شعار سال: گوگل هر سال چیزی حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ تغییر در الگوریتم خود ایجاد میکند. برخی از آنها بزرگ و برخی از آنها بسیار جزئی و کوچک هستند. بعضی از این تغییرات تأیید شده و بعضی دیگر تأیید نمیشوند، اما گوگل بدون توجه به نظرات دیگران، چپ و راست در حال بهروزرسانی الگوریتم خود است.
حتی در کمترین حالت، گوگل سالانه ۵۰۰ بار الگوریتم جستجوی خود را تغییر میدهد. در واقع به طور میانگین، گوگل روزی ۱٫۳۶ تغییر در الگوریتم خود ایجاد میکند. از این موضوع نتبجه میگیریم که گوگل به طور مرتب در حال دست بردن در الگوریتم خود است.
نمودار زیر، مهمترین تغییرات الگوریتم گوگل طی ۶ سال گذشته را نشان میدهد. البته باید گفت که تنها بخش اندکی از این تغییرات مهم هستند و بیشتر آنها حتی از دید کاربران مخفی میمانند. با این حال، جریان تغییرات به حدی است که بسیاری از بازاریابان و فعالان این حوزه را نگران کرده است.
روند بهروزرسانیهای الگوریتم جستجوی گوگل – از ابتدا تا امروز
حتی اگر شما بتوانید برای یک یا چند کلمه کلیدی به صدر نتایج جستجو برسید، باز هم هیچ تضمینی وجود ندارد که موقعیت شما پایدار بماند. یک بهروزرسانی ساده در الگوریتم جدید گوگل میتواند شما را به قعر جدول نتایج جستجو منتقل کند.
در واقع در این مقاله اوکس تیم قصد دارد هم شما را بیشتر باآپدیت ها الگوریتم های گوگل آشنا کند وهمچنین با الگوریتم های جدید گوگل بیشتر آشنا شوید و سعی کنید سایت خود را به طوری طراحی کنید که بتوانید از این بازار و موتور جستجوگر بهترین استفاده را بکنید.
گفتیم که گوگل مرتباً در حال بهبود و بهروزرسانی الگوریتمهای خود است. روش گوگل برای حفظ سلطهی خود در بازار موتورهای جستوجو به این شرح است:
اگر من (گوگل) دست از تلاش کشیده و فعال نباشم، درنهایت جای خود را به یک رقیب دیگر خواهم داد.
۷۷% از کل جستجوهای جهان، سهم گوگل از بازار موتورهای جستجو
اما چیزی که باید بدانیم این است که چه تعداد از این آپدیتها و بهروزرسانیها، ضروری هستند. در اینجا، منظور ازآپدیت ضروریاین است که این تغییرات، به چه میزان بر صدها هزار یا میلیونها وبسایت تأثیر گذاشتهاند.
از سال ۲۰۱۱ تاکنون ۹ بهروزرسانی مهم در الگوریتمهای گوگل وجود داشته است. این بهروزرسانیها به شرح زیر هستند:
در واقع در این مقاله اوکس تیم قصد دارد هم شما را بیشتر از آپدیت ها ضروری الگوریتم های گوگل آشنا کند وهمچنین با الگوریتم های جدید گوگل بیشتر آشنا شوید.
این الگوریتم یکی از مهم ترین، اثرگذار ترین و البته یکی از خطرناک ترین الگوریتم های گوگل است که خیلی از سایت ها که این الگوریتم را جدی نگرفتند الان روزگار خود را در زندان گوگل سپری می کنند و بسیار نادم و پشیمان هستند.
خب همانطور که مطلع هستید قبل ازالگوریتم پاندا(قبل از سال ۲۰۱۱)، گوگل الگوریتمی تحت عنوانکافئینرا معرفی کرده بود و شعار آن این بود: ” محتوای بیشتر، بهتر ” (البته این شعار هیچ وقت توسط گوگل تایید و یا تکذیب نشده و صرفاً یک تئوری تجربی است). اما پس از مدتی فضای اینترنت پر از محتوا شد که خیلی از این محتوا ها بی کیفیت بودند و در آن زمان هم بازار اسپمر ها(ربات هایی که صرفاً برای کسب رتبه خوب در گوگل، محتوا تولید می کردند که اکثر این محتوا ها از کیفیت مطلوبی برخوردار نبودند) داغ بود.
پس از مدتی بانک اطلاعاتی گوگل پر از اطلاعات شده بود که خیلی از این اطلاعات بی کیفیت بودند و این اتفاق باعث شده بود که مدیریت صفحات و محتوای آن ها برای ربات های گوگل سخت شود به همین خاطر هم گوگل تصمیم گرفت که با رونمایی ازالگوریتم پاندابه این غائله خاتمه دهد.
آپدیت پاندا در ابتدا، برای فیلتر کردن محتوا و متون بیکیفیت و بیارزش طراحی شد. وقتی این نرمافزار برای اولین بار در فوریهی سال ۲۰۱۷ عرضه شد، وبسایتهایی که نویسندگان مستقل را استخدام میکردند و حجم وسیعی از متون بیکیفیت را تولید میکردند، و همچنین وبسایتهایی که هر نوع مقالهای را آزادانه به اشتراک میگذاشتند را شناسایی و فیلتر مینمود. این نرمافزار بهطور مشهود، دیدگاه موجود را نسبت به بازاریابی محتوا در حوزهی سئو و حتی فراتر از آن، در کل رشتههای بازاریابی آنلاین، تغییر داد. پسازآن دیگر نویسندگان مجبور نبودند تنها به تدوین متنهای طولانی و بیکیفیت بپردازند، بلکه هدف خود را بر بالا بردن کیفیت محتوا متمرکز ساختند.
پاندا رایج ترین نوع مجازات گوگل است که تقریباً به نوعی گربیان تمام سایت ها را می گیرد. هر چند اخیراً وب سایت گوگل، پاندا را جزئی از مجازات های خود نمی داند و از آن به عنوان "الگوریتم کیفیت” یاد می کند.الگوریتمی که کیفیت کلی وب سایت شما را بررسی می کند.
اگر الگوریتم پاندا تشخیص دهد که وب سایت شما محتوایی با کیفیت پائین تولید می کند، موتور گوگل امتیاز پائینی برای کیفیت کلِ وب سایت شما در نظر می گیرد. این امر باعث می شود که شما به سختی بتوانید در رنکینگ موتور جستجوگر گوگل قرار بگیرید. این "الگوریتم تعدیل کنندۀ رتبه” می تواند به شدت بروی رتبۀ سایت تاثیر بگذارد و سبب کاهش شدید ترافیک وب سایت شود.
برای همین است که گوگل پاندا، مجازاتی است که بروی رتبۀ همۀ کلمات کلیدی اُرگانیک وب سایت تان اثر می گذارد. به این نوع مجازاتSite-Wideگفته می شود،به این معنی که اگر در قسمتی از وب سایت خود مشکلی به وجود بیاید، مجازات گوگل برای کلِ وب سایت در نظر گرفته می شود نه برای یک لینک یا یک صفحه. در صورتی که وب سایت تان توسط گوگل پاندا مجازات شود، متوجه تغییرات زیر خواهید شد:
گوگل تابحال ۴ نسخه از الگوریتم پاندا را ارائه کرده است که در زیر به تاریخچه و تغییرات آنان می پردازیم:
۱- گوگل پاندای ۱٫۰
اولین بروز رسانی پاندا در ۲۴فوریه ۲۰۱۱ جهت مبارزه با وب سایتهای تولید محتوای خودکار که به اصطلاح (مزرعه محتوا) نامیده می شدند انجام گرفت. از این جهت به آن بروز رسانی کشاورز نیز می گفتند که بر روی ۱۱٫۸ درصد نتایج گوگل و سئوی سایتها تاثیر گذاشت.
۲- گوگل پاندای ۲٫۰
در واقع اولین آپدیت از الگوریتم پاندا بود که در آوریل سال ۲۰۱۱ منتشر شد و بیشتر بر روی نتایج جستجو به زبان انگلیسی تمرکز داشت. که حدود ۲ درصد نتایج گوگل را تحت تاثیر قرار داد.
۳- گوگل پاندای ۲٫۱و ۲٫۲
آپدیت ۲٫۱ پاندای گوگل در ۱۰ می ۲۰۱۱ و آپدیت ۲٫۲ در ۱۶ ژوئن ۲۰۱۱ انجام شد که هر دوی آنان بر روی مقدار کمی از نتایج جستجو تاثیر داشتند. پاندای ۲٫۲ عمدتا برای مبارزه با وب سایتهای دارای مطالب کپی منتشر شد.
۴- گوگل پاندای ۲٫۳
این بروز رسانی در تاریخ ۲۶ جولای ۲۰۱۱ انجام شد که تاثیر زیادی در نتایج گوگل داشت. هدف اصلی این آپدیت الگوریتم پاندا، حذف وب سایت های دارای کیفیت پایین از نتایج بالا و جایگزینی آنان با وب سایت های دارای محتوای با کیفیت بود.
۵- گوگل پاندای ۲٫۴
نسخه ۲٫۴ از ابن الگوریتم در ۱۶ آگوست ۲۰۱۱ منتشر شد و در حدود ۶٫۹ درصد نتایج انگلیسی و غیر انگلیسی به جزء چینی، ژاپنی و کره ای را تحت تاثیر قرار داد. هدف اصلی این بروز رسانی پاندا، بهبود رتبه بندی وب سایتها به زبانهای مختلف بود.
۶- گوگل پاندای ۲٫۵
پس از گذشت یکماه در ۲۸ سپتامبر گوگل نسخه ۲٫۵ خود را آپدیت کرد.این نسخه به وب سایتهای با کیفیت در بازگرداندن رتبه خود کمک نمود.
۷- گوگل پاندای ۳٫۱
در ۱۸ نوامبر گوگل نسخه ۳٫۱ پاندا را ارائه کرد که تغییر بسیار کمی در نتایج ابجاد نمود. این تغییرات حدود ۱% نتایج را تحت تاثیر خود قرار داد.
۸- گوگل پاندای ۳٫۲
این نسخه در ۱۸ ژانویه ۲۰۱۲ منتشر شد و باعث شد تا مدیران سایتها ترافیک از دست رفته خود را بازیابند و باعث تغییراتی در رتبه و ایندکس سایتها شد.
۹- گوگل پاندای ۳٫۳ و ۳٫۴
گوگل این دو نسخه را ظرف مدت ۱ ماه ارائه نمود. نسخه ۳٫۳ در ۲۷ فوریه منتشر شد که به گفته گوگل بیشتر بر روی تازه سازی و طراوت این الگوریتم تمرکز داشت. و نسخه ۳٫۴ پاندا که در ۲۳ مارس آپدیت شد، بر روی ۱٫۶ درصد از نتایج تاثیر گذاشت.
۱۰- گوگل پاندای ۳٫۵
این نسخه در ۱۹ آوریل ۲۰۱۲ منتشر شد. ترکیبی از تغییرات آن در سئوی بعضی وب سایت ها مشکل ایجاد کرد ولی در کل تاثیر زیادی در نتایج جستجوها نداشت.
۱۱- گوگل پاندای ۳٫۶
پس از گذشت یک هفته از آخرین بروز رسانی، گوگل نسخه ۳٫۶ پاندا را ارائه کرد که هدف از این بروز رسانی مشخص نیست و تاثیری در نتایج جستجوها نگذاشت.
۱۲- گوگل پاندای ۳٫۷
در تاریخ ۸ ژوئن ۲۰۱۲ منتشر شد و در حدود ۱% نتایج را تحت تاثیر قرار داد. تاثیر این نسخه از گوگل پاندا از ۲ نسخه قبل بیشتر بود.
۱۳- گوگل پاندای ۳٫۸
این نسخه در ۲۵ ژوئن منتشر شد و تغییری در الگوریتم نداشت و فقط در داده ها تغییرات اعمال شده بود. این نسخه تاثیر زیادی بر روی نتایج گوگل نگذاشت.
۱۴- گوگل پاندای ۳٫۹
این نسخه را در ۲۴ جولای ۲۰۱۴ منتشر کردند که تاثیر ۱ درصدی در نتایج گزارش شد. در ۵-۶ روز اول رتبه ها در نوسان بود.
۱۵- گوگل پاندای ۴٫۰
در تاریخ ۱۹ می ۲۰۱۴ آپدیت تازه ای از گوگل منتشر شد که شامل تغییرات زیادی در الگوریتم و تازه سازی اطلاعات داشت. این بروز رسانی تاثیری در حدود ۷٫۵% بر روی نتایج گذاشت.
خوب تا اینجا بروز رسانی های الگوریتم پاندا را که تا بحال گوگل ارائه داده مطالعه کردیم،
حتی در URL اصلی سایت نیز این کار را انجام می دهید و به آدرس خودش کنونیکال می کنید. این کار شاید برای برخی سوال برانگیز باشد اما طبق تجربه وبمسترانی که این کار را انجام داده اند تاکنون به مشکلی برنخورده اند.
متاسفانه چیزی که در عمل از کاربرد تگ canonical در سایت ها مشاهده می شود، استفاده اختصاصی از آن برای هریک از URL ها است. یعنی در همه ی صفحات از تگ canonical استفاده شده است، اما هر کدام به URL خودشان آدرس داده اند ! به طور مثال:
http://example.com/page canonical = http://example.com/page
http://www.example.com/page canonical = http://www.example.com/page
https://example.com/page canonical = https://example.com/page
https://www.example.com/page canonical =https://www.example.com/page
چنین کاری مثل این است که هر صفحه به گوگل بگوید: "من صفحه اصلی هستم، من را ایندکس کن” و این کار موجب گیج شدن گوگل در ایندکس کردن و رتبه بندی نادرست سایت در نتایج جستجو می شود. مسائل این چنینی موجب کاهش اعتبار سایت شما از دیدگاه گوگل شده و رتبه سایتتان را در نتایج جستجو کاهش می دهد.
گوگل پنگوئن نامالگوریتم جدید گوگل می باشد که در تاریخ ۲۴ ماه آپریل ۲۰۱۲ بر روی هسته گوگل قرار گرفت و به طوررسمی معرفی شد. وظیفه اصلی اینالگوریتم مقابله با سایت های اسپمر است که از روش های غیر اصولی (Black hat) برای بهینه سایتشان استفاده می کنند.
پنگوئن الگوریتمی بود که سایت های بسیاری را پنالتی و از نتایج جستجو حذف کرد و سایت های بسیاری را از صفحات آخر به اول و بالعکس از صفحات اول به آخر برد. مدتی پس از قطعی شدن نتایج حاصل از تغییرات الگوریتمی پنگوئن گوگل اعلام کرد که اینالگوریتم نزدیک به ۳ درصد از نتایج را تحت تاثیر خود قرار داده است. مهم ترین آپدیت اینالگوریتم تا کنون آپدیت دوم اینالگوریتم بود که در تاریخ ۲۵ می همان سال شروع به کار کرد و بیش از ۱۰ درصد از نتایج کل گوگل را تحت تاثیر خود قرار داد!
ا پنگوئن قوی ترینالگوریتمی است تا به حال جهت مبارزه با وب سایت های اسپمر ساخته شده است اینالگوریتم به شدت با سایت هایی که از روش هایسئوکلاه سیاه و یا بهینه سازی بیش از حد (Over optmiztaion) استفاده می کنند مقابله می کند.
افت سایتی که توسط پنگوئن صورت می گردد عمدتا به علت لینک های اسپمی است که برای وب سایت گرفته شده است. برایرفع پنالتی گوگلاین کارها را به ترتیب انجام دهید:
پس از حدود ۲ سال انتظار بالاخره آپدیت الگوریتم پنگوئن گوگل منتشر شد. الگوریتم پنگوئن ۴ گوگل در تاریخ ۲۳ سپتامبر سال ۲۰۱۶ میلادی به طور رسمی توسط گوگل منتشر شد. برای آگاهی از تاریخچه بروزرسانی الگوریتم پنگوئن گوگل بد نیست لیست زیر را مرور کنیم:
الگوریتم پنگوئن گوگل به منظور مبارزه با روش های لینک سازی کلاه سیاه و فعالیت اسپمی وبسمتران توسط گوگل طراحی و پیاده سازی شد. گوگل از طریق این الگوریتم سایت هایی را که با روش های مصنوعی و عموما کلاه سیاه اقدام به ایجاد بک لینک کرده بودند مورد جریمه قرار داد، و رتبه سایت آن ها را به ازای کلمات کلیدی زیادی در صفحه نتایج جستجو بشدت کاهش داد. این کار گوگل هدفی جز افزایش کیفیت کاربری موتور جستجوی خود نداشت.
در طول چند هفتۀ اخیر، شاهد تغییرات و نوسانات بسیاری در نتایج جستجوی گوگل بودیم. به روزرسانی که بیشتر افراد آن را پیش بینی کرده بودند، بالاخره انجام شد و گوگل در نهایت اعلام کرد پنگوئن نسخه ۴٫۰ دو ویژگی کلیدی دارد:
به گفته گوگل، هر لینکی که به هدف افزایش پیج رنک سایت و یا بهبود رتبه بندی شما در نتایج گوگل ایجاد میشود بعنوان لینک غیر طبیعی شناخته خواهد شد و برخلاف راهنمایی ها و اصول وبمستر گوگل است. که شامل لینک های ورودی به سایت و خروجی از آن میشود.
تعریف گوگل از لینک های غیر طبیعی که موجب جریمه شما خواهند شد
موارد زیر نمونه هایی از لینک مخرب هستند که موجب از دست رفتن رتبه شما در نتایج گوگل و یا جریمه سایت خواهند شد:
کلاً بک لینک یکی از معیارهای مهم در رنکینگ سایتها در نتایج جستجو در گوگل محسوب می شود و کیفیت لینکهای دریافتی از سایر صفحات وب به یک سایت، بر رتبه ی آن در (SERPs (Search Engine Result Pages تأثیر مستقیم دارد.
بعضاً مواردی خارج از کنترل شما، به عنوان مدیر سایت، پیش می آید که واقعاً نمیتوانید جلوی آنها را بگیرید برای مثال درج لینکهای مخرب از سوی رقبای شما برای تضعیفتان (هرچند کاری کثیف است اما در هر صورت انجام پذیر است) یا خرید لینک از سوی سئوکار!!! شما برای بالابردن رتبه سایت در نتایج جستجو.
در چنین مواردی که کاملاً از کنترل شما خارج هستند، لینکها باز هم می توانند تأثیر منفی خود را بگذارند اما گوگل با پیش بینی ابزاری بسیار کارآمد، به شما در مقابله با این قبیل لینکها، کمک میکند. در ادامه ابزار disavow گوگل معرفی خواهد شد؛ البته پیش از استفاده از این ابزار، باید تمام تلاش خود برای حذف لینکهای اسپم موجود به سایتتان را بکنید و در نهایت برای موارد باقی مانده، این ابزار را به کار بگیرید
این ابزار که برای حذف بک لینکهای زرد و اسپم موجود به سایت استفاده می شود، از پروسه ای دو مرحله ای برای این کار بهره میگیرد.
توجه داشته باشید که این روش، میتواند همانند شمشیر دو لبه عمل کند و در کنار لینکهای زرد، تمام لینکهای سالم و ارزشمند موجود به سایت شما را نیز حذف نماید! لذا در استفاده از آن نهایت دقت را داشته باشید.
۱٫ در اولین گام می بایست لیستی از لینکهای موجود به سایت خود دانلود نمایید. برای اینکه از وبمستر تولز به بخش traffic و بعد links to your site بروید. در قسمت who links the most روی more کلیک کرده در نهایت download more sample links بزنید تا لیست لینکهای موجود به سایت خود را دانلود نمایید.
۲٫ در مرحله بعدی می بایست فایلی از لینکهای اسپم و بی ارزش موجود به سایت خود را با استفاده از لیست ساخته شده در مرحله اول، ایجاد کرده و به گوگل ارائه دهید. این فایل باید با فرمت txt ایجاد شده و character encoding آن یا UTF-8 باشد یا ۷bit ASCII. در این فایل باید در هر خط یکی از لینکهای مخرب را معرفی نمایید. اگر قصد ارائه توضیح درباره ی لینکی خاص را دارید، پیش از آغاز توضیح از # استفاده کنید و اگر میخواهید کل لینکهای یک دومین حذف شده و نادیده گرفته شوند، در یک خط، عبارت domain:example.com را ثبت نمایید. برای درک کامل روش، مثال زیر را بررسی کنید:
# test.net removed all links except these:
http://test.net/test/post1.html
http://test.net/post2.html
# I asked theme to remove my link but there is no response
domain:test.net
توجه داشته باشید که محتوای فوق باید داخل یک فایل تکست قرار گیرد و به گوگل معرفی شود:
توجه مهم: اگر کل لیست لینکهای دانلود شده را آپلود کنید، تمام لینکهای موجود به سایت شما رد می شوند و عملاً بک لینکهای موجود صفر می شود چرا که همه را شخصاً رد کرده اید!
همچنین دقت داشته باشید که اعمال تغییرات همزمان با پردازش مجدد صفحات وب توسط گوگل بات انجام میگیرد پس مدت زمانی را باید برای مشاهده ی نتیجه، صبر کنید.
بدترین و بچه گانه ترین روش رقابت میتواند همین ساخت لینکهای زرد به سایت رقبا باشد ولی اگر درگیر آن شدید و کسی خواست از این طریق با شما رقابت کند، میتوانید با استفاده از این ابزار به راحتی نقشه های وی را نقش بر آب کنید!
به طور مرتب وضعیت سایت خود را در نتایج جستجوی گوگل بررسی کنید.با استفاده از ابزارکنسول جستجو گوگل، رتبه صفحات هدف و کلمات کلیدی اصلی سایت خود را چک کنید و به تغییرات شدید آن توجه کنید.
پروفایل بک لینک سایتتان را به طور منظم بررسی نمایید.با استفاده از ابزارهایی مانند کنسول جستجو گوگل یاOpen Site Explorerکمپانی ماز، تعداد و کیفیت بک لینک های سایت خود را در گذر زمان چک کنید.
یک بازرسی دقیق از بک لینک های صفحات هدف سایت خود انجام دهید.از آنجایی که الگوریتم پنگونن ۴ گوگل صفحات سایت ها را به طور جزیی جریمه می کند، باید بک لینک های صفحات هدف سایت خود را که ترافیک ورودی زیادی از گوگل دارند را به طور کامل بررسی کرده و بک لینک های اسپمی را از آن حذف کنید.
کار با ویژگی حذف بک لینک یا disavow گوگل سرچ کنسول را به طور صحیح یاد دادیم و از این ویژگی استفاده نمایید.استفاده از این ویژگی کنسول جستجو گوگل نکات ریزی دارد که دانستن آن برای شما ضروری است.
تجزیه و تحلیل پیشنهادات گوگل را بسیار ارزشمند می دانم. شما می توانید مطمئن باشید پُست هایی که گوگل در وبلاگ خود منتشر می کند، به دقت نگارش شده اند و می توانند بینش بسیار خوبی از سئو در اختیار شما قرار دهند.
همانطور که می بینید، در این بیانیه ها،کیفیتاز اهمیت ویژه ای برخوردار است. تنها به کیفیت سایت خود توجه نکنید، محتوا و لینک هایی که به سایت شما اشاره می کنند نیز باید با کیفیت باشد. گوگل تاکید بسیار زیادی بر روی کیفیت این سه عامل دارد:
بهترین روش برای به دست آوردن لینک های با کیفیت و ارزشمند، ایجاد محتوای منحصر بفرد و مرتبطی است که بتواند در فضای اینترنت، به طور طبیعی محبوبیت کسب کند.
این موضوع بارها و بارها بیان شده است. مشکلی که در اینجا وجود دارد این است که گوگل کمی خوش بینانه رفتار می کند. ایجاد محتوای عالی به تنهایی کافی نیست. شما باید کاری کنید که افراد محتوای شما را پیدا کنند و با آن تعامل داشته باشند. باید روابطی را ایجاد کنید که در آن از افراد علاقمند استفاده می شود. ممکن است بخواهید با سایر وبلاگ نویسان و صاحبان سایت ها تعامل و رابطه داشته باشید. بعد از ایجاد چنین رابطه ای، قادر خواهید بود فرآیند لینک بیلدینگ خود را آغاز کنید و از افراد بخواهید به سایت شما لینک دهند.
ر نظر گوگل، کیفیت بالا به این معناست که سایت خود را به گونه ای ایجاد کنید که برای مخاطبان هدفتان ارزشمند و منحصر بفرد باشد. محتوایی را ایجاد کنید که واقعا برای مخاطبانتان ارزشمند است و می تواند به آنها کمک کند. بیشتر افراد تلاش می کنند فرآیند لینک بیلدینگ خود را بدون تولید محتوای مناسب و مفید آغاز کنند و این یکی از مشکلات بزرگی است که در مسیر تلاش های لینک بیلدینگ قرار دارد. راه حل این مشکل بسیار ساده است. سایت خود را ایجاد کنید، ارزشی را برای مخاطبان خود فراهم آورید و سپس لایه لینک بیلدینگ را روی آن بسازید. در این شرایط موفق خواهید بود.
در ادامه مروری اجمالی بر روی تاکتیک های لینک بیلدینگی خواهیم داشت که هنوز هم ارزشمند هستند.
اجازه دهید به بروزرسانی اخیر الگوریتم گوگل یعنی Possum نگاه کنیم. همانطور که می دانید الگوریتم Possum سئوی محلی را هدف قرار داده و قصد دارد اسپم های موجود در آن را حذف کند. با اینکه گوگل درباره این بروزرسانی چیزی در وبلاگ خود ننوشته است، اما تغییرات زیادی در نتایج سئوی محلی ایجاد شده و همین امر می تواند جامعه سئو را به واکنش وادارد.
زمانی که چنین تغییراتی بدون تایید مستقیم از طرف تیم گوگل انجام می شود، حس بدی در صاحبان سایت ایجاد می کند. اینجا دقیقاً همان جایی است که باید به دیگر متخصصان سئو اعتماد کنیم. جوی هاوکینز (Joy Hawkins)، یکی از مقاله نویسان خوب سایت Search Engine Land با بررسی دقیق الگوریتم Possum توانسته است ۵ عاملی که تحث تاثیر این الگوریتم قرار گرفته اند را پیدا کند.
جهت بهینه سازی برای موتورهای جستجو یاسئو، توصیه می شود کهاز محتوای جدید و غیر تکراری و مفید برای کاربران استفاده کنیدو در صورت استفاده از محتوای دیگران بدون کسب اجازه از آنها، ممکن است با جریمه گوگل مواجه شوید.
در ماه گذشته یعنی جولای ۲۰۱۶، بیش از ۸۸ میلیون درخواست در ارتباط با سایت های ناقض قانون کپی رایت برای گوگل ارسال شده است. تعداد ارسال درخواست حذف URL از ایندکس گوگل در هر هفته از سال ۲۰۱۱ تا کنون در نمودار زیر نشان داده شده است. به عبارت دیگر در ماه گذشته در هر دقیقه تعداد ۲۰۳۷ درخواست حذف URL به گوگل ارسال شده است.
نمودار تعداد ارسال درخواست حذف URLدر هر هفته در بازه پنج سال گذشته
یشترین تاثیر آپدیت دزد دریایی در مورد سایتهایی بود که برای اشتراک گذاری فایل ایجاد شده بودند و نظارت زیادی در مورد کپی رایت بر روی آنها نبود. سایتهای بسیاری بودند که بیش از ۵۰ درصد از صفحاتشان از ایندکس گوگل حذف شد که پرچم دار آنها، سایت ۴shared.com با حذف بیش از ۴۲ میلیون صفحه از ایندکس گوگل است.
الگوریتم دزد دریایی یک بار دیگر در اکتبر ۲۰۱۴ با نام Google Pirate۲ آپدیت شد تا گوگل بتواند سایت های ناقض قانون کپی رایت را با دقت بیشتری شناسایی و جریمه کند.
الگوریتم RankBrain نام یکی از آپدیت های الگوریتم های گوگل است که در تاریخ ۲۶ اکتبر ۲۰۱۵ معرفی شد و هدف آن ارایه نتایج بهتر به کاربر جستجوکننده با استفاده از هوش مصنوعی و machine-learning یا یادگیری ماشین و در نهایت درک بهتر از جستجو هاست. طبق اعلام گوگل در سال ۲۰۱۵در حدود ۱۵ درصد از جستجو ها، جستجوهایی بودندکه برای اولین بار در گوگل انجام می شدند، به عبارتی پانزده درصد از جستجو ها تکراری نیستند و گوگل باید بتواند معنای آنها را متوجه شود و قطعا برای این مهم باید از هوش مصنوعی کمک گرفت.
اطلاعات درباره الگوریتم گوگل از طریق سه منبع اصلی بدست آمده و در طول زمان بروز شده است. این منابع عبارتند از :
اولین بار سایت بلومبرگ از این الگوریتم جدید گوگل یاد کرد. دومین منبع، اطلاعات اضافی که گوگل به طور مستقیم از طریق موتور جستجویش ارائه کرده است. سومین منبع، دانش ما براساس فرضیات، در مواردی که گوگل به آنها پاسخی نمی دهد.
الگوریتم رنک برین RankBrain نامی است که گوگل برای سیستم هوش مصنوعی و تکنیک های یادگیری ماشینی (ماشین لرنینگ)، جهت کمک به پردازش نتایج جستجوی خود، استفاده می کند و توسط گوگل و بلومبرگ تایید شده است. این الگوریتم برای پیدا کردن مطالب و موضوعات مرتبط و بیشتر برای نمایش های خاص و کلمات کلیدی طولانی و دریافت مفهوم و معنای جملات استفاده می شود.
الگوریتم رنک برین (RankBrain) چیزی شبیه الگوریتم مرغ مگس خوار (از جهت تفسیر معنای عبارات کلیدی) است، ولی ویژگیهای خاص تر و پیچیده تری نسبت به آن دارد. همانطور که گفته شد الگوریتم رنک برین گوگل یک مدل تفسیر عبارات جستجو است که به کلمات موجود در عبارات جستجو توجه کرده و آنها را از نظر معنایی تفسیر میکند. همچنین به معیارهای شخصی کاربر جستجو کننده آن مانند: مکان جستجو کننده، سابقه جستجو و … نیز توجه کرده و سپس فاکتورهای رتبه بندی مناسب با آن عبارت جستجو را وزن دهی میکند و سایتها را با رتبه بندی در صفحه نتایج جستجو نمایش میدهد.
برای مثال این پنج عبارت جستجو را در نظر بگیرید:
همهی این عبارات جستجو بیانگر این هستند که "کدام سایت برای سفارش اینترنتی غذا مناسب است؟” و گوگل نیز با الگوریتم رنک برین (RankBrain) در تلاش است تا خواسته و مفهوم اصلی در پشت عبارات جستجو را تفسیر کرده و مرتبط ترین نتایج جستجو را به کاربرانش نمایش دهد.
پس از اینکه گوگل این عبارات جستجو را از نظر معنایی تفسیر کرد، برای رتبه بندی سایتها در نتایج جستجوی خود به فاکتورهایی (به گفته ی گوگل ۲۰۰ فاکتور) توجه کرده و بر اساس آن سایتها را رتبه بندی میکند. نکته اساسی این است که میزان اهمیت این فاکتورهای رتبه بندی مانند گذشته ثابت نبوده و با توجه به نوع عبارات جستجو به صورت پویا تعیین میشود.
یعنی دیگر نمیتوان استراتژی سئو یک صفحه از سایت را فقط بر روی کلمات کلیدی و … متمرکز کرد، بلکه الگوریتم رنک برین گوگل به مجموعه فاکتورهایی از قبیل:
با هم توجه کرده و متناسب با رقابت سایتها در رتبه گیری بر سر آن کلمه کلیدی، وزن فاکتورهای رتبه بندی خود را تغییر میدهد. برای مثل ممکن است دو سایت مشابه برای رسیدن به رتبه ۱ به ازای یک کلید واژه نیاز به بک لینک بیشتر داشته باشند، اما دو سایت دیگر برای کلمه کلیدی دیگر به جای تعداد بک لینک بیشتر نیاز به محتوایی تخصصیتر داشته باشند.
الگوریتم رنک برین گوگل هنوز در ابتدای کار قرار دارد و حتی بسیاری از متخصصان سئو معتقدند خود گوگل نیز نمیداند این الگوریتم تا چه حد میتواند مفید باشد و نیازمند صرف زمان و انجام آزمایشهای متعدد است. اما چون گزارشاتی مبنی بر تاثیر منفی این الگوریتم بر رتبه سایتها منتشر شده است، بهتر است اقداماتی ضروری برای آن انجام داد.
به طور کلی میتوان گفت الگوریتم رنک برین نیز در مسیر افزایش کیفیت جستجوی کاربران گوگل بوده و سایتهایی را که تجربه کاری (UX) ضعیفی دارندرا هدف قرار خواهد داد. معیارهایی مانند:
یکی دیگر از مهم ترین مسائل در خصوص الگوریتم رنک برین گوگل، برندینگ در فضای مجازی و به خصوص سئو است. منظور از برندینگ یک سایت این است که از دیدگاه گوگلآن سایت در چه موضوعاتی شناخته شده است، در چه موضوعاتی محتوا تولید میکند، در شبکههای اجتماعی با چه هشتگ ها و عباراتی پست منتشر میکند. در واقع با رشد الگوریتم رنک برین (RankBrain) اهمیت داشتن استراتژی محتوایی نیز بیش از پیش افزایش می یابد و سایتهایی که محتوایی با کیفیت و جدید تولید نکنند، نمیتوانند در آینده رتبههای خوبی در نتایج جستجوی گوگل بدست آورند.
طبق نظر متخصصان سئو این الگوریتم مطمئنا رتبه سایتها را در آینده بشدت تحت تاثیر قرار خواهد داد. اما هم اکنون مهندسان گوگل بیشتر بر روی آزمایش این الگوریتم متمرکز هستند و کاربران طی ماههای آتی به مرور تاثیرات آن را در نتایج جستجو خواهند دید. رنک برین (RankBrain) به دلیل استفاده از الگوریتمهای یادگیری ماشین قادر خواهد بود تا معنای عبارات و واژهها را بهتر تشخیص داده (پیشرفته تر از الگوریتم مرغ مگس خوار) و با بازخوردی که از کاربران گوگل دریافت میکند، نتایجی را به آنها نمایش دهد که بیشترین شباهت را به چیزی که آنها دنبالش بودهاند داشته باشد. در واقع این الگوریتم به گوگل کمک میکند تا حدسهای بهتری از نظر معنایی در خصوص عبارات جستجو کاربران بزند.
اصول سئو به دلیل معرفی این الگوریتم تغییر نخواهد کرد، بلکه مسئله اصلی تغییر استراتژی سئو و بهبود رتبه سایتهاست. برای مثال اگر قبلا چگالی کلمات کلیدی موجود در صفحه، استفاده از کلمات کلیدی در تیترها و لینکها و … مهم بود، در آینده کیفیت محتوای صفحه، کاربر پسند بودن، مفید، جدید و طبیعی بودن آن اهمیت پیدا خواهد کرد. نکته چالش برانگیز این است که راه مشخصی برای بهبود رتبه سایت به آن شکلی که در گذشته وجود داشت، در آینده وجود نخواهد داشت.
برای مثل ممکن است دو سایت مشابه برای رسیدن به رتبه ۱ به ازای یک کلمه کلیدی نیاز به بک لینک بیشتر داشته باشند، اما دو سایت دیگر برای کلمه کلیدی دیگر به جای تعداد بک لینک بیشتر نیاز به محتوایی تخصصیتر داشته باشند.
شاید در ابتدا الگوریتمرنک برین (RankBrain) و میزان تاثیرش بر رتبه سایتها ترسناک باشد! اما طبق نظر کارشناسان سئو تمام این اقدامات گوگل تنها یک هدف را دنبال میکند و آن:
ارائه محتوای با کیفیت به کاربران است
در واقع الگوریتم رنک برین(RankBrain) میخواهد کاری که سایر الگوریتمهای رتبه بندی گوگل (پاندا، پنگوئن، مرغ مگس خوار، کبوتر و …) انجام میدادند را با کمی تغییرات و با پیچیدگی و دقت بیشتری انجام دهد. مزیت این الگوریتم یادگیری و بهبود مستمر آن در طول انجام جستجو و نمایش نتایج است، مانند بازیکن تنیسی که هرچه بیشتر بازی میکند تجربه و تسلطش بر بازی بیشتر میشود.
وبسایتKissmetricsبیش از ۱۸ هزار وبسایت تجاری کوچک تا متوسط را بررسی کرده است. آنها دریافتند که ۳۰.۵% از تمام ترافیک این ۱۸ هزار وبسایت از موتورهای جستوجوگر گوگل، Bing و یاهو سرچشمه میگیرد.
با توجه به اینکه سهم گوگل در بازار موتورهای جستوجو، ۷۷.۴۳% است، میتوان نتیجه گرفت که تقریباً ۲۳.۶% از ترافیک وبسایتهای تجاری کوچک تا متوسط از گوگل ناشی میشوند. به زبان دیگر، کمتر از یکچهارم از تمام ترافیکهای وبسایتهای کوچک و متوسط، به تنهایی از گوگل حاصل میشود. به نظر ما این رقم خیرهکننده است، البته این آمار برای تمامی وبسایتها صحیح نیست، اما این چیزی است که میتوان به طور میانگین انتظار داشت.
اکنون ما از فراوانی آپدیتهای مهم و بزرگ اطلاع داریم و میدانیم که چه میزان ترافیک از گوگل به وبسایتها ارسال میشود؛ اما آیا این یک عامل هشداردهنده است؟ اگر گوگل تصمیم بگیرد که یک بهروزرسانی بزرگ ارائه دهد و شما را جریمه کند، آیا شما در یک موقعیت بحرانی قرار میگیرید؟
خب، بستگی دارد. برای آنکه میزان آسیبپذیری وبسایت خود را بسنجید، باید فاکتور های متفاوت را در نظر داشته باشید.
سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت اکس تیم ، تاریخ انتشار 29 مرداد96، کدمطلب: ---- ، www.oxteam.ir