پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۴۰۵۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۷:۵۴
۲۵ شهر جدید در سواحل استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، خوزستان و بوشهر با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی احداث می‌شود تا میزان جمعیتی که در نوار ۴۹۰۰ کیلومتری سواحل جنوب کشور سکونت می‌کنند از سه درصد مردم کشور به هشت درصد ارتقا یابد. در این بین اعضای اتاق بازرگانی دور هم آمده و در این خصوص تبادل نظر نمودند. محور صحبت‌ها روی محدود بودگی بخش خصوصی بود و این تاکید که اگر بخش خصوصی بازی گرفته شود، فلان می‌کند و بسیار می‌نماید. غافل از اینکه موانع کسب و کار در کشور یک بحث است و ناتوانی بخش خصوصی و با کمال صد‌ها تاسف، گرایش به روحیه دلالی، بحثی دیگر. حتی کم توجه به این اصل که توسعه منطقه‌ای و شهری و شهرسازی جدید نیازمند طرح جامع با تاکید بر ماموریت‌ها (نظیر توسعه شهرنشینی در منطقه خاص، توسعه اقتصادی در شهری جدید و.) است. این طرح در حال حاضر در کدام نهاد دولتی یا زیربخش‌های وزارت راه و شهرسازی تدوین شده است؟ اکثر آقایان از شهرسازی، ساختمان سازی و جاده سازی می‌فهمند و فکرشان در پروژه محوری و اقدامات عمرانی است نه توسعه سرمایه گذاری و ایجاد جاذبه‌های اقتصادی منجر به تجمیع سرمایه در منطقه. داستان دوستان شده، داستان حسین دهقان در توسعه مکران. آقا جونی‌ها، هر کاری ادم و تخصص خودش را می‌خواهد. با شیرینی و میوه خوردن دور میز و منتظر شکار نشستن، کاری جلو نمی‌رود.

شعارسال: پروژه اجرای شهر‌های جدید در سواحل جنوبی از فروردین امسال به وزارت راه و شهرسازی ابلاغ شد و در امتداد همین طرح احداث ۲۵ شهرک با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در سواحل جنوبی کشور در دستور کار این وزارتخانه قرار گرفت. به همین منظور امروز در اتاق بازرگانی تهران نشستی با حضور اعضای اتاق تهران و نمایندگان وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.

احداث شهرهای ساحلی با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی + جدی می فرمائید؟

صنایع را باید در کنار سواحل ۴۹۰۰ کیلومتری جنوب مستقر می‌کردیم

محمود نجفی عرب، رئیس اتاق بازرگانی تهران در این نشست گفت: خوشحالم دولت محترم به این نتیجه رسیده که بخش خصوصی را باید به مسائل ورود دهد تا دولت به نتیجه برسد البته دولت وقتی به این نتیجه رسیده که منابع مالی آن ته کشیده است.

وی افزود: روزگاری صنایع بزرگ را در اصفهان بنا کردیم و زاینده‌رود را به خشکی رساندیم تا به این نتیجه رسیدیم که باید صنایع را در کنار سواحل ۴۹۰۰ کیلومتری جنوب کشور مستقر می‌کردیم. خواهشمندیم در بخش‌های مختلف حکمرانی بخش خصوصی به بازی گرفته شود نه اینکه حتی اگر حضور پیدا کرد، حذف شود، کفش ملی نمونه‌ای از صنایعی است که با حذف بخش خصوصی از بین رفته است. در اقتصاد ایران بخش خصوصی بیش از ۱۰ تا ۱۳ درصدی حضور ندارد در حالی که در ترکیه به عنوان کشوری شباهت‌های زیادی به ما دارد ۹۰ درصد اقتصاد در اختیار بخش خصوصی است.

رئیس اتاق تهران همچنین تصریح کرد: مقام معظم رهبری هم به موضوع اقتصاد دریامحور تاکید داشتند و این نشان می‌دهد عزم کشور بر این موضوع جزم است. بر همین اساس در اجرای سیاست‌های دریامحور می‌توان از اتاق ایران و اتاق‌های شهرستان‌ها بهره برد و امیدواریم حاکمیت در ادامه به سمت رگولاتوری حرکت کند.

اگر صنایع را در مرکز مستقر نمی‌کردیم نیاز به انتقال آب دریای عمان نبود

روح‌الله اکبری، دستیار ویژه وزیر راه و شهرسازی و دبیر قرارگاه مسکن کشور نیز در این نشست اظهار کرد: کشور ما از نظر دسترسی به منابع طبیعی و نیروی انسانی متخصص، غنی است، اما ضعف ما در مدیریت و ظرفیت‌سازی است. امروز به تغییرات کیفیت زندگی رو‌به‌رو هستیم و این کیفیت جدید زندگی نیاز به سکونتگاه‌های جدید دارد و مشاغل زیاد از این مدل‌های سکونت حاصل می‌شود.

وی افزود: اگر صنایع را در مرکز کشور مستقر می‌کردیم امروز مجبور نبودیم آب را از دریای عمان صنایع مستقر به مرکز کشور برسانیم.

اکبری ادامه داد: چگونگی این امر نیاز به بررسی ابعاد شهرسازی و کسب‌و‌کار‌ها دارد و مدیریت مالی و سرمایه‌گذاری نیز موضوع مهم دیگری در این بین است. مدیریت زمان برای سرمایه‌گذاری و سرمایه‌پذیری نیز باید در نظر گرفته شود. مشکل اصلی ما در چگونگی اجراست و مدیریت تعارض منافع ما در این نقطه ضعیف است بنابراین باید منافع گروه‌ها را با منافع ملی همسو کنیم.

اجرای طرح شهر‌های جدید ساحلی بدون همکاری بخش خصوصی ممکن نیست

ایمان اسلامیان معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزارت راه و شهرسازی نیز در این نشست از پروژه شهر‌های جدید ساحلی به عنوان یک طرح بین نسلی یاد کرد و گفت: این طرح با سفارش مقام معظم رهبری و رییس جمهور در وزارت راه در دست بررسی است و یک نقطه عطف برای ایران به شمار می‌آید که اجرای آن بدون همکاری بخش خصوصی امکان ندارد.

اسلامیان خبر داد: در همایشی که که پس از ماه رمضان اجرا خواهد شد این موضوع بیشتر بررسی می‌شود تا به توصیه مقام معظم رهبری از اقتصاد دریامحور بهره ببریم.

تنها ۳ درصد جمعیت در نوار ساحلی ۴۹۰۰ کیلومتری جنوب زندگی می‌کنند

سعید غفوری مدیرعامل شرکت عمران شهر‌های جدید ایران نیز در این رویداد پروژه شهر‌های جدید ساحلی را پروژه جسورانه‌ای نامید که محقق نمی‌شود مگر با همکاری اتاق‌های بازرگانی سراسر کشور. وی افزود: بیش از یک دهه تجربه در شرکت عمران شهر‌های جدید را به این پروژه می‌آوریم.

غفوری توضیح داد: بیش از ۲۰ درصد جمعیت جهان در ۲۵ کیلومتری دریا‌ها زندگی می‌کنند و ۶۰ درصد کلان‌شهر‌ها در سواحل دریا‌ها یا نزدیکی سواحل مستقر هستند. همچنین هشت شهر از شهر‌های پرجمعیت جهان در کنار آب‌ها هستند و نوار ساحلی اروپا ۲۰۵ میلیون جمعیت را به خود جذب کرده است.

مدیرعامل شرکت عمران شهر‌های جدید ایران ادامه داد: استان‌های ساحلی جنوبی کشور با ۴۹۰۰ کیلومتر نوار ساحلی تنها سه درصد جمعیت کشور را به خود جذب کرده در حالی که باید هشت درصد از جمعیت کشور آنجا سکونت کنند.

غفوری خاطرنشان کرد: فعالیت‌های ما در کشور بیش‌تر زمین محور بوده و این امر با توجه به اقلیم کشور به ما آسیب زده است، بنابراین باید به سمت دریامحور شدن حرکت کنیم و از مرکز کشور به سمت کرانه‌ها و پس‌کرانه‌ها در جنوب کشور فاصله بگیریم.

وی خبر داد: ۲۷ پهنه با هدف ایجاد شهر‌های جدید ساحلی در استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، خوزستان و بوشهر شناسایی شده است.

مدیرعامل شرکت عمران شهر‌های جدید ایران در تشریح الزامات اقتصاد دریامحور به همکاری بخش‌های خصوصی و دولتی و بهره‌مندی جوامع بومی از مزایای اجرای طرح اشاره کرد.

غفوری گفت: اجرای طرح شهر‌های جدید ساحلی در جنوب کشور امنیت ملی و سرزمینی ما را ارتقا می‌دهد و قدرت چانه‌زنی کشور را در جهان بالا می‌برد.

وی اضافه کرد: در تلاشیم جمعیت‌پذیری این سواحل به ۲ میلیون نفر و ۶۵۰هزار خانوار در مرحله اول برسد.

بیمه کیفیت ساختمان در دستور کار کمیسیون عمران

ایرج رهبر، رئیس کمیسیون عمران، احداث و امور زیربنایی اتاق تهران نیز در این نشست از استاندارد‌های بالادستی در ساخت و ساز به عنوان مسایلی یاد کرد که در کمیسیون عمران اتاق تهران به آن پرداخته می‌شود و از تضمین کیفیت ساختمان را به عنوان موضوع مهم دیگر یاد کرد.

وی افزود: چند سال پیش بیمه کیفیت ساختمان مطرح شد و سعی می‌شود در کمیسیون عمران به آن پرداخته شود تا کیفیت ساختمانی که به دست مردم می‌رسد تضمین‌شده باشد.

رهبر همچنین اظهار کرد: امیدواریم با تعامل با اتاق بازرگانی تهران و انجمن انبوه سازان مشکل مسکن را حل کنیم و بازوی اجرایی وزارت راه مسکن و شهرسازی باشیم.

شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایلنا، تاریخ انتشار: 8اسفند1402، کدخبر: 1453033، www.ilna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۷
0
0
هرکسی کیسه خودش رو داره بار می کنه بره جلو
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین