پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۷۳۸۶
تاریخ انتشار : ۱۳ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۶
هر دو روی سکه‌ بارش‌ها در فقدان اراده و برنامه مسئله‌ساز شده؛ زمینی که مدام زیر آب‌های سطحیِ کنترل‌نشده می‌رود و کوه‌هایی که با کوچک‌ترین نَمی می‌خواهند خود را به خاک برسانند. دهان مرگ جاده‌کرج-چالوس باز است و مسئولین، بیرون گود ایستاده‌اند...
شعار سال: آب‌گرفتگی هاي دیرسال و طغيان رودخانه، داستان کهنه‌ای براي البرزي‌ها‌ست؛ همین که درب‌های آسمان به روی این استان گشوده می‌گردد، سر دراز ماجرا به انتهایش می‌پیچد و کلافی می‌شود که در بادی‌امر، مدیریت بحران در البرز را سردرگم می‌نماید.

در سناریوی آب‌گرفتگی این سال‌ها هم، همواره دیالوگ مردم و مدیریت شهری به بن‌بست زیر آب رسیده است و از سوی دیگر، امری که در سطح این استان نمایان می‌شود حساب‌های بی‌کتابی‌ست که مدام از چرتکه‌ی مدیریتي بیرون می‌ماند.

همان‌قدر که سیلاب‌های کرجی تاریخچه‌ای طولانی دارند، مناقشه‌ی مدیران شهر نیز دیرپاست؛ برخی در چنین رویدادهایی همواره انگشت اشاره‌شان سوی اهمال شهرداری نشانه رفته و مطالعه‌ی جامع بر رفع معضل آب‌های سطحی را در کارتابل سکان‌داران مدیریتي غایب دانسته‌اند و برخی نیز، مشکلات زیرساختی را علم کرده‌اند. این مناقشات درنهایت، جز از دست‌رفتن بازه‌های زمانی طلایی، راه به جایی نبرده؛ مهلت‌خواهی‌هایی که از محول‌شدن حل این معضل به زمان و نقدینگی، ره‌آورد دیگری نداشته است.

اين بارش های آشنا با كوچه و برزن اين استان، بارها ضرورت توجه مسئولان به مدیریت آب‌های سطحی را پشت تريبون‌ها برده اما با گذشت بیش از یکسال و هشت ماه از «يكشنبه‌سياه» طرح جامعی مبنی بر تدوين نقشه‌ آب را شاهد نبوده‌ایم و این درحالی‌ست که خاطره‌ روزی که روستاهای سی‌جان، کندر و سرزیارت در منطقه‌ی ارنگه سیاه‌پوش شدند، هنوز در ذهن البرز مي‌لرزد.

معضل آب‌های سطحی در کرج به هفت‌خاني تبدیل شده اما رستم‌هاي نامدار را روسياهِ پرفراز و نشیبیِ خود كرده، آب‌ها که همواره قصه‌های بسیاری برای کرج نقل کرده‌اند، گويي در سال نو نیز روایت‌گر تلخي‌ها خواهند ماند.

تجهیزات 300هزار نفری برای شهر یک‌و نیم میلیونی

در تمامی فصل‌های بارش جز حرکت‌های ضربتی خدمات شهری، آتش‌نشانی و نیز پوشش خبری مبنی بر تعداد تلفات و گزارش ضایعات از سوی مدیریت بحران شاهد نبوده‌ایم و هنوز نيز جز اطلاع‌رسانيِ احتمال بارش‌ها و زير آب‌ ماندن زمين در سطح استان، راه‌حل ديگري روي ميزها نيامده. به گزارش خبرنگار شبکه خبری البرز احتمال آب‌گرفتگی معابر عمومی گوشزد شده؛ مدیرکل مدیریت بحران استانداری باتوجه به فعالیت سامانه‌ي بارشی در استان، احتمال آب‌گرفتگی معابر عمومی و سیلابی‌شدن رودخانه‌ها را پیش‌بینی کرده است؛ توپي كه دوباره در زمين شهروندان قِل خورده و تنها راه جلوگيري از آسيب را در خانه‌نشيني آنها دانسته است.

به گفته‌ مهدی مهرور باتوجه به ورود یک سامانه‌ي بارشی که تا روز سه‌شنبه استان را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد، پیامدی چون داشتن آسمانی نیمه‌ابری تا ابری همراه با بارش رگبار باران، گاهی رعدوبرق در پاره‌ای مناطق و غبار محلی را خواهيم داشت، ضمن‌اينكه عنوان شده: «باتوجه به بارش باران، احتمال آب‌گرفتگی معابر عمومی، سیلابی‌شدن مسیل‌ها و رودخانه‌های فصلی دور از انتظار نخواهد بود

مهرور همچنين از تمامی دستگاه‌های خدمات‌رسان و امدادی خواسته: «به‌منظور کاهش خسارت احتمالی، تدابیر لازم را در دستورکار قرار دهند.» و آنطور كه از شواهد پيداست طرح ساماندهی آب‌های سطحی در میان پروژه‌های عمرانی همچنان گُم است و زمستان امسال نيز نتوانسته سوز راه چاره را در مديريت شهري كرج تحميل كند.

این در حالی است که پیش‌تر از سوي حسن مدیر روستا، معاون خدمات شهری شهرداری کرج اعلام شده: «تجهیزات موجود برای شهر یک‌و نیم میلیون نفری کافی نیست و در صورت بروز بحران، این امکانات تنها پاسخگوی ۳۰۰هزار نفر خواهد بود

تأمین ایمنی محور چالوس با اختیارات و اعتبارات استانی امکان‌پذیر نیست

اما درگيري زمين با فصل هاي بارش، روي تلخ ديگري نيز دارد؛ فقط كافي‌ست به دل‌دلِ سنگ‌هايي نگاه كنيم كه در جاده‌ي كرج-چالوس به نَمي بندند و تكليف تعليق‌شان با كوچك‌ترين بارش‌ها (منهاي زمین لغزش: سنگ افت، سنگ لغزش و خاک لغزش) مشخص مي‌شود.

در طي چندسال اخير، جاده‌ي كرج-چالوس به قتل‌گاهي تبديل شده كه با پنبه‌ي زيبايي‌ها سر مي بُرد و به اندازه‌ي مديريت آب‌ها بر روي زمين، مسئله‌ساز شده است.

بنابر آمارهاي رسمي، تعداد مسافرانی که فقط در تعطیلات نوروز پای در این وادی پرمخاطره مي‌گذارند، بالغ بر 2میلیون نفر است. به گفته‌ي کارشناسان، اين جاده نزدیک به 80سال پیش بدون انجام مطالعات زيرساختي احداث شده و پس از آن نیز تلاش چندانی برای مرمت‌اش شكل نگرفته است.

سالانه 20بار اين محور، شاهد ریزش سنگ از کوه است؛ بارش‌هاي سهمگيني كه با هر باران و برفي پرشدت‌تر بر سر مسافرين آوار مي‌شوند. اما در اين روي سكه نيز تدبيري نيست و پاي لنگ اعتبارات استانی را تنها پاسخ دل‌دل سنگ‌ها و مسافران اعلام كرده‌اند.

یعقوب میرکتولی، مدیرکل حمل‌ونقل و پایانه‌های استان البرز، ضمن نشست ستاد اجرایی خدمات سفر استان اظهار كرد: «تأمین ایمنی محور چالوس نیازمند هزینه‌ي بالاست و تحقق این مهم با اختیارات و اعتبارات استانی امکان‌پذیر نیست.» اين درحالي‌ست كه به گفته‌ي بخشدار آسارا اراده‌ ساماندهي، مسئله‌ اصلي‌ست.

اگر بعد از انقلاب، هرسال یک کیلومتر را اصلاح کرده بودیم الآن حداقل 40كيلومتر اصلاح مسير داشتیم

ولی‌اله اسفندیارنژاد در گفتگو با خبرنگار شبکه خبری البرز گفت: «اگر دست به مقایسه بزنیم باید جاده‌های شمشک-دیزین و کن-سولقان را با این جاده مقایسه کنیم که البته به نظر من جاده‌ي کرج-چالوس نسبت به آنها مزیت‌هایی دارد اما به نظر می‌آید کسانی که اين منطقه را مديريت كرده‌اند، به‌نحوي نخواسته‌اند کارهای رسيدگي به این بخش را پیش ببرند

اسفنديارنژاد عنوان کرد: «کل جاده در حوزه‌ي استحفاظی البرز 80کیلومتر است و در زمانی که جزو استان تهران هم بود، وضع‌اش همین بوده و اگر بعد از انقلاب، هرسال یکی-دو کیلومتر در همه‌ي جوانب اصلاح می‌شد الآن دیگر این مشکلات را نداشتیم و با حداقل 40كيلومتر اصلاح مسير مواجه بوديم. درحالیکه وضعیت کلی جاده در طول این سال‌ها چندان تغییری نکرده فقط در برخی جاها تعریض شده است که گویا برخی مراکز اقتصادی داشته‌اند و این هزینه‌های تعریض هم به‌خاطر خودشان و نفع اقتصادی بوده و هيچ اتفاقي از طريق سيستم نيفتاده است

وي تصريح كرد: «این جاده چندان امن نیست و پیچ‌های خطرناکی دارد و در هنگام بارندگی و برف هم به شدت لغزنده می‌شود. در برخی جاها هم ریزش کوه رخ می‌دهد و حتی این اواخر، داخل یکی از تونل‌ها ریزش کرد و متأسفانه منجر به فوت هموطنان‌مان هم شد. در شبانه‌روز، آمار تصادف بالاست و متأسفانه حداقل 5تصادف در طول روز گزارش مي‌شود. در تعریض جاده، در حدی که مسئولیت ایجاب می‌کند اقدام کردیم. درخواست و پیشنهادهایی دادیم ولی تاکنون خبری از تعریض نیست. البته وزارت راه و شهرسازی هم معتقد است چون بزرگراه زده می‌شود، بهتر است این جاده در همین وضعیت سابق خود بماند

اين مسئول افزود: «از مشکلات ديگري که ما در این‌باره داریم ناهماهنگی مسئولان استان مازندران با مسئولان البرز است؛ از آنجایی که بخشی از جاده در استان مازندران واقع شده باید جلسات بین‌استانی بیشتری در کنترل این وضعیت در برنامه قرار گيرد.» اما مسئولان رده بالاي كرجي، در اين بخش هم كنار گود ايستاده‌اند.

مسئولان، کنار گود مخاطره!

رئيس شوراي شهر كرج در پاسخ به اينكه: «ما یک اکوتوریسم در سطح کرج داریم که بعد از سالیان سال در یکی‌-دوسال اخیر تنها توانستیم بلوار جانبازان به پل بیلقان را آسفالت کنیم. فکر نمی‌کنید یکی از دلایل اعمال نفوذ دولت در جاده‌ی کرج-چالوس این است که شما بعنوان مسئولین کرج حضور بسیار کمرنگی در این جاده داشته‌اید؟ و از شهر کرج نتوانسته‌ایم چنانکه باید و شاید نه خدماتی دهیم و نه مدیریتی کنیم؟» گفت: «طبق قانون ما فقط می‌توانیم در محدوده‌ی خودمان عمل کنیم

محمود دادگو در جواب اين سؤال كه: «منظور متوجه مدیریت سیاسی استان است تا شورای شهر. شما بعنوان یک کارشناس و مسئول شهری در این‌باب آسیب‌شناسی کنید.» نيز عنوان كرد: «اگر مدیریت در محدوده‌ی جاده چالوس را از سوی استان به شورا و شهرداری بدهند ما می‌توانیم وارد عمل شویم، در غیر این‌صورت نقش ما تنها یک نقش شهروندی خواهد بود

وي همچنين به اين نكته كه: «این عمل امکان‌پذیر نیست. آسارا شورای شهر مستقل دارد.» چنين پاسخ داد: «بله! مشکل هم همین جاست. در قانون به کار در محدوده تصریح شده است و نمی‌توانیم اعمال نفوذی بیرون از حریم داشته باشیم. بعنوان مثال در محمدشهر هم همین مسئله را داریم. درحالیکه به این شهر چسبیده‌ایم و بُعد مسافت هم دخیل نیست

شهروندان اين استان درحالي با فصول بارش دست به گريبانند كه علاج وقوع واقعه هنوز در چنته‌ي مسئولان نيست؛ نه از طرحي جامع جهت رفع معضل آب‌هاي سطحي و نه از اعتبار، اراده و برنامه‌اي مبني بر تعريض جاده‌ي كرج-چالوس و مدیریت خطر سقوط سنگ‌هايي كه دوست دارند با برف و باران به زمين برسند.

و متأسفانه بايد تنها گفت: شهروندان عزيز! توجه كنيد... خوانندگان عزيز، توجه كنيد!... تا اطلاع ثانوي مراقب خودتان باشيد! چرا كه استان من، استان بي‌همتايي‌ست *كه در آن مرگ، مائده مي‌آفريند .

با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از شبکه خبری البرز، تاریخ انتشار:23 اسفند 1395، کد مطلب: 52909، www.khabar31.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین