پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۳۰۱۵
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۹
هنری آلفرد کیسینجر (Henry Alfred Kissinger؛ ۲۷ مه ۱۹۲۳ – ۲۹ نوامبر ۲۰۲۳)، سیاستمدار، دیپلمات و مشاور ژئوپلیتیک آلمانی-آمریکایی بود که به عنوان وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا و مشاور امنیت ملی آمریکا در دولت‌های ریچارد نیکسون و جرالد فورد فعالیت کرد. او که یک پناهنده یهودی بود که در سال ۱۹۳۸ با خانواده اش از آلمان نازی گریخت، در سال ۱۹۶۹ مشاور امنیت ملی و در سال ۱۹۷۳ وزیر امور خارجه آمریکا شد. کیسینجر در سال ۱۹۷۳، به خاطر کنش‌هایش برای آتش‌بس در ویتنام، جایزه صلح نوبل را تحت شرایطی مناقشه‌ برانگیز که دو نفر از اعضای کمیته به اعتراض استعفا دادند، دریافت کرد. کیسینجر چهارشنبه شب به وقت محلی در سن ۱۰۰ سالگی در خاک ایالات متحده آمریکا درگذشت. از هنری کیسینجر ، کتاب هایی همانند عصر هوش مصنوعی و آینده‌ی ما انسان‌ها ، نظم جهانی ، چین، دست پنهان قدرت، نبرد سایه ها ، دیپلماسی و همانند آنها به فارسی ترجمه شده است.

شعارسال: هنری کیسینجر سیاستمدار مشهور آمریکایی در دولت‌های ریچارد نیکسون و جرالد فورد که سردمدار تعیین سیاست خارجی ایالات متحده آمریکا بعنوان وزیر امور خارجه و مشاور امنیت ملی بود، چهارشنبه شب به وقت محلی در منزلش در ایالت کنیتیکت آمریکا درگذشت.

درگذشت هنری کیسینجر وزیر خارجه پیشین آمریکا در ۱۰۰ سالگی

کیسینجر ۲۷ می‌امسال صد ساله شد؛ کسی که او را پدر دیپلماسی آمریکا به دلیل عملگرایی اش و نقش او در سیاست‌های واشنگتن در دهه ۱۹۷۰ می‌خوانند. او پس از سن ۱۰۰ سالگی نیز همچنان فعال بود و در جلسات کاخ سفید شرکت می‌کرد. کیسینجر در صد سالگی کتابی درباره سبک‌های رهبری منتشر کرد و در مقابل کمیته سنا درباره تهدید هسته‌ای کره‌شمالی شهادت داد.

درگذشت هنری کیسینجر وزیر خارجه پیشین آمریکا در ۱۰۰ سالگی

او در ماه جولای گذشته برای دیدار با «شی جین‌پینگ» رئیس‌جمهوری چین به طور غیرمنتظره به پکن سفر کرد. کیسینجر به دلیل عمل گرایی خود در مسائل سیاست خارجی، نقش کلیدی در شکل دادن به سیاست واشنگتن در دهه ۱۹۷۰ در مورد طیف گسترده‌ای از موضوعات، به عنوان پدر دیپلماسی آمریکا در نظر گرفته می‌شود.

او یکی از پدران سیاست موسوم به"دتنت" یا کاهش تنش در روابط میان آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی و همچنین طرفدار گفتگو با چین کمونیست بود که به ایجاد زمینه برای برقراری روابط دیپلماتیک واشنگتن با پکن در سال ۱۹۷۹ کمک کرد.

علاوه بر این، کیسینجر برای پایان جنگ در ویتنام و آماده سازی توافقنامه صلح پاریس مذاکره کرد. در نتیجه، هنری کیسینجر در سال ۱۹۷۳ به همراه دیپلمات و سیاستمدار ویتنامی، لو دوک تو، جایزه صلح نوبل را دریافت کرد. اما لو دوک تو از پذیرفتن این هدیه معتبر امتناع کرد. کیسینجر نیز در مراسم اهدای جوایز حاضر نشد و به گفته رسانه‌های آمریکایی سعی کرد جایزه خود را پس دهد. جنگ ویتنام در سال ۱۹۷۵ (دو سال پس از انعقاد قرارداد) پایان یافت. کیسینجر همچنین به دلیل تلاش‌های فعال خود برای حل مناقشه اعراب و اسرائیل از طریق مشارکت در «دیپلماسی در حرکت» شناخته می‌شود.

درگذشت هنری کیسینجر وزیر خارجه پیشین آمریکا در ۱۰۰ سالگی

در عین حال، این دیپلمات صد ساله، مسئول فعالیت‌های خرابکارانه علیه سالوادور آلنده، رئیس جمهور سابق شیلی، حمایت از کودتای نظامی در آن کشور و همچنین گسترش کمپین بمباران در ویتنام شمالی، حملات در کامبوج و لائوس و دخالت در امور داخلی آنگولا است.

اطلاعات منتشر شده در آمریکا نشان می‌دهد که در سال ۱۹۷۶، علیرغم تشخیص واشنگتن مبنی بر وجود خطر درگیری مستقیم با مسکو در صورت وقوع جنگ داخلی آنگولا، او از عملیات نظامی علیه کوبا به عنوان پاسخی به حمایت نظامی هاوانا از دولت مرکزی حمایت کرد. این تجاوزگری آمریکا باعث شد تابرخی از فعالان حقوق بشر، کیسینجر را به ارتکاب جنایات جنگی متهم کنند.

نیک تِرس، نویسنده مشهور آمریکایی در زمینه جنگ ویتنام، در وبسایت اینترسپت، آمار و شواهدی گزارش نشده از حملات آمریکا در دوران وزارت خارجه کسینجر ارائه داده است که طی آن صد‌ها غیرنظامی کامبوجی کشته یا زخمی شدند.

در این گزارش آمده است: بن کی یرنان، مدیر سابق برنامه مطالعات نسل‌کشی در دانشگاه یل و یکی از برجسته‌ترین مقامات در کارزار هوایی ایالات متحده در کامبوج، کیسینجر را مسئول کشته شدن ۱۵ هزار غیرنظامی در حملات در کامبوج و به عبارتی شش برابر بیشتر از جان باختگان غیرنظامی آمریکا در حملات هوایی ۱۱ سپتامبر می‌داند. این شمار از جان‌باختگان، مسائلی را برای کارشناسان مطرح کرده است که مسلزم تلاش مجدد برای پاسخگو کردن او در قبال جنایات جنگی‌اش است.

این گزارشات اعم از حملات عمدی در داخل کامبوج و حملات اتفاقی نیرو‌های آمریکایی در مرز ویتنام جنوبی، به ندرت از طریق کانال‌های نظامی گزارش می‌شد و عمدتاً در تاریخ گم شده‌اند. پرونده‌های ارتش و مصاحبه با بازماندگان کامبوجی، پرسنل نظامی آمریکایی، افراد مورد اعتماد کسینجر و کارشناسان نشان می‌دهد که معافیت از مجازات از کاخ سفید به سربازان آمریکایی در میدان تسری یافت. مجموع مصاحبه‌ها و اسناد حاکی از عدم توجه همیشگی به زندگی مردم کامبوج است.

درگذشت هنری کیسینجر وزیر خارجه پیشین آمریکا در ۱۰۰ سالگی

کیسینجر که معمار اصلی سیاست جنگی آمریکا در جنوب شرقی آسیا بود و تقریباً به جایگاهی هم ردیف رئیس جمهور در چنین موضوعاتی دست پیدا کرد، به مدت چندین دهه از سؤالات مربوط به بمباران کامبوج طفره رفت و نیمی از عمر خود را صرف دروغگویی درباره نقش خود در کشتار آنجا کرده است.

کیسینجر و نیکسون مسئول حملاتی بودند که صد‌ها هزار کامبوجی را کشته، زخمی یا آواره کردند و زمینه را برای نسل‌کشی اعضای حزب کمونیست کامبوج فراهم کردند. کیسینجر و دستیارانش مکرر سربازان ویتنام شمالی و چریک‌های ویتنام جنوبی را که از این کشور به عنوان پایگاه و مرکز تدارکات استفاده می‌کردند، مقصر جنگ آمریکا در کامبوج می‌دانستند در حالی که به دخالت ایالات متحده توجهی نمی‌کردند.

چندین دهه بعد، بازماندگان هنوز دلیل مورد حمله قرار گرفتن، معلول یا کشته شدن بسیاری از عزیزان خود را نمی‌دانند. آن‌ها نمی‌دانند رنج آن‌ها عمدتا بخاطر مردی به نام هنری کسینجر و نقشه‌های شکست خورده او برای دستیابی به "پایان شرافتمندانه جنگ در ویتنام" است که این وعده را به دلیل گسترش، تشدید و طولانی کردن این جنگ به نیکسون داده بود.

کیسینجر، یکی از بازدیدکنندگان مکرر مسکو بوده است و طی دو سال گذشته به طور مداوم از یک راه حل مذاکره برای بحران اوکراین حمایت کرده است. او هشدار داده که یک جنگ سرد جدید به طور بالقوه خطرناک‌تر از جنگ اول خواهد بود و از غرب خواسته استتا روسیه را در فضای اروپایی نگه دارد.

کیسینجر در مصاحبه مارس ۲۰۱۹ با میخائیل گوسمن، معاون اول مدیر کل تاس، روسیه را کشوری بزرگ با تاریخ بزرگ خواند و اعتراف کرد که تصور نظمی بین‌المللی که روسیه در آن نقش اصلی را نداشته باشد، برایش دشوار است. کیسینجر در آن زمان گفت که روسیه باید در تمام مسایل جهان حرفی برای گفتن داشته باشد و در نهایت این نقش خود را خواهد داشت.

با این وجود، او اخیرا برخی از دیدگاه‌های خود را تغییر داده و خواستار عضویت اوکراین در ناتو شده بود. وی استدلال کرده بود که "در شرایطی که اوکراین نمی‌تواند در مورد حاکمیت ارضی خود تصمیم بگیرد، بهتر است به عضویت ناتو دراید.

پنجاه و ششمین وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه با اکونومیست اعلام کرده بود که پیشنهادات روسیه در سال ۲۰۲۱ برای تضمین‌های امنیتی می‌توانست مبنایی برای گفتگو میان مسکو و واشنگتن باشد، اما دولت آمریکا آن را جدی نگرفت. او بن بست و تنش میان آمریکا و چین را تهدید اصلی برای صلح و موجودیت بشریت امروز توصیف کرد.

هنری کیسینجر، وزیر امور خارجه و مشاور امنیت ملی پیشین آمریکا در مصاحبه‌ای با وال استریت ژورنال با بیان اینکه تلاش آمریکا برای به عضویت درآوردن اوکراین در ناتو یک اشتباه جدی بود و به جنگ کنونی منجر شد، در عین حال از عملکرد دولت جو بایدن در مورد اوکراین حمایت کرده بود.

کیسینجر گفته بود که برای مدت بسیار طولانی روسیه از نفوذ قابل توجهی در منطقه برخوردار بوده است، اما موضع آن در قبال اروپا به دلیل اینکه مسکو برای توسعه خود علاقه‌مند به تقویت روابط با کشور‌های منطقه بوده و در عین حال به دلیل تهدیدات احتمالی از سوی غرب محتاطانه عمل کرده، مبهم بوده است.

کیسینجر معتقد بود که همین دوگانگی دلیل دیگری برای آغاز درگیری در اوکراین بود. او گفته بود: من فکر می‌کنم پیشنهاد قرار دادن اوکراین در ناتو اشتباه بزرگی بود و منجر به این جنگ شد. او در عین حال گفته بود:"بسیاری از اقدامات" دولت بایدن درست است. من از دولت بایدن در مورد اوکراین حمایت می‌کنم.

این دیپلمات کهنه کار آمریکایی تاکید کرده بود: از دیدگاه من، جنگ اوکراین از نظر جلوگیری از حمله روسیه به کشور‌های متحد در اروپا پیروز شده است. با این حال، خطرات دیگری نیز وجود دارد که می‌تواند از روسیه نشات بگیرد.

شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: 9آذر1402، کدخبر: 85307326، www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۵:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۱
0
0
یک سیاستمدار معروف هست که امروزه هم گاهی‌نام او برده می‌شود. هنری کیسینجر وزیر امورخارجه ایالات متحده در دهه پرآشوب هفتاد. در اهمیت دوره و بزرگی سهمش همین بس که معمار تجدید رابطه چین و ایالات متحده، پایان دهنده جنگ ویتنام، شروع کننده مذاکرات معاهدات آغازگر پایان جنگ سرد، بانی مذاکرات مصر و اسرائیل،  و البته کودتاهایی مثل کودتای پینوشه و... بود. در ایران اورا انقدر زیرک وبا هوش می‌دانستند که در آن دوران به جای لقب چرچیل برای اشخاص سیاس و آب‌زیرکاه، اسم مستعار کیسینجر به کار می‌بردند. حقش بود و اگر جرالد فورد انتخابات ۷۶ را به جیمی کارتر نباخته بود، وزیر امور خارجه می‌ماند. تصویب شد به خاطر ترس از ترورش توسط اعراب، برای نخستین بار در ایالات متحده وزیر امور خارجه پس از دوران خدمت هم محافظ دائمی داشته باشد. دانشجوها نگذاشتند در دانشگاه کلمبیا برایش درس بگذارند و رفت سراغ بیزینس: موسسه مشاوره‌اش با قرارداد های کلان به سرمایه داران می‌گفت ریسک سرمایه‌گذاری در کشورها چقدر است و کجا نباید سرمایه گذاری کنند. فرض این بود که میداند در آینده کجا جنگ می‌شود، کجا انقلاب می‌شود، و کجا ممکن است‌صنایع ملی شود. اهل فن معتقد بودند یا براوردهایش الکی است و یا با سیا شریک و اطلاعات و مستندات ارزیابی را از آن می‌گیرد. البته آدم معتبر و صاحب نظری بود و ماند و ماند... تا سه سال پیش که مصاحبه پرتی کرد: بعد از شکست داعش، ایران به عنوان یک امپراطوری و رژیمی جهادی ظهور می‌کند! وقتی این را خواندیم رفتیم ببینیم چند سالش شده این خردمند زیرک؟

معلوم شد ۹۵ سالش شده و امروز ۹۸ ساله است. هشدار داده که هوش مصنوعی ممکن است بر بشریت حاکم شود و فتوا صادر کرده که جهان پسا کرونا با پیشاکرونا تفاوت خواهد داشت؛ از پیش‌بینی‌های نوع"آنچه در جوی میرود آب است". راستش دیگر مغزش قدرت کافی برای تحلیل پیچیده ندارد. هنر به موقع از سر میز برخاستن را یاد نگرفته و به نظر می‌رسد موسسه مشاوره هنوز دارد اسم اورا می‌فروشد! والله‌اعلم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۵:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۱
0
0
غروب یک دیپلمات کهنه کار در ۱۰۰ سالگی.هنری کسینجر سیاست ورزی بود که فنون دیپلماسی را به خوبی بلد بود و سر بزنگاه ها نقش آفرینی می کرد.در دوره دو رئیس جمهور وزیر امور خارجه آمریکا بود و در حوزه سیاست خارجی از کار بلدان دوران بود.چه پشت پرده و چه در نهان و آشکار به مذاکره مشغول بود.دل مشغولی این دیپلمات قهار در همه حال منافع ملی آمریکا بود.با وجودی که عمرش از ۹۰ هم گذشته بود اما خستگی برایش معنایی نداشت و در همین اواخر در۱۰۰ سالگی به چین رفت و مهمترین مسایل و مشکلات آمریکا با چین را با رهبران این کشور به میان گذاشت.او دیپلمات کهنه کاری بود که بازی سیاست را به نیکی می دانست و با سیاست و کیاستی که داشت همیشه پر دستاورد از چانه زنی ها بیرون می آمد.میراث هنری کسینجر و تجربه های گرانسنگ اش می تواند برای دهه ها گره گشا و چراغ راه باشد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۶:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۱
0
0
‏با مرگ هنری کیسینجر در صد سالگی، جهان معاصر، مهمترین نماد تلفیق اندیشه ورزی، دیپلماسی، حکمرانی، سلطه و نگاه چند جانبه سیاسی، دیپلماتیک، امنیتی، نظامی و آکادمیک در خدمت منافع راهبردی و حفظ و گسترش سلطه آمریکا در جهان پس از جنگ جهانی دوم را از دست داد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین