پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۸۳۱۵
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۰:۲۲
سالهای متمادی است که خراسان شمالی به رغم اقدامات مقطعی در راستای ساماندهی تاکسی های تلفنی، همچنان از نابسامانی تاکسی های درون شهری رنج می برد.

شعارسال: با گذشت بیش از ١٢ سال از تاسیس خراسان شمالی، ساماندهی تاکسی های درون شهری اعم از تاکسی های زرد عمومی، تاکسی های تلفنی و تاکسی های بیسیم و نیز مسافرکش های شخصی همچنان در خم یک کوچه باقی مانده است.

مسئولان متولی این ساماندهی گرچه در برخی از مقاطع با یک اقدام چند روزه، در راستای نظم و انضباط تاکسی ها در چارچوب قانون اقداماتی را انجام داده اند اما؛ با گذشت مدت کوتاهی روال کار به روش سابق برگشته و نابسامانی قریب به سه هزار دستگاه تاکسی در بخش های مختلف مشکلات زیادی را در افزایش ترافیک درون شهری، خدمات نامناسب به مسافران درون شهری و ....ایجاد کرده اند.

صرف نظر از عدم رعایت قانون از سوی برخی از رانندگان تاکسی ها، متاسفانه مسئولان زیربط با قصور در اجرای قانون وعدم توجه و نظارت برآنچه در شهر ٢١۰ هزار نفری مرکز استان در مورد جابجایی مسافران درون شهری می گذرد، نابسامانی های موجود را تشدید کرده اند.

گرچه به رغم مشکلات شدید اقتصادی، کم شدن سطح درآمد مردم و کاهش استفاده از خدمات تاکسی های تلفنی و بیسیم به نقل از خود رانندگان این تاکسی ها، استفاده از تاکسی های زرد عمومی و اتوبوس های خط واحد شهری افزایش یافته ؛ اما این نابسامانی علاوه بر افزایش ترافیک، بروز آسیب های اجتماعی و ... خدمت رسانی مناسب به شهروندان را دچار مشکل کرده است.

تاکسی های تلفنی و عمومی سوار بر قانون

در حالی که یکی از وظایف اصلی تاکسی های زرد حضور در جای جای نقاط شهر برای جابجایی یک یا چند مسافر از یک نقطه به نقطه دیگر است و باید این تاکسی ها به صورت مرتب در مسیرهای تعیین شده در حال چرخش باشند؛ اما در جای جای شهر دیده می شود که تاکسی های زرد در ایستگاههای مختلف در صف انتظار مسافرند و به عکس آن تاکسی های تلفنی که باید در ایستگاههای خود در مقابل دفتر آژانس به منظور حضور و یا تماس مسافر متوقف باشند؛ با گردش در خیابانهای شهر و ایجاد ترافیک به دنبال سوارکردن مسافر هستند.

چرخش تاکسی تلفنی ها در شهر غیرقانونی است

آنچه در سالهای گذشته از سوی دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان در مورد تاکسی های تلفنی مطرح بوده این است که چرخش تاکسی تلفنی ها در سطح شهر برای جابه جایی مسافر امری غیرقانونی است و باید دستگاه های مسئول در راستای

رفاه حال مسافران و شهروندان، ساماندهی تاکسی ها را اجرایی کنند.

سودی که به جیب مالکان آژانس ها می رود

در حال حاضر هیچکدام از تاکسی تلفنی های شهر بجنورد دارای مکان و یا پارکینگ مناسب برای استقرار آژانس های تلفنی و دفتری برای استراحت رانندگان نیستند و این امر سود بسیار خوبی را نصیب صاحبان آژانس ها می کند.

این در حالی است که بسیاری از رانندگان تاکسی های تلفنی از این بابت گلایه مندند؛ به ویژه اینکه افزایش ٢۰ درصدی نرخ ورودی تاکسی های تلفنی در سال جاری به اقرار خود آنان، موجب شده تا تعداد مسافران درون شهری نسبت به سال گذشته کاهش چشمگیری داشته باشد؛ اما افزایش حق کمیسیون ماهیانه دفتر آژانس ها، افزایش تمدید مجوز در سازمان تاکسیرانی، افزایش حق بیمه رانندگان و افزایش هزینه تعمیرات و خرید لوازم و قطعات یدکی و... میزان درآمد آنان را به شدت کاهش داده است.

این افزایش ها به ویژه در بخش حق کمیسیون ماهیانه دفاتر آژانس های بیسیم که امسال برای هر دستگاه به ۶٢هزارتومان رسیده است، برای دفتری که ١۵۰ خودرو را در اختیار دارد، سود خالص ٩میلیون تومانی را نصیب دفتر آژنس می کند؛ بدون اینکه رانندگان این خودروها از هیچ امکان مناسبی اعم از پارکینگ و یا دفتر بهره ای ببرند.

بنابراین باید دستگاههای مسئول و به ویژه سازمان تاکسیرانی، مسئولان آژانس ها را مکلف کنند تا ضمن بازبودن دفاتر تاکسی تلفنی در طول ساعات شبانه روز، نسبت به تامین توقفگاه مناسب برای تاکسی های خود اقدام کنند.

بدون شک، چرخش روزانه بیش ازدوهزار تاکسی تلفنی در سطح شهر، علاوه بر ایجاد ترافیک در خیابانهای کم عرض شهر مرکز استان، آسیب های صوتی، آلودگی هوا و هزینه های سوخت، استهلاک، تعمیرو تعویض قطعات و خسارت های احتمالی ناشی از تصادفات را افزایش می دهد.

گفتنی است: هم اکنون بیش از ۵٨ آژانس تلفنی در سطح شهر ٢١۰ هزار نفری بجنورد فعالیت دارند.

تاکسی مترهایی که در حق مسافران اجحاف می کنند

عدم نظارت کافی مسئولان زیربط درخراسان شمالی همچنین موجب شده که هم اکنون بیش از یک هزار تاکسی با نصب تاکسی مترهای دارای اشکال فنی، هزینه توقف و حرکت را به طور یکسال محاسبه و وجه آن را از مسافران بی اطلاع دریافت می کنند.

این در حالی است که نرخ توقف تاکسی تلفنی در برخی چهارراه ها و یا توقف های مسیر راه، با نرخ حرکت تاکسی متفاوت است؛ اما به دلیل بی اطلاعی مسافران از این موضوع، شمار کثیری از تاکسی مترهای نصب شده بر روی تاکسی های تلفنی، بدون نظارت و بررسی بازرسان مربوطه به نوعی درحق مسافرین اجحاف کرده و حدود ١۵درصد از مبلغ واقعی نرخ تاکسی متر، بیشتر محاسبه می کنند.

مدیرعامل تاکسیرانی بجنورد در این مورد چک کردن تاکسی مترهای آژانس های تلفنی می گوید: سالانه دوبار دستگاه‌های تاکسی متر نصب شده بر روی خودروهای تاکسی تلفنی از سوی شرکت های طرف قرارداد چک می شود و آنها موظفند بر اساس قرارداد، کار خود را به صورت منظم و بدون اشکال انجام دهند؛ البته اشکالاتی در مورد تاکسی مترها مطرح شده که این امر درحال پیگیری است و به زودی مشکلات موجود رفع خواهد شد.

هادی قربانی افزود: در برخی از موارد به ویژه در مورد مشکل محاسبه زمان توقف و حرکت در برخی آژانس ها، تاکنون گزارشی دریافت نکرده ایم؛ اما حتما موضوع را پیگیری می کنیم.

سبقت در بی قانونی وانتقاد شهروندان

مدتهاست که در نقاط مختلف شهر بجنورد ایستگاه هایی برای تاکسی های زرد در نظر گرفته شده تا این تاکسی ها با تکمیل ظرفیت در مسیرهای خاص وارد چرخه خدمت رسانی شوند؛ در حالی که عموما تاکسی های عمومی زرد باید در سطح شهر تردد کرده و درهمه مسیرها مسافر را سوار و یا پیاده کنند، اما به هیچ وجه مجاز به سرویس دهی به صورت دربستی به مسافران نیستند.

به دلیل همین توقف ها، تاکسی زرد در خیابانهای شهر بجنورد اندک به چشم می خورد و این امر موجب شده تا بازار تاکسی تلفنی ها، خودروهای شخصی و تاکسی های بیسیم، بازار بهتری پیدا کند، اما به هیچ وجه برای مسافرانی که مسیرهای مستقیم و یا کوتاه را باید طی کنند، استفاده از تاکسی تلفنی ها، مقرون به صرفه نیست.

محمد ایزددوست یکی از شهروندان بجنوردی می گوید: مسیر رفت و آمد من در یکی از خیابان های اصلی شهر و در مسیری کوتاه قرار دارد که نیازی به سوار شدن به تاکسی های تلفنی و یا بیسیم نمی بینم، اما برای سوار شدن به تاکسی زرد مدت زیادی را باید در کنار خیابان به انتظار بمانم تا بتوانم با صرف هزینه اندکی به مقصد برسم .

وی می افزاید: به جرات می توانم بگویم روزها از هر۵۰ تاکسی تلفنی و شخصی که جلوی پایم برای سوار شدن، چراغ داده و یا تک بوق می زنند، یکی تاکسی زرد نیست و شب ها ازحدود هر ١۰۰ تاکسی تلفنی و مسافرکش شخصی یک تاکسی زرد برای سوار شدن پیدا نمی کنم.

ایزددوست می گوید: متاسفانه تاکسی های زرد در چندین نقطه شهر برای خود ایستگاه درست کرده اند و در آنجا برای سوار کردن مسافر به صف ایستاده اند.

این شهروند بجنوردی می گوید: اگر مثلا من از مقابل بانک مسکن تا میدان شهید این شهر بخواهم با تاکسی زرد تردد کنم باید تا چهارراه مخابرات که ایستگاه این تاکسی ها است پیاده بروم و این درحالیست که از این چهارراه تا میدان شهید تنها ١۰۰ متر است و دیگر نیازی به استفاده از تاکسی نیست.

وی تاکید می کند: امروز با توجه به وضعیت معیشتی و اقتصادی، مردم بیشتر از هر وسیله دیگری به استفاده از تاکسی های عمومی زرد و خطوط اتوبوس های شهری نیازمندند؛ لذا باید در ساماندهی این بخش مسئولان توجه ویژه ای داشته باشند.

وقتی تاکسی زرد دربستی می برد

جواد یزدانی یکی دیگر از شهروندان بجنورد با اعتراض به نابسامانی تاکسی های عمومی در بجنورد می گوید: جای تعجب است که تاکسی های زردی که باید مسافران را در مسیرهای تردد آنها جابجا کند، با ایستادن در ایستگاههای مختلف، کار تاکسی های تلفنی را انجام می دهند.

وی می گوید: بارها برای تردد در سطح شهر ورفتن به مقصد مشخص، در کنار ایستگاههایی که تاکسی های زرد برای سوارکردن مسافر ایجاد کرده اند منتظر تاکسی تلفنی بوده ام که رانندگان تاکسی های زرد مطرح کرده اند که دربستی هرکجا بخواهی، می بریم.

یزدانی می گوید: این امر نشان از نابسامانی تاکسی های عمومی در سطح شهرداشته و هرکس هرکاری دلش بخواهد انجام می دهد، چرا که هیچ نظارت و بازرسی بر روی عملکرد تاکسی ها از سوی دستگاه های مسئول آنگونه که لازم است، انجام نمی شود.

وی تاکید می کند: در صورت ادامه این روند و دربستی سوار کردن تاکسی های زرد، عملا همه تاکسی تلفنی محسوب می شوند.

رشد توقفگاه های خودروی شخصی در بجنورد

سالهای متمادی است که موضوع ساماندهی خودروهای سواری شخصی که تبعات نامناسبی در جابجایی مسافر به ویژه سوارکردن دختران و خانواده ها دارد، از سوی مراجع مسئول، در مقاطع مختلفی مطرح بوده است.

حدود سه سال قبل، دادستان عمومی و انقلاب وقت بجنورد ضمن تاکید بر ساماندهی مسافرکش های شخصی تصریح کرد که ضعف مدیریت در ساماندهی مسافرکش ها از سوی دستگاه های مسئول، باعث شده تا دادستانی در این موضوع ورود پیدا کند.

میرعلم سیدی گفته بود که ساماندهی نشدن تاکسی های زرد داخل شهر تردد شهروندان را با مشکلات زیادی مواجه کرده و بنابراین ضرورت دارد تا دستگاه های متولی تاکسی های درون شهری با نظارت بیشتری از سرگردانی مسافران درون شهری جلوگیری کنند.

به رغم همه این تذکرات و یادآوری ها، امروز با رشد بیکاری و هزینه های بالای زندگی شاهدیم که فعالیت های مسافرکش های شخصی درون شهری به شدت افزایش یافته و در اغلب خیابانها، مسافرکش های شخصی هم با داشتن ایستگاههای مشخص و هم با چرخش در خیابانهای این شهر به دنبال سوار کردن مسافر هستند.

رعایت حقوق شهروندی با پیشگیری از آسیب ها

سوار کردن مسافربا وسیله نقلیه شخصی از سوی مسافرکش هایی که حتی داشتن و یا نداشتن گواهینامه رانندگی آنها برای هیچ شخص و یا مرجعی مشخص نیست اقدامی غیرقابل قبول و غیر قانونی است.

اینکه آیا این افراد دارای سلامت روحی و روانی، سلامت اخلاقی، داشتن گواهینامه معتبر برای انجام این امر خطیر و پر مسئولیت هستند یا خیر، از جمله اما و اگرهای و سوالاتی است که در اذهان عامه مردم نقش بسته است.

در حالیکه یکی از شروط مهم رانندگی بر روی وسایل نقلیه عمومی، شرط تاهل افراد است، آیا مجرد بودن و یا متاهل بودن رانندگان وسایل نقلیه شخصی که در سطح شهر اقدام به مسافرکشی می کنند برای کسی محرز شده است؟ در صورت بروز هر نوع مشکلی برای مسافر توسط رانندگان این خودروهای بی نام و نشان، آیا هیچ مسئولی پاسخگو خواهد بود؟

بدون شک این سئوال در ذهن یکایک شهروندان وجود دارد که آیا این امر خطیر نیاز به پیشگیری ندارد؛ آیا سامان بخشیدن به مسافرکش های شخصی و یا ممانعت از این اقدام غیرقانونی، در راستای کاهش آسیب ها و خطرات احتمالی، نقش آفرین نخواهد بود؟

تایید مشکلات و درخواست همکاری

هادی قربانی مدیرعامل سازمان تاکسی رانی بجنورد  اظهار داشت: برای رفع مشکل اساسی تاکسی های تلفنی و زرد در شهر بجنورد باید صادقانه اطلاع رسانی کرد، چرا که بیان معضلات و مشکلات به تنهایی مشکلی را حل نمی کند.

وی افزود: متاسفانه مشکل نبود پارکینگ و یا توقفگاه برای تاکسی های تلفنی از گذشته مطرح بوده و در برخی از مقاطع نیز اقداماتی صورت گرفته اما به دلیل برخی تنش ها؛ وضعیت دوباره به حال اول برگشته است.

قربانی با بیان اینکه تلاش زیادی شده است تا تاکسی های تلفنی حداقل هر ساعت بین ٧ تا ١۰ تاکسی درمقابل دفتر آژانس و به صورت نوبتی برای ارائه خدمت به کسانی که تلفنی درخواست سرویس می کنند باید حضور داشته باشند، اظهار کرد: به رغم مشکلاتی که این روال به خصوص در ماههای نخست دارد، در برخی از مراکز تاکسی های تلفنی این اتفاق صورت گرفته ، اما تداوم این امر نیازمند فرهنگ سازی و استقبال مردم است.

وی تاکید کرد: طی ماه گذشته شاهد استقبال نکردن مردم از این روش بوده ایم، چرا که شهروندان بجنوردی متاسفانه عادت کرده اند که برای درخواست سرویس لحظاتی را نبش خیابان به انتظار می ایستند و تاکسی های تلفنی و یا خودروهای شخصی که خالی در سطح شهر تردد می کنند، به راحتی به آنان سرویس می دهند.

مدیرعامل تاکسی رانی بجنورد اظهار داشت: برای درست کردن این فرهنگ که تاکسی های تلفنی باید در توقفگاههای آژانس و از طریق درخواست تلفنی شهروندان باید اقدام به سرویس دهی کنند نیازمند فرهنگ سازی از طریق رسانه ها و همکاری و همدلی تمامی دستگاههای مسئول اعم از شهرداری، راهنمایی و رانندگی، دستگاه قضایی، فرمانداری و ... است؛ چرا که معتقدم این امر تنها با اراده سازمان تاکسی رانی محقق نمی شود.

وی با بیان اینکه تراکت های زیادی برای فرهنگ سازی در این امر در حال آماده سازی و توزیع است؛ از مردم خواست که در این زمینه همکاری کنند و در صورت نیاز به سرویس درون شهری، با شماره های اعلام شده از سوی آژانس های تلفنی تماس بگیرند.

قربانی تاکید کرد: که متاسفانه صاحبان آژانس های تلفنی هیچ خدماتی به رانندگان خودروهای تحت پوشش خود نمی دهند و به همین دلیل تلاش می کنیم تا با گذراندن مصوبه ای در اولین جلسه هئیت مدیره سازمان، دریافت حق کمیسیون آژانس ها را درصدی و پرداخت آن را منوط به ارائه خدمات خوب و مناسب از سوی مسئولان آژانس ها کنیم.

وی افزود: اینکه مالک یک آژانس تلفنی بدون ارائه خدمات مناسب به رانندگان ازجمله ایجاد توقف گاه، راه اندازی دفتر وارائه خدمات رفاهی، تنها ماهیانه چندین میلیون درآمد کسب می کند، کار درستی نیست.

ادغام سازمان تاکسی رانی واتوبوسرانی

مدیرعامل تاکسی رانی بجنورد در مورد ادغام سازمان تاکسیرانی و اتوبوسرانی بجنورد هم گفت: کلیات این طرح در وزارت کشور به تصویب رسیده اما اجرای آن منوط به تهیه و تصویب اساسنامه در مراکز استانهاست که این موضوع نیز به زودی با توجه به پایان یافتن انتخابات هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر و تغییر رئیس کمیسیون حمل و نقل شورا، با مصوب شدن اساسنامه، عملیاتی خواهد شد.

وی اظهار امیدواری کرد که با این ادغام، کار خدمات رسانی و ساماندهی در بخش مدیریت واحد سازمان اتوبوسرانی، تاکسیرانی و ترمینال شهرداری بجنورد به نحو شایسته تری عملیاتی و رضایت خاطر شهروندان فراهم شود.

ساماندهی نیازمند همکاری همه دستگاههای مسئول

قربانی در مورد وضعیت تاکسی های زرد و اینکه به ندرت در سطح شهر شاهد گردش تاکسی های عمومی هستیم نیز اظهارکرد: از وضعیت موجود راضی نیستیم، وقتی تاکسی های تلفنی خارج از چارچوب وظایف خود، در سطح شهر تردد می کنند؛ تاکسی های زرد گردشی هم درسطح شهر متاسفانه در ایستگاههای مختلف برای تکمیل مسافر توقف می کنند که این امر موجب کندی خدمات رسانی به شهروندان می شود.

وی تصریح کرد: سامان بخشی به وضعیت موجود نیازمند اقدامی قاطع و فراگیر با همکاری همه دستگاههای مسئول است.

حل مشکل در سایه همدلی

ختم کلام اینکه؛ شهر ٢١۰ هزار نفری بجنورد مرکز استان خراسان شمالی، شهری قابل کنترل و وسایل نقلیه عمومی موجود در این شهر قابل ساماندهی است؛ شهر بجنورد با شهرهای پرجمعیت مشهد، اصفهان، شیراز، تهران و دهها استان بزرگ کشور، قابل قیاس نیست و به همین دلیل ساماندهی شدن قریب به سه هزار تاکسی عمومی و شاید حدود یک هزار مسافربر شخصی تنها نیازمند همت، هماهنگی، تصمیم و توجه ویژه مسئولان این شهر در اجرای درست قانون است.

 هم اکنون در شهر ۲۱۰ هزار نفری بجنورد، مرکز استان خراسان شمالی ۶۲۷ تاکسی عمومی زرد و دو هزار و۲۲۰ تاکسی تلفنی و بی سیم و۵۰ دستگاه اتوبوس خط واحد در داخل شهر به مردم ارائه خدمت می‌کنند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت نسیم امروز، تاریخ انتشار: 10آذر1395، کدخبر: 803622: WWW.nasimeemrooz.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین