پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۳۲۷۶
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۴۰۲ - ۲۰:۴۱
حمایت مسکو از موضع شورای همکاری خلیج فارس درباره جزایر سه‌گانه ، مجددا موج روس ستیزی ایرانیان را بیدار کرده است. عقده ای تاریخی که بارها و بارها حقانیت آن در بحران ها و گلوگاه های رویدادی بر کوچک و بزرگ این کشور، اثبات شده است. روسیه همانند هر کشوری، برای تامین منافع ملی خود ، نوعی سبک بازی خاص دارد( مثل فرانسه که بازی پلیس بد- پلیس خوب می کند ، یا انگلیس که دولت پنهان مزدور می سازد، یا آمریکا که از تجارت آزاد و وابستگی اقتصادی و فناورانه شروع می کند و پایگاه سازی می نماید و غیره). بازی روسی، بازی دو سر برد نام دارد. هم با کسی که وارد معامله و پیمان می شود تجارت می کند و هم کلیه ریشه های او را در موقعیت مناسب و بشکلی قطره چکانی، در اختیار دشمنش قرار می دهد. برخی از منتقدین، این نوع کنش رفتاری روسیه را خنجر روسی ، نامیده اند. ویدئوی زیر، مصادیقی اثباتی از اعمال سیاست خنجر روسی ، برعلیه ایران است . بدون موضع گیری ولی بشکلی عمیق، مشاهده نموده و سپس تحلیل کنید.

شعارسال: در چند روز گذشته شاهد امضا، ردپا و حمایت مسکو از موضع شورای همکاری خلیج فارس درباره جزایر سه‌گانه بودیم. حمایتی که به اعراب توصیه می‌کرد که تعیین سرنوشت جزایر سه گانه را از طریق طرح دعوا در مجامع بین المللی دنباله گیری کنند. مواضعی که ناخشنودی شدید سیاسیون در جمهوری اسلامی ایران را به دنبال داشت.

داستان خنجر روسی و بازی های دو سر برد روسیه درتاریخ

نکته جالب توجه این است که ما اولین بار نیست که از چنین موضع گیری‌هایی از جانب روسیه، ضربه می‌خوریم و با وجود یقین به بدعهدی روس‌ها، متاسفانه جایگاه ویژه‌ای به آن‌ها در سیاست خارجی خودمان داده ایم. در کمتر از ۶ ماه، روس‌ها ۲ بار پا از گلیم خود درازتر کرده و درباره تمامیت ارضی ایران، با برخی کشور‌های عربی همسویی کرده اند: بار اول در تیرماه امسال بود که با بیانیه نشست وزرای خارجه کشور‌های عضو شورای همکاری خلیج فارس همراهی کردند و خواستار مذاکره با امارات درباره مالکیت جزایر سه گانه یا ارجاع پرونده آن به دیوان بین المللی دادگستری شدند. بار دوم نیز همین چند روز پیش بود که در نشست همکاری‌های عربی - روسی که در مراکش برگزار شد، در کنار کشور‌های عربی، همان موضع قبلی را تکرار کردند. ویدئو کلیپ تهیه شده توسط رسانه انتخاب، به مصدایقی از این بدعهدی‌ها و دشمنی‌های تاریخی پوشیده در قالب تلاش «کا گ ب» برای برکناری ظریف و برخی دیپلمات‌های ایران در دهه شصت تا معامله بر سر قطعنامه ضد ایرانی و مکانیزم ماشه و ... پرداخته است.

تعداد بازدید : 15


به نظر می‌رسد روس‌ها از این جهت گستاخ شده اند که فکر می‌کنند روابط ایران با آمریکا و اروپا تا ابد دچار تنش خواهد بود و تهران برای تغییر در این روابط ابتدا باید از مسکو مجوز بگیرد. باید این "توهم روسی" را زدود و به ولادیمیر پوتین و همکارانش در کاخ کرملین فهماند که ایران کارت بازی روسیه نیست و روابط فعلی ایران و غرب، ناشی از هر چه باشد، متاثر از منویات مسکو نیست و تهران در صورت لزوم و بر اساس منافع ملی خود، می‌تواند این روابط را به گونه‌ای تغییر دهد که روس‌ها حسرت این روز‌ها را بخورند.

داستان خنجر روسی و بازی های دو سر برد روسیه در تاریخ

در همین رابطه، محمدجواد ظریف، وزیر سابق امور خارجه در مراسم بیست و یکمین سالگرد تاسیس مجموعه دنیای اقتصاد، در هتل استقلال تهران در سخنانی به تبیین نگاه غلط سیاستگذاران در مواجهه با مسائل بین‌المللی پرداخت. ظریف، تاکید کرد، روسیه به خاطر ما خودش و منافعش را به خطر نخواهد انداخت، دنیای امروز دنیای مردی و جوانمردی نیست، اگر ما با دیدگاه غلط امتیازات و فداکاری‌های بیش از حدی را تقدیم روسیه کردیم نباید توقع رفتار مشابه مسکو را داشته باشیم. اگر همین ادراک اولیه را در مورد جهان پیدا کنیم، نه برای روسیه غش می‌کنیم نه از روسیه متنفر می‌شویم. تمامی جناح‌ها از موضع اخیر روسیه در مورد جزایر سه‌گانه خشمگین هستند. روسیه به خاطر ما خودش و منافعش را به خطر نخواهد انداخت.

داستان خنجر روسی و بازی های دو سر برد روسیه در تاریخ

حمید ابوطالبی مشاور رئیس جمهور سابق بیان نموده است که روسیه طی پنج ماه، دو بار تمامیت ارضی ایران را زیر سؤال برده و مالکیت ایران بر جزایر سه‌گانه کاملا ایرانی را خدشه‌دار کرده است؛ مطمئن باشید اگر همین مسیر را طی کنیم، روس‌ها دوباره همین کار را خواهند کرد و از همین ادعای امارات حمایت می‌کنند. زمانی که یک سیاست خارجی منسجم، متوازن و استوار بر منافع ملی، در قبال همه جهان و البته قدرت‌های بزرگ و بازیگران منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای نداشته باشیم، نمی‌توان انتظار پاسخ‌گویی لازم در برابر این‌گونه اقدامات را داشت.

اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال، برگرفته از منابع گوناگون

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین