پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۱۹۸۶
تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۹
شهرستان خدابنده با جمعیتی در حدود ۲۰۰ هزار نفر هنوز جایی به نام ترمینال یا پایانه مسافربری ندارند و ماشینها و مسافران هر روز همدیگر را در کنار خیابانها ملاقات می‌کنند.

شعار سال:

ترمینال های بین شهری یکی از اماکن خدماتی با مشخصات منحصربه فرد است که در آن خدمات شهری ، مسافرت بین شهری ، خدمات فنی وسایل نقلیه و سرویس های گوناگون شهری همگی در یکجا جمع می شود و این در حالی است که شهرستان خدابنده هنوز جایی به نام ترمینال یا پایانه مسافربری ندارد.


ماشینهای زرد پژو یا سمند به همراه اتوبوسهای روشن اولین چیزهایی هستند که در میدان بسیج قیدار یا چهارراه شهرداری به چشم می‌خورند و مسافرانی که زیرآفتاب انتظار می‌کشند و رانندگانی که هر لحظه منتظرند تا راننده‌ای خارج از ماشینهای زرد مسافرگیری نکند. همه اینها هر روز در قیدار اتفاق می‌افتد و سالهاست که ادامه دارد ولی نه گوش شنوایی هست و نه چشم بینایی.
طبق لایحه قانونی احداث پایانه‌های مسافربری توسط شهرداری و ممنوعیت تردد اتومبیلهای مسافربری بین شهری در داخل شهر مصوب ۹/۲/۵۹ توسط مجلس شورای‌اسلامی در شهرهای بالای ۱۱ هزار نفر جمعیت شهرداری موظف به احداث پایانه مسافربری مناسب با کلیه امکانات بوده و پس از آماده‌سازی تحویل وزارت راه و ترابری برای استقرار شرکتهای مسافربری می‌ شود.


شهرستان خدابنده با جمعیتی در حدود ۲۰۰ هزار نفر هنوز جایی به نام ترمینال یا پایانه مسافربری ندارند و ماشینها و مسافران هر روز همدیگر را در کنار خیابانها ملاقات می‌کنند.
اصانلو، مدیر شرکت مسافربری سلامت پیمان خدابنده در همین رابطه به خبرنگار اشراق۲۴ گفت: تاکنون تصمیمی برای پایانه مسافربری شهر قیدار گرفته نشده چون هر وقت تصمیمی گرفته شده شهرداری شانه خالی کرده و هرگاه از طریق بخش خصوصی اقدام شد به خاطر روابط‌ پشت‌پرده موضوع منحرف شده و مکان اختصاصی به موضوع دیگری اختصاص یافته است. مکان قبلی که برای پایانه در نظر گرفته شده بود سه سالی به این امر اختصاص داشت ولی بعد از آن به نمایندگی ایران‌خودرو تبدیل شد.


وی ادامه داد: مشکل اصلی شرکتهای مسافربری قیدار نبود پایانه است و با تأسیس یک پایانه می‌توان گفت ۵۰ درصد مشکلات حمل و نقل خدابنده حل خواهد شد. پایانه‌ای که در میدان بسیج قرار دارد کاملاً در اختیار شرکتهای مسافربری بود ولی قسمتهای مختلف آن به بخشهایی مثل پلیس‌راه، پمپ گاز و غیره اختصاص یافته و عملاً دیگر ترمینال نیست. در این ترمینال خدماتی ارائه نمی‌شود و فقط صورت‌حساب مسافران صادر می‌گردد. از بابت رفاه راننده و مسافر هیچ امکاناتی وجود ندارد و حتی از سرویس بهداشتی هم محروم است.

اصانلو افزود: برای اتوبوسهای ابهر نیز دفتری در سه‌راهی شهرداری با هزینه شخصی اجاره کرده‌ایم و با نوبت‌بندی هر نیم‌ساعت یک اتوبوس از کنار خیابان به مقصد حرکت می‌کند. با نبود ابتدایی‌ترین امکانات مسافر در تنگنا قرار دارد. از سال ۸۳ هر سال و هر ماه و هر روز نامه نوشته‌ایم و چندین شورای ترافیک تشکیل شده اما هیچ بندی از مصوبات این شورا اجرا نشده و همه مصوبه‌ها روی کاغذ مانده‌اند.


وی تصریح کرد: مسئولان شهر قیدار هیچ‌توجهی به بخش حمل و نقل ندارند، در صورتی که رکن اساسی پیشرفت در هر شهر و منطقه‌ای حمل و نقل است. مسئولان یا دوست ندارند به این امر رسیدگی کنند یا تخصص آن را ندارند و یا اینکه عمداً این وضعیت را پیش می‌آورند که اینجا همیشه مشکل داشته باشد. در این شهر روزانه ۴۰ دستگاه اتوبوس و ۲۰۰ دستگاه سواری سرویس‌دهی می‌کنند ولی هیچ رسیدگی به رفاه راننده و مسافر و شرکت صورت نمی‌دهند. با پلیس‌راه هماهنگی کرده‌ایم که اتومبیلهایی را که غیرقانونی مسافربری می‌کنند معرفی کنیم، با حرکت ماشین با پلیس‌راه تماس گرفته و شماره ماشین را اعلام می‌کنیم ولی جریمه‌ای در کار نیست. وقتی راننده‌ای مسافر را از داخل ماشین بیرون می‌کشد روزی ۲۰ هزار تومان جریمه شود دیگر سراغ مسافرکشی غیرقانونی نمی‌رود.



اصانلو اظهار داشت: وقتی کسی که اتومبیل شخصی دارد وضعیت خوب حمل و نقل عمومی را ببیند حتماً در این وضعیت جوی ترجیح می‌دهد با اتومبیلهای عمومی مسافرت کند و از این طریق استهلاک و تصادفات کاهش می‌یابد. وقتی فرد می‌بیند هیچ امکانات رفاهی در کار نیست و باید زیرآفتاب منتظر ماشین بماند اتومبیل شخصی را ترجیح می‌دهد.

ذوالقدر، مدیر شرکت مسافربری پیروزی خدابنده نیز گفت: طبق قانون دولت باید پایانه را تأسیس و در اختیار شرکتها قرار دهد و هم‌اکنون شهرداری از ما عوارض می‌گیرد ولی خدماتی ارائه نمی‌دهد و از طرف دیگر سازمان پایانه‌ها هر روز بخشنامه‌های جدید برای ارتقای سطح خدمات می‌فرستد. شرکتها قصد ارائه این خدمات را دارند ولی امکانات آن مهیا نیست. هرگاه نزد مسئولان رفته‌ایم کوچکترین توجهی نداشته‌اند و هرگاه نیز کاری انجام داده‌اند آن را به بخش خصوصی سوق می‌دهند که بخش خصوصی نیز جز تعدادی افراد سودجو نیست که با پیشنهاد زمین یا ملکی و تصویب آن و اخذ مجوز به نام ترمینال زمین می‌گیرند و پس از مدتی کاربری آن را شخصی می‌کنند. اگر مسافری قصد رفتن از قیدار به ابهر را داشته باشد معلوم نیست چگونه باید برنامه‌ریزی کند و بلیت را از کجا دریافت کند.

وی ادامه داد: سازمان پایانه‌ها این خدمات را از ما می‌خواهد ولی در مقابل خواسته‌های شرکتها تنها دست به نامه‌نگاری می‌زنند. اگر سری به بایگانی شورای ترافیک بزنید در همین یک سال اخیر حدود یکصد نامه رد و بدل شده که بی‌نتیجه مانده‌اند.
ذوالقدر در پایان سخنان خود گفت: همه مدیران شرکتهای مسافربری خواستار پاسخ صریح از سوی شهرداری و فرمانداری هستند و این مسئله باید توسط این افراد حل شود.

رحیمی مسافر قیداری که دانشجو بود نیز به خبرنگار اشراق۲۴ گفت: من بخاطر شرایط تحصیلم مجبورم در رفت آمد بین تهران و قیدار باشم و متاسفانه راننده ها خیلی خیلی بی خودی توقف می کنند و برخی مواقع مجبور می شوم که با ماشین های ابهر رفت و آمد کنم و چرا ما رو مجبور میکند وقتی شهرمان ماشین داره با ماشین شهر دیگه بیایم.


اکبری شهروند دیگر قیداری گفت: داخل برخی از اتوبوس های قیدار کثیف است و به نظافتش اصلا نمیرسند و صندلی بعضی از اتوبوس ها هم خرابه به علاوه اینکه مدت زمان های طولانی در راه توقف می کنند و ما چاره ای نداریم و بعضا هم برای خلاصی از این عذاب برخی ها با اتوبوس ابهر رفت و آمد می کنند و مجبورهستند که تن به هزینه اضافی بدهند.

خدابنده لو شهروند دیگر قیداری نیز با بیان اینکه متاسفانه در محل سوار شدن به اتوبوس های قیدار و ابهر در چهار راه شهرداری هیچ سرویس بهداشتی وجود ندارد گفت: واقعا قیدار نیاز به ترمینال دارد .

وی افزود: با نبود ترمینال رفت و آمد به شهرهای دیگر از شهرستان خدابنده هم خیلی سخت است مثلا برای اینکه کسی به تبریز برود باید منتظر اتوبوس همدان باشد و آن هم باید کنار خیابون بایستد و هزار بار به راننده زنگ بزندو آن هم فقط ساعت ۶ غروب امکان پذیر است و اگه دیر کند دیگر جامانده است و متاسفانه اتوبوس های قیدار به هیچ عنوان حقوق مشتری و مسافر رو رعایت نمی کنند.


محمدی مسافر دیگر قیداری نیز گفت: در خصوص وضعیت نامناسب سیستم حمل و نقل بین شهری و اتوبوسهای قیدار – تهران،باید عرض کنم که ساعت حرکت اتوبوس شب رو از قیدار به تهران در موقع نا مناسبی است و ساعتی که مسافران به تهران می رسند ۴ صبح بوده و در آن موقع سیستم حمل و نقل عمومی مثل مترو و اتوبوس فعال نبوده و همشهریان یا می بایست متحمل هزینه گزاف آژانس دربستی شده یا اینکه در ترمینال حدود دو ساعت بلا تکلیف بمانند تا ساعت ۶ مترو و اتوبوس ها شروع به فعالیت کنند.
وی با پیشنهاد تغییر ساعت حرکت از ۱۲ شب به یک و نیم شب اتوبوس های قیدار-تهران افزود: سیستم حمل و نقل اتوبوس های قیدار – تهران دارای ایراداتی از قبیل قدیمی بودن مدل اتوبوس ها،سیستم تهویه نامناسب (سرمایشی و گرمایشی) اتوبوس ها،صندلی های نامناسب و کثیف و بوی نامطبوع داخل اتوبوس و عدم وجود قانون و رعایت قانون ساعت حرکت و توقف در میانه راه و برخورد نامناسب مهماندار اتوبوس است.


رحمت یوسفلی شهردار قیدار نیز به کلنگ زنی های سال های قبل برای احداث ترمینال اشاره کرد و گفت: این خواسته مردم به حق است و در تلاش برای محقق کردن آن هستیم ولی ما برای هر اقدامی باید از اداره اوقاف و امور خیریه اجازه بگیریم و به نوعی شهرداری و اوقاف در اداره شهر مشترک هستند.

شهردار قیدار ادامه داد: درخصوص وضعیت نامناسب اتوبوس هابایدعرض کنم که میزان توقف و نحوه حمل مسافر و کالا تابع شرایطی است که به رانندگان طی مراحلی اموزش داده شده و به انها کارت فعالیت حرفه ای داده شده که مسافران از آن مطلع نیستند لذاجهت اطلاع و طرح شکایت دربخش مسافر با شماره ۰۲۴۳۳۴۶۲۳۷۰سازمان حمل ونقل استان معاونت حمل ونقل و در بخش کالا با شماره ۰۲۴۳۴۲۲۱۸۸۷ انجمن صنفی رانندگان خدابنده تماس گرفته و طرح شکایت کنند.

حجت الاسلام حسن رضا محمدی رئیس اداره اوقاف خدابنده نیز از ساخته شدن ترمینال مسافربری وقفی در شهرستان خبر داد و گفت: این ترمینال نیز از محل عواید موقوفات در حال ساخت است.

وی افزود: این موقوفه یک هزار و ۲۰۰ متر مربعی از قیدار نبی (ع) به صورت شش دانگ وقف شده و کاربری آن نیز ایجاد ترمینال بین شهری و حومه تعیین شده است.

رئیس اداره اوقاف خدابنده در ادامه با اشاره به اینکه ترمینال مسافربری جنوب در خدابنده در حال تکمیل شدن است اظهار کرد: این پروژه در جنب اداره اوقاف از محل موقوفات و با هدف آسایش بیشتر مردم شهرستان در حال ساخت است و همچنین مجتمع خدماتی رفاهی بین شهری از جمله پروژه‌هایی است که آن هم از محل موقوفات نیز در حال ساخت است.


با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از پایگاه خبری-تحلیلی پردیس خبر، تاریخ انتشار 28 مرداد 1395، کد مطلب: 7441 : www.pardiskhabar.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین