پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۷۲۹۵
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۱۲ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۴
سال های سال است که میزان کشته ها در جاده ها کاهش محسوسی نیافنه و این مسئله باعث نگرانی های بسیار شده است. برخی از صاحب نظران ، علل این مهم را در رانندگان بی تجربه ،گواهی نامه های آبکی و ضعف پلیس راهور می دانند
شعارسال: سال های سال است که میزان کشته ها در جاده های ایران کاهش محسوسی نیافنه و این مسئله باعث نگرانی های بسیار شده است. هزاران علت وجود دارد تا جان مسافران در جاده های ناامن تلف می شود. اما باید قبول کنیم که تنها ناامنی جاده ها علت این همه مرگ و میر نیست از طرفی هم وضعیت آنها طی 4 سال رخ نداده است که از این نقطه برای فشار به دولت استفاده می کنند.

* خودرو عامل اصلی در جان باختن سرنشینان

هرچه قدر که خودروهای نو و کم کارکردی در جاده تردد کند باز دلیل نمی شود که بتوان روی آن حساب کرد. متاسفانه مونتاژ و تولید خودروهای بسیار قدیمی به شدت مردم را تهدید می کند. امروزه فناوری های پیچیده و کمک کننده ای بر روی ماشین ها نصب شده است که می تواند در حوادث جان سرنشین را نجات دهد.

وجود کیسه های هوای متعدد، چارچوب های فلزی و ایمن برای اتاق، ترمز های به روز و مجهز به سیستم های خنک کنند و البته رادار های هشداری که هر کدام می تواند حوادث بسیاری را دفع کند. اما هیچ کدام از این فناوری ها روی خودروهای تولید داخل نصب نمی شود، 2 کیسه هوا و ترمز ای بی اس تنها تجهیزاتی است که خودروهای داخلی آن هم از تولید سال 91 به بعد نصب شده است. بارها شده راننده در یک بزنگاه تشخیص درستی داده است اما ماشین توانایی لازم را نداشته و حادثه به بدترین نوع ممکن رخ می دهد.

* رانندگان بی تجربه و گواهی نامه های آبکی

فرهنگ رانندگی ایرانی ها شهره عام و خاص است. مسئله ای که چه در جاده های خلوت و چه در ترافیک های سنگین تهدید جدی به حساب می آید. متاسفانه فرآیند بسیار پیش پا افتاده کسب گواهی نامه رانندگی نمی تواند فرد را به عنوان یک راننده راهی خیابان ها کند. شرایط اخذ گواهی نامه در ایران روالی نقدی به خود گرفته و عملا فرد با پرداخت 500 هزار تومان صاحب گواهی نامه می شود. فرهنگ بد رانندگی بر رانندگان خوب هم اثر می گذارد و عملا خیابان ها و جاده ها را به یک رقابت سنگین جهت پیشی گرفتن از هم بدل می کند. اگر به کشورهای اروپایی نگاهی بی اندازیم خواهیم دید که تا چه اندازه برای دریافت گواهی نامه وسواس به خرچ می دهند. به عنوان مثال آلمان یکی از الگوهای جهانی برای رانندگی منظم است. ژرمن ها اولین مردمانی بودند که گواهی نامه رانندگی را پایه گذاری کردند. آلمان اولین کشوری بود که داشتن گواهینامه برای رانندگی را الزامی کرد و در تاریخ ۲۹ سپتامبر ۱۹۰۳ این قانون را به اجرا گذاشت.

* جاده های ناامن که تنها بین دولت ها دست به دست می شود

اگر آمار تصادفات را مرور کنیم خواهیم دید که جاده های مشخصی بیشترین کشته را به خود اختصاص داده اند، بسیار های از جاده های استان اردبیل همچون اردبیل- سرچم و اردبیل- استارا بسیار صعب العبور است.

جادهای پارس آباد نیز به "جاده مرگ" معروف شده که سالانه صدها نفر در این جاده جان خود را از دست می دهند. پارس‌آباد به عنوان دومین شهرستان بزرگ و پرجمعیت استان و به لحاظ کشاورزی بودن منطقه و رفت آمدهای بین‌المللی و وجود دو شرکت عظیم کشت و صنعت و دامپروی مغان و پارس متاسفانه وضعیت جاده‌های منتهی به شهرستان از مشکلات و ایرادات بسیاری برخوردار بودهو صدمات و هزینه‌هایی که از بابت این تلفات انسانی به خانواده‌ها و جامعه وارد می‌شود قابل جبران نیست.

وی با اشاره به وجود 25 نقطه حادثه خیز در سطح جاده‌های استان و 167 نقطه حادثه خیز در جاده اختصاصی محدوده کشت و صنعت مغان افزود: این نقاط که مورد تایید کارشناسان فنی راهداری و پلیس راه است و بیشترین تلفات منجر به فوت در این نقاط اتفاق می‌افتد ضرورت دارد با جدیت در راستای ایفای وظیفه قانونی مسئولان ذیربط و نجات جان انسانهای بی گناه در اسرع وقت برای رفع و اصلاح نقاط احصاء شده اقدام شود.

جاده های نا امن و پر خطر استان اردبیل کم نیستند و فقط به همین مسیر هایی که ما نام بردیم ختم نمی شوند، در خیلی از محور ها و جاده های به دلایل مختلف از جمله کمبود علائم راهنمایی رانندگی،نداشتن گارد ریل یا استاندارد نبودن آسفالت جاده ها و یا پر و پیچ و خم بودن مسیر، ایمنی کاملی برای مسافرت کردن نمی بینیم ، اما ایمنی را پیش تر از همه این ها، ما خودمان به وجود می آوریم، یادمان باشد در ابتدا از سالم بودن وسیله نقلیه مطمئن شویم ، حقوق دیگران را در جاده رعایت کنیم، مراقب شیطنت های کودکانمان در حین رانندگی باشیم و تحت هر شرایطی آرام و با آرامش برانیم. مهم تر از همه از جاده و زیبایی های بهاره و سر سبزی ها در این فصل لذت ببریم.

* چشم های نگران به آمارهای نوروز 96

از نوروز 95 تا دی ماه سال جاری 14 هزار نفر جان خود را از دست داده اند. از سال 84 تا 93 طی 10 سال تمام، در تصادفات جاده ای 219 هزار و 172 تن کشته شدند که این عدد، آمار بالایی به شمار می رود، چرا که تعداد کشته شدگان در 8 سال جنگ تحمیلی با تعداد کشته های ده ساله تصادفات جاده ای تقریبا برابری می کند.

* 164 نفر در اثر تصادفات در استان اردبیل کشته شده‌اند

مدیرکل پزشکی قانونی استان اردبیل گفت: متاسفانه در مدت ۹ ماهه امسال آمار کشته‌شدگان تصادفات رانندگی استان اردبیل ۵.۶ درصد افزایش یافته است. حامد پورعزیز اظهار داشت: در مدت 9 ماه نخست امسال به تعداد 164 نفر در اثر تصادفات رانندگی در استان اردبیل کشته شده‌اند که این تعداد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش 5.6 درصدی را نشان می‌دهد که متاسفانه این مورد نشان از عدم توجه به رانندگی افراد در منطقه است که باید مورد توجه واقع شود.

وی افزود: با توجه به آمار مدت مشابه سال گذشته مصدومان سانحه رانندگی امسال با کاهش 3.2 درصدی روبرو است و در مدت 9 ماهه نخست امسال به تعداد 3 هزار و 377 نفر مصدوم داشته‌ایم. مدیرکل پزشکی قانونی استان اردبیل گفت: از تعداد فوتیهای تصادفات رانندگی امسال به تعداد 164 مورد مشخص شده که 106 مورد آن در جاده‌های برون‌شهری، 43 مورد در مسیرهای درون‌شهری و 15 مورد آن در جاده‌های روستایی بوده است.

* هزار و ۷۱۴ نفر در تصادفات جان خود را از دست دادند

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان در حاشیه بررسی وضعیت تلفات تصادفات جاده‌ای اردبیل به خبرنگار مهر گفت: تعداد تلفات برون‌شهری و روستایی محورهای مواصلاتی استان در سال ۱۳۸۷، ۲۲۸ نفر و در سال ۱۳۸۸، ۲۲۶ نفر است.

علی رحمتی افزود: در سال ۸۹ این رقم به ۲۴۰ نفر و در سال ۹۰ به ۱۹۹ نفر کاهش یافته و در ادامه در سال ۹۱ به ۱۹۰ نفر در سال ۹۲ به ۱۷۳ نفر، در سال ۹۳ به ۱۸۸ نفر و در سال ۹۴ به ۱۵۹ نفر رسیده است. مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان اردبیل گفت: جاده سرچم از سال ۹۰ به بهره‌برداری رسیده و تا مهرماه سال جاری ۲۵ تصادف فوتی در این جاده به ثبت رسیده است.

وی همچنین بیشترین میزان تصادفات را مربوط به وسایط نقلیه سنگین دانست و گفت: بیشترین تصادفات در خودروهای سواری و تریلی مشاهده می‌شود. مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان متذکر شد: مقصر ۵۴ درصد از تصادفات منجر به فوت با کشته شدن ۲۱ نفر وسیله نقلیه باری است.

تنها چند هفته به تعطیلات نوروز مانده است و تقریبا از 20 اسفند ماه سفرهای نوروزی شروع می شود امیدواریم که تمامی سفر ها به سلامت انجام شود اما متاسفانه باز هم شاهد اتفاقات تلخ خواهیم بود ای کاش راهور ناجا، راهداری و دهها دستگاه که مستقیم و غیر مستقیم درگیر سفرهای نوروزی هستند برنامه ای مدون ارائه دهند تا از حجم کشته ها کاسته شود.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری تحلیلی ساوالان خبر، تاریخ انتشار: 26 اسفند 1395 ، کدخبر: 1662، www.savalankhabar.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۱۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۶
0
0
تلفات جاده ایمون از جنگ ها کتره...چون مافیای ثروت داره از فروش ماشین های بنجل سود میبره و امکانات دست جوونای این سرزمین نمیده تا شرایطو عوض کنن
ا.ف75
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۱
0
0
بسیاری از آسفالت های جاده های فرعی هم نیاز به بازسازی داره
ن.ف83
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۹
0
0
همه مقصر میدونین جز خودتون جاده های کشور خیلی هاشون اصلا مناسب نیستن اصلا امن نیستن اینام دلیلش میشه م.ق71
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین