پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۵۸۵۴
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۱
مدیرکل پزشکی قانونی گلستان با اشاره به شروع فصل سرما و خطرات ناشی از استفاده نادرست وسایل نفتی و گاز سوز، گفت: خفگی با گاز منواکسید کربن خطری است که باید جدی گرفت و با رعایت نکات ایمنی از وقوع آن جلوگیری کرد.

شعار سال: دکتر حسین زارعی اظهار کرد: گاز منو اکسید کربن گازی بدون رنگ و بو است که عمده ترین منبع تولید این گاز سوختن ناقص نفت و گاز است.

وی افزود: تمایل این گاز برای ترکیب با هموگلوبین خون ما 250 برابر بیش از اکسیژن است و به سرعت باعث ایجاد مسمومیت می شود.

مدیرکل پزشکی قانونی گلستان در خصوص علائم مسمومیت با گاز منواکسید کربن، تصریح کرد: مسمومیت با این گاز موجب سردرد، سرگیجه، تهوع، استفراغ، درد شکم و در علائم پیشرفته تر باعث کاهش سطح هوشیاری، تشنج و کما می شود. مسمومیت شدید با این گاز در نهایت موجب مرگ خواهد شد.

زارعی بیان کرد: اگر فردی دارای این علائم بود باید بلافاصله از محیط خارج شود و در معرض هوای آزاد قرار گیرد و سریعا با اورژانس تماس گرفته شود.

وی عنوان کرد: مرگ بر اثرخفگی با گاز منواکسید کربن را بدلیل اینکه فرد بدون اینکه چیزی احساس کند و در خواب دچار مسمومیت با آن می شود، «مرگ خاموش» نامیده اند.

زارعی با بیان اینکه مرجع رسمی اعلام مرگ و میرها، پزشکی قانونی است، گفت: در سال 94، 8 نفر در استان بر اثر گازگرفتگی جان خود را از دست داده بودند اما در سال گذشته 18 نفر بر اثر گاز گرفتگی جان خود را از دست دادند که افزایش 100 درصدی را نشان می دهد.

وی با اشاره به اینکه در شش ماهه نخست امسال هیچ موردی از مرگ ناشی از گازگرفتگی در استان گزارش نشد است، اظهار کرد: به طور کلی با شروع فصل سرما از شش ماهه دوم سال شاهد مرگ و میر ناشی از خفگی هستیم.

مدیرکل پزشکی قانونی گلستان در پایان از مردم خواست، هرگز در فضای بسته گاراژ اتومبیل خود را روشن نگذارند، قبل از راه اندازی وسایل گرمایشی حتما از سلامت دودکش های ساختمان اطمینان حاصل کنند، از نصب آبگرمکن و قرار دادن وسایل گازسوز در حمام جدا خودداری کنند، در زمان استفاده از بخاری های گازسوز به منظور گرمایش محیط حتما مقداری تهویه از طریق درب یا پنجره در فضا ایجاد کنند و از درز بندی کامل منافذ خودداری کنند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ 18 مهر 96، کد مطلب: 967-5190-5: www.golestan.isna.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین