شعارسال: سید محمد اتابک، وزیر صنعت، معدن و تجارت طی احکامی جداگانه دو انتصاب جدید در این وزارتخانه انجام داد. با حکم اتابک، فرشاد مقیمی به سمت معاون وزیر و رییس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) منصوب شد. مقیمی دانش آموخته رشته کارشناسی مهندسی صنایع گرایش تولید صنعتی و کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی از دانشگاه علم و صنعت است. از سوابق اجرایی میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
معاونت صنایع وزارت صمت، مدیرعاملی ایران خودرو، مدیرعاملی شرکت شهرکهای صنعتی و صنایع کوچک، مدیر برنامهریزی راهبردی و بودجه سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، ریاست انجمن بهرهوری ایران و معاونت سازماندهی و امور پشتیبانی دبیرخانه کمیته پیشبرد بهرهوری وزارت راه.
فرشاد مقیمی در ۴ شهریور ۱۳۹۸ بهعنوان مدیرعامل ایران خودرو انتخاب شد. این انتخاب در حالی صورت گرفت که بنابه اعلام سخنگوی وقت دولت قرار بود علیآبادی -وزیر فعلی نیرو و وزیر صمت در دولت رئیسی- به این سمت منصوب شود.
علی ربیعی، سخنگوی وقت دولت دوازدهم در ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ در نشست خبری خود با اصحاب رسانه از برکناری هاشم یکهزارع -مدیرعامل وقت ایران خودرو- به دلیل تغییر قیمت خودرو بدون هماهنگی با وزارت صنعت، خبر داد و گفت که عباس علیآبادی -مدیرعامل وقت مپنا- به عنوان مدیرعامل جدید ایران خودرو شروع بکار خواهد کرد. با این حال این اتفاق نیفتاد و علیآبادی به دلایلی که رسما اعلام نشد، به مدیرعاملی ایران خودرو انتخاب نشد.
نظرات خودرویی مقیمی:
مقیمی در ۵ مرداد ماه ۱۳۹۸ جاری به عنوان معاون وزیر صنعت با بیان اینکه برای تامین قطعات خودروهای ناقص با چند منبع در حال مذاکره هستیم و قراردادهایی نیز در این زمینه منعقد شده است، اظهار کرد: مکانیزم تامین قطعات و تجهیزات رو به بهبود است و برای کاهش ارزبری قطعات نیز پروژههای ساخت داخل را دنبال میکنیم. وی ادامه داد: برای تقویت داخلیسازی از ثبتسفارش قطعات وارداتی نیز جلوگیری میشود.
او همچنین در مصاحبهای در ۷ مردادماه ۱۳۹۸، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه تدابیری اندیشیده شده تا واگذاری شرکتهای خودروسازی به بخش خصوصی دچار مشکلات واگذاری در دهه ۸۰ نشود، گفت: واگذاریها را باید از دو جنبه شروع کرد که آن شرکتهای زیرمجموعه شرکتهای خودروسازی است. مقیمی با اشاره به اینکه بسیاری از شرکتهای تابعه بایستی واگذار شوند، گفت: مثلا سهام بانک پارسیان که در اختیار یکی از شرکت خودروسازی است به چه درد تولید میخورد؟ داشتن ملک و املاک از دیگر فعالیتهای غیرمولد شرکتهای خودروسازی است، گفت: این اقلام نیز بایستی فروخته شود. مقیمی افزود: روند واگذاری این قبل از شرکتها و اموال غیرمولد شرکتهای خودروسازی را به صورت هفتگی رصد و به صورت ماهانه گزارش میدهیم. وی تاکید کرد: شرکتهای تابعه خودروسازی باید به قطعه سازان و بخش خصوصی واقعی واگذار شود.
مقیمی در کارنامه کاری خود معاونت برنامهریزی سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران، مدیرعاملی گروه صنعتی ایرانخودرو، هیات مدیره و معاون برنامهریزی و امور اقتصادی سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران، مدیر برنامهریزی راهبردی و بودجه سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و همچنین ریاست سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی را دارد. لازم به توضیح است که پیشتر بابک احمدی، سمت رئیس هیات عامل ایدرو را برعهده داشت. بابک احمدی دکتری مدیریت مالی، کارشناسی ارشد مدیریت تکنولوژی و کارشناسی مهندسی راه آهن است. تجارب عملکردی بابک احمدی بیشتر در حوزه حمل و نقل ریلی و مپنا بوده است. پیش از بابک احمدی، «علی نبوی» معاونت وزیر صمت و رئیس هیات عامل ایدرو را عهده دار بود.
پایگاه تحلیلی خبری شعار سال، برگرفته از منابع گوناگون