پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۲۰ خرداد ۱۴۰۴ - 2025 June 10
کد خبر: ۶۸۳۵۳
تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۵
در بیانیه سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی آمده است: سند ۲۰۳۰ هرگز به این سازمان برای اجرا ابلاغ نشده است و برنامه‌ریزی های درسی و آموزشی مبتنی بر سند تحول بنیادین است.

شعار سالسازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی طی بیانیه‌ای اعلام کرد: در ماههای اخیر برخی از اخبار پیرامون تضعیف ارزشهای اسلامی و انقلابی در کتابهای درسی و برنامه آموزشی، در فضای مجازی و رسانهای و برخی از سخنرانیها و اظهار نظرها منتشر شده است، و به بهانه سند ۲۰۳۰ یونسکو نیز این فضا را تشدید کردهاند.

لذا برای روشن شدن موضوع و رفع نگرانیهای احتمالی توضیحات ذیل را به استحضار ملّت شریف ایران میرسانیم.

۱ـ نظر به اهمیت و جایگاه برنامههای درسی و تربیتی، این سازمان راهبردهای کلان خود را بر اساس سیاستهای کلی نظام و اسناد بالادستی همانند سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، نقشه جامع علمی، سیاستهای مهندسی فرهنگی و برنامههای توسعه پنج ساله اجتماعی، سیاسی، فرهنگی مصوب مجلس شورای اسلامی تنظیم میکند و نظرات و سلیقههای گروهی و یا شخصی در تولید و تدوین برنامهها امکان مداخله نمییابند.

۲ـ توجه به ارزشهای اسلامی، ملّی و انقلابی از اهم دغدغه‌های سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی و کارشناسان و مؤلفان کتابهای درسی است. روند عملکرد سازمان در پرداختن به ارزشها در عرصه کتابهای درسی حاکی از توجه جدّی و روبه رشد به این امر است. نشانه این توجه پایبندی به ارزشهایی همانند «دفاع مقدس»، «فرهنگ ایثار و شهادت»، «امام(ره) و رهبری و ولایت فقیه»، «بیداری اسلامی، انسجام ملّی و اتحاد اسلامی، استکبار ستیزی»، «امامت و غدیر و انتظار»، «نماز و فرایض دینی»، «فرهنگ و تمدن ایران و اسلام» و بسیاری از مباحث دیگر در کتابهای درسی و مجلات آموزشی است و در یک مقایسه کمی می‌توان اذعان کرد که پرداختن به ارزشهای هویتساز و اخلاقی ارتقاء بخش امنیت و اقتدار ملی در کتب و سایر تولیدات سازمان تا کنون هرگز از چنین وسعتی برخوردار نبوده است، مضافاً اینکه کیفیت طرح این ارزشها نیز بسیار بهبود یافته است.

۳ـ به صراحت اعلام میدارد که سند ۲۰۳۰ هرگز به سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی برای اجرا ابلاغ نشده است و برنامهریزیهای درسی و آموزشی بر اساس برنامه پنج ساله خود سازمان مبتنی بر سند تحول بنیادین و منطبق با سند برنامه درسی ملّی از گذشته که هیچ نسبتی با سند ۲۰۳۰ ندارد انجام شده است.

۴ـ خبرهایی که درباره برخی تغییرات و یا حذف و جابجایی مطالب در کتابهای درسی منتشر شده است برخی بهطور کلّی خلاف واقع بوده و برخی دیگر گزارش ناقص و یا ناروا از واقعیت است که ذیلا بدان اشاره خواهد شد.

یادآور میشود در گستره وسیع پرداختن به ارزشها و یا سایر موضوعات در کتابهای درسی، گاهی ممکن است به اقتضای کار و با توجه به جداول توزیع محتوا و نیازهای جدید، نحوه پرداختن به یک موضوع تغییر کند و یا دستخوش تغییر احسن شوند، آنچه مهم است اینکه حفظ خط اصلی و سیاست کلّی و ارتقای سطح کیفی و کمی مطالب ارزشی پیوسته به صورت منسجم و ساختارمند بوده و تمامی تلاشها در جهت تحقق همین امر مبذول میگردد:

در ذیل به نمونههایی از شایعات و خبرها اشاره میشود.

شایعه حذف فرهنگ شهادت و ایثار و درس شهید فهمیده از کتابهای درسی:

نام و داستان شهید فهمیده از کتابهای درسی حذف نشده است و در کتابهای درسی فارسی پایه سوم ابتدایی، هدیه آسمانی پایه ششم ابتدایی و کتاب جدیدالتألیف پایه هفتم از شهید فهمیده به روشهای متنوع یاد شده است. تغییر عنوان درسی در کتاب هدیه آسمانی پایه ششم که به دلیلی موجّهی انجام گرفته است مایه اشتباه یا بهانه برخی از افراد شده است. در حالی که درس قبلی همان هدف، محتوا و رویکرد امّا با توسعه بیشتر در فعالیتها و افزایش تصویر و متن ارائه شده است و جمله معروف امام رحمة الله علیه و بسیج دانشآموزی و روز شهادت شیهد محمدحسین فهمیده، کتاب مطالعات اجتماعی به پایه هفتم منتقل شده است.

حذف فلسطین از کتابهای درسی

این خبر نیز نادرست است. موضوع جهان اسلام با تأکید اصلی بر مسئله فلسطین و پیشینه تاریخی آن تا زمان حاضر به صورت مبسوط برای اولین بار از سال تحصیلی ۱۳۹۴ در کتاب درسی مطالعات اجتماعی هشتم آورده شده است.

ج: جرح و تعدیل در کتاب درسی مطالعات اجتماعی پایه نهم ۹۶ـ۹۵ نسبت به سال تحصیلی ۹۵ـ ۹۴ یادآور میشود.

بهطور کلی اولین چاپ کتاب درسی از جمله کتاب مطالعات اجتماعی چاپ ۱۳۹۴، آزمایشی تلقی میشود و پس از اجرای یکسال، با انجام پژوهش و دریافت بازخورد از معلمان و دبیرخانه کشوری، اصلاحاتی بر روی محتوای کتابها اِعمال میگردد.

در این کتاب نیز پس از اخذ گزارش از گروههای آموزشی استان‌ها، اصلاح برخی متون و ضرورت تعدیل حجم محتوای کتاب به منظور تناسب بیشتر با ساعات آموزشی در نظر گرفته شده و ظرفیت و توان دانشآموزان این پایه تحصیلی و همچنین فرصت زمانی بیشتر برای آموزش عمیق و پایدار مطالب، در دستور کار قرار گرفت. شورای بازنگری مرکب از متخصصان و مؤلفان و معلمان و نماینده دبیرخانه کشوری در محورهای مربوط به جرح و تعدیل و کاهش حجم موارد زیر را ذکر کردند:

جرح و تعدیل و کاهش حجم در هر سه بخش کتاب جغرافیا، تاریخ و مدنی انجام گیرد. (متأسفانه منتقدان در گزارش خود جرح و تعدیل سایر بخشها را ندیده و جرح و تعدیل محتوا فقط در بخش تاریخ کتاب و آن هم بخشهای خاص را مدنظر قرار دادهاند).

جرح و تعدیل مطالبی که لازم است دانشآموزان در دوره دوم متوسطه (دبیرستان) بخوانند یا هماکنون نیز در این دوره تدریس میشود.

جرح و تعدیل مطالبی که در پایههای قبل یا سایر کتابهای همین دوره و پایه مطرح شده و جنبه تکراری دارد و حجم آن انجام آزمون را برای دانشآموزان مشکل میکند.

جرح و تعدیل مطالبی که در کادرهای بیشتر بدانیم و برای مطالعه درج شده و حجم زیاد آن سفیدخوانی کتاب را تحتالشعاع قرار داده و موجب میشود دانشآموزان از نظر بصری خسته شوند و قادر به مطالعه نباشند.

کاستن از مطالبی که مستقیماً در مفاهیم اصلی کتاب نقشی ندارند.

متأسفانه برخی از منتقدان، آن دسته از مطالب و محتوای ارزشی و انقلابی را که به کتاب جدید اضافه شده، ندیدهاند. برای مثال اینکه پس از کودتای ۲۸ مرداد، حکومت پهلوی قانون ملی شدن صنعت نفت را نادیده گرفت و فروش نفت را به شرکتهای انگلیسی و آمریکایی واگذار کرد (ص ۹۷ چاپ جدید ۱۳۹۵) نمونهای از اضافه شدن مطالب انقلابی است. همچنین تصاویر رزمندگان اسلام در جبهههای جنگ و همکاری زنان در پشت جبهه و یا تصویر تشییع پیکر حضرت امام(ره) که جمعیت انبوه میلیونی را نشان می دهد اضافه شده است و این در حالی است که در کتاب قبلی تصویر، چنین عظمتی را نشان نمیداده، در این کتاب علاوه بر درج تصویر حضرت امام خمینی(ره) ۷ مورد در متن، تصویر مقام معظم رهبری حضرت آیتالله خامنهای ۴ مورد در متن، توصیههای مقام معظم رهبری درباره رابطه دولت و ملت و اقتصاد مقاومتی، بحث پیرامون ولایت فقیه، وظایف و اختیارات رهبری، تصویر شهید مطهری، شهید مدرس، شهید شیخ فضلالله نوری، شهید بهشتی، شهید باهنر، مرحوم میرزای شیرازی و مرحوم شیخ بهایی مطالبی در ذیل آنها همگی حکایت از ارزشگذاری و تجلیل از شخصیتهای انقلابی و روحانیت معظم دارد که متأسفانه نادیده گرفته شده است.

پیامدهای منفی فضاسازی خلاف واقع رسانهای

گرچه عدهای از روی مثبت اندیشی، ایجاد این جوّ و فضاسازی رسانهای را نشانهای از حساسیت جامعه به حفظ ارزشهای انقلابی و دفاع مقدس دانسته و شاید حتی به قصد خیر به آن دامن زدند ولی آنچه مسلّم است، آنان به این نکته ظریف و مهم توجه نکرده‌اند که ایجاد چنین فضای نگران کننده با حجم وسیعی از مطالب نادرست و خلاف واقع منجر به تشویش افکار عمومی و ایجاد دل نگرانی در دوستداران انقلاب اسلامی و خانوادهها خواهد شد و از سوی دیگر کسانی که به تعبیر مقام معظم رهبری از خارج به دنبال بیاعتبارسازی و از چشم انداختن نظام تعلیم و تربیت رسمی هستند، فرصت این را می‌یابند تا با القای یأس و ناامیدی نسبت به کار آمدی نظام ایجاد تردید کرده و سطح اعتماد مردم و خانوادهها را به آموزش و پرورش کاهش دهند.

بدیهی است این سازمان مدّعی عدم اشکال و یا نقص احتمالی در کتابهای درسی نیست و همیشه از نقدهای سازنده استقبال کرده و از نظرات منتقدان بهویژه معلمان گرانقدر در اجرای آزمایشی در اولین سال ارائه درس، بهره می‌گیرد.

امیدوار است منتقدان محترم اعم از صاحب نظران، رسانهها با عنایت به حساسیت موضوع و زمان، در فضایی منطقی بدون هیجانهای زودگذر سیاسی و جناحی با نقد و ارائه نظرات سازنده دستگاه تعلیم و تربیت را یاری رسانند.

سایت شعار سال، با اندكي تلخيص و اضافات برگرفته از خبرگزاری خبرآنلاین، تاریخ انتشار: 6 تیر 1396، کد مطلب: 680811:www. khabaronline.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین