پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۵۵۶۹
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۱:۰۱
نصب سرعت گیرها و دست اندازها را شاید بتوان بعنوان راهکاری جهت کاهش تصادفات و ممانعت از تخلفات پنداشت. این ایده زمانی قانونی است که استاندارد نصب این سرعت گیرها رعایت شود و سرعت گیرها از نظر ارتفاع ، رنگ آمیزی و علائم راهنمایی و رانندگی، بشکلی استاندارد نصب شده باشند. واقعیت کشوری این است که این مورد در کمتر سرعت گیری رعایت می شود و بازنده واقعی این روش هدایت ترافیک هم قطعا شهروندان و صاحبان خودرو هستند. بارها از شهروندان تقاضا کردیم که در اقدامی سراسری و قانونی برعلیه شهرداری ها و شخص شهردار ، ادارات کل راهداری استان ها ، پلیس راهنمایی و رانندگی و استاندارها شکایت قانونی تنظیم کنند. اگر تنها و تنها چند شکایت از این جنس به ثمر برسد، یاد می گیرند که به وظایف خود بشکل دقیق عمل نمایند. بارها از دادستان کل کشور و دادستان های شهرستان ها درخواست نموده بودیم که به این موضوع بعنوان عامل ایراد خسارت عمومی ورود کنند، اما مورد کم توجهی قرار گرفته است. گزارش زیر، به وضعیت نصب سرعت گیرها در جاده های کرمانشاه می پردازد. سرعت گیرهایی که حتی شکل بظاهر استانداردی هم دارند.

شعارسال: افزایش شهرنشینی و ازدحام بیشتر مردم در کلان‌شهر کرمانشاه سبب شده، عبور و مرور شهروندان بیشتر از قبل شود و نیاز بیشتری به رفت‌وآمد در خیابان‌ها داشته باشند، اما این رفت‌وآمد‌ها گاهی با حوادثی همراه است که جان و مال مردم را تهدید می‌کند.

بر اساس اظهارات محمد حیدری رئیس راهنمایی‌ورانندگی استان کرمانشاه؛ در سال ۱۴۰۲ تعداد ۱۱۵ نفر و در همین سه‌ماهه سال جاری نیز تعداد ۲۲ نفر جان‌باخته ناشی از حوادث ترافیکی در شهر کرمانشاه گزارش شده است.
همین موضوع مزید بر علت شد تا مسئولان شهری به وضعیت شهری رسیدگی کنند و برای آسایش شهروندان، امکانات شهری با استاندارد‌های لازم و به‌اندازه کافی فراهم کنند.

حکایت این روزهای سرعت‌گیر‌ و دست‌انداز‌های کرمانشاه

طبق بررسی‌هایی که شهرداری کرمانشاه از وضعیت هر یک از بزرگراه‌ها و تعداد تصادفات و همچنین اخذ نظرات و پیشنهادات پلیس راهور و مهندسی و ایمنی ترافیک شهرداری کرمانشاه انجام‌دادن، بزرگراه امام خمینی (ره) به‌عنوان یکی از معابر بزرگراهی پرتردد و پر تصادف شهر کرمانشاه، شناسایی شده است.
در این راستا شهرداری کرمانشاه در ماه‌های اخیر چندین سرعت‌گیر در کمربندی غربی و شرقی شهر کلان‌شهر کرمانشاه نصب‌کرده که متأسفانه موجب نارضایتی برخی از شهروندان شده است.
طبق گفت‌وگویی که خبرنگاران با رانندگان در این مسیر داشته قریب به‌اتفاق معتقدند؛ نصب این نوع سرعت‌گیر‌ها در کمربندی‌ها اصولی نیست. تا جایی که این سرعت‌گیر‌ها باعث اختلال جدی در رفت‌و‌آمد، تصادف‌های زنجیره‌ای (در اثر ترمز‌های ناگهانی) و اتلاف وقت رانندگان شده است.
از طرفی نه‌تن‌ها تصادفات را کمتر نکرده، بلکه روزانه شاهد تصادفاتی ناشی از ترمز ناگهانی شده است چراکه هیچ تابلوی راهنمایی وجود ندارد.
نادر نوروزی شهردار کرمانشاه در پاسخ به نارضایتی مردم دررابطه‌با غیراصولی بودن نصب این سرعت‌گیرها، اظهار کرد: کارشناسان معاونت فنی و مهندسی سازمان حمل‌ونقل و ترافیک نسبت به احصای کاستی‌ها و کمبود‌ها و نیز مسائل و مشکلات بزرگراه امام خمینی (ره) اقدام کرده و پس از بررسی دقیق آن‌ها، نصب سرعت‌گیر، استاپر، گل‌میخ، سیلندر، نرده گذاری خط‌کشی محوری (طولی)، مرمت و نوسازی سرعت‌گیر، نصب تابلو‌های هدایت مسیر، نصب تابلو‌های خطرنما برای آشکارسازی، نصب انواع تجهیزات ایمنی همچون کاشن تانک در محدوده لاین رفت‌وبرگشت بزرگراه امام خمینی (ره) در ۱۰ نقطه، کمربندی غربی جانبازان از ترمینال راه کربلا تا تقاطع امام حسین (ع)، از میدان امام حسین (ع) تا پل سردار سلیمانی همچنین میدان شهدا به سمت بیمارستان بیستون، بلوار شهید بهشتی، بلوار طاق‌بستان را انجام داده‌اند.
نوروزی افزود: طی سال جاری با وجود همه محدودیت‌ها، حدود ۲۹ نقطه حادثه‌خیز در شهر کرمانشاه رفع شد و تا پایان سال هم با همین جدیت نسبت به رفع نقاط پرحادثه باقی‌مانده اقدام می‌شود.

آمار فوتی‌ها با نصب سرعت‌کاه‌ها در کرمانشاه به «صفر» رسید

حجت‌الله عزیزی رئیس پلیس راهور شهرستان کرمانشاه گفت: باتوجه‌به اینکه بزرگراه امام خمینی (ره) در سال گذشته حدود ۲۰ نفر فوتی داشته یکی از نقاط حادثه‌خیز شهر کرمانشاه از سوی پلیس راهور معرفی شده است.
وی افزود: پس از پیشنهاد‌های پلیس راهور مبنی بر نصب پل‌عابر پیاده، نصب و راه‌اندازی دوربین کنترل سرعت، خط‌کشی و اصلاحات هندسی در برخی از نقاط بزرگراه آمار فوتی‌ها و تصادفات جرحی نه‌تن‌ها پایین نیامد بلکه پلیس راهور را بر آن داشت که طی یک پیشنهاد به شورای ترافیک نسبت به نصب و راه‌اندازی سرعت‌کاه اقدام کنند و معاونت ترافیک شهرداری کرمانشاه به‌عنوان مجری طرح‌های پیشنهادی راهور در این زمینه اقدام کرد.
رئیس پلیس راهور شهرستان کرمانشاه تصریح کرد: لازم به ذکر است تمامی تمهیدات اندیشیده شده در این زمینه تنها به‌خاطر حفظ جان شهروندان است، به‌گونه‌ای که از زمان نصب و راه‌اندازی سرعت‌کاه‌ها آمار کشته‌های ۲ بزرگراه به صفر رسیده است و آمار جراحی نیز کاهش‌یافته است؛ در ابتدای طرح شاهد تصادفات و نارضایتی مردم بودیم، اما همان تصادفات نیز طی یک ماه کاهش‌یافته است؛ لذا حفظ سلامت شهروندان در اولویت هر طرحی قرار دارد.
حیدری رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کرمانشاه نیز خطای انسانی و رفتار کاربران ترافیکی را علت اصلی سوانح ترافیکی می‌داند و در این رابطه می‌گوید: سرعت و سبقت غیرمجاز و عدم رعایت حق تقدم، عدم توجه به جلو، حرکات مارپیچ، حواس پرتی در اثر استفاده از تلفن همراه و عدم توانایی در کنترل وسیله نقلیه از مهم‌ترین دلایلی است که توسط عامل انسانی باعث بروز تصادفات درسطح معابر شهری می‌شود.

شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از فارس، تاریخ انتشار: 3مرداد1403، کدخبر:1721806487129837220، farsnews.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین