجاد زبرجدی ، توصیه های شهید سجاد زبرجدی به مردم ، توصیه های شهید سجاد زبرجدی به خانواده اش ، آشنایی با شهید مدافع حرم سجاد زبرجدی ، زیارت مزار شهید سجاد زبرجدی توسط رهبر انقلاب ، رهبر انقلاب بر سر مزار شهید سجاد زبرجدی ، اگر درد دل داشتید با مزار شهید زبرجدی بگویید ، شهید سجاد زبرجدی کیست ، علل معروفیت شهید سجاد زبرجدی ، حضور رهبر بر مزار شهید سجاد زبرجدی ، برای درد دل به مزارم بیایید به لطف خدا حاضرم ، کرامات قبور شهدا ، کرامات شهدا ، کرامات شهید سجاد زبرجدی ، شهید سجاد زبرجدی سهراب ، شهید داود و مرتضی کمانی ، شهرت شهید زبرجدی بخاطر وصیت نامه و روایت ها از کرامات شهید ، زندگینامه شهید زبرجدی ، شهید حمیدرضا باقری ، پایان نقاشی دیوارنگاری شهید سجاد زبرجدی ، نخستین شهید مدافع حرم منطقه ۱۹ تهران ، پایگاه خبری حامیان ولایت ، محمدامین گودرزی ، راوی محمدامین گودرزی ، شابلن سجاد زبرجدی ، شابلن کورش عروج ، ختم قرآن برای شهید ترک
انتشار یافته: ۱۹
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۲
1
2
خیلی ممنونم. خوب نوشتید، ولی خیلی بیشتر می شه از این شهید گفت. اگر ممکنه متن رو کامل تر کنید. مطالب زیادی از این شهید داریم
مدیر پایگاه

سلام


ورود به این گونه مسائل باید با ظرافت صورت پذیرد. چشم اطاعت امر می شود.

ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۲
1
1
من که تا خودم نبینم باور نمی کنم. از این حرف ها زیاد شنیدیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۵:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۳
2
2
متوجه هستید که با این کار دارید بنوعی ترویج خرافات می کنید. یک شهیدی یک حرفی را از قبل شهادت زده است. از کجا معلوم که درست باشد؟ اعمالی که توصیه کرده، اعمال نسبتا درست و مورد تاکید در روایات و احادیث شیعی است و نسبتا موثق هم هستند، اما خواهش می کنم در بحث ارتباط با ارواح طیبه شهدا خیلی جنبه احتیاط را رعایت کنید. مردم عادی خیلی زود امیدوار و ناامید می شوند و روی ایمان ها اثرات بد می گذارد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۳
کاملا با این تذکر موافقم.ایمان قلب تپنده ای دارد که خیلی زود می تواند کدر شود. شمن پاسداشت مقام شهدا، رعایت جنبه های دینی این گزارش را هم بکنید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۳
0
4
همه کارها از سلام کردن تا خداحافظی باید برای رضای خدا باشد که اگر چنین نباشد سخت در ضرر و اشتباه هستیم."
شهید سجاد زبرجدی شهید مدافع حرم/ خاکیان خدایی
روایت از خواهر شهید سجاد زبرحدی
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۳
0
4
مزار سجاد خیلی شلوغ می‌شود، اوائل این موضوع برای خود ما هم عجیب بود، می‌رفتیم و می‌دیدیم یکی از شیراز به عشق سجاد بلند شده آمده تهران، یکی در گرگان خواب سجاد را دیده و آمده بهشت زهرا، یکی در قم، یکی در اصفهان و ... . اوائل نمی دانستیم حکمتش چیست
بعد دیدیم حکمت این شلوغی، برمی گردد به وصیت نامه سجاد که خطاب به مردم گفته:
« اگر درد دلی دارید یا خواستید مشورتی بگیرید بیایید سر مزار من . به لطف خداوند من همیشه حاضر هستم. »
شاید باورتان نشود اما ما هر وقت سر مزار سجاد می‌رویم می‌بینیم مزار پر از دسته گل است و اصلا احتیاجی نیست ما با خودمان گل ببریم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۳
0
3
من می رم امتحان می کنم. اگر جواب گرفتم همین جا می نویسم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۵
بنطر من هم کار منطقیه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۷
چی شد ،رفتی؟؟؟
مدیر پایگاه

سلام 
چنانچه تجربه مثبت و منفی خاصی در این خصوص دارید، بیان کنید. ما قصد مقدس سازی، اسطوره سازی ، بنیادگرایی و مواردی همانند نداریم. اما مستند سازی تجارب دینی ، معنویت گرایی ، توسعه نگاه به توسل و مواردی همانند، بشدت مورد تاکید ماست.


تبادل تجربه مثبت و منفی شما، می تواند کمک کار مناسبی برای بهره برداری بیشتر سایر عزیزان باشد. 

ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۴
0
1
شب جمعه یادت کردم. یادم نکنی دین بر گردنت
پویا
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۵
0
0
سلام
شادی روح مطهر شهدا صلوات
سیاوش
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۲
0
0
هدیه به روحش صلوات
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
0
0
دمتون گرم،کار فرهنگی قشنگی کردید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۰
0
2
سلام
من باور میکنم.شما از کجا میدانید ؟شاید شهید قبل از شهادت از خدا خواسته باشد که بعد از شهادتش دستگیر من وشما باشد.شهدا آنقدر آبرو دارند که اگر هم در وصیت نامه خود قید نکرده باشندمظهر کرامت هستند.شاهد این صحبتم این است که مشکلی سخت پیچیده داشتم به طور اتفاقی در فضای مجازی با این شهید آشنا شدم آدرسش را پیدا کردم .بهشت زهرا رفتم هنوز چند قدم مانده بود به خاک مطهرش .که تلفنم زنگ خورد و من حاجت گرفتم.اهل دلها باور می‌کنند.من به این شهید مدیونم به همین دلیل بیان کردم.به همه شهدا مدیونیم شادی روحشون فاتحه وصلواتی نثار کنیم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
0
0
سلام. من این شهید رو اصلا نمیشناختم. چند وقتی بود تصمیم داشتیم با همسرم به مزار شهدا بریم اما هر زمان به خاطر گرفتاریهای روزمره نمیشد. هفته پیش با خودم گفتم این هفته حتما میریم باز به طور کل یادمون رفت و یه برنامه خرید روزانه برا جمعه چیدیم تا اینکه اخر شب جمعه یه پیامک از طرف یه دوست اومد که فردا سر مقبره شهید زبرجدی مراسم داریم.‌ و اینطوری بود که برای اولین بار به مزار شهدا دعوت شدیم.‌خیلی تجربه خوبی بود. کلی انرژی مثبت گرفتیم یه ارامش خاصی داشت. خدا قسمت همه بکنه. در ضمن به کار خریدمون هم رسیدیم. بهترین جمعه زندگی من بود دلتنگیای جمعه های دیگه رو نداشت. خدایا شکرت.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۳
0
0
اگه راست می گه به خواب من بیاد ، نوکری اش رو می کنم. این حرف ها رو همین جوری نرنید و امید کاذب ایجاد نکنید. برای خودتون هم خوب نیست
نازنین خلیلی
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۶
0
1
سلام شهیدبزرگواریادت میکنم با ی فاتحه وایت الکرسی یادت نره دعام کنی انشالله حاجتم وبگیرم بیام تربت پاکتوگلبارون کنم ❤❤❤❤
زینب
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۹
0
1
سلام.برای فرزنددار شدن یکی از اقواممون دعای سلامتی امام زمان رو از طرف شهید میخوند قبل از چهل روز حاجت گرفت
مدیر پایگاه

سلام 
برای ممانعت از ایجاد شائبه ، باورهای خرافی ، تقدیرگرایی و سایر آسیب های مطرح در باورمندی دینی ، لطفا مستندتر توضیح دهید و در صورت امکان به نشانگان اثباتی بیشتری اشاره داشته باشید.

از تلاش  ، ایثار و همکاری شما  ممنونیم

حسن
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
0
0
رفتم سرمزارش . حقیقتا ارامش خاصی به ادم میدن این شهدای گران قدر. خدا همشون رحمت کنه . هر وقت حالم خوبه یا خیلی مشکل دارم به این شهید عزیز یه سر میزنم . امنیت این کشور مدیون وجود همچین دلاورهایی بود و هست
مدیر پایگاه

سلام 
بدور از هر گونه نگاه تعصب آمیز و خدای ناکرده غلو ، اگر ممکن است لطف کنید و از احساسات خودتان در آن شرایط بگویید. مستند سازی تجارب معنوی و دینی ، قیمت بسیار بالایی می تواند در هدایت پذیری افراد داشته باشد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین