پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۹۵۶۰
تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۹
مدیر طرح موزه‌های صنعت نفت گفت: نخستین موزه صنعت نفت ایران ۲۸ دی امسال با حضور معاون وزیر نفت در آبادان افتتاح شد.

شعار سال: اکبر نعمت‌الهی پس از بازدید از طرح موزه‌های شهری آبادان در جمع خبرنگاران گفت: در پی تصمیم وزارت نفت بر ایجاد موزه‌های نفت در شهرهای آبادان، مسجد سلیمان و تهران از سال ۹۲ فعالیت‌های موزه‌ای با بهره‌گیری از مشاوران آغاز شد و در پایان سال ۹۳ مشاوران شهرهای آبادان و مسجد سلیمان طرح‌های خود را تحویل دادند.

 نعمت‌الهی افزود: مشاور ایجاد موزه‌های صنعت نفت در آبادان بنا به مطالعات انجام شده ۳ پیشنهاد را (براساس قابلیت‌های این شهر) برای اقدام در این شهر ارائه کرد که ایجاد شهر موزه، تبدیل ۲۰ نقطه مختلف شهر به موزه یا تبدیل ۵ نقطه به موزه صنعت نفت این پیشنهادات را شامل می‌شد.

نعمت‌الهی با استناد به گفته‌های مشاور طرح موزه‌های نفتی آبادان اظهار کرد: از آنجا که در جای‌جای شهر آبادان یادگارها و نشانه‌های زیادی از صنعت یا فعالیت نفتی وجود دارد به همین دلیل می‌توانیم ضمن حفظ و نگهداری این یادگارها این شهر را نیز به شهر موزه تبدیل کنیم که به دلیل سختی کار و نیاز به مطالعات گسترده و بیشتر از منظر مسائل شهری، اجتماعی، مردم‌شناسی و اجرایی در این زمینه این مسئله را به عنوان اولویت سوم در ایجاد موزه‌های صنعت نفت آبادان لحاظ کردیم.

وی افزود: موضوع تبدیل ۲۰ نقطه از شهر نیز به دلیل بزرگی کار و هزینه‌بر بودن در رده دوم اولویت‌بندی‌های کاری ما قرار گرفت و بر این اساس ما پیشنهاد تبدیل پنج نقطه از شهر آبادان به موزه نفت را به عنوان گام نخست ارائه کردیم.

نعمت‌الهی از بنزین خانه، تکنیکال اسکول (آموزشگاه فنی و حرفه‌ای نفت)، پارک موزه صنعت نفت، ساختمان‌های منحصربه‌فرد تشریفاتی نفت، منطقه انکس، نیروگاه شماره یک، واحد قدیمی پرچی پالایشگاه، ریخته‌گری و تانک فارم‌ها به عنوان پنج موزه یاد شده نام برد و گفت: بنزین‌خانه آبادان به عنوان نخستین موزه صنعت نفت، نخستین جایگاه توزیع سوخت در کشور است که از طریق شرکت نفت ایران و انگلیس ایجاد شد. در ابتدا این مکان برای توزیع سوخت نفت سفید برای خانواده‌ها ایجاد شد اما بعدها با روی کار آمدن اتومبیل و نیاز به بنزین، این مکان به محل توزیع بنزین تبدیل شد که قدمت آن به ۹۰ سال پیش می‌رسد.

وی با اشاره به اینکه آبادان شهر نخستین‌های ایران است، افزود: به‌زودی نیز نخستین موزه صنعت نفت در شهر آبادان ایجاد و راه‌اندازی می‌شود. درحال‌حاضر تمامی کارهای این بنزین‌خانه انجام شده که شامل یک ساختمان قدیمی، ۳ سالن مجزا در کنار، فضای باز با ارائه تصویری از ۹۰ سال تاکنون به شکل نمایش تجهیزات و ابزار مرتبط با سوخت‌رسانی و توزیع سوخت در میان مردم است.

مدیر طرح موزه‌های صنعت نفت، هزینه صرف شده برای احیای این بنزین‌خانه را تاکنون ۵۰۰ میلیون تومان خواند و اظهار کرد: تمام تجهیزات مکانیکی آن زمان پس از شناسایی، مرمت و بازسازی در موزه قرار داده شده ضمن آنکه سیر تکاملی پمپ‌های بنزین، کیل‌ها، کوپن‌ها، اسکناس‌های منقش به پالایشگاه و سایر تاسیسات نفتی، روزنامه‌ها و مکتوبات مربوط به صنعت نفت، عکس‌ها، تصاویر و اسناد قدیمی، وسایل روشنایی قدیمی همچون فانوس و گردسوز، وسایل گرمایشی مانند والر و علاءالدین، چراغ‌های خوراک‌پزی اعم از سه‌فتیله و...، خودروهای قدیمی سوخت‌رسان و لیلاندهای قدیمی نیز در بخش جنبی این موزه به نمایش گذاشته شده است.

به گفته نعمت‌الهی، در مسیر یافتن تجهیزات قدیمی نوعی چراغ خوراک‌پزی مربوط به زمان‌های بسیار دور که به نوعی زیرخاکی است نیز یافت شده که در این موزه به نمایش درآمده است. علاوه بر این اتاقی برای فروش هدایای موزه‌ای اعم از وسایل مصرفی، عکس‌ها و قاب‌های مختلف تاریخی برای بازدید و خرید پیش‌بینی شده و مردم ضمن بازدید از بخش‌های مختلف این موزه می‌توانند به کافه نفت جنب این موزه که هم‌اینک از سوی شرکت پخش فرآورده‌های نفتی در مرحله مزایده قرار دارد، سری بزنند و استراحتی داشته باشند.

تبدیل ۴۰ درصد نفت خام به نفت کوره

به گزارش گسترش صنعت، مدیرعامل پالایشگاه آبادان با اشاره به اینکه ۴۰ درصد نفت خام این پالایشگاه به نفت کوره تبدیل می‌شود، گفت: دلیل این میزان تولید نفت کوره، قدیمی بودن واحد تقطیر است.

اسفندیار دائم‌الذکر، مدیرعامل پالایشگاه آبادان در نشست خبری در جمع خبرنگاران از راه‌اندازی فاز ۴ این پالایشگاه با فاینانس شرکت ژاپنی JGC به مبلغ حدود ۲میلیارد یورو خبر داد و گفت: پالایشگاه آبادان نخستین پالایشگاه خاورمیانه است که ۱۰۷ سال قدمت دارد.

وی افزود: تولید این پالایشگاه در ابتدا از ۳۷۰۰ بشکه در روز آغاز شد و تا قبل از جنگ تحمیلی به ۶۵۰ هزار بشکه رسید. در دوران جنگ، واحد تقطیر آن آسیب دید که بعد از ترمیم در مدار سرویس قرار گرفت و اکنون ۳۸۰ تا ۴۲۰ هزار بشکه در روز تولید دارد و ۲۵ درصد بنزین مصرفی کشور را تامین می‌کند.

دائم‌الذکر تصریح کرد: پالایشگاه آبادان از دو بخش قدیمی تشکیل شده که درحال‌حاضر فاز دو آن در مدار تولید قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه ۴۰ درصد نفت خام این پالایشگاه به نفت کوره تبدیل می‌شود بیان کرد: دلیل این میزان تولید نفت کوره، قدیمی بودن واحد تقطیر است.

مدیرعامل پالایشگاه آبادان با اشاره به اینکه قرارداد توسعه فاز دو پالایشگاه بعد از برجام با یک شرکت چینی منعقد شده است، گفت: ابتدای سال آینده کار اجرایی فاز دوم آغاز می‌شود که به این ترتیب علاوه بر ارتقای این فاز منجر به سودآوری پالایشگاه، ارتقای زیست‌محیطی و کاهش میزان نفت کوره از ۳۰ درصد به زیر ۲۰ درصد می‌شود.

وی رقم فاینانس فاز دو پالایشگاه از سوی شرکت چینی را سه میلیارد دلار عنوان کرد که در سه بخش انجام می‌شود. مدیرعامل پالایشگاه آبادان با اشاره به اینکه واحد تقطیر پالایشگاه بزرگترین واحد در سطح خاورمیانه است، گفت: این واحد ۲۱۰ هزار بشکه ظرفیت دارد که بعد از توسعه واحدهای قدیمی از مدار خارج می‌شود.

دائم‌الذکر اظهار کرد: با ارتقای فاز دو واحد شیرین‌سازی نفت و گاز و نفت سفید تبدیل به یورو چهار و یورو پنج تبدیل می‌شود علاوه بر این اشتغالزایی بیش از هشت هزار نفر را در زمان پیک در پی خواهد داشت.

وی افزود: این پروژه به مدت ۵ سال انجام خواهد شد و میزان نفت کوره ۲۰ درصد کاهش یافته و واحدها بعد از ۸۰ سال کار از مدار خارج خواهند شد.

مدیرعامل پالایشگاه آبادان با اشاره به توسعه فاز چهار پالایشگاه با استفاده از فاینانس دو میلیارد یورویی شرکت JGC ژاپنی به میزان تولیدات پالایشگاه نیز اشاره و اظهار کرد: درحال‌حاضر ۷ میلیون لیتر بنزین در این پالایشگاه تولید می‌شود و علاوه بر آن بنزین گازوئیل یورو چهار سوخت ۱۰۰ ال ال (مختص هواپیماهای ملخی که تنها تولیدکننده آن در خاورمیانه پالایشگاه آبادان است) و همچنین سوخت جت ازجمله تولیدات این پالایشگاه است.

دائم‌الذکر افزود: درحال‌حاضر ۵۰۰ هزار لیتر از بنزین یورو چهار تولیدی در پالایشگاه به خرمشهر ارسال می‌شود. وی با اشاره به بی‌نظیر بودن فعالیت کارکنان صنعت نفت در فعال ماندن پالایشگاه آبادان خاطرنشان کرد: این تاسیسات بعد از ۱۵۰۰ بار بمباران در دوران جنگ ایران و عراق اکنون در مدار تولید قرار دارد که جزو مفاخر کشور به شمار می‌رود.

سایت شعار سال، با اندكي تلخيص و اضافات برگرفته از پايگاه اطلاع رساني موزه ها و مركز اسناد صنعت نفت ايران، تاریخ انتشار: 14 اسفند 1395، کد مطلب: -:www. petromuseum.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین