پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۵۱۸۱
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۴
سیاستگذاری های عمومی به دو نوع پایه ای عمودی و افقی تقسیم می شوند. آنچه که ما بعنوان روش سنتی یا نرمال سیاستگذاری که در آن تصمیمات سیاستی ساخته می شود، می شناسیم. سیاستگذاری های عمودی در درون یک ساختار سازمانی که اختیار و منابع لازم را برای اجرا ، در اختیار دارد گرفته می شوند . سیاستگذاری های افقی که اغلب بعنوان سیاستگذاری های یکپارچه نامیده می شوند، بوسیله دو یاچند سازمان توسعه می یابند که هریک، تنها، اختیارات و تواناییِ پذیرش بخشی از موضوع را دارند. سیاستگذاری های افقی ، بین بخش های یک سازمان و یا میان اجزای سازمانی که در موقعیت هایِ سلسله مراتبی مشابه قراردارند، توسعه می یابند.

شعار سال:  یکی از مهمترین وظایف انجمن های علمی، قرار گرفتن بین حلقه پژوهش و حلقه قانونگذاری است. حلقه واسط مورد اشاره، با اصطلاح کلی سیاستگذاری شناخته می شود. سیاستگذاری انواع مختلف داشته ولی دو تقسیم بندی رایج از آن، سیاستگذاری تخصصی و عمومی است. منظور از حوزه عمومی نیز، اشاره به حوزه های فراگیر در یک جامعه می باشد. سیاستگذاری های عمومی نیز خود به دو نوع پایه ای تقسیم می شوند:(Bruce L. Smith,( 2003)

الف) سیاستگذاری های عمودیVertical policy:

ب) سیاستگذاری های افقیHorizontal Policy:

الف) سیاستگذاری های عمودی Vertical policy : آنچه که ما بعنوان روش سنتی یا نرمال سیاستگذاری که در آن تصمیمات سیاستی ساخته می شود، می شناسیم. سیاستگذاریهای عمودی در درون یک ساختار سازمانی که اختیار و منابع لازم را برای اجرا ، در اختیار دارد گرفته میشوند .وعموماً با سیاستگذاری های گنبدی شکلِ گسترده شروع می شوند، و گاهی اوقات نیز، سیاستگذاری های سازمانی یا چارچوبی نامیده می شوند. این قبیل تصمیمات سیاستگذاری در دفتر مرکزی ساخته شده و تصمیمات بعدی را از طریق ساختار سازمان هدایت می کنند. از این رو، در سطح منطقه ای ما باید سیاستگذاری های منطقه ای یا استراتژیکی را که برگردان تصمیمات ملی برای سطح منطقه ای بوده، ودر زمینه خاص مورد توجه قرار می گیرند، توسعه دهیم. و نهایتاً؛ سیاستگذاری های منطقه ای، کاملاً، برای هدایت تصمیم گیری های اجرایی اختصاصی میشوند. با سیاستگذاری های عمودی، هر سطح باید سطح گسترده تر خود را به عنوانِ نقطه شروع بگیرد، و سازگاری خود را با آن حفظ کند. جریان از سیاستگذاری های گسترده تا سیاستگذاری های اختصاصی می تواند سازگاری را فراهم کند. هرچند، در عمل، مقدار زیادی از سیاست های اجرایی یا مربوط به چهارچوب سیاست های گنبدی نمی شوند و یا اینکه بطور واضحی با آن ناسازگارند. چالش امروزی برای سازمان ها این است که ، مسیر سیاستگذاری های مرکزی را، به منظور اطمینان از سازگاری و انصاف، به قدر کافی حفظ کنند. و در همان حال نیز، به منظور اطمینان از اینکه سیاست های اجرایی جوابگوی نیازها و منعکس کننده ارزش های محلی خواهند بود، به متصدیان بخشی (میدانی) اختیار عمل کافی بدهند.

ب) سیاستگذاری های افقیHorizontal Policy : بوسیله دو یاچند سازمان توسعه می یابند که هریک، تنها، اختیارات و تواناییِ پذیرش بخشی از موضوع را دارند. سیاستگذاری های افقی که اغلب بعنوان سیاستگذاری های یکپارچه نامبرده می شوند، بین بخش های یک سازمان و یا میان اجزای سازمانی که در موقعیت هایِ سلسله مراتبی مشابه قراردارند، توسعه می یابند. امروزه مباحثات زیادی در باره موضوعات سیاستگذاری افقی(موضوعات متقاطع) و چالشی که سازمان ها برای سرو کار داشتن مؤثر با آنها، با آن مواجه اند، وجود دارد. 

توسعه سیاستگذاریهای افقی خوب نیازمند :

· افراد صلاحیت دار و متعهد با ارزش های قوی ، قضاوت خوب ودانش و فهم دقیق

· یک جامعه سیاستگذاری دانشگاهی با شبکه های قوی

· رهبری یکپارچه، دانشگاهی ومشارکتی است

بنابراین، سیاستگذاری های افقی، سیاستگذاری هایی هستند که در بین یا میان اجزای سازمانی یا بخش های درون دولت و یا جامعه سیاستگذاری عمومی توسعه می یابند، سیاستگذاری های افقی(متقاطع) خود به سه نوع تقسیم می شوند:

1-سیاستگذاری های عمومی که درون یک بخش توسعه می یابند، و زیر مجموعه سیاستگذاری های بخشی یاد می شوند.

2-وقتی بیش از یک بخش درگیر هستند سیاستگذاری ها چند بخشی هستند .

3-وقتیکه گروهای توسعه دهنده سیاستگذاری عمومی قادرند تا هدفی فرابخشی و مشترک را تعیین کرده، و بطور مشترک برای رسیدن به سیاستگذاریهایی کارکنند، که علل ریشه ای مسائل را، همگام با علائم، خطاب قرار میدهند،گفته میشود که، سیاستگذاری های عمومی یکپارچه می باشد (2003. Bruce L.Smith).

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبلاگ تحلیل سیاست و سیاست گذاری عمومی، تاریخ 19 آذر 92 ، کد مطلب:: www.vvnia.blogfa.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین