پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۸۸۷۲
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۸
با وجود حمایت خوب مردم گیلان از دکتر روحانی، متاسفانه این استان بشکل تاریخی در بحث اختصاص درصدی از سهمیه وزرا و مدیران ارشد نظام، دارای نوعی کم توجهی است . با هر شاخصی که به موضوع نگاه شود، اعم از نگاه جمعیتی، درصد مشارکت در انتخابات، درصد گرایش به دکتر روحانی، درصد بهره مندی از مدیران شاخص و ....، استان گیلان جایگاه ممتازی دارد. اما دریغ و صد افسوس که اقبال چندانی به بهره گیری از منابع مدیریتی این استان، در راس مدیریت دستگاه های اجرایی وجود ندارد.
شعارسال:  داستان ما داستان انتخاباتی در سرزمین گیل و دیلم است. سرزمینی که مردم آن مانند سایر ولایات کشور، حرف ها و ارزوهای بزرگ خود را با زبان برگ رای به عمل درآوردند و با انتخاب مجدد دکتر حسن روحانی، زمام امور را به دست کسانی سپردند که به تدبیرشان امید بسته اند، به عقلانیت در مدیریت شان یقین داشته و تصمیم گرفتند چهار سال دشوار دیگر را در مسیر " به روز آمدی و توسعه پایدار کشور " تحمل نمایند که البته موضوع بحث ما نمی باشد.

اما آنچه در این روزهای پسا انتخابات و  ایام انتخاب وزرای کابینه دوازدهم ، نگرانمان می کند سابقه تاریخی و نامیمون غیبت نیروهای کارآمد استان گیلان در کابینه های متعدد و دولت های مختلف است. موضوعی که دارای دلایل نسبتا مشخصی بوده و قطعا استان و حتی کشور نیز از این حیث با علامت سوال بزرگی روبه رو است .

شاید سفر معاون اول رئیس جمهور به این استان پرپتانسیل و پر انرژی ، بهانه خوبی باشد که به این چالش استراتژیک بپرداریم. چالش خالی بودن نیروهای متعهد، متخصص و مومن از استانی که همواره یکی از بالاترین نرخ های مشارکت را در انتخاب دو دولت اخیر داشته است و در مقابل، عدد وزرای حاضر در کابینه آن عملا متمایل به صفر است. صفر معنا داری که می تواند دارای علل زیر باشد:

4. ماندگاری احتمالی کهنه لابی های موجود در کشور که با " تغییرات " نمی میرند بلکه از حالتی به حالت دیگر تغییر شکل می دهند.

3. فضای عمومی حاکم بر رسانه های منتصب به استان گیلان که بنده و همکارانم نتوانسته ایم به شکل شاید و باید نیروهای بزرگ استان را معرفی و برایشان ویترین مناسبی بسازیم.

2. نجابت نیروهای مستحق پست وزارت از استان گیلان که نتوانسته اند خود را به انواع کابینه ها تحمیل نمایند.

1.اختلافات گاها حاکم بر مجمع نمایندگان استان در اکثر ادوار، مجمعی که برخی دوره ها تلاش مضاعفی جهت تصدی پست های وزارتی برای استان نداشته است.

استانی که همیشه ایام بهترین پتانسیل ها را جهت حضور نیروهای خود در متن کابینه در اختیار داشته، عملا چنین اتفاقی در هیچ یک از برهه های زمانی ، برایش رخ نداده و جز انتخاب چند وزیر(آنهم با ماموریت های غیر عملیاتی)، مستند دیگری برای مشارکت طلبی نداشته و ندیده ایم. هرچند انتخاب شایسته دکتر نوبخت به عنوان سخنگوی دولت و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور از یادمان نمی رود، اما احساس می شود ایشان نیز تک و تنها در دولت حضور دارند و از وجود نیروهای گیلانی تقریبا کم بهره اند.

از بین علل چهارگانه مورد اشاره، علت شماره یک را باید بشکل ویژه مورد بحث و بررسی قرار داد. بر اساس تعهد اخلاقی، مدیریتی ، حرفه ای و هر رویکرد دیگری که شما مطرح کنید، مجمع نمایندگان گیلان موظف است بنا بر وظایف ذاتی خود و در جهت تامین منافع عمومی مردم استانی که آنها را به یکی از مهمترین مراکز تصمیم گیری کشور گسیل کرده اند، کوشا در لابی گری برای بهره مندی کشور از توانمندی های مدیریتی نیروهای گیلانی باشد. مجمعی که اتفاقا در میان اعضای آن نیز نیروهای شایسته ای جهت رسیدن به این مهم وجود دارد. 

اما مشکل کجاست که این عزیزان ، در انجام چنین رسالت مهمی ، عموما ناموفق هستند؟ شاید ادله زیادی را برای این کار بشود مطرح کرد، اما سرچشمه مشکلات را باید در اختلاف بین فردی جستجو کرد. اختلافاتی که بعضی ها ، ریشه در گرایشات سیاسی شان دارد و بعضی موارد هم ریشه در منافع شخصی . این در حالی است که لازم است این عزیزان با مدیریت اختلافات موجود در نحوه تصمیم گیری ها، به افزایش قدرت چانه زنی در مجامع ملی بیاندیشند و باز خدای ناکرده بجای " خالی کردن زیر پای نیروهای درون استانی" تلاش شان معطوف آن باشد که نیروهای بزرگ به جایگاه های بزرگتری مانند کابینه دولت معرفی شوند . کاری که نفع آن بشکل همزمان به کشور و مردم استان می رسد.

ماموریتی که مجمع نمایندگان استان گیلان بی تردید و در سنوات ماضی ،کمتر بدان توجه داشته و عملکرد قابل دفاعی ارایه داده اند. دلیل این ادعا همین عدد صفر حضور نیروهای مدیریتی استان در اکثر غریب به اتفاق کابینه های دولت های پس از انقلاب اسلامی بوده است. مجمعی که شک نداریم دارای نمایندگان بسیار قدرتمند و کارآمدی است که چنانچه هنر تشکیل گروه متحدی را در خود تقویت نمایند، قطعا اوضاع استان مان بهتر خواهد گردید. اتفاقی که نماد واقعی آن عملکرد مجامعی از استان های مرکزی و جنوب ایران است که به عینه شاهدیم کرسی های زیادی را در این بخش به گزینه های خود اختصاص داده و باز موهبت های بزرگ صنعتی و اقتصادی آن را شاهدیم که با گسیل دادن بسیاری از صنایع مادر کشور به استان هایشان  حتی با نادیده گرفتن علم آمایش سرزمین در تصمیم گیری های ملی غالبا صنایعی مانند صنعت بسته بندی پفک نمکی را سهم ما دانستند و فرمودند ما استان کشاورزی هستیم و البته کشاورزیمان نیز در همان دوره " فشم قلی میرزا " عقیم مانده است.

بگذریم. به متن مقاله باز می گردیم. جایی که انتظار داریم مجمع نمایندگان گیلان و اختصاصا چند نماینده فعال تر و کهنه کارتر به دور از اختلافاتی که به ضرر منافع مردم تمام می شود، حضور معاون اول رئیس جمهور را فرصت مغتنمی بدانند و اقدام به معرفی و به اصطلاح پرزنت ، نیروهای مدیریتی استان کنند. در پایان بار دیگر عنوان می نمائیم که استان گیلان در بین فرزندان خود در سطوح مختلف اجرایی و مدیریتی حتی نیروهای داخل مجمع نمایندگان، دارای اسنعدادهای شایسته ای جهت حضور در کابینه ی پیش رو است که امیدواریم با حضور معاون محترم رئیس جهور به استان مان و با عنایت به مطالبات مردم گیلان در تامین نیروهای وزارتی، در این خصوص اهتمام ویژه تری بعمل آید.

نویسنده : قاسم خوش سیما 

مقاله اختصاصی ارسالی برای پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری تحلیلی شعارسال، تاریخ انتشار: 6 تیر 1396، کدخبر: - ، www.shoaresal.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین