پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۱۵۰۸
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۵
روزهای نخستین مرداد ماه یادآور فرهنگ پهلوانی و ورزش های زورخانه ای در ایران محسوب می شود مقوله ای که با عدم اتمام زورخانه میامی برای مردم این دیار از مدت ها قبل فراموش شده است.
شعارسال: یکی از ورزش های کهن و تاریخی که ریشه در فرهنگ و سنت های این مرز و بوم دارد ورزش پهلوانی است که از دیرباز در کتاب های مختلف به داستان ها و افسانه های آن پرداخته و الگوهای تربیتی زیادی را برای جوامع امروزی به ارمغان آورده است.

الگوهایی که می تواند برای ورزشکاران درس هایی از تواضع، بزرگ منشی، مهربانی و هزاران صفت پسندیده اخلاقی پدید آورد و عمل به الگوهای پهلوانی و توجه به این فرهنگ غنی ایرانی تکامل جسم و روح را در پی دارد.

* پهلوانان جایگاه خاصی در فرهنگ ایرانی دارند

در تاریخ این ورزش کهن اشاره شده ورزش و انجام حرکات پهلوانی از فعالیت های ایرانیان باستان بوده، این مردان نیرومند و پهلوانان ارزش و جایگاه ویژه ای برای مردمان آن زمان داشتند چراکه در زمان جنگ ها و درگیری ها به داد مردم می رسیدند و از جان و کیان مردم در برابر خطرات دفاع و ایستادگی می کردند.

این فرهنگ کهن و تاریخی در ادبیات ایران جایگاه والایی دارد و حکیم ابوالقاسم فردوسی در شاهنامه به این موضوع اشارات فراوان و اشعار زیبایی سروده است از سوی دیگر تاریخ ایران و اهمیت مردم به این رشته ورزشی بیانگر اهمیت والای این ورزش است که در فرهنگ ایران به نیکی از آن یاد شده و از قدیم الایام زورخانه ها کلاس های اخلاق و جوانمردی بوده اند.

با پیشرفت علم تکنولوژی و بوجود آمدن رشته های ورزشی مختلف ایرانیان همانند اکثر مردم جهان به رشته های ورزشی مختلفی روی آورده اند که می طلبد به این نکته اشاره کنیم ورزش زورخانه ای و کشتی پهلوانی جدای از تکامل و ارتقای جسم ورزشکار با ندای ضرب و نفس مرشد که توام با ذکر نام و یاد امیرالمومنان(ع) است ضرب آهنگی است برای پرورش روح که زورخانه را در کنار محیطی ورزشی به مکانی معنوی تبدیل می کند.

هرچه از اهمیت و ارزش این ورزش سخن به میان آید و قلم فرسایی شود حق این ورزش ادا نخواهد شد و این زمانی میسر است که زیر ساخت های لازم و تبلیغات موثر برای معرفی این ورزش کهن ایرانی فراهم شود.

* ورزش زورخانه ای در میامی

درباره وزرش های زورخانه ای مطلب بسیار است اما امروز حال و روز این ورزش ها در میامی، این شرقی ترین شهرستان استان سمنان با پتانسیل های فراوان مستعد ورزشی چگونه است؟

هنوز یادمان نرفته دوشنبه ۱۲ دیماه ۹۰ را که محمدعباسی وزیر ورزش و جوانان دولت دهم در نشستی با حضور مرحوم حجت الاسلام سید مرتضی موسوی امام جمعه وقت میامی، کاظم جلالی نماینده وقت مردم شهرستان های میامی و شاهرود و جمعی از مسئولان محلی در محل دفتر امام جمعه، در خصوص فعالیت ها و امکانات ورزشی در این شهرستان بحث و تبادل نظر کردند و امام جمعه فقید در آن جلسه با تاکید بر این اصل که این شهرستان نوپا آمیخته به مردمانی پاک، سالم، ورزش دوست و ولایی و همیشه قدردان نظام جمهوری اسلامی، رهبری و دولت خدمتگذار است، گفت: ورزش در این منطقه خصوصا استخر سرپوشیده، زمین چمن، سالن ورزش باستانی و راه اندازی سالن های ورزشی دیگر ضرورت دارد.

وزیر وقت ورزش و جوانان نیز در این جلسه تاکید داشت که با توجه به آشنایی خوبی که از این شهرستان دارم باید بگویم، در امور جوانان و ورزش در این شهرستان باید برنامه ریزی مناسبی کرد.

محمد عباسی برای رفع کمبودهای ورزشی این شهرستان به خصوص ورزش زورخانه ای تاکید و در این زمینه دستورات لازم را صادر کرد و در همان جلسه کتباً از مسئولان و مدیرکل وقت ورزش و جوانان خواست تا نیاز ورزشکاران این شهرستان در اولویت قرار گرفته و اجرائی شود.

* وقتی وعده مسئولان فراموش می شود

اما داستان به این خوبی ها نیز رقم نخورد در دولت نهم و زمان تصدی گری دکتر عباسی وزیر کابینه دولت احمدی نژاد این خواسته محقق نشد و در تاریخ۹۳.۴.۱۲ در حکمی از طرف سیدحسن سبزواری رئیس هیئت پهلوانی و زورخانه ای استان سمنان، نصرالله عابدینی به عنوان سرپرست هیئت پهلوانی و زورخانه ای میامی منصوب شد و با پیگیری و تلاش وی و تعامل با اداره آموزش و پرورش سالن اجتماعات کانون شهید فهمیده میامی در اختیار باستانی کاران این شهرستان قرار گرفت و این ورزشکاران با کم ترین امکانات و با نداشتن مکانی به نام زورخانه این ورزش سنتی و پهلوانی را در میامی احیا و در برنامه ها و جشن های مختلف ملی مذهبی به اجرای برنامه پرداختند.

در تاریخ ۹۴.۲.۱۸ طبق اعلام روابط عمومی هیئت استان زورخانه امام علی (ع) با اعتبار ۴۰۰ میلیون اعتبار در زیربنایی با ۷۰۰ متر مربع به بهره برداری رسید همچنین فرزاد فتاحی مدیرکل ورزش و جوانان استان سمنان درباره این تحولات گفته بود: شش زورخانه در حال تاسیس در شاهرود، گرمسار، مهدیشهر، میامی و دامغان داریم که امروز شاهد افتتاح اولین آن در سمنان بودیم.

اما موضوع اصلی آن است که تا کنون نه کلنگی برای افتتاح زورخانه میامی زده شده و نه روبانی در این خصوص قیچی شده است.

حال باتوجه به گذشت چندین سال از وعده به شهرستان میامی این سوال مطرح می شود که چه قدر دیگر باید در انتظار این گشایش سر به آسمان بسائیم و منتظر تحقق این امر شویم.

* جوانان میامی به انتظار نگاه ویژه مسئولان

حال با گذشت زمان زیاد از این وعده به مردم میامی بر حسب وظیفه رسانه ای که بر دوش داریم و به بهانه روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه ای بار دیگر احداث زورخانه میامی را برای مردم و مسئولان متذکر شده و خواستار تحقق این وعده هستیم.

امروز شهرستان میامی که نمی توان دیگر از آن به عنوان شهرستان جدیدالتاسیس نامبرد نیازمند زیرساخت های مهم ورزشی از جمله زمین چمن، استخر سرپوشیده، سالن ورزشی استاندارد و است و هنوز جوانان و ورزشکاران چشم انتظار مصوبات ورزشی دولت های قبلی و کنونی هستند.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری میامی نیوز، تاریخ انتشار: 2 مرداد 1395، کدخبر: - ، www.mayameynews.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین