پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۲۳۷۴
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۲
این روزها فروش میوه توسط وانت بارها و در کنار خیابان ها و میدان های اصلی شهر قیدار، به نوعی سنت و شغل برای برخی صاحبان این خودروها شده و بخاطر قیمت های مناسب در فروش اقدام خود، از سوی خریداران مورد استقبال قرار گرفته است ولی سد معبر تعرض به حقوق شهروندی و توهین به شهروندان است.
شعارسال: این روزها فروش میوه توسط وانت بارها و در کنار خیابان ها و میدان های اصلی شهر قیدار، به نوعی سنت و شغل برای برخی صاحبان این خودروها شده و بخاطر قیمت های مناسب در فروش اقدام خود، از سوی خریداران مورد استقبال قرار گرفته است ولی سد معبر تعرض به حقوق شهروندی و توهین به شهروندان است.

ورودی شهر قیداراز طرف جاده همدان(بلوار خلیج فارس)توسط نیسانها و وانت بارهای دست فروش و برخی مغازه داران چهره زشتی از شهر به نمایش گذاشته به طوری که مغازه داران و شهروندان دیگر بخاطر عدم رعایت قانون بارها به پایگاه خبری اشراق۲۴ مراجعه و نسبت به عدم برخورد مسئولین اعتراض کرده اند.

برخی رانندگان و میوه فروشان پا را از پیاده رو ها فراتر گذاشته و در وسط خیابانها میوه می فروشند و مزاحم رانندگان،مسافران گذری و صاحبان مغازه ها هستند.

بارها افراد زیادی بخصوص زنان و کودکان را می بینیم که برای عبور در مسیر پیاده رو و حتی خیابان به دلیل وجود موانعی(سد معبر)باید به ناچار مدتی را صبر کرده یا اینکه مسیر را به سمت دیگر خیابان که نیسانها و وانت بارها در آنجا پارک شده اند تغییر بدهند و مشکلاتی را هم برای خود و هم برای وسایل نقلیه بوجود می آورند و طبیعی است که این عمل احتمال حادثه و ترافیک را به همراه داشته است.

به هر صورت اشغال و مسدود کردن معابر و آنچه به عنوان سد معبر،مطرح می شود،به لحاظ قانونی عملی مجرمانه بوده و مرتکب این عمل مستوجب مجازات است،زیرا معابر عمومی متعلق به عموم شهروندان است و کسی حق ندارد تحت هر شرائط و نامی معابر را انتفاع شخصی کرده و آن را مسدود کند.

رسول خدا فرمودند:”کسی که سد معبر کند و مانع عبور رهگذران شود از رحمت خدا به دور است” و امام سجاد (ع)نیز می فرمایند:”از گناهانی که نابودی سریع آدمی را در پی دارد سد کردن راه مسلمانان است.”

برخی از آیات عظام و مراجع تقلید سد معبر را حرام دانسته اند و طبق نظر امام خمینی(ره)این کار جایز نیست و بنا به نظر آیت اله مکارم شیرازی بساط فروشان و مغازه داران،نباید معابر و شوارع عام را جهت کاسبی اشغال کنند و آیت اله فاضل لنکرانی به صراحت اعلام داشته است که اگر سد معبر،مخالف مقررات جمهوری اسلامی ایران باشد یا باعث اذیت و آزار و مانع رفت و آمد عابران شود و اگر کسی نگذارد که مردم از مکان هایی که برای عموم ساخته شده است استفاده کنند حق آنان را غصب کرده است.

قصد توهین به کسی را نداریم ولی اکثر کارشناسان و مردم با فرهنگ و متمدن چه تحصیل کرده و چه تحصیل نکرده معتقدند که کسانی که سد معبر می کنند افرادی خودواه و قانون گریز هستند که هنوز آمادگی کافی و لازم را برای زندگی شهر نشینی ندارند.

* شهر قیدار تبدیل به میدان میوه و تره بار شده است

قربانی دست فروش قیداری در گفت و گو با خبرنگار اشراق۲۴درباره علت اینکه بازاریان و دست فروشان سد معبر می کنند به علت بیکاری و نداشتن یک شغل ثابت اشاره کرد و گفت: این امر آنها را مجبور می کنند که به شغل های کاذب روی بیاورند و همچنین عدم اطلاع از قانون،مورد دیگری است که باید در نظر گرفته شود.

نظری وانت بار دست فروش دیگر قیداری نیز گفت: آماده نبودن بستر مناسب شهرها و عدم ساماندهی بعضی از مشاغل در فضای مناسب را علت این مهم می دانند که نیاز به توجه بیشتری دارد.

در هر صورت این موارد و موارد دیگر که در این جا ذکر نشد همه و همه از علت های بوجود آمدن سد معبر است و شهر قیدار هم از این مقوله خارج نیست و این سوال پیش می آید که چرا بعد از گذشتن نیم قرن از شهر شدن این مهم به وقوع نپیوسته است و نه تنها پیاده رو بلکه خیابان ها توسط مغازه داران و دست فروشان تصرف می شود به گونه ای که گاهی رهگذران برای ادامه مسیر در یک پیاده رو مجبور هستند وارد فضای عبور خودرو ها و حتی در خیابان،خودروها جایی برای عبور ندارند و این مسئله در مسیر میدان معلم تا میدان سهروردی بسیار حاد و از میدان سهروردی تا خروجی شهر در بلوارخلیج فارس به یک بحران تبدیل شده و شهر را به میدان میوه و تره بار تبدیل کرده و حتی خودروهای دست فروش نه در پیاده رو بلکه در وسط خیابان پارک کرده اند.

امید است مسئولین ذیربط با ابزارهای فرهنگی و اجتماعی و قانونی بتوانند این مشکل را در شهر قیدار حل کنند و شاهد چهره زشت شهر توسط نیسانها و وانت بارهای دست فروش و برخی مغازه داران نباشیم.

با اندکی تلیخص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی اشراق 24، تاریخ انتشار: 11 مرداد 1395، کدخبر: 29501، www.eshraghonline.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین