پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۰۲۹
تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۷
معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری تصریح کرد : در کشورهای اسلامی باید به دنبال این باشیم که تفکرات قبلی خود را کنار بگذاریم و به گونه دیگری به توسعه کشورهایمان بنگریم.

شعارسال :سورنا ستاری شامگاه جمعه در حاشیه اعطای اولین دوره جایزه مصطفی (ص) در جمع خبرنگاران درباره تاثیر این جایزه در رشد و توسعه علم و فناوری جهان اسلام گفت: آنچه اهمیت دارد این است که ما چه هدفی را دنبال می کنیم و باید فکر کنیم که چگونه می توانیم جایگاه قبلی مان را در جهان به دست آوریم.
وی افزود: ما باید به منابع رو زمینی و نیروی انسانی خود اهمیت بدهیم و درواقع اینگونه است که می توانیم در علم و فناوری، پیشرو باشیم و در این مسیر، هزینه های جدی بکنیم.

رئیس شورای سیاستگذاری جایزه مصطفی(ص) تاکید کرد: از طریق توسعه اقتصاد دانش بنیان می توانیم به نیروی انسانی تحصیلکرده اهمیت دهیم و این حرکت باید در جهان اسلام اتفاق بیافتد که خوشبختانه اکنون بارقه هایی از امید دیده می شود.

وی به سابقه علمی درخشان جهان اسلام در قرن های گذشته اشاره کرد و یادآور شد: ما زمانی خوارزمی ها و ابن هیثم ها و ابوعلی سینا را داشتیم ولی بعد از آن دیگر نتوانستیم این دانشمندان را پرورش دهیم و تفکر غلطی که طی قرون گذشته در جهان اسلام به وجود آمد موجب این اتفاق شد.

ستاری اضافه کرد: همیشه افتخار می کنیم که اروپا را از قرون وسطی خارج کردیم ولی خودمان به قرون وسطی رفتیم و این امر متاسفانه در تاریخ جهان اسلام اتفاق افتاد.

وی با بیان اینکه جایزه ای مانند جایزه مصطفی (ص) به گونه ای طراحی شده که این اهداف را دنبال می کند، توضیح داد: بنیاد جایزه مصطفی یک بنیاد کاملا وقفی است و تمام هزینه ها و جایزه های آن از محل وقف در جهان اسلام تامین می شود و به جز جمهوری اسلامی ایران، بانک توسعه اسلامی، کمیته همکاری های علمی و فناوری سازمان همکاری های اسلامی (کامستک) و موسسات علمی جهان اسلام در برگزاری این جایزه کمک و همکاری کردند.

معاون علمی رئیس جمهوری تصریح کرد: جایزه مصطفی (ص) در آینده قطعا یکی از تکیه گاه های دانشمندان اسلامی برای توسعه کار تحقیقاتی و پژوهش خواهد بود.

جایزه مصطفی (ص)، جایزه عالی علم و فناوری است که هر دو سال یک بار به دانشمندان و پژوهشگران برتر جهان اعطا می شود.

این جایزه به احترام نام پیامبر اعظم اسلام (ص) و به دلیل تاکید بسیار آن حضرت به علم آموزی، به نام یکی از القاب ایشان 'مصطفی' به معنای برگزیده نام گذاری شده است.

اعطای این جایزه با هدف ترویج و تشویق علم آموزی و پژوهش در کشورهای عضو سازمان همکاری های اسلامی (OIC) صورت می گیرد.

جایزه مصطفی (ص) پیشگام توسعه روابط نهادهای علمی و فناوری در کشورهای عضو OIC است و با تقویت ارتباط میان دانشمندان و پژوهشگران به تعالی علمی این کشورها کمک خواهد کرد.
برگزیدگان جایزه مصطفی، مبلغ نیم میلیون دلار جایزه ویژه دریافت می کنند که مبلغ آن از محل موقوفات جایزه تأمین می شود.

شورای سیاستگذاری جایزه، متشکل از استادان دانشگاه ها و مراکز علمی بزرگ ایران و 57 کشور عضو سازمان همکاری های اسلامی، بر روند اعطای این جایزه نظارت داشته است.

این جایزه به طرح هایی تعلق می گیرد که زمینه ساز بهبود زندگی بشر بوده و در آن ها محققان دست به نوآوری های مشهود در مرزهای دانش و فناوری زده یا روش های علمی جدیدی ارائه کرده باشند. 
در اولین دوره جایزه مصطفی (ص) حدود 100 اثر ارسالی به دبیرخانه در جمع برترین ها قرار گرفتند که پس از داوری آثار در چهار حوزه علوم و فناوری های ارتباطات و اطلاعات، علوم و فناوری های زیستی و پزشکی، علوم و فناوری های نانو و اثر برتر در رشته های عمومی، دو دانشمند به عنوان برگزیدگان نهایی انتخاب شدند.
براساس رای کمیته داوران، پروفسور 'جکی یینگ' مدیرعامل و عضو هیات علمی موسسه نانو فناوری و مهندسی زیستی از سنگاپور و پروفسور 'عمریاغی' از کشور اردن، رئیس موسسه علوم نانو انرژی کاولی و عضو هیات علمی دانشگاه برکلی آمریکا به ترتیب در حوزه های اثر برتر در علم و فناوری نانو زیستی و علوم و فناوری نانو جایزه مصطفی(ص) را به خود اختصاص دادند.

جوایز این دو دانشمند مسلمان ، شامگاه جمعه در محل تالار وحدت با حضور 'عبدالسلام المجالی' رئیس آکادمی علوم جهان اسلام، 'سورنا ستاری' معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری و رئیس شورای سیاستگذاری جایزه مصطفی(ص) و همچنین 'علیرضا مرندی' رئیس فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران، حدود 60 دانشمند مسلمان از 28 کشور به آنان اعطا شد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری جمهوری اسلامی "ایرنا" ، تاریخ انتشار شنبه 05 دی 1394 ، کد مطلب : ( 5070405)81894374 : www.Irna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین