پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۰۲۷۰
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۰
لاکچری بودن واژه‌ای است که مانند آفت به جان کاربران شبکه‌های مجازی افتاده و دغدغه‌ای جدید به کاربران این شبکه‌ها که اغلب جوانان هستند انداخته است.
شعار سال: وقتی حوصله‌تان سررفته و یا ازسرعادت اینستاگرام خود را باز می‌کنید غرق در دنیایی می‌شوید که یا خیلی از مسائل خصوص زندگی هرفردی را عیان کرده و یا بیشتر شبیه به زندگی مرفهانه در لندن می‌ماند تا زندگی یک فرد معمولی در کشور خودمان.

لاکچری بودن واژه‌ای است که مانند آفت به جان کاربران شبکه‌های مجازی افتاده و دغدغه‌ای جدید به دغدغه‌های کاربران این شبکه‌ها که اغلب جوانان هستند انداخته است. دغدغه‌ای به نام بیشتر دیده شدن و جذابتر بودن.
از گردش روزانه در کافه‌های گران قیمت و ماشین سواری با ماشین‌های بعضا عبور موقت و لاکچری و از این دربه آن در زدن برای عکاسی و گرفتن ژست‌های جدید و استفاده از عکاس مخصوص برای پست گذاشتن و عوض کردن به روز عکس پروفایل تا دغدغه زیادشدن لایک‌ها و افزایش فالوئر‌ها و چندین هزارتایی شدن همه و همه دغدغه هایی است که به تنهایی لازمه زندگی واقعی نیست.


از این رو زندگی اجتماعی اعضای جامعه امروزی ما درگیر اتفاقی شده که حواس آن‌ها را از زندگی واقعی پرت کرده است. برای مثال مادری که هرروز در فکر ست کردن لباس خود و فرزند کوچکش مدام پست‌های مختلف می‌گذارد و یا از خرید کردن و کافه گردی با دوستان و جشن‌های مختلف برای کودکش عکس می‌گیرد و پست می‌گذارد همیشه این سوال را در ذهن مخاطب ایجاد می‌کند که این مادر لاکچری یا به بیان درست لاکشری چه زمانی از روز خود را برای تربیت فرزندش کنار گذاشته؟ این مادر که در تمام طول روزدر استوری گذاشتن و پست گذاشتن و پاسخ دادن به کامنت و دایرکت‌ها به سرمی برد آیا اصلا فرصت تربیت درست و دقیق یک کودک را برای نسل آینده دارد؟ یا جوانی که تمام وقت خود را در دور دور با ماشین مدل بالا و مهمانی‌های مختلف می‌گذراند چه زمانی برای مطالعه و ساخت آینده کشور خود اختصاص خواهد داد؟
از تمام این لاکشری‌های واقعی که تمام تلاش خود را می‌کنند همچنان در صدر بمانند که بگذریم به لاکشری‌های غیرواقعی می‌رسیم. افرادی که با ماشین اجاره‌ای و ساعت عاریه‌ای و تیپ‌های مختلف سعی در ایجاد فضایی لاکشری برای مخاطب خود دارند و تمام تلاش خود را به کار می‌گیرند تا مخاطب این باور را داشته باشد که فرد مورد نظر پولدار و میلیاردر است و از جمله سلبریتیها محسوب می‌شود.
این تب سلبریتی آنقدر پیش رفته که فضای زندگی معمولی و عادی را از خیلی‌ها گرفته و آن‌ها را وادار به تلاش برای خاص بودن و لاکشری بودن کرده است. به بیان دیگر شاید بتوان گفت: فضای مجازی علاوه بر اینکه آفت دیده شدن بیش از حد را برای کاربران به ارمغان آورده، نوعی از خودبیگانگی از زندگی عادی و روزمره و خود واقعی و خانواده واقعی را در آن‌ها ایجاد کرده است، به طوریکه برخی آنقدر در توهم خاص بودنشان به سبب فضای مجازی غرق شده اند که فراموش کرده اند چه بوده اند و با عناوینی جدید مثل: پیانیست، عکاس، نویسنده، شاعر و؛ که پیش از آن نبوده اند خود را تعریف می‌کنند و از آنچه واقعیت خودشان است فاصله قابل توجهی می‌گیرند.


این از خودبیگانگی که حاصله فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام است ما را به آن وا داشت تا به تحلیل جامعه شناسانه آن روی بیاوریم و دلیل بروز و روش های حل آن را بررسی کنیم.
دکتر مجید ابهری، دکتری جامعه شناسی و آسیب شناسی و رفتار شناسی اجتماعی در این باره گفت: فضای مجازی در کنار فرصت‌ها و محاسنی که دارد تهدید هم است و عوارض مختلفی در زندگی حقیقی مردم به جای می‌گذارد بعضی از آن‌ها آثار بسیار نامطلوبی بر زندگی فردی، زناشویی و اجتماعی افراد دارد. کمبود توجه در بسیاری از نوجوانان و جوانان و دیده نشدن آن‌ها توسط خانواده و اطرافیان باعث حضور پررنگ آن‌ها در فضای مجازی شده است و آن‌ها با گذاشتن عکس‌ها و تصاویر خصوصی از شخصی‌ترین مسائل خود گویی حراج هویت برای خود راه انداخته اند.

وی در ادامه افزود: وارونگی هویت برای بعضی از افراد باعث به وجود آمدن روابط در دنیای واقعی می‌گردد. برای مثال زن خود را مرد معرفی می‌کند و مرد خود را زن مشخصات خود را جعل می‌کنند و در این ضابطه به فریبکاری مشغول می‌شوند. متاسفانه فقدان آموزش مهارت‌های کاربردی در بعضی از افراد باعث شده به جای بهره گیری از فرصت‌ها به دنبال روابط غیراخلاقی و استفاده‌های نامشروع باشند. کلاهبرداری و راهزنی‌های مجازی در کنار دزدی‌های اینترنتی برای دست بردن به مشخصات دیگران و باج گیری برای عدم افشای نکات زندگی خصوصی شان مایه دستگیری برخی از افراد و به راه انداختن کاسبی شده است.

این جامعه شناس اذعان داشت: تا دیرتر از این نشده خانواده‌ها و نهادهای آموزشی و پیشگیری باید دست به کار آموزش کاربرد درست و منطقی از فضای مجازی شوند. ۴۰ میلیون کاربر ایرانی در فضای مجازی فعالیت می‌کنند که در دنیا دارای بالاترین رکورد ارسال پیام تلگرامی را دارا هستند و این رقم معادل ۱. ۱ میلیارد پیام ارسال شده در سال گذشته می‌باشد. ایجاد ۵۵۵ کانال در تلگرام ایران را در جایگاه اول قرار داده و از وقت فرزندان ما روزانه چهار تا پنج ساعت در این فضا استفاده می‌شود.
در واقع می‌توان گفت: یکی از دلایل عمده بروز رفتارهای نابه هنجار اجتماعی و از خودبیگانگی‌های اجتماعی در فضای مجازی کانون خانواده و نوع رفتاریست که با فرد در خانواده می‌شود.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجو، تاریخ 23 شهریور 96 ، کد مطلب: 633322: www.snn.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین