پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
دوشنبه ۰۴ تير ۱۴۰۳ - 2024 June 24
کد خبر: ۳۹۵۰۶۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۷
سید احمد فاضل‌زاده رئیس مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC) از اعلام نتایج رتبه بندی جهانی کیواس۲۰۲۵ خبر داد و گفت که رتبه بندی جهانی کیو اس برای مقایسه تطبیقی وضعیت جهانی دانشگاه‌های ۱۰۵ کشور جهان برای سال ۲۰۲۵ منتشر شده و ۹ دانشگاه از ایران شامل صنعتی شریف، تهران، امیرکبیر، علم و صنعت، اصفهان، تبریز، شیراز، شهید بهشتی و فردوسی مشهد، در جدیدترین نتایج این رتبه بندی حضور دارند. متاسفانه وضعیت این دانشگاه‌ها عموما در مقایسه با سال گذشته با افول رشد نسبی مواجه بوده است. ۲۷۰ دانشگاه از ۲۹ کشور اسلامی در رتبه‌بندی کیواس ۲۰۲۵ جای گرفتند که در میان کشور‌های اسلامی، مالزی با ۳۵، اندونزی با ۲۷ و ترکیه با ۲۵ دانشگاه بیشترین تعداد حضور را دارند. اطلاعات انتشارات علمی دانشگاه‌ها در این رتبه بندی از پایگاه استنادی اسکوپوس (Scopus) در بازه زمانی ۵ ساله و استنادات در بازه زمانی ۶ ساله محاسبه می‌شود.

شعارسال: رتبه بندی کیو اس توسط مؤسسه «کاکارلی سیموندز» در کشور انگلستان انجام می‌گیرد و عملاً از سال ۲۰۱۰ به صورت مستقل دانشگاه‌های دنیا را مورد ارزیابی قرار می‌دهد. روش شناسی رتبه بندی جهانی کیو اس بر اساس دامنه گسترده‌ای از فعالیت‌های دانشگاهی طراحی شده است.

رتبه بندی دانشگاه‌های جهانی QS ۲۰۲۵ بزرگترین رتبه‌بندی امسال است و بیش از ۱۵۰۰ دانشگاه در ۱۰۶ سیستم آموزش عالی را مورد بررسی قرار داده است. ایالات متحده آمریکا با ۱۹۷ مؤسسه رتبه بندی شده، بیشترین تعداد مؤسسه حاضر در رتبه بندی را دارد و پس از آن انگلستان با ۹۰ مؤسسه و سرزمین اصلی چین با ۷۱ مؤسسه در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

اعلام نتایج رتبه‌بندی جهانی کیو اس ۲۰۲۵ و قرار گرفتن ۹ دانشگاه ایرانی در میان برترین‌ دانشگاه های جهان + شاخص های ارزیابی

نتایج رتبه بندی سال ۲۰۲۵ کیو اس ۴ ژوئن مقارن با ۱۵ خرداد ۱۴۰۳ منتشر شد.

برای سیزدهمین سال متوالی، مؤسسه فناوری ماساچوست (MIT) صدرنشینی خود را در جدول برترین‌ها حفظ کرده است. امپریال کالج لندن با چهار پله جهش به مقام دوم و دانشگاه آکسفورد و دانشگاه هاروارد به ترتیب در جایگاه‌های سوم و چهارم قرار دارند. دانشگاه کمبریج رتبه پنجم را در اختیار دارد.

در رتبه بندی کیو اس دانشگاه‌ها توسط ۶ شاخص در قالب ۴ حوزه کلی آموزش، پژوهش، قابلیت جذب در بازار کار و بین المللی سازی ارزیابی می‌شوند، اما QS تنها رتبه‌بندی جهانی است که هم عوامل اشتغال‌پذیری و هم عوامل پایداری را در بر می‌گیرد و در واقع اولویت‌های دانشجویان امروزی را منعکس می‌کند.

بینش‌های مبتنی بر داده‌ها با ۲۳۰ هزار نقطه داده فردی، شامل ۱۷ میلیون مقاله تحقیقاتی، ۱۷۶ میلیون استناد (به استثنای خود استنادی)، ۱.۹ میلیون پاسخ دانشگاهی، ۶۶۰ هزار پاسخ کارفرما، و داده‌های ۵۶۰۰ مؤسسه در سراسر جهان، به دست آمده است.

در رتبه بندی سال ۲۰۲۵ کیو اس از جمهوری اسلامی ایران تعداد ۹ دانشگاه حضور دارند.

دانشگاه صنعتی شریف با رتبه = ۳۴۲، دانشگاه تهران با رتبه = ۳۶۸، دانشگاه صنعتی امیرکبیر با رتبه = ۴۰۳، دانشگاه علم و صنعت ایران با رتبه = ۴۳۶، دانشگاه صنعتی اصفهان با رتبه = ۴۸۹، دانشگاه تبریز با رتبه = ۵۵۲، دانشگاه شیراز با رتبه ۷۰۰-۶۹۱، دانشگاه شهید بهشتی با رتبه ۸۵۱-۹۰۰ و دانشگاه فردوسی مشهد با رتبه ۹۵۱-۱۰۰۰ در این دوره از رتبه بندی حاضر هستند.

عملکرد دانشگاه‌های کشور در رتبه بندی جهانی کیو اس در سال‌های مختلف در جدول زیر نشان داده شده است:

دانشگاه ۲۰۲۵ ۲۰۲۴ ۲۰۲۳ ۲۰۲۲
دانشگاه صنعتی شریف = ۳۴۲ ۳۳۴ = ۳۸۰ = ۳۸۱
دانشگاه تهران = ۳۶۸ = ۳۶۰ ۵۰۱-۵۱۰ ۵۲۱-۵۳۰
دانشگاه صنعتی امیرکبیر = ۴۰۳ = ۳۷۵ = ۴۴۳ = ۴۶۵
دانشگاه علم و صنعت ایران = ۴۳۶ ۴۵۱ ۵۳۱-۵۴۰ ۵۴۱-۵۵۰
دانشگاه صنعتی اصفهان = ۴۸۹ - - -
دانشگاه تبریز = ۵۵۲ ۳۵۱-۴۰۰ - -
دانشگاه شیراز ۶۹۱-۷۰۰ ۶۸۱-۶۹۰ ۷۵۱-۸۰۰ ۷۵۱-۸۰۰
دانشگاه شهید بهشتی ۸۵۱-۹۰۰ ۹۵۱-۱۰۰۰ ۱۰۰۱-۱۲۰۰ ۱۰۰۱-۱۲۰۰
دانشگاه فردوسی مشهد ۹۵۱-۱۰۰۰ - - -


امسال دانشگاه صنعتی اصفهان برای اولین بار در جمع دانشگاه‌های برتر در رتبه بندی جهانی کیواس قرار گرفته است.

پایگاه رتبه بندی کیو اس در ارزیابی خود در شاخص مربوطه به اندازه گیری تأثیر پژوهش، اطلاعات پنج ساله موجود دانشگاه‌ها را در پایگاه استنادی اسکوپوس مورد بررسی قرار می‌دهد. دانشگاه‌ها توسط ۶ شاخص در قالب ۴ حوزه کلی آموزش، پژوهش، قابلیت جذب در بازار کار و بین المللی سازی ارزیابی می‌شوند.

اعلام نتایج رتبه‌بندی جهانی کیو اس ۲۰۲۵ و قرار گرفتن ۹ دانشگاه ایرانی در میان برترین‌ دانشگاه های جهان + شاخص های ارزیابی

این رتبه بندی بررسی شهرت دانشگاه با وزن ۴۰ درصد، ارزیابی کارفرمایان با وزن ۱۰ درصد، نسبت اعضای هیأت علمی بین المللی با وزن ۵ درصد، نسبت دانشجویان بین المللی با وزن ۵ درصد، میزان استنادات به ازای هر عضو هیأت علمی با وزن ۲۰ درصد و نسبت اعضای هیأت علمی به دانشجو با وزن ۲۰ درصد جهت ارزیابی عملکرد دانشگاه‌ها بهره برده است.

شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از مهر، تاریخ انتشار: 16خرداد1403، کدخبر: 6127443، www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۹
0
0
غیر از شاخص گیو اس ، چه شاخص هایی برای رتبه بندی وجو داره؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین