پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۸۲۰۲
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۶
رئیس مرکز کرمان شناسی گفت: زیره یکی از گیاهان دارویی و خاص کرمان است که حتی در ادبیات جهان شهره است وقتی می خواهند تحفه ای را به جایی ببرند که در آن مکان هست شاعر در این رابطه می گوید “زیره به کرمان بردن” است.

شعار سال: زیره سیاه کوهی یکی از مهمترین سوغات های کرمان هست و از دیرباز یکی از مطبوع ترین گیاهان دارویی کرمان بوده است که به دلیل طعم و خواص دارویی مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

دو نوع زیره با نام‌های زیره سیاه و زیره سبز وجود دارد که نوع سیاه آن با نام‌های زیره "کرمانی” و زیره "کوهی” معروف هست. ‌زیره سیاه، باریک‌تر و عطر بیشتری دارد اما زیره سبز حجیم‌تر و عطر کمتری دارد.

سید محمدعلی گلاب زاده در رابطه با برخی از گیاهان دارویی از جمله زیره کرمان به خبرنگار ما گفت: دوران پیش از میلاد مسیح یک گیاه شناس یونانی به نام ال دینی فکر می کند فرماندار دست نشانده اسکندر در مصر وقتی که خواست در واقع گیاهان دارویی خودش را گسترش دهد و به پدیده هایی جدیدتر دست پیدا کند نماینده ای به کرمان فرستاد و توانست به گیاهان مختلفی دست یابد و با خود به مصر برد و در آنجا کاشت و رونق بیشتری برای گیاهان دارویی منظور کرد.

وی افزود : همچنین در کتاب معروفی درباره گیاهان دارویی در فرانسه نیز بیان شده که بسیاری از گیاهانی که به فرانسه برده شده و با داروهای شیمیایی مخلوط می شوند و در داروخانه ها برای درمان بیماری استفاده می شود از کرمان برده شده است.

رئیس مرکز کرمان شناسی با بیان اینکه دقیقا نقطه عطف پیدایش زیره و چگونگی استفاده آن را در تاریخ نداریم، ابراز داشت: طبیعی است با موقعیتی که کرمان داشته با ارتقاعات هزار گفته می شود در دامنه این کوه هزاران نوع گیاه دارویی روییده می شود که یکی از آن نوع زیره کرمان است.

گلاب زاده همچنین به گلاب لاله زار که شهره عام و خاص است اشاره کرد و عنوان داشت: حتی گلی در منطقه لاله زار کرمان روییده می شود به نام گل محمدی ، آنچنان از عطر و بوی و کیفیتی برخوردار است که بدون استفاده از سمو م و کود بهترین رشد و بو را دارد در ایران شهره هست و روغنی که از این گل ها به فرانسه صادر می شود از بهترین نوع است.

وی افزود: دامنه کوه هزار و جاهای مختلف دیگر به خاطر موقعیت خاص جغرافیایی بهترین نوع زیره جهان در این مناطق روییده می شود و از دیر باز عرق این گیاه را به عنوان یک دارو برای درمان های مختلف استفاده می شد و علاوه بر در انواع غذا نیز مورد استفاده است.

گلاب زاده اذعان داشت: کسانی که طبع سردی داشتند از زیره استفاده می کردند ، امروز هم زیره به اقصی نقاط ایران و جهان صادر می شود و بهترین نوع آن هم در کرمان است.

مورخ کرمانی بیان کرد: زیره مقوی‌ بدن‌ و چاق‌ کننده‌ است‌. معده‌ را گرم‌ و تقویت‌ می‌کند و کرم‌ تنیا را دفع‌می‌کند. و اثر قابل‌ ملاحظه‌ای‌ در جلوگیری‌ از ایجاد بادهای‌ اضافی‌ در روده‌ و درمان‌اسهال‌ دارد.

گلاب زاده افزود: دم‌ کرده‌ یک‌ قاشق‌ مرباخوری‌ میوه‌ له‌ شده‌ زیره‌ سیاه‌ در نیم‌ لیتر آب‌ جوش‌برای‌ تنبلی‌ اعمال‌ گوارشی‌ ۲ ـ ۱ گرم‌ ، بی‌اشتهایی‌، باد یا درد روده‌ مصرف‌ می‌شود و دانه‌ زیره‌ را یا می‌جوند و یا از گرد گیاه‌ مخلوطی‌ در آب‌ میل‌ می‌نمایند.

وی متذکر شد: متاسفانه بسیاری از سودجویان زیره سبز را از کشورهای همسایه وارد کشور می‌کنند و با نام زیره کرمان و با قیمت‌های بسیار بالا می‌فروشند و این عمل یافتن زیره اصل کرمانی را برای مردم بسیار دشوار ساخته است. برخی استانهای همجوار نیز زیره سبز را کشت می‌کنند و محصول خود را با نام کرمان به بازار مصرف عرضه کنند که بی کیفیتی این محصول موجب ضربه به اعتبار زیره کرمان می‌شود.

رئیس مرکز کرمان شناسی خاطرنشان کرد: در ادبیات جهان شهره است وقتی می خواهند تحفه ای را به جایی ببرند که در آن مکان هست شاعر در این رابطه می گوید "زیره به کرمان بردن” است.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از پایگاه خبری-تحلیلی کرمان 1400، تاریخ انتشار 07 بهمن ۱۳۹۵ ، کد مطلب: 71250: www.kerman1400.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین