پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۰۷۲۴
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۸
معاون وزیر نیرو گفت: از ابتدای امسال از مشترکان برق ۵۰۰ میلیارد تومان برای توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر دریافت شد و نزد خزانه نگهداری می‌شود، اما تنها ۳۴ میلیارد تومان به سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر پرداخت شده است.

شعارسال: سیدمحمد صادق‌زاده با اشاره به اینکه اتفاقاتی در دنیا رخ داده است که به خاطر توسعه فرآوری و کاهش هزینه انرژی‌های تجدیدپذیر، صنعت برق را دگرگون کرده است، گفت: تمام دنیا خیز برداشته‌اند که برای افزایش سهم خود و توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر خیز برداشته‌اند، بنابراین این کشورها تلاش دارند سهم خود را در استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر گسترش دهند.

وی افزود: در دنیا کشورهای پیشرفته به شکلی برنامه‌ریزی کرده‌اند که صددرصد انرژی خود را از نیروگاه های تجدیدپذیر استفاده کنند، البته این به دلیل تمیز بودن انرژی‌های تجدیدپذیر نیست، بلکه به دلیل ارزان بودن انرژی‌های تجدیدپذیر است.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس که پرسید گفته می‌شود کشور در توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر عقب است، گفت: در حوزه انرژی‌های فسیلی توسعه خوبی داشته‌ایم، بنابراین باید به سمت استفاده بهینه‌تر از منابع گاز طبیعی و نفت حرکت کنیم، چرا که امروز نفت خام نباید تنها به دید منابع سوخت و احتراق به آن نگاه شود.

صادق‌زاده ادامه داد: اگر از نیروی خورشید و باد برای تولید انرژی استفاده نشود، عملاً فرصت استفاده از این منبع الهی را از دست داده‌ایم، پس باید نفت و گاز برای فعالیت‌های صنعتی و اقتصادی ذخیره شود.

وی با تأکید بر اینکه اگر منابع سوخت فسیلی را به فعالیت‌های صنعت و اقتصادی تبدیل نکنیم، آیندگان ما را نخواهند بخشید، گفت: بنده موافق این نیستم که از برنامه‌های توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر عقب هستیم، چرا که مجلس وزارت نیرو را مکلف کرده است در برنامه ششم توسعه 5 هزار مگاوات در طول برنامه نصب کند، بنابراین باید اذعان کرد ما هنوز سال اول برنامه هستیم.

وی ادامه داد: نصب 400 مگاوات در طول این چند ماه در انرژی‌های تجدیدپذیر نشان می‌دهد که ما از برنامه عقب نیستیم و اگر این روند و با اتکای بخش خصوصی ادامه یابد، اطمینان داریم برنامه تکلیفی مجلس در زمینه نصب انرژی‌های تجدیدپذیر محقق خواهد شد.

معاون وزیر نیرو و رئیس سازمان سانا اضافه کرد: طبق آماری که داریم 400 مگاوات نیروگاه‌های تجدیدپذیر در حال بهره‌برداری و 2100مگاوات قرارداد خرید تضمینی برق با بخش خصوصی به امضا رسیده است که 700 مگاوات آن در حال ساخت و نصب است.

به گفته وی، برای 8 هزار مگاوات انرژی تجدیدپذیر بخش خصوصی پروانه احداث برای این نیروگاه‌ها دریافت کرده‌اند که البته تمام این 8 هزار مگاوات به قرارداد تبدیل نمی‌شود.

صادق‌زاده اضافه کرد: پس با این حساب و با استقبال بخش خصوصی متوجه می‌شویم که این 5 هزار مگاوات اینکه مجلس آن را تصویب و به قانون تبدیل کرده است، رخ خواهد داد، مگر اینکه اتفاق غیرمترقبه‌ای رخ دهد و نتوانیم به کمک بخش خصوصی تعهدات خود را جامه عمل بپوشانیم.

وی اضافه کرد: مجلس بسته قانونی 5 هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر را تصویب کرده، بنابراین براساس این قانون منابع لازم برای اجرایی کردن و توسعه این نیروگاه‌ها در بند 3 ماده 12 قانون اساسنامه تجدیدپذیر و حمایت از صنعت برق به آن تأکید شده که مبلغی به عنوان عوارض برق برای توسعه برق روستایی و توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر از مشترکان دریافت شود، بنابراین در سال جاری این مبلغ به 1100 میلیارد تومان خواهد رسید که تاکنون 500 میلیارد تومان از مردم دریافت شده و نزد خزانه نگهداری می‌شود.

صادق‌زاده تصریح کرد: نگرانی ما این است که این پول در این دو موضوع یعنی توسعه برق روستایی و توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر هزینه نشده و از مسیر خود منحرف شود و در موضوعات دیگر به کار برود.

وی با بیان اینکه تاکنون 34 میلیارد تومان از خزانه به سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر توسط خزانه پرداخت شده است، گفت: 34 میلیارد تومان در قبال 500 میلیارد تومان مبلغ ناچیزی است و طبق سیاستی که مجلس برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر مشخص کرده است، مبلغ کمی است.

وی ادامه داد: با این پرداخت‌ها سازمان انرژی‌های نو و بهره‌وری برق ایران از این موضوع ناراحتند و از مجاری قانونی آن را پیگیری می‌کنند که اگر این مبلغ‌ها تا پایان اسفندماه امسال پرداخت شود قانون رعایت شده است.

وی با تأکید بر اینکه قانون توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر بد اجرا می‌شود، گفت: باید همه به قانون پایبند باشیم، چرا که توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر یک قانون ملی است.

وی در پاسخ به این سؤال که مبلغ خریداری‌شده برق از بخش خصوصی در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر به چه میزان است، گفت: خرید تضمینی برق از نیروگاه‌های تجدیدپذیر با تعرفه‌های مختلف در نیروگاه‌های خورشیدی و زیست‌توده بوده، به طور متوسط در هر کیلووات 370 تومان است، بنابراین هر سرمایه‌گذار بخش خصوصی با احداث نیروگاه می‌تواند مطمئن باشد که برق تولیدی این نیروگاه‌ها توسط دولت تا 20 سال به طور تضمینی خریداری می‌شود.

به گفته وی، هر سال متناسب با نرخ تورم، این مبلغ اضافه می‌شود.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری فارس ، تاریخ انتشار: 14 آبان 1396 ، کدخبر: 13960814000938 ، www.farsnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین