پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۹۵۴۲
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۱
در حالی که مسئولان از فعالیت روغن نباتی جهان با تمام ظرفیت خبر می‌دهند اما با وجود قولهای داده شده برای برگشت تمامی کارگران اخراج شده، هنوز ۸۰ کارگر نه تنها موفق به برگشت نشدند بلکه برگه‌های عدم نیاز را هم دریافت کرده‌اند.

شعار سال: اوایل بهمن ماه بود که اخراج ۲۰۰ کارگر روغن نباتی جهان سبب شد تا کارگران روزهای متوالی مقابل استانداری زنجان تجمع کنند و این تجمعات سبب شد تا مسئولان ارشد اجرایی استان نیز به این موضوع ورود کنند.

بعد از تجمعات روزانه کارگران مسئولان دولتی و همچنین شرکت روغن نباتی جهان هر یک اظهار نظرهای خاص خود را داشتند، سیدبیوک موسوی معاون سیاسی امنیتی استاندار زنجان در نخستین روزهای تجمع کارگران گفت: مشکلات روغن نباتی جهان و تعطیلی این شرکت، مربوط به نحوه واگذاری آن در دولت قبل است و قرار نیست ضعف‌های ناکرده و قصورهای انجام نشده به حساب دولت یازدهم گذاشته شود.

بعد از این سخنان مسئول حقوقی روغن نباتی جهان با بیان اینکه مشکل اصلی ما تنها نبود مواد اولیه است گفته بود که هر موقع مواد اولیه در اختیار ما قرار گیرد 300 نفر که هیچ برای 1000 نفر ظرفیت استخدام داریم.

بعد از کش و قوسهای فراوان ناصر فغفوری رئیس سازمان صنعت و معدن از تلاش استاندار زنجان برای تامین مواد اولیه این شرکت خبر داد و گفت: به محض تامین مواد اولیه کارگران برسرکارهایشان برخواهند گشت.

مواد اولیه روغن نباتی جهان بالاخره تامین شد و معاون سیاسی استاندار زنجان اواخر اسفند ماه در جریان بازدید از آغاز به کار این شرکت با اشاره به اینکهروغن نباتی جهان طی سالجاری و سال گذشته به دلایلی تعطیل شده بود، افزود: درحال حاضر چرخ های این کار خانه با ۱۸۵ نفر کارگر دوباره فعالیت خود را آغاز کرده است.

وی افزود: این کار خانه یک ماه تعطیل بود و برخی از نیروهای خود را تعدیل کرده بود اما با جلساتی که با مدیرعامل این شرکت و با اعضای امنیت کار گری دراستانداری تشکیل شد تعهداتی این شرکت داد و استانداری هم کمکهای لازم را کرد.

موسوی بیان کرد: در حال حاضر مواد اولیه به این کار خانه ترزیق شده و کارگران مشغول به کار هستند و مابقی کارگران هم مشغول می‌شوند.

اما این همه ماجرا نبود ابتدا خبرهایی از تعدیل دوباره کارگران این شرکت شنیده شد که توسط رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت به شدت تکذیب شد.

فغفوری بعد از بازدید روز گذشته خود از این شرکت به مهر گفت: واحد تولیدی روغن نباتی جهان با وجود شایعات منتشر شده در خصوص تعطیلی، در دو شیفت ۱۲ ساعته مشغول فعالیت است، این واحد تولیدی در قبل به صورت دو شیفت ۸ ساعته فعالیت می‌کرد و در حال حاضر به صورت دو شیفت ۱۲ ساعت فعالیت می‌کند.

وی همچنین گفته بود که همه کارگران کارخانه روغن نباتی جهان در حال کار بودند و بیان می‌کردند که تماسهای مکرری با آنها در خصوص اطلاع از تعطیلی کارخانه گرفته می‌شود. فغفوری افزود: در ایام تعطیلات مسئولان کارخانه نسبت به خرید مواد اولیه اقدام کردند و در حال حاضر روغن نباتی جهان با تمام توان در حال فعالیت است.

با پیگیری‌های انجام شده توسط موج رسا مشخص شد که بحث تعدیل نیروهای روغن نباتی جهان به این شکل است که به تازگی به کارگرانی که قول برگشت به کار داده شده بود، برگه عدم نیاز داده شده است.

کارخانه روغن جهان قبل از تعدیل نیروهای در بهمن ماه با ۲۳۰ کارگر در همه بخشها در حال فعالیت بود که ۲۰۰ کارگر اخراج شده بودند که بعد از پایان یافتن تجمعات و تامین مواد اولیه ۱۲۰ کارگر به کارهایشان برگشته‌اند و به ۸۰ نفر دیگر نیز قول برگشت داده بودند اما به جای عملی شده این قول برگه عدم نیاز این ۸۰ کارگر صادر شده است.

نکته جالب در خصوص برگه عدم نیاز کارگران اخراج شده این است که تاریخ این برگه به روز یکم بهمن ماه سال گذشته برمی‌گردد یعنی حتی قبل از روزهای تجمعات و اخراج ۲۰۰ کارگر اما این برگه در دو سه روز قبل به در اختیار ۸۰ کارگر اخراجی قرار گرفته است.

یکی از این ۸۰ کارگر اخراج شده در این خصوص به موج رسا گفت: در زمان تجمعات مسئولان به ما قول داده بودند که همه کارگران به سرکارهایشان برگردند، و تصمیم این گونه شد که در هر مرحله ۳۰ نفر اضافه شود. منتظر بودیم با ما تماس بگیرند اما در دو سه روز گذشته متوجه شدیم که نامه عدم نیاز ما صادر شده است.


وی با بیان اینکه چند ماهی بیکاری را در خانه تجربه می‌کنم، ابراز کرد: سه ماه از قول برگشت به کار ما می‌گذرد اما روز گذشته نامه عدم نیازم را از شرکت دریافت کردم.

یکی دیگر از کارگران که از علت صدور برگه عدم نیاز اظهار بی‌اطلاعی می‌کرد، اظهار داشت: متاسفانه اکنون برخی مسئولان در رسانه‌ها اعلام میکنند که این کارخانه با تمام ظرفیت کار می‌کند، سوال ما این است که آیا۸۰ کارگر اخراجی از ظرفیت این کارخانه محسوب نمی‌شوند.

کارگران تعدیل شده روغن نباتی جهان بعد از نزدیک به سه ماه خانه‌نشینی با این برگه‌های عدم نیاز باید قید جهان را بزنند روغن بیکاری را مدتها برتن‌شان بمالنند.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی موج رسا، تاریخ 28 فروردین 96، کد مطلب: 1466: www.mojerasa.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین