پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۵۶۰۸
تاریخ انتشار : ۲۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۴
برخی از بندهای قانونی معافیت مالیاتی انجمن های علمی کشور در متن پیش رو آمده است.

شعار سال: برخی از بندهای قانونی معافیت مالیاتی انجمن های علمی کشور در متن پیش رو آمده است.

الف- معافیت مالیاتی

.1وفق بند " ی " ماده 139 قانون مالیات های مستقیم و آیین نامه اجرایی آن "کمک ها و هدایای دریافتی نقدی و غیر نقدی و همچنین حق عضویت اعضاء مجامع حرفه­ای، احزاب و انجمن ها و تشکل های غیر دولتی که دارای مجوز از مراجع ذی­ربط می­باشند و وجوهی که به موجب قانون و مقررات مربوطه از درآمد یا حق الزحمه اعضاء آنها کسر و به حساب مجامع مزبور واریز می­شود از پرداخت مالیات معاف می­باشد"

.2مستند تبصره 1 ماده 139 همین قانون "وجوهی که از فعالیت های غیر انتفاعی و به منظور پیشبرد اهداف و وظایف اشخاص موضوع این ماده از راه برگزاری دوره­های آموزشی و سمینارها،نشر کتاب و نشریه­های دوره­ای و ....... در چارچوب اساسنامه آنها تحصیل می­شود و سازمان امور مالیاتی کشور بر درآمد و هزینه آنها نظارت می­کند، از پرداخت مالیات معاف است.

.3آیین نامه اجرایی (شروط استفاده از) معافیت مالیاتی بند " ی " و تبصره 1 ماده 139 قانون مالیاتهای مستقیم:

ماده 10- مجامع حرفه­ای احزاب و انجمن ها و تشکل های غیر دولتی مکلفند مجوزصادر شده از مراجع ذی­ربط را جهت استفاده از معافیت مقرر موضوع­ بند "ی" ماده مذکور به اداره امور مالیاتی تسلیم نمایند.

ماده 13- اشخاص موضوع ماده (139) اصلاحی جهت برخورداری از معافیت مالیاتی موضوع تبصره 1 این ماده موظفند حداقل پانزده روز قبل از شروع فعالیت های غیر انتفاعی مذکور در تبصره یاد شده مراتب را جهت تعیین ناظر به سازمان امور مالیاتی کشور اعلام و صورتحساب درآمد و هزینه مربوط به فعالیت های موصوف را حداقل یکبار در هر سال مالی به مرجع تعیین ناظر تعیین شده تسلیم و گواهی نظارت دریافت نمایند.

ماده 14- درآمدهای حاصل از فعالیت های اقتصادی اشخاص موضوع ماده 139 اصلاحی به شرح مندرج در تبصره 2 اصلاحی ماده 2 قانون مالیاتهای مستقیم، مصوب 27/11/80 (غیر از مواردی که طبق بندهای ماده (139) مزبور از معافیت مالیاتی برخوردار می­شوند) طبق مقررات مربوط و با رعایت سایر معافیت های مالیاتی مقرر به نرخهای مالیاتی مقرر مشمول مالیات خواهند بود.

ماده 15- اشخاص موضوع ماده 139 اصلاحی مکلف به انجام سایر تکالیف مربوط از جمله تسلیم به موقع اظهارنامه و ترازنامه و حساب سود و زیان و کسر پرداخت مالیات اشخاص ثالث طبق قانون مالیات های مستقیم خواهند بود.

ماده 16- عدم رعایت شرایط و ترتیبات مقرر در قانون مالیات های مستقیم و آیین نامه اجرایی آن از سوی اشخاص موضوع بندهای ماده 139 اصلاحی قانون یاد شده در هر سال مالی موجب محرومیت از معافیت مقرر در آن سال خواهد شد.

.4پلمپ نمودن دفاتر قانونی (کل و روزنامه) قبل از شروع سال مالی جدید (در اداره ثبت شرکتها و مالکیت صنعتی ( و تنظیم اظهارنامه مالیاتی و تسلیم به موقع آن (تا قبل از پایان تیرماه هر سال) به اداره امور مالیاتی نیز از جمله شروط استفاده از معافیت مالیاتی می­باشد.

.5رعایت بند 2 ماده 97 قانون مالیات های مستقیم و ارائه دفاتر یا مدارک حساب در محل انجمن در صورت درخواست کتبی اداره امور مالیاتی.

* نکته: عدم رعایت هریک از موارد فوق علاوه بر سلب معافیت مالیاتی باعث علی الرأس شدن میزان مالیات و یا حسب مورد تعلق جریمه علاوه بر اصل مالیات متعلقه خواهد بود.

.6مصوبه شماره 47722/ت37320ﻫ مورخ 21/5/86 هیئت وزیران:

" کمکهای نقدی اشخاص حقیقی و حقوقی به انجمن­های علمی دارای مجوز فعالیت قانونی به عنوان هزینه­های قابل قبول مالیاتی تلقی می­شود. "

ب- سایر قوانین مالیاتی

-1ماده 104

"وزارتخانه، موسسات دولتی ...................... و کلیه اشخاص حقوقی اعم از انتفاعی یا غیر انتفاعی و ................. مکلفند در هر مورد که بابت حق الزحمه پزشکی، هزینه­های بیمارستانی و آزمایشگاهی و رادیولوژی، داوری و مشاوره کارشناسی- حسابرسی خدمات مالی اداری، نویسندگی، تألیف، تصنیف، آهنگسازی، نوازندگی و هنرپیشگی و خوانندگی- نقاشی و دلالی و حق العمل کاری هرگونه حق الزحمه یا کارمزد ارائه خدمات به استثنای کارمزد پرداختی به بانکها صندوق تعاون و موسسات اعتباری غیر بانکی مجاز، امور مربوط به نظافت اماکن و ابنیه، اجاره ماشین آلات اداری و محاسباتی، کلیه خدمات و ارتباطات رایانه­ای، اجاره هر نوع وسایل نقلیه موتوری زمینی هوایی و دریایی، ماشین آلات و کارخانجات و سردخانه­­ها، انبارداری نگهداری و تعمیر آسانسور و شوفاژ و تهویه مطبوع، هر نوع کار ساختمانی و تأسیسات فنی و تأسیساتی- تهیه طرح ساختمانها و تأسیسات نقشه­کشی، نقشه برداری نظارت و محاسبات فنی، حمل و نقل وجوهی که بابت حق نمایش فیلم به هر عنوان پرداخت می­نمایند پنج
درصد آن را به عنوان علی الحساب مالیات مودی (دریافت کنندگان وجوه) کسر و ظرف مدت سی روز به حساب تعیین شده از طرف سازمان امور مالیاتی کشور واریز و رسید آن را به مودی تسلیم نمایند و همچنین ظرف همین مدت مشخصات دریافت کنندگان را با ذکر نام و نشانی آنها به اداره امور مالیاتی ذی­ربط ارسال دارند.

تبصره 1- در مورد انجام امور مربوط به این ماده چنانچه قراردادی تنظیم گردد کارفرما

مکلف است ظرف سی روز از تاریخ انعقاد قرارداد رونوشت آن را به اداره امور مالیاتی محل با اخذ رسید تسلیم نماید.

ماده 105

جمع درآمد شرکت ها و درآمد ناشی از فعالیتهای انتفاعی سایر اشخاص حقوقی که از منابع مختلف در ایران یا خارج از ایران تحصیل می­شود، پس از وضع زیانهای حاصل از منابع غیر معاف و کسر معافیت های مقرر به استثناء مواردی که طبق مقررات این قانون دارای نرخ جداگانه­ای می­باشد. مشمول مالیات به نرخ بیست و پنج درصد (25%) خواهند بود.

ماده 155

سال مالیاتی عبارت است از یک سال شمسی که از اول فرودین ماه هر سال شروع و به آخر اسفندماه همان سال ختم می­شود لیکن در مورد اشخاص حقوقی مشمول مالیات که سال مالی آنها به موجب اساسنامه با سال مالیاتی تطبیق نمی­کند در آمد سال مالی آنها به جای سال مالیاتی مبنای تشخیص مالیات قرار می­گیرد و موعد تسلیم اظهارنامه و ترازنامه و حساب سود و زیان و سر رسید پرداخت مالیات آنها چهار ماه شمسی پس از سال مالی می­باشد.

* کلیه اشخاص حقوقی مکلف به کسر مالیات حقوق کارکنان خود طبق جدولی که هر ساله توسط سازمان امور مالیاتی تنظیم می­گردد و واریز آن به سازمان امور مالیاتی می باشند.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبسایت کمیسیون انجمن های علمی ایران، تاریخ، کد مطلب:: www.isacmsrt.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین