پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۱۹۴۶
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۵
مدیرعامل شرکت عمران شهر‌های جدید به تازگی خبر داده است که چهار شهر جدید وارد فاز عملیاتی شده‌اند. به گفته علیرضا جعفری، احداث این شهر‌ها در راستای ایجاد ظرفیت برای ساخت واحد‌های نهضت ملی مسکن صورت می‌گیرد.

شعار سال: نهضت ملی مسکن به‌عنوان وعده بزرگ دولت سیزدهم برای رفع مشکلات کمبود عرضه در بازار مسکن، طی دو سال گذشته زمین خورده و از سال ۱۴۰۰ تا کنون، دولت ابراهیم رئیسی نتوانسته پیشرفتی در این حوزه ثبت کند و ساخت پروژه تنها به برخی موارد کلنگ‌زنی یا فونداسیون محدود مانده است.

شارژ نهضت ملی مسکن با ایجاد شهر‌های جدید

کارشناسان معتقدند این طرح در فضایی احساسی و شعارگونه مطرح شده و از همین رو به بحث‌های کارشناسی نپرداخته است. بر همین اساس، این طرح طی دو سال گذشته با چالش‌های زیادی مواجه شده و از اهداف تعیین‌شده عقب مانده است.

چالش‌های ساخت نهضت ملی مسکن

اگرچه یکی از مهمترین چالش‌های چالش‌های ساخت نهضت ملی مسکن، کمبود اعتبار بوده و دولت تلاش کرده است با وام‌های بانکی از این طرح حمایت کند، اما همین تسهیلات نیز تا کنون به ندرت پرداخت شده است؛ از آنجا که هیچکدام از پروژه‌های کلیدخورده به مرحله‌ای نرسیده‌اند که بر اساس مقررات، استحقاق دریافت وام را داشته باشند، بانک‌ها از پرداخت وام امتناع کرده‌اند.

اما در جریان ساخت پروژه نهضت ملی مسکن، تامین زمین از این چالش هم مهمتر بوده است. دولت برای ساخت طرح جدید خود به شدت با کسری زمین مواجه است و بیم آن می‌رود که دچار خطای مسکن مهر شود. به ویژه اینکه زمزمه ایجاد شهر‌های جدید با هدف پیشبرد طرح نهضت ملی مسکن نیز شنیده می‌شود.
ایجاد ۴ شهر جدید در نوار سالحلی جنوب

علیرضا جعفری، مدیرعامل شرکت عمران شهر‌های جدید در تشریح سیاست‌های آن شرکت برای ایجاد شهر‌های جدید و شهرک‌های مسکونی به منظور تحقق اهداف کلان دولت سیزدهم، گفته است: اکنون بیش از ۷۷ نقطه برای شکل‌گیری شهر‌ها و شهرک‌های مسکونی جدید شناسایی شده و در دستور کار برای ساخت قرار دارد.

وی با اشاره به تقاضای بالای مسکن در سامانه نهضت ملی مسکن و انتظار متقاضیان برای ایجاد ظرفیت‌های جدید در تامین زمین توسط شرکت عمران شهر‌های جدید، افزوده است: بخشی از ماموریت‌های شرکت عمران شهر‌های جدید در کنار ساخت مسکن و تامین خدمات روبنایی و زیربنایی برای تامین زمین در شهر‌های جدید متمرکز شده است. در همین رابطه نیز ایجاد چهار شهر جدید «مهرگان»، «گلمان»، «تابناک» و «چاه مبارک» در دستور کار است که با توجه به مصوبه هیات دولت، ثبت شرکت، ساماندهی و اجرای پروژه شهرسازی آن‌ها در برنامه است.

جعفری عنوان کرده است که ایجاد این چهار شهر جدید هم اکنون در مرحله ثبت شرکت قرار دارد و همزمان موضوع استقرار مجریان این شهر‌های جدید در حال پیگیری است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با قدردانی از مسئولان چهار استان نوار ساحلی جنوب برای اخذ مصوبات سکونتگاهی در کمتر از سه ماه، گفت: مجموعه کار‌های انجام شده نشان از عزم جدی برای ایجاد شهر‌ها و شهرک‌های جدید دارد که در تلاش هستیم تا با اخذ به موقع مصوبات آن‌ها از شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران بتوانیم هرچه سریع‌تر وارد فاز اجرایی ساخت شهر‌ها و شهرک‌های مسکونی جدید شویم.

جعفری تصریح کرد: مراحل شناسایی و مکان‌یابی شهر‌ها و شهرک‌های جدید بر اساس نیاز استان و میزان مهاجرت‌پذیری با تاکید بر ارتقای کیفیت زندگی در شهر‌های جدید در حال پیگیری است.

به نظر می‌رسد دولت قصد دارد با هدف پیشبرد طرح خود، اقدام به احداث شهر‌های جدید کند و این در حالی است که پیش از این، طرح مسکن مهر نیز به همین دلیل زمین‌گیر شده بود. در صورتی که این بار نیز دولت بدون مطالعه محیطی و در نظر گرفتن امکانات رفاهی و شهری، اقدام به ساخت شهر‌های جدید کند، همان هزینه‌هایی را به کشور و مردم تحمیل خواهد کرد که پیشتر در زمان احمدی‌نژاد تحمیل شده بود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از تجارت نیوز، تاریخ انتشار: ۲۹ شهریور ۱۴۰۲، کدخبر: ----، tejaratnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین