پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۶۹۱
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۳۹۴ - ۰۷:۳۳
رئیس انجمن سیب زمینی ایران با حمایت از اقدام دولت در امحای هزار و 700 تن سیب زمینی فاسد گفت: این میزان سیب زمینی تابستانه، به دلیل گرما در انبارها خراب شده بود و امحای آن کار بجایی بود
شعار سال:محمد رحیم نیازی روز سه شنبه افزود: سیب زمینی یکی از محصولات آسیب پذیر در سرما و گرماست و سیب زمینی تابستانه و بهاره ماندگاری کمی دارد و در انبارهای معمولی فاسد می شود.
وی گفت: دولت با امحا، دفن و خارج کردن این مقدار سیب زمینی از چرخه عرضه، تصمیم درست و مثبتی گرفت و به وظیفه خود عمل کرد.
رئیس انجمن سیب زمینی ایران اظهار کرد: در سال جاری به دلیل وضعیت نقدینگی، تولید کنندگان سیب زمینی با ضرر و زیان زیادی مواجه شدند.
به گفته وی اگر این روند تداوم یابد، سال آینده میزان عرضه پایین آمده و مصرف کننده نیز دچار ضرر خواهد شد.
نیازی با تاکید بر اینکه دولت به تعهدهای خود در قبال جایزه صادراتی عمل کند، افزود: بر اساس مصوبه بهمن ماه سال گذشته قرار شد که به ازای هر کیلو سیب زمینی 150 تومان جایزه صادراتی پرداخت شود که تاکنون به این تعهد عمل نشده است.
وی با بیان اینکه باید از صادرات حمایت شده و تولید، صادرات محور باشد، گفت: در این میان میزان جایزه صادراتی تعیین شده کم است و می طلبد همانند سایر کشورها این مقدار افزایش پیدا کند.
رئیس انجمن سیب زمینی ایران اظهار کرد: کشوری همانند ترکیه برای هر کالایی که از کشور خارج می شود جایزه صادراتی تعیین کرده و صادرکنندکان را تشویق به افزایش میزان صادرات می کند.
وی ادامه داد: اکنون کشور ما در زمینه محصول سیب زمینی خودکفا شده و بدون شک اگر دچار کاهش این محصول شویم واردات آن بسیار سخت خواهد شد و حمل این محصول بسیار مشکل بوده و با هزینه بالایی همراه است.
نیازی با بیان اینکه ارزش غذایی این محصول از برنج نیز بیشتر است افزود: سیب زمینی محصولی استراتژیک است و سرمایه ای برای کشور محسوب می شود و مسئولان و نهادهای مربوطه باید این مهم را مورد توجه قرار دهند.
به گفته وی در سال زراعی جاری بیش از چهار و نیم میلیون تن سیب زمینی در کشور تولید شده است.
در تیرماه امسال قیمت سیب زمینی بهاره که امکان نگهداری آن حدود 10 تا 30 روز است به کمتر از 100 تومان رسید بنابراین طبق قانون، خرید سیب زمینی انجام و در انبارهای فارس، جهرم و داراب ذخیره سازی شد.
در زمان خرید تضمینی این محصول در استان فارس، امکان عرضه آن به بازار وجود نداشت زیرا می توانست سبب کاهش مجدد قیمت این محصول در بازار شود.
سیب زمینی فاسد به شکل قانونی و زیر نظر کمیته ای متشکل از نمایندگان دادستانی و وزارت بهداشت استان امحا شد.
سالانه حدود پنج میلیون تن سیب زمینی در کشور تولید می شود.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایرنا,تاریخ انتشار 10 آذر 1394,کد مطلب:81861711(5023795) , www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین