پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۹۷۲
تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۸
انتخابات اسفندماه امسال، مظهر دیگری برای مردمسالاری دینی در جمهوری اسلامی ایران است. از این رو، برگزاری هرچه پرشکوه تر انتخابات و حضور هرچه بیشتر مردم پای صندوق های رای، نشان دهنده تحکیم قدرت داخلی کشور خواهد بود. زیرا کشور ما تنها با زبان صندوق رای، با جهان سخن می گوید.

شعارسال: با وجود علاقه بیگانگان به حضور حداقلی مردم پای صندوق های رای، در کشور ما همواره از مردم دعوت شده است تا به صورت گسترده در انتخابات شرکت کنند. از همین زاویه است که رهبر معظم انقلاب اسلامی در همه انتخابات ها، بر حضور حداکثری تاکید داشته و دارند؛ تاجایی که در انتخابات سال 92 از آنانی که به نظام اعتقاد نداشتند هم برای مشارکت ملی در انتخابات دعوت کردند.

این تاکید ناشی از این واقعیت است که برگزاری انتخابات حداکثری، نه تنها موجبات عزت و سربلندی کشور را فراهم می کند، بلکه یاس و نا امیدی دشمنان را در پی خواهد داشت. خوشبختانه در مرحله آغازین ورود رسمی به فرآیند انتخابات ، آمارها از ثبت نام تعداد زیادی نامزد حکایت دارند که حتی منجر به رکوردشکنی شده است ؛ این رخداد را باید به فال نیک گرفت زیرا نشانه ای است گویا از گسترش میل به مشارکت و نشاط سیاسی که ضرورت وجود آن در مقطع کنونی، بیش از پیش احساس می شود.

اکنون پرسش مهم می تواند این باشد که برگزاری حداکثری انتخابات چه الزاماتی دارد؟ چه باید کرد تا حتی کسانی که در انتخابات گذشته شرکت نکرده اند، این بار پای صندوق های رای بیایند؟

برای تحقق این هدف، در مرحله نخست می بایست تعداد نامزدها زیاد باشد. زیرا افزایش نامزدها، دست مردم را برای انتخاب ،به ویژه «انتخاب اصلح» بازتر می کند. از سوی دیگر، وقتی شمار نامزدها زیاد باشد ، افرادی که دنبال مشوق هستند تا در انتخابات شرکت کنند، از انگیزه لازم برخوردار می شوند. زیرا در صورت تعدد نامزدها ، همه سلایق و گروه های درون نظام نمایندگانی در میان نامزدها خواهند داشت و این، نه تنها زمینه ساز انتخاب آسان تر رای دهندگان می شود، بلکه عشق و علاقه شهروندان را به انتخابات نیز بیشتر می کند. این واقعیت ساده را نباید از یاد برد که هرکدام از نامزدها، مخاطبان یا هوادارانی دارند که این مخاطبان برای رای آوری نامزدهای مورد نظر خود، دست به اقدامات و تلاش هایی خواهند زد که به نوبه خود به پرشورشدن انتخابات کمک خواهد کرد. در این میان، هیات های اجرایی نیز می بایست همه تلاش و توان خود را به کار ببرند تا به مردم و نامزدها، با همه وجود، اثبات کنند که کاملا بی طرف بوده و هیچ نظری در انتخابات و نسبت به هیچ نامزدی ندارند و تنها هدف آنان، برگزاری هرچه باشکوه تر انتخابات و ریخته شدن آرای بیشتر در صندوق هاست ؛و این نکته ای است که تنها در عمل اثبات می شود و نه در حرف. به این معنی که عملکرد هیات های اجرایی هم برای نامزدها و هم برای مردم، اعتماد آفرین باشند؛ تا آنان احساس کنند که هیات اجرایی امانتدار رای مردم هستند و این هیات ها همه تلاش خود را به کار خواهند برد تا از رای مردم صیانت کنند.

هیات های نظارت شهرستان ها و استان ها نیز همچون هیات های اجرایی، باید نشان بدهند که جناحی عمل نمی کنند و از نظر آنان، هر فردی که درون نظام خدمت کرده یا خدمت می کند ، شایستگی حضور در انتخابات به عنوان نامزد را دارد. از این رو، هیات های نظارت نیز می بایست با عنایت بیشتر و نگاه بازتر، برای فراهم کردن زمینه حضور نامزدها و رای دهندگان در انتخابات، نسبت به سال های گذشته کوشا باشند. آنان باید نشان دهند همه تلاش خود را به کار می برند تا افراد صالح را به مردم معرفی کنند و در این میان، هر کس رای بالایی آورد، نامزد اصلح خواهد بود. موضوع سوم این که نامزدها می بایست اخلاق اسلامی، دینی و قانونی را در تبلیغات انتخاباتی خود رعایت کنند. اگر نامزدی می خواهد اعتمادساز باشد و مردم به او رای بدهند، نباید از حدود قانونی پا را فراتر بگذارد یا برای رسیدن به هدف خود از روش های نامطلوب مانند استفاده از پول، توهین یا تخریب رقیب استفاده کند.

آنان باید هدف اصلی خود را حضور پرنشاط مردم در پای صندوق ها تعریف کنند. اگر هدف ، خدمت به مردم و مجلس است، نباید از روش های نامطلوب استفاده شود. به ویژه این که استفاده از این روش ها سبب نگرانی مردم شده و موجبات دلسردی آنان را فراهم می کند. از این رو نامزدها و ستادهای آنان باید از تخریب پرهیز کنند و بدانند که انتخابات درگیری و لشکرکشی نیست، بلکه روز هفتم اسفند روز وحدت ملی و روزی است که همه مردم می خواهند سرنوشت خود را رقم بزنند.

نیروهای نظامی و انتظامی نیز باید تمام تلاش خود را به کار ببرند تا انتخاباتی کاملا امن و باشکوه در سراسر کشور برگزار شود. اگر این چند عامل محقق شود، آرزوی حضرت امام (ره) و رهبر معظم انقلاب، شهدا و مردم که مشارکت حداکثری در انتخابات است، محقق خواهد شد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار:5دی1394، کدخبر: 81894194: www.irna.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین