شعارسال : حسینقلی قوانلو روز 30 آبان در جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان گفت: در خصوص مزیتهای پیشرو نباید تنها به موضوعات خاص اکتفا کرد، در کنار اولویتهای توسعه که برای استان ترسیم شده است باید به موضوع صادرات و تجارت خارجی توجه ویژهای داشت.
وی افزود: در کنار گردشگری، صنعت و کشاورزی تجارت خارجی ضلع یکی از رئوس مهم در توسعه استان به شمار میرود.
قوانلو خاطرنشان کرد: با توجه به بهرهبرداری از راه آهن سراسری و تبدیل گلستان به کریدوری برای اتصال به کشورهای cis و راه اندازی منطقه آزاد اینچه برون میتوان امیدوار بود که با توسعه صادرات، اقتصاد گلستان با یک جهش بزرگ مواجه شود.
مختار مهاجر، رئیس سازمان جهادکشاورزی گلستان نیز در این جلسه بر اهمیت بخش کشاورزی در استان تأکید کرد و گفت: اگر قرار است برای آینده استان نقشهای طراحی کنیم، باید واقعیتها و وضعیت موجود را نیز در نظر گرفت.
وی افزود: نمیتوانیم بدون توجه به وضع موجود برای آینده استان برنامه ریزی کنیم، اگر بنا داریم صنعت و یا گردشگری را شاخص مهم در توسعه استان به شمار بیاوریم، نباید از این مسئله بگذریم که کشاورزی در گلستان یک ضرورت اجتنابناپذیر است.
مهاجر خاطرنشان کرد: زیرساختهای زیادی در حوزه کشاورزی ایجاد شده و نباید آنها را نادیده گرفت، بلکه باید نه تنها تواناییهای گذشته را حفظ کرد، بلکه باید آنها ارتقاء داد.
وی بیان کرد: صنعت طیور در استان قابلیت رقابت با کشورهای توسعه یافته را دارد، بنابراین باید این ظرفیتها را توسعه بدهیم. اگر در بخش بازرگانی ضعیف عمل کردهایم باید طرح و برنامهای داشته باشیم تا این شاخص را تقویت کنیم نه اینکه مزیت مهم استان را نادیده بگیریم.
رضا علیپوری، مدیرکل امور عشایری گلستان نیز در این جلسه با اشاره به نرخ بالای بیکاری در استان گفت: وقتی نرخ بیکاری در استان و سهم اشتغال ناقص زمانی بسیار بالاست، نمیتوان درآمدهای حال حاضر را افزایش داد.
وی افزود: برای توسعه استان باید به فکر ایجاد شغلهای جدید باشیم تا علاوه بر کم کردن نرخ بیکاری میزان درآمد سرانه در استان را هم افزایش دهیم.
داوود طبرسا، مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان هم خاطرنشان کرد: علاوه براین که باید مزیتها را احصاء کنیم و خدمات را ارتقاء بدهیم، باید برای این خدمات و فرصتها بازارهای هدف را شناسایی کنیم.
وی اظهار کرد: برای رسیدن به این مسئله با توجه به ظرفیتهایی که گلستان دارد نه تنها به بازارهای داخلی بلکه برای بازارهای خارجی نیز باید برنامه ریزی کنیم.
با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از وب سایت خبرگزاری دانشجویان ایران "ایسنا” ، تاریخ انتشار شنبه 30 آبان 1394 ، کد مطلب : 94083018299 : www.isna.ir