پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
يکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 June 16
کد خبر: ۵۰۵۵
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۹
معاون فرهنگی اجتماعی وزیر علوم از بخشنامه وزارت علوم به دانشگاه‌ها برای جلوگیری از لغو گزینشی برنامه‌های دانشجویی خبر داد.

شعار سال : سید ضیا هاشمی معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم عصر روز شنبه در نشستی خبری در جمع خبرنگاران به تشریح برنامه‌های دانشگاه‌ها به مناسبت 16 آذر، روز دانشجو پرداخت.

وی در ابتدای سخنان خود با اشاره به اینکه برنامه‌های روز دانشجو امسال با حداکثر همکاری مدیریت دانشگاه‌ها و دانشگاهیان صورت می‌گیرد اظهار داشت: برنامه‌های امسال 16 آذر به توصیه معاونت فرهنگی وزارت علوم با انبساط بیشتری برگزار می‌شود و شاهد پویش و بالندگی خوبی در دانشگاه‌ها از جمله دانشگاه‌های دولتی، آزاد، علوم پزشکی، پیام نور و مجموعه مراکز آموزش عالی هستیم.

معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم افزود: شخصیت‌های محترم فرهنگی، سیاسی، و علمی در این برنامه‌ها حضور دارند و انشاءالله با هماهنگی‌های دستگاه‌های مختلف شاهد برنامه‌های خوب وپرنشاطی همزمان با روز دانشجو در دانشگاه‌ها باشیم.

هاشمی تصریح کرد: وزارت علوم برای برگزاری برنامه‌های روز دانشجو با مجموعه عوامل دست اندرکار در حوزه مجموعه آموزش عالی حتی سایر دستگاه‌هایی مانند وزارت کشور و دستگاه‌های امنیتی و انتظامی هماهنگی‌هایی به عمل آورده است تا این برنامه‌ها با آرامش کامل برگزار شود تا تجربه خوبی از برنامه 16 آذر امسال داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: همزمان با روز دانشجو برنامه‌هایی در دانشگاه‌های تهران، امیرکبیر، شریف، علامه، علم و صنعت و سایر دانشگاه‌های شهر تهران و همچنین دانشگاه‌های بزرگ شهرستان برگزار می‌شود.

معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم با اشاره به برگزاری برنامه نمادین روز ملی دانشجو با حضور رئیس جمهور در دانشگاه صنعتی شریف افزود: برنامه‌ای که با حضور رئیس جمهور در دانشگاه صنعتی شریف برگزار می‌شود با حداکثر مشارکت دانشجویان و دانشگاهیان صورت می‌گیرد.

هاشمی با بیان اینکه دانشگاه‌های مختلفی از ماه‌های قبل برای حضور رئیس جمهور در روز دانشجو در دانشگاه‌های خود اعلام آمادگی کرده بودند گفت: در این بین دانشگاه تهران، صنعتی شریف و دانشگاه علامه طباطبایی بیش از سایر دانشگاه‌ها به حضور رئیس جمهور در دانشگاه خود اصرار داشتند که نهایتاً پس از جمع بندی‌های مختلف از سوی همکاران ما در نهاد ریاست جمهوری و مشاوران رئیس جمهور تصمیم براین شد که حضور رئیس جمهور در روز دانشجو در دانشگاه‌های کشور به صورت چرخشی باشد در حالی که دو سال پیش در چنین روزی در دانشگاه شهید بهشتی حضور داشتند و در سال گذشته یکی از دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران حضور داشتند.

"امسال اولویت اول حضور ایشان دانشگاه تهران بود، اما به دلیل اینکه ایشان قبلاً به مناسبت‌های مختلفی در دانشگاه تهران حضور یافتند با نظر مجموعه مشاوران و نهاد ریاست جمهوری جمع بندی به این نتیجه رسید که شاهد حضور ایشان در دانشگاه صنعتی شریف باشیم."

وی با اشاره به جزئیات این برنامه گفت: برای این برنامه برنامه ریزی‌هایی صورت گرفته که طی آن وقت مناسبی برای اظهار نظر دانشجویان فراهم شده است تا این دانشجویان بتوانند دیدگاه‌های خود را در قالب نظرات، تحلیل‌ها و نقد و نظر به اطلاع رئیس جمهور برسانند. و رئیس جمهور نیز قطعاً با دید باز پذیرنده نظرات دانشجویان خواهد بود.

معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم افزود: در این مراسم نمایندگان مختلفی از تشکل‌های دانشجویی، انجمن‌های علمی، کانون‌های فرهنگی و اجتماعی، فعالان صنفی، نظرات خود را بیان می‌کنند. ترکیب پیشنهادی را برای این مراسم مشخص کرده‌ایم و امیدواریم دانشجویان و علاقه مندان فرصت کافی برای بیان دیدگاه‌های خود داشته باشند.

هاشمی عنوان کرد: ظرفیت سالن برگزاری مراسم بیش از هزار نفر است. البته می‌توان از ظرفیت سالن‌های جنبی نیز استفاده کرد و بخشی از برنامه نیز از سوی صدا و سیما به صورت زنده پخش می‌شود.

وی تصریح کرد: این مراسم صبح روز دوشنبه با سخنرانی دانشجویان و رئیس جمهور برگزار می‌شود و مقام رسمی دیگری در این مراسم سخنرانی نخواهد داشت تا بتوان از فرصت فراهم شده برای بیان نظرات دانشجویان استفاده کرد.

معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم با اشاره به محدودیت فضای مراسم گفت: به دلیل محدودیت فضای مراسم تنها کسانی می‌توانند در سالن اصلی و جنبی شرکت کنندکه موفق به اخذ کارت دعوت شده باشند. حدود 30 درصد از دانشجویان شرکت کننده در این مراسم را دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف که میزبان این برنامه هستند تشکیل می‌دهند و از سایر دانشگاه‌های کشور و دانشگاه‌های تهران نیز دانشجویان برجسته‌ای برای حضور در این مراسم دعوت شده است.

هاشمی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره عدم مجوز هیئت نظارت بر تشکل‌های دانشجویی دانشگاه‌های مختلف برای برگزاری و حضور برخی از شخصیت‌ها در دانشگاه‌ها، همزمان با روز 16 آذر، بیان کرد: توصیه ما به همکاران خود در دانشگاه‌ها این بود که با نگاه انبساطی با برنامه‌های دانشجویان برخورد کند و حداکثر تسهیلات را برای شرکت کنندگان فراهم کند و جز در موارد ضرورت دعوت و جلسه‌ای را لغو نکند.

وی با بیان اینکه دانشگاه‌ها نیز برای برگزاری برخی مراسم‌ها محدودیت‌هایی دارند گفت: نفس تشکیل هیئت نظارت در دانشگاه‌ها برای این است که اگر احیاناً برنامه‌ای قرار بود برای دانشگاه چالش‌هایی را ایجاد کند از بروز این چالش‌ها پرهیز شود.

معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم افزود: گزارش‌هایی رسیده‌است که در برخی از دانشگاه‌ها، مسئولین و مدیریت دانشگاه برای برگزاری مراسم سخنرانی مجوز صادر نکرده است البته ما بخشنامه کردیم و از دانشگاه‌ها خواسته‌ایم اگر برنامه‌ای را هم لغو می‌کنند به ما اطلاع دهند تا ما نیز موضوع را بررسی کنیم. اگر ادله برای عدم برگزاری این مراسم کافی باشد از آن حمایت می‌کنیم و اگر ببینیم ادله‌ای وجود ندارد با همکاران دانشگاهی خود وارد گفتگو می‌شویم.

هاشمی در خصوص برگزاری اردوهای مختلط در دانشگاه‌ها گفت: بارها اعلام کرده‌ایم که برگزار این اردوها توسط مدیریت دانشگاه‌ها نبوده است البته ما آیین نامه‌هایی داریم که برگزاری این اردوها را منع می‌کند.

وی افزود: گاهی اوقات مجموعه دانشجویان اردوهایی را برگزار می‌کنند که در آن دختران و پسران دانشجو در آن شرکت می‌کنند البته همواره توصیه ما به دانشجویان این بوده است که در محافل و برنامه‌های غیررسمی نیز این موارد را رعایت کنند و برنامه‌ها و اردوهای خود را به صورت جداگانه برگزار کنند.

معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم گفت: گاهی این برنامه‌ها به صورت سفرهای علمی بوده است که طبق آیین نامه شورای عالی انقلاب فرهنگی سفر علمی با حضور استاد و تأییدیه شورای آموزش دانشگاه از قاعده قانون اردوهای دانشجویی جداست اما ما همواره به همکاران نیز توصیه می‌کنیم در اینگونه برنامه‌ها نیز شئونات اسلامی را رعایت کنند و شاهد برگزاری برنامه‌های اردوهای مختلف نباشیم.

هاشمی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص اظهارنظر مسئولان بسیج دانشجویی مبنی بر سهمیه کم دانشجویان برای برنامه روز دانشجو در دانشگاه شریف گفت: قاطبه جمعیت حاضر در این مراسم دانشجو هستند و تنها 300 نفر از دانشجویان دانشگاه شریف در بین دانشجویان شرکت کننده در این مراسم حضور دارند و سایر افراد را دانشجویان دانشگاه‌های مختلف تشکیل می‌دهند.

وی افزود: از جمعیت 1250 نفره این مراسم تنها 150 نفر اساتید و مسئولان هستند و سایر شرکت کنندگان در این مراسم را دانشجویان شرکت می‌کنند یعنی حدود 90 درصد جمعیت حاضر دانشجویان خواهند بود.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ نشرخبر : 14 آذر 1394 کد مطلب : 934830 www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین