شعار سال: علی اصغر رجبی رئیس مرکز هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست در رابطه با وضعیت کیفیت سوخت در کشور گفت: وضعیت سوخت کشور در حال حاضر نسبت به 10 سال گذشته روند رو به رشدی داشته است. به عنوان مثال پارامتر گوگرد در در 10 سال گذشته بسیار بالا بوده و اصلا چیزی به عنوان استاندارد بنزین در کشور وجود نداشته است.
رجبی با بیان اینکه در دولت هشتم بود که برای اولین بار استاندارد سوخت مطرح شد، افزود: البته در اینجا اصلا به بحث خوب یا بد بودن این استاندارد کاری نداریم اما موضوعی که مطرح است این است که یک حرکت و جهشی در این حوزه صورت گرفته و استاندارد سوخت یورو 2 و حتی استاندارد خودروها به عنوان منابع متحرک مطرح شد.
وی تصریح کرد: سپس رفته رفته سرمایه گذاری بر روی ارتقای کیفیت سوخت در پالایشگاه ها اتفاق می افتد و فقط 70 میلیارد دلار فقط در حوزه پالایشگاهی کشور سرمایه گذاری می شود. البته بگذریم که به هر دلیلی بسیاری از این پروژه ها در دولت بعدی مسکوت ماند و ادامه پیدا نکرد.
رجبی در ادامه با اشاره به اینکه در دولت یازدهم جهش مجددی در این حوزه و در زمینه کیفیت بنزین صورت گرفت اضافه کرد: در حال حاضر استاندارد 4904 که برای تولید بنزین تعریف شده استانداردی است در سطح مناسب که در سرتاسر دنیا مورد قبول واقع شده است.
وی خاطرنشان کرد: این استاندارد بومی شده، استاندارد یورو4 اروپاست که در آن مشخصا به همه مسائل توجه شده است. در این استاندارد بومی شده شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی، سازمان محیط زیست، سازمان استاندارد و ... فعال بوده اند.
رجبی با بیان اینکه در این استاندارد مقدار تمامی عنصرها به طور دقیق مشخص شده است، تصریح کرد: حال وقتی به یکباره سوختی مانند گازوئیل می خواهد از 12 هزار PPM به PPM 50 برسد یعنی قرار است این مقدار عظیم گوگرد از سوخت خروجی پالایشگاه ها گرفته شود.
وی تاکید کرد: بنابراین طبیعی است که برای تحقق چنین امری به تجهیزات بسیار قوی نیاز است چراکه طبیعتا باید سیستم قوی وجود داشته باشد تا بتوان میزان گوگرد را تا این حد کاهش داد.
رئیس مرکز هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه با بیان اینکه طبق آماری که در دست است در حال حاضر، روزانه چیزی در حدود 1500 تن گوگرد کمتر در کشور تولید شده و در اتمسفر انتشار پیدا میکند، تصریح کرد: تا چند سال پیش معضل جدی آلودگی هوای کشور میزان گوگرد موجود در جو بود ولی در حال حاضر این میزان در سطح استاندارد قرار گرفته که این دستاورد بزرگی است.
وی ادامه داد: بعد از توزیع بنزین سازمان محیط زیست به صورت نامحسوس از جایگاه ها نمونه برداری می کند، همزمان با سازمان محیط زیست، سازمان استاندارد هم در مبادی ورودی کشور و خروجی پالایشگاه ها بنزین ها را بررسی می کند. به بیان دیگر در تولید و واردات سازمان استاندارد و در مرحله توزیع هم سازمان محیط زیست وظیفه کنترل کیفیت سوخت را برعهده دارد.
رجبی اظهار کرد: طبق بررسی های انجام شده از سوی سازمان محیط زیست که در هشت کلانشهر کشور صورت گرفت، در سال 93 بیش از49 درصد نمونه ها زیر یک درصد حجمی بنزن که در استاندارد ذکر شده بود را دارا بودند که این یعنی وضعیت بهتر از حد استاندارد است. علاوه بر این طبق استاندارد میزان آروماتیک موجود در بنزین باید 35 درصد حجمی باشد که طبق بررسی ها در 56 درصد از نمونه ها میزان آروماتیک موجود زیر این مقدار بود.
وی در ادامه با بیان اینکه در بهار 94 نیز قبل از اینکه شرایط عملیاتی پالایشگاه امام خمینی اراک با مشکل مواجه شود 61 درصد نمونه ها زیر یک درصد بنزن داشتند، تصریح کرد: البته در سال 94 به دلیل اینکه پالایشگاه ها بعضا با مشکلاتی مواجه شدند این ارقام کمی تغییر کرده است.
با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از وب سایت خبرگزاری موج، تاریخ انتشار 22 آذر 1394، کد مطلب:4224:www.mojnews.com