پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۳۹۴۷
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۷:۵۸
نخستین روز نمایشگاه رسانه‌های ایران شاهد حضور مقامات و شخصیت‌ها و برگزاری نشست‌های تخصصی و مناظرات سیاسی بود.مراسم افتتاحیه بیست و چهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران و رونمایی از جلد جدید دانشنامه مطبوعات ایران روز یکشنبه، ۲۹ بهمن‌ماه با حضور محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در محل سالن نشست‌های خبری نمایشگاه واقع در مصلای تهران برگزار شد. همجنین میهمانان ویژه نمایشگاه رسانه‌های ایران با فرشاد مهدی‌پور، معاون امور رسانه‌ای و تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دیدار کردند.

شعارسال: مراسم افتتاحیه بیست و چهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران و رونمایی از جلد جدید دانشنامه مطبوعات ایران روز، ۲۹ بهمن‌ماه با حضور محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در محل سالن نشست‌های خبری نمایشگاه واقع در مصلای تهران برگزار شد.

نخستین روز از بیست و چهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران در یک نگاه

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی طی سخنانی در این مراسم بیان کرد: ایام شعبانیه را تبریک و تهنیت عرض می‌کنم. پیشاپیش عید بزرگ ولادت حضرت صاحب الزمان (عج) را نیز تبریک می‌گویم. خوشحالم یکی دیگر از امور معطل مانده در حوزه فرهنگ و هنر امروز با حضور اصحاب رسانه بازگشایی شد. امروز رسانه‌ها در همه بخش‌ها در این نمایشگاه حضور دارند و حدود ۴۵۰ رسانه در نمایشگاه حاضر شده‌اند.

وی تصریح کرد: از همه میهمانان حاضر در مراسم به ویژه نمایندگان جبهه مقاومت و حماس و نیز نمایندگان مجلس شورای اسلامی که در این جلسه حضور دارند، به ویژه اصحاب رسانه که صاحبان اصلی این نمایشگاه هستند، تشکر می‌کنم.

در ادامه این مراسم و با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدزاده، نویسنده دانشنامه مطبوعات ایران و سایر مسئولان از دومین جلد دانشنامه مطبوعات ایران رونمایی شد.

نمایشگاه عکس شهدای رسانه

نمایشگاه عکس شهدای رسانه در نمایشگاه رسانه‌های ایران برپا شده است. این نمایشگاه، تصاویر شهدای رسانه از دوران شاهنشاهی تا دورۀ معاصر را به تصویر کشیده که حال‌وهوای معنوی به فضای نمایشگاه بخشیده است.

همچنین، به‌صورت نمادین مزار دو شهید گمنام در فضای نمایشگاه عکس شهدای رسانه که با گل‌های پرپرشده و فانوس، زینت داده شده فرصتی است برای قرائت فاتحه تا یاد شهیدان رسانه گرامی داشته شود.

بازدید معاون وزیر ارتباطات از نمایشگاه

محمد خوانساری، معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران در بازدید از بیست‌وچهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران، گفت: اگر رسانه‌ها با فناوری‌های جدید تلفیق نشوند جایگاه اجتماعی‌شان کاهش می‌یابد که قطعاً مطلوب نیست در نتیجه فعالان، مدیران و تصمیم‌گیران عرصه رسانه قطعاً باید از فناوری‌های جدید استفاده کنند تا آیندۀ روبه‌رشدی داشته باشند، زیرا اقبال مردم به فناوری‌های نوین است و با وجود جایگزین‌هایی که در این حوزه وجود دارد، لازم است تا رسانه‌ها به آن ورود کنند.

وی بیان کرد: ایران در گذشته شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های بومی نداشت و صرفاً از شبکه‌های اجتماعی خارجی استفاده می‌کرد، ولی در حال حاضر پیام‌رسان‌های بومی در کشور مرجعیت رسانه‌ای پیدا کرده و بستر‌های مناسبی برای اطلاع‌رسانی‌ها ایجاد کرده است.

حضور فعالان رسانه‌ای کشور‌های محور مقاومت

١٢ رسانه از هشت کشور افغانستان، پاکستان، ترکیه، تونس، عراق، یمن، فلسطین و لبنان در بیست‌وچهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران حضور دارند. با توجه به این‌که حماسه مقاومت مردم فلسطین و طوفان الاقصی از مهر امسال در صدر اخبار منطقه و جهان قرار گرفته است، با ابتکار معاونت امور رسانه‌ای و تبلیغاتِ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، رسانه‌های خارجی محور مقاومت در نمایشگاه رسانه‌های ایران حضور یافتند تا مهم‌ترین اخبار محور مقاومت منعکس شود.

١۵ فعال رسانه‌ای محور مقاومت در غرفه غزه با عنوان بشارت صبح در بیست‌وچهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران حضور دارند که نشست‌هایی با عناوین مختلف برگزار و در مصاحبه‌های رادیویی و تلویزیونی نیز شرکت خواهند کرد.

دیدار میهمانان ویژه نمایشگاه با معاون وزیر ارشاد

میهمانان ویژه نمایشگاه رسانه‌های ایران با فرشاد مهدی‌پور، معاون امور رسانه‌ای و تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دیدار کردند. در این نشست صمیمانه که در پاویون مصلای امام خمینی (ره) برگزار شد، جمعی از اصحاب رسانه حوزۀ مقاومت از جمله ناصر قندیل، ابراهیم الامین، محمود الهاشمی، مازن الزیدی و عباس خامه‌یار به‌همراه ناصر ابوشریف، نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین در تهران، خالد قدومی نمایندۀ جنبش حماس در تهران و علی‌رضا شیروی، مدیر کل رسانه‌های خارجی وزارت ارشاد حضور داشتند.

برگزاری نشست «کاربرد هوش مصنوعی در رسانه»

نشست تخصصی «کاربرد هوش مصنوعی در رسانه» صبح یکشنبه، ٢٩ بهمن با حضور محمدمهدی زارع، کارشناس ارشد کارآفرینی و هوش مصنوعی در بیست‌و‌چهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران برگزار شد.

زارع در جمع اهالی رسانه با تأکید بر لزوم یادگیری نرم‌افزار‌های هوش مصنوعی برای خبرنگاران و فعالان رسانه گفت: امروز فعالیت در حوزۀ هوش مصنوعی یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر برای اهالی رسانه است، زیرا تأخیر در شناخت و یادگیری ابزار‌های هوش مصنوعی ممکن است برای تمام اهالی رسانه و مطبوعات خطر شغلی داشته باشد و باعث از دست دادن شغل ایشان در آینده شود.

این کارشناس رسانه با بیان این حقیقت که تکنولوژی به سرعت پیشرفت کرده و روش‌های سنتی خبررسانی را منسوخ می‌کند، تصریح کرد: اهالی رسانه باید از دولت و حاکمیت مطالبه محصول واقعی در حوزۀ هوش مصنوعی و رسانه را داشته باشند، زیرا اگر محصول بومی نداشته باشیم، مجبوریم از پلتفرم‌ها و سکو‌های خارجی استفاده کنیم که این شیوه چالش‌های فراوانی برای مردم و اهالی رسانه خواهد داشت.

نشست «هم‌گرایی رسانه‌های سنتی و رسانه‌های نوین در نشر ارزش‌های دینی»

نشست تخصصی «هم‌گرایی رسانه‌های سنتی و رسانه‌های نوین در نشر ارزش‌های دینی»، صبح یکشنبه، ٢٩ بهمن با حضور کمال اکبری، رئیس دانشگاه دین و رسانه و سیدمرتضی اسماعیلی‌طبا، عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب در بیست‌وچهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران برگزار شد.

در این نشست کمال اکبری بر ضرورت هم‌افزایی رسانه‌ای تأکید کرد و گفت: در حوزه رسانه به هم‌گرایی نیازمندیم و رسانه‌ها و اصحاب رسانه می‌توانند از طریق هم‌افزایی و هم‌گرایی معضلات زیادی از جامعه را حل کنند.

این استاد دانشگاه اشاره به اینکه در این حوزه خلأ قانون‌گذاری و قوانین داریم، افزود: نیازمندیم تا شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس شورای اسلامی قوانین کارآمدی را در این حوزه تدوین کنند. او ادامه داد: در هم گرایی رسانه‌ای احتمال دارد موضوعی مثل مشکل تقلیل‌گرایی در انتشار بعضی از موضوعات و اخبار به‌ویژه در رسانه‌هایی که صوت‌محور هستند رخ دهد؛ بنابراین بایستی نظریه‌پردازی لازم را در این حوزه داشته باشیم.

نشست نقد و بررسی کتاب «دانشنامه مطبوعات ایران»

در این نشست، محمدجعفر محمدزاده، سرپرست دانشنامۀ مطبوعات ایران، راضیه آبادیان، ویراستار علمی، غلامرضا عزیزی، رئیس پیشین پژوهشکدۀ اسناد سازمان اسناد و کتابخانۀ ملی ایران و محمدمهدی مقیمی‌زاده، یکی از همکاران دانشنامه حضور داشتند.

عزیزی ضمن تعریف از عملکرد گروه چند نکته را به عنوان تفاوت نسبت به جلد اول کتاب یادآور شد و گفت: جلد دوم این مجموعه که امروز از آن رونمایی شد، نسبت به جلد نخست دو تفاوت دارد؛ اول اینکه تصاویر رنگی نیست. دوم اینکه مقدمه جلد دوم - که به آن مقدمه فنی می‌گویم- نسبت به جلد اول بسیار کوتاه است و این اطمینان قلبی مخاطب نسبت به کار را کاهش می‌دهد.

او ادامه داد: البته این قبیل کار‌های بزرگ نیازمند حامی مالی است و بدون حامی مالی، معمولاً مشکلاتی در کار ایجاد می‌شود. اگر حامی مالی وجود داشت، شاید کار به چهار مرحله نمی‌کشید و بسیاری از مشکلات نیز وجود نداشت.

مناظره محمود علیزاده طباطبایی و عباس سلیمی‌نمین‌

در نخستین روز برگزاری نمایشگاه رسانه‌های ایران، مناظره سیاسی با محور انتخابات یازدهمین دورۀ مجلس شورای اسلامی بین «محمود علیزاده طباطبایی»، حقوق‌دان و فعال سیاسی اصلاح‌طلب و «عباس سلیمی‌نمین»، مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران و فعال سیاسی اصول‌گرا در غرفۀ خبرگزاری ایسنا برگزار شد.

در ابتدای این مناظره، محمود علیزاده طباطبایی با اشاره به مجلس اول شورای اسلامی گفت: در رژیم پهلوی مردم حق انتخاب نداشتند و مسئولان نیز به تناسب وابستگی انتخاب می‌شدند. پس از انقلاب، اما شعار امام (ره) حق تعیین سرنوشت بود؛ بر همین اساس نیز ٩٨ درصد از اقشار مردم در همه‌پرسی تشکیل جمهوری اسلامی حضور پیدا کرده و پس از آن نیز مجلس اول شکل گرفت که بزرگان در آن حضور داشتند.

طباطبایی در ادامه گفت: در دهه نخست پیروزی انقلاب مردم شاهد بودند که آرمان‌هایشان محقق می‌شود، اما متأسفانه هم‌اکنون وضعیت متفاوت است.

در ادامه عباس سلیمی‌نمین با اشاره به در پیش بودن انتخابات مجلس یازدهم گفت: این فرصت را باید غنیمت شمرد و هرچه بیشتر از این فرصت رشددهنده بهره گرفت و در جهت ارتقای شناخت جامعه عمل کرد. پس از این اظهارات از سوی هر دو طرف، بحث مناظره به‌سوی نوع نظارت شورای نگهبان و تأثیر آن بر مشارکت مردم رفت.

کارگاه آموزشی «روزنامه‌نگاریِ پادکستی»

«کارگاه روزنامه‌نگاری پادکستی» با حضور مرتضی درخشان، روزنامه‌نگار و نویسنده در سالن زنده‌یاد سیدمحمود دعایی در بیست‌وچهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران برگزار شد.

وی در این برنامه به موضوعات مرتبط با پادکست اشاره کرد و گفت: پادکست مجموعه‌ای از فایل‌های صوتی است؛ بنابراین یک تک‌فایل را معمولاً پادکست در نظر نمی‌گیرند و به‌همین‌علت، به هرقسمت پادکست را یک اپیزود (Episode) می‌نامند.

نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان

هادی طحان‌نظیف، سخنگوی شورای نگهبان بعدازظهر یک‌شنبه، ۲۹ بهمن در نشست خبری که در نمایشگاه رسانه‌های ایران برگزار کرد، گفت: رسانه‌ها همیشه پشتیبان شورای نگهبان هستند و به ما کمک می‌کنند تا در تبیین نظرات و آراء فق‌های شورای نگهبان موفق باشیم.

وی ضمن اعلام تشریح طرح‌ها و لوایح مورد تأیید شورای نگهبان ادامه داد: طرح اساسنامه سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور، لایحه ارجاع اختلاف شرکت سهامی بیمه ایران و دولت پادشاهی بحرین به داوری و طرح اصلاح مادۀ یک قانون تسهیل تکالیف مؤدیان جهت اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان از مواردی است که مورد تأیید شورای نگهبان قرار گرفت.

سخنگوی شورای نگهبان افزود: طرح ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بها و طرح اصلاح قانون تأسیس مدارس و مراکز آموزش و پرورش غیردولتی در جلسات شورای نگهبان با ایراداتی از سوی شورای نگهبان مواجه شد.

حضور مهمانان بین‌المللی در شورای راهبردی روابط خارجی

میهمانان ویژه نمایشگاه رسانه‌های ایران در ادامه حضور خود در تهران در جلسه شورای روابط خارجی حضور یافتند.

این جلسه به بررسی اوضاع منطقه با محوریت جنگ غزه با حضور عباس عراقچی، دبیر شورای روابط خارجی و شماری از کارشناسان و تحلیلگران سیاسی اختصاص داشت.

نشست «بررسی روند یک سقوط از ۱۹۴۸ تا ۲۰۲۳»

صلاح فحص، نماینده جنبش امل در نشست «بررسی روند یک سقوط از ۱۹۴۸ تا ۲۰۲۳» که در غرفه «صبح بشارت» نمایشگاه رسانه‌های ایران برگزار شد، ضمن مرور تاریخچه نبرد‌های اعراب و مقاومت با رژیم صهیونسیتی، گفت: موضوع فلسطین و رژیم اشغالگر از موضوعات پیچیده و شگفت‌آور است. ایجاد یک دولت اشغالگر، خودسر و نژادپرست در قرنی که غربی‌ها به حقوق بشر افتخار می‌کردند، جای شگفتی دارد؛ البته خود این موضوع بطلان آن ادعاهاست.

فحص افزود: بدون شک تأثیر حضور رژیم اشغالگر فقط بر خاک و مردم فلسطین نبوده است و پیش از به رسمیت شناخته شدن این رژیم، تحولات منطقه آغاز شد و یکی از تأثیرات این حضور جنگ‌هایی بود که در منطقه به راه افتاد. اولین مقابله جهان عرب با صهیونیسم در سال ۱۹۴۸ بود که در این نبرد لبنان، سوریه، مصر و اردن شرکت کردند و ارتش کشور‌های عربی ابتدا بخش‌هایی از کشور فلسطین را پس گرفتند و بعد صهیونیست‌ها آن‌ها را عقب راندند و در نهایت در سال ۱۹۴۹ اسرائیل با برخی کشور‌های عرب توافق صلح امضا کرد.

وی ادامه داد: دومین نبرد اعراب و رژیم صهیونیستی در سال ۱۹۶۷ اتفاق افتاد که در ایران به آن جنگ شش روزه می‌گویند و متأسفانه اسم این جنگ هم مایه ناامیدی است؛ رژیم اشغالگر تنها در شش روز ارتش کشور‌های عربی را شکست داد و کرانه باختری، بلندی‌های جولان و صحرای سینا را اشغال کرد.

شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایکنا، تاریخ انتشار: 29بهمن1402، کدخبر: 4200580، iqna.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین