پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۹۶۱۶۰
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۰:۵۲
مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد زنجان گفت: با پیگیری دانشجویان، مواد اولیه برای تولید روغن به مدت یک سال به کارخانه روغن جهان اختصاص یافته و تعدادی از کارگران آن به کار بازگشتند.
شعار سال:تابستان سال ۹۶ بود که رسانه‌ها خبر تعطیلی کارخانه روغن نباتی جهان در زنجان را مخابره کردند و در پی این تعطیلی ۱۲۵ کارگر این کارخانه در بلاتکلیفی به سر بردند. ۲۳۰ نفر از کارگران آن نیز سال قبل از کارخانه اخراج شده بودند.
 
از حدودا نیمه آذر همان سال اعتراضات کارگری آغاز شد و کارگران نگرانی خود را از پرداخت نشدن معوقات و حق بیمه اعلام کردند.
 
از ابتدای کار، مسئولان شرکت نبود مواد اولیه را دلیل تعطیلی آن عنوان کردند؛ در همان سال بخشی از مواد اولیه تولید در این کارخانه تأمین شد و معاون سیاسی وقت استاندار زنجان خبر از بازگشت ۱۸۵ کارگر به کارخانه و فعالیت دوباره کارخانه داد.
 

کارگران تا نیمه‌های سال گذشته، حدود ۲ ماه حقوق و ۳۵ ماه بیمه طلبکار بودند و از همان زمان مسئولان زنجانی وعده می‌دادند که کارگران به همه مطالبات خود می‌رسند.
 
فعالان دانشجویی زنجان پیگیر مطالبات کارگران این شرکت بودند و در آخرین اقدام، از سازمان بازرسی کشور می‌خواهند تا به وضعیت این شرکت ورود کند.
 
پیگیری سه ماهه دانشجویان

مهدی رضایی، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد زنجان است. وی به همراه برخی از همراهان خود در بسیج دانشجویی، پیگیر این مساله بوده و با مسئولان زیادی جلسه گذاشته است.
 

رضایی  به ادامه این پیگیری‌ها اشاره می‌کند و می‌گوید: حدود سه ماه است که دانشجویان بسیجی استان پیگیر حل مشکل روغن نباتی جهان هستند و از قول طاهری، نماینده مردم زنجان در مجلس شورای اسلامی اعلام شده است که قرار است روغن خام به شرکت تعلق بگیرد و پس از یک سال فعالیت این شرکت از سر گرفته شود.
 
او ادامه می‌دهد: در این سه ماه با دادستان استان زنجان، نماینده‌های مردم در مجلس، مدیر داخلی شرکت، معاون صنایع اداره کل صمت در استان، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری جلسه داشتیم و پیگیر مسئله بودیم.
 
به گفته او، در حال حاضر به صورت موقتی مشکل این کارخانه حل شده است. مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد زنجان توضیح می‌دهد: این خبر خوشحال کننده است، اما کافی نیست. مقدار روغن خام تأمین شده برای این کارخانه برای یک سال آینده آن کفایت می‌کند و می‌تواند چرخ کارخانه را راه اندازی کند، اما ظرفیت تولیدی آن بیشتر این مقدار است.
 
همه چیز موقتی است

رضایی می‌گوید: اگر روغن به صورت روزانه در این کارخانه تولید شود، ظرفیت کار برای ۶۰۰ نفر را دارد، اما اکنون حدود ۱۰۰ نفر از کارگران را به کار فراخوانده اند.
 
وی بیان می‌کند: مشکل اصلی کارخانه روغن نباتی جهان در زنجان تعیین تکلیف بدهکاری ۲۵ میلیاردی آن به شرکت بازرگانی دولتی ایران است. این بدهی ۲۰ سال است که وجود دارد و مالک فعلی شرکت می‌گوید او فقط ۷ سال است که این شرکت را خریداری کرده و نباید این بدهی به پای او نوشته شود.
 
مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد زنجان درباره وضعیت واگذاری این شرکت توضیح می‌دهد: این شرکت متعلق به بنیاد شهید بوده و در خصوصی سازی‌های اواخر دوران ریاست جمهوری احمدی نژاد، به مالک فعلی آن واگذار می‌شود. اکنون مالک آن می‌گوید که در قراردادی که امضا کرده، صحبتی از بدهی ۲۵ میلیاردی آن نیامده است.
 
شرکت بازرگانی دولتی تعیین تکلیف کند

اکنون یکی از مطالبات دانشجویان از شرکت بازرگانی دولتی ایران این است که اگر سندی درباره بدهی این کارخانه و ذکر آن در قرارداد دارد، از کارخانه روغن نباتی جهان در زنجان شکایت کند؛ یا دادگاه حق را به شرکت بازرگانی دولتی می‌دهد یا به مالک آن. رضایی می‌گوید: در واقع بهتر است دادگاه مشخص کند که حق با کدام است.
 
به گفته رضایی، شرکت بازرگانی دولتی به دلیل همین بدهی است که طی سال‌های اخیر برای تأمین روغن خام در این کارخانه، مشکلاتی را ایجاد کرده و باعث تعطیلی آن شده است.
 
وی دیگر مطالبه دانشجویان را پرداخت کامل معوقات کارگران عنوان می‌کند و می‌گوید: تاکنون بخش زیادی از این معوقات پرداخت شده و اکنون به حدود یک ماه حقوق کارگران رسیده است. این روند خوبی است و امیدواریم ادامه پیدا کند.
 
مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد زنجان با بیان اینکه خواستار بازگشت همه ۶۰۰ کارگر این شرکت به آن هستیم، می‌گوید: پیگیری دانشجویان تا حل و فصل کامل این ماجرا ادامه دارد.
 

شعارسال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از  خبرگزاری   دانشجو ،تاریخ انتشار:1  شهریور 1399،کدخبر:  870721 ،www.snn.ir
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین