پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۲۳ خرداد ۱۴۰۴ - 2025 June 13
کد خبر: ۳۹۵۸۸۷
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۹:۵۵
حسین سیمایی صراف که برای دریافت رأی اعتماد مجلس شورای اسلامی معرفی شده است، روز سه‌شنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۳ برای بررسی برنامه‌های پیشنهادی در مجلس حاضر شد. در این بین، نمایندگان موافق (سید مسعود خاتمی، سید محمد موحد، محمدباقر بهرامی) و مخالف (علیرضا عباسی، محمد سراج، فریدون همتی) با برنامه‌های وزیر پیشنهادی علوم به ارائه دلایل و دیدگاه‌های خود پرداختند. در ادامه این جلسه حسین سیمایی صراف وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری ضمن دفاع از برنامه‌های خود برای این وزارتخانه، تاکید کرد: گفتمان این دوره آموزش عالی، گفتمان مسئولیت اجتماعی است و دانشگاه‌ها نسبت به مسائل اجتماعی و فرهنگی کشور بی تفاوت و بی طرف نخواهند بود.

شعارسال: ادامه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم در روز سه شنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۳ در دستور کار مجلس قرار داشت و نوبت به حسین سیمایی صراف، وزیر پیشنهادی عتف رسید. در ابتدا کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس موافقت خود را با وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری اعلام کرد.

موافقان و مخالفان وزیر عتف دولت چهاردهم چه گفتند؟

مخالفان سیمایی صراف چه گفتند؟

  • علیرضا عباسی، نماینده البرز:
    - خیلی جا‌ها موضع گیری از شما ندیدیم. در اغتشاشات ۱۴۰۱ در فتنه ۸۸ در محور مقاومت موضع‌گیری ندارید.
    - در موضع گیری شما در رابطه با عزاداری دختران بی‌حجاب در کرج شما گفتید در روز عاشورا نیاز به امر به معروف نیست.
    - ۱۳۰ هزار دانشجوی خارجی در کشور داریم که باید به ۳۲۰ هزار نفر برسند. چه برنامه عملیاتی برای تحقق این هدف دارید؟
    - ما با ۷۳ هزار مقاله علمی رتبه ۱۶ جهان را داریم قرار است به رتبه ۱۴ برسیم و برای این هدف حداقل ۹۰ هزار مقاله نیاز داریم. راه رسیدن به این ۹۰ هزار مقاله چیست؟ راهکار وزیر پیشنهادی عتف کدام است؟
    - بر اساس اسناد بالادستی مثل نقشه جامع علمی کشور همیشه آرزوی ما این بوده که سهم پژوهش از درآمد ناخالص کشور ۴ درصد بشود، ولی امروز به نیم درصد هم نمی‌رسد. آقای سیمایی صراف، شما قرار است این عدد را افزایش بدهید، شما چطور می‌خواهید به چهار درصد برسید؟ آیا پزشکیان و عارف کمک می‌کنند که شما سهم پژوهش را افزایش بدهید؟
    - نتیجه بیش از ۲۰ سال سابقه کار شما شده ۲۷ مقاله علمی داخلی، انگشت شمار مقاله بین‌المللی و چند کتاب!
    - نگرانی ما این است که شما نفر اول وزارت علوم نباشید. کسانی که امید به گرفتن رای اعتماد از مجلس نداشتند شما را معرفی کردند تا بعدا تصمیم گیری کنند.

    * محمد سراج، نماینده تهران:
    از وزیر پیشنهادی علوم هشت سوال کردم، ولی جواب نداد؛ برای همین مخالفم. اگر پاسخ دریافت کنم ممکن است نظرم تغییر کند. «برنامه شما برای کسب مرجعیت علمی و فناوری در جهان و دیپلماسی علمی چیست؟»، «برنامه شما برای اجرای سند آمایش آموزش عالی با تاکید بر تقویت دانشجویان نخبه، عالم، انقلابی، متعهد، متدین و متخصص برای صیانت از آینده نظام مقدس جمهوری اسلامی چیست؟»، «برنامه شما برای مهارت محور کردن آموزش چیست؟»، «برنامه اجرایی شما در حوزه اقتصاد آموزش، اقتصاد پژوهش و توسعه کارآفرینی و آموزش محور چیست؟»، «راهکار شما برای تکمیل زنجیره‌های کسب علم تا ثروت چیست؟»، «برنامه شما برای تقاضا محور کردن پژوهش‌ها چیست؟»، «برنامه شما برای استقلال عمومی دانشگاه‌ها و درآمدزایی دانشگاه‌ها چیست؟» و «برنامه شما برای ترویج فرهنگ حسنه ازدواج دانشجویی و توسعه سر‌های دانشجویی برای دانشجویان متاهل چیست؟»

    * عبدالحسین همتی سراپرده، نماینده مردم زرند و کوهبنان:
    - برنامه‌های ارائه شده از سوی ایشان کلی است و سنجش پذیر نیست و زمانبندی هم ندارد؛ هم‌چنین در این برنامه یک سری از موارد اعم از عدالت آموزشی در برخورداری از آموزش عالی مغفول مانده است.
    - درباره تسهیل ازدواج دانشجویان و خوابگاه‌های متاهلی نیز برنامه خاصی مشاهده نشده است.
    - آیین‌نامه ارتقا وزارت علوم مشکل دارد و باید اصلاح شود
    - استادی که درگیر معیشت باشد نمی‌تواند عملکرد خوبی داشته باشد.

    * حسینعلی حاجی‌دلیگانی، نماینده مردم شاهین‌شهر، میمه و برخوار هم در اخطاری با استناد به بند (۲) اصل (۱۱۰) قانون اساسی:
    ۳۷ حکم از احکام قانونی که مربوط به وزارت علوم، تحقیقات‌و‌فناوری است در برنامه‌های وزیر پیشنهادی برای این وزارتخانه نیامده است. تنها از سیاست‌های ابلاغی مقام‌معظم‌رهبری در برنامه‌های وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات‌و‌فناوری به توسعه علوم پایه و تحقیقات بنیادین، دستیابی به علوم و فنون فناورانه، حفظ موازین اسلامی و ارزش‌های فرهنگی و اجتماعی و حمایت از مالکیت فکری و معنوی و تکمیل زیرساخت‌ها اشاره نشده است.

    نظر موافقان سیمایی صراف:
     سیدمسعود خاتمی، نماینده گلپایگان و خوانسار:
    - سیمایی خبرگی و چیرگی لازم را برای حل مشکلات وزارت علوم دارد.
    - دکتر سیمیایی خود تحصیل علوم انسانی داشته و حقوق‌دان شایسته‌ای است که به مسائل حقوقی این حوزه اشراف کامل دارد.
    - آقای سیمایی با اشراف علمی به مسایل حقوقی و حضور در حوزه تقنین می‌تواند سیاست‌گذار توانا برای حل مشکلات این حوزه باشد.
    - ایشان دانش آموخته‌ای توانا در حوزه علوم انسانی است و کارنامه تحصیل او در دانشگاه‌های تراز اول و حضور در حوزه علمیه و کسب علوم حوزوی در سطح بالای آن موجب می‌شود که ایشان مسائل و مشکلات حوزه و دانشگاه و نحوه ارتباط این دو کانون را خوب بداند که تجربه کرده است.

    * احمد مرادی نماینده بندرعباس:
    - وزارت علوم به فردی دلسوز و با انگیزه و شجاع نیاز دارد که آقای سیمایی صراف این ویژگی‌ها را دارد او دارای برنامه‌ای جامع، اثرگذار و منطبق با برنامه هفتم بوده که مورد اقبال چهره‌های دانشگاهی و شخصیت‌های علمی و خدوم و اکثریت نمایندگان قرار گرفته است. سیمایی صراف رزمنده و جانباز هشت سال دفاع مقدس است که اعتقاد به مبانی انقلاب و رهبری دارد.
    - اعتقاد وزیر پیشنهادی به استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و شرکت‌های دانش بنیان است.
    - با رویکرد‌های آقای سیمایی صراف، شاهد مهاجرت نخبگان از کشور نخواهیم بود. همچنین آسیب‌های اجتماعی در جامعه کاهش پیدا کرده و سلامت روان و اجتماعی در کشور افزایش خواهد یافت. با این نگاه می‌تواند حال مردم ایران را خوب کند.

    * سید محمد موحد، نماینده کهکلویه و بویراحمد:
    - نکته مهمی در فرمایشات مخالف محترم نبود که مورد جرح وزیر پیشنهادی علوم قرار بگیرد.
    - مخالف محترم وزیر پیشنهادی عتف بیشتر ابهاماتی را مطرح کردند تا ایرادات و اشکالات اساسی؛ قطعا این ابهامات توسط آقای سیمایی جواب داده خواهد شد.

    * محمدباقر بهرامی سیف آباد، نماینده بویراحمد دنا و مارگون:
    - آقای سیمایی دبیر دو دولت با نگاه‌های سیاسی متفاوت بوده است.
    - آقای سیمایی دارای جایگاه علمی، از بدنهٔ وزارت علوم و دارای فهم حقوقی است.
    - امیدوارم با حضور ایشان محیط دانشگاه محیط امنی برای دانش‌افزایی نسل آینده کشور باشد.
    - نماد عینی سیاست‌ورزی پزشکیان انتخاب آقای سیمایی است
    - اینجا می‌خواهم از آقای دکتر حمایت کنم، چون از بدنه دانشگاه هستم. در بحث مدیریت دانشگاه خیلی از همکاران ما صرف علمی هستند و بعضی‌ها صرفا اجرایی هستند این یکی از ضعف‌هایی هست که در مدیریت ما وجود دارد. این بزرگوار هم دارای جایگاه علمی است و هم از بدنه وزارت علوم و هم یک حقوقدان است. 

    موافقان و مخالفان وزیر عتف دولت چهاردهم چه گفتند؟

    بعد از صحبت‌ها و پرسش‌های موافقان و مخالفان، سیمایی صراف در صحن مجلس اقدام به بیان برنامه‌ها و دیدگاه‌های خود نمود.
    - قانون برنامه هفتم منابع و راهکار‌های مناسبی برای رشد و بالندگی دانشگاه‌ها فراهم کرده است.
    - نمایندگان چالش‌های حوزه آموزش عالی را شناسایی کرده‌اند و خوشبختانه بستر رهایی قانونی و حقوقی مناسبی برای برخی از این چالش‌ها طراحی کردند که نمونه‌های از آن را عنوان می‌کنم.
    - کرامت دانشجو اقتضا می‌کند که آزادی پرسش‌گری و پاسخگویی را به رسمیت بشناسیم.
    - انسجام ساختاری بین مراکز آموزش‌عالی و دستگاه‌های بهره‌بردار مشاهده نمی‌شود. ما مدرک‌های بی‌مهارت به جامعه تحویل می‌دهیم و بازار خریدار تحصیل‌کردگان نیست.
    - اقبال نسبت به علوم پایه و علوم انسانی با کاهش جدی روبه‌روست؛ در علوم تجربی ۶۵۰ داوطلب داریم که از جمع داوطلبان علوم پایه و علوم انسانی بیشتر است.
    - در آینده‌پژوهی و آینده‌نگاری ضعف جدی داریم و از روند جهانی علوم و فنون و فناوری‌ها عقب می‌مانیم.
    - در بهترین حالت سهم پژوهش از تولید ناخالص داخلی نیم درصد است که برای جهش کشور بسیار کم است.
    - همهٔ مؤسسات مالی موظف می‌شوند به اقتضای بازار کار پیش‌رو مواد درسی‌شان را تغییر بدهند.
    - آیین‌نامهٔ ارتقا باید با برنامهٔ مصوب منطبق شود. مهارت باید حداقل به اندازهٔ یک مقاله ارزش داشته باشد.
    - البته که سرزنده بودن دانشگاه بدون آرامش، بدون امید و بدون مشارکت استاد و دانشجو و کارمند در تصمیم سازی‌ها ممکن نیست.
    - سلامت اجتماعی و روانی به شدت نگران کننده است، حال استاد و دانشجو و کارمند ما خوب نیست.
    - بنا بر یک پیمایش و خود اظهاری دانشجویان، نزدیک به ۳۰ درصد آن‌ها نیازمند خدمات مربوط به سلامت روان و اجتماعی هستند که البته امری پرهزینه است.
    - گسست بین نسلی و فرهنگی رو به گسترش است.
    - مهم است که حرف یکدیگر را بفهمیم، حرف نسل زد را بفهمیم انکار نکنیم واقعیت است.
    - ​مبتکر کرسی‌های آزاداندیشی شخص مقام معظم رهبری هستند، اما ما چقدر آزاداندیشی را جدی گرفته‌ایم؟
    - به تعبیر مقام معظم رهبری انفجار ارتباطات از انقلاب صنعتی مهمتر بود، معنای این حرف چیست؟ یعنی دانشگاه پساارتباطات را نمی‌توان با دست فرمان قبلی اداره کرد. باید عالم به زمان باشیم تا در گرداب اشتباهات فرو نغلتیم.
    - کیفیت نظام آموزش عالی باید ارتقا یابد.
    - توسعه کمیت بس است، ما به اندازه بسیاری از کشور‌های بزرگ واحد آموزش عالی داریم.
    - دیگر کسی به دلیل دوری از مرکز به دلیل فقر معیشت به دلیل ناتوانی مالی و اقتصادی محروم از آموزش عالی نیست خدا را شکر، اما سیطره کمیت بر کیفیت بس است.
    - محوری مهم از اولویت‌های من ارتقای کیفیت آموزشی است.
    - تحول نظام آموزش کشور مبتنی بر مهارت افزایی از اولویت من است.
    - ما درصد هستیم مهارت افزایی را پیگیری کنیم.
    - بازنگری در برنامه‌های درسی باید جدی گرفته شود.
    - همه موسسات آموزش عالی موظف می‌شوند که به صورت مشخص به اقتضای بازار کار و آینده پیش رو بخشی از واحد‌های درسی خود را در قالب مهارت آموزی و کسب مهارت تعریف کنند.
    - مطابق قانون برنامه سهم آموزش‌های مهارتی و حرفه‌ای باید به ۴۰ درصد برسد امیدوارم محقق شود.
      
  • سوابق حسین سیمایی صراف وزیر علوم و تحقیقات و فناوری:
    حسین سیمایی صراف در سال ۱۳۴۷ در مشهد متولد شد وی تحصیلات دانشگاهی خود را در دوره‌های کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی در رشته حقوق به ترتیب در دانشگاه‌های تهران، تربیت مدرس و شهید بهشتی گذرانده است. صراف افزون بر تحصیلات دانشگاهی همزمان تحصیلات حوزوی را نیز به مدت ۲۰ سال در حوزه‌های علمیه مشهد و قم در شاخه‌های فقه، اصول، فلسفه و کلام اسلامی زیر نظر استادان مبرز تلمذ کرده است. وی هم اکنون دانشیار دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی است و دروس مختلف حقوق خصوصی و حقوق اسلامی را در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تدریس می‌کند. وی همچنین وکیل پایه یک دادگستری و داور اتاق بازرگانی ایران نیز است.

    سیمایی دارای ۳ کتاب و بیش از ۳۰ مقاله علمی - پژوهشی در زمینه‌های فقه و حقوق است. وی در کنفرانس‌های متعدد داخلی و خارجی به عنوان سخنران حضور داشته و نیز در آن‌ها مشارکت علمی یا مدیریت داشته است. وی همچنین راهنمایی و مشاوره ده‌ها پایان نامه کارشناسی ارشد و رساله دکتری را برعهده داشته است.

    وی در سال ۱۳۹۲ به عنوان پژوهشگر برتر دانشگاه انتخاب شد و در چهارمین دوره کتاب سال حوزه (حوزه‌های علمیه) حایز رتبه اول، در بیست و سومین دوره کتاب فصل جمهوری اسلامی، شایسته تقدیر و در هفتمین جشنواره بین المللی فارابی حایز رتبه دوم در گروه حقوق شده است.

    حسین سیمایی صراف همچنین پیش از این دبیر هیات دولت در دوران ریاست جمهوری حسن روحانی بوده و از دیگر سوابق وی می‌توان به معاون حقوقی و امور مجلس وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، مدیرکل دفتر حقوقی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و نماینده وزارت عتف در کمیسیون ملی یونسکو نیز اشاره کرد.
  •     پایگاه تحلیلی خبری شعار سال، برگرفته از منابع گوناگون
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین