پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۱۵۶۸
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۷
با حضور مسئولین حقوقی دولت، مجلس، قوه قضائیه و نماینده شورای نگهبان بررسی راهکار‌های تصویب سریع موافقتنامه‌های بین‌المللی صورت پذیرفت.

شعارسال: امیدوار رضایی معاونت قوانین مجلس شورای اسلامی میزبان مسئولان حقوقی دستگاه‌های مرتبط با موافقت‌نامه‌های همکاری‌‌های قضائی بین المللی در زمینه استرداد مجرمان، انتقال محکومان به حبس و سایر شیوه‌های معاضدت‌های قضایی کیفری و حقوقی بود .

این جلسه با حضور رضایی معاون قوانین مجلس، لعیا جنیدی معاون حقوقی رئیس‌جمهور، خدائیان معاون حقوقی قوه قضائیه، قشقاوی معاون کنسولی و امور مجلس وزارت امور خارجه، میرکوهی معاون حقوقی وزارت دادگستری ، درویشوند رئیس پژوهشکده شورای نگهبان و چند تن از مدیران و کارشناسان مرتبط برگزار گردید.

امیدوار رضایی: تصویب موافقتنامه‌های بین‌المللی زمان بر است

در ابتدای این جلسه دکتر رضایی ضمن ارائه اطلاعات و آماری از موافقتنامه‌های تقدیم شده به مجلس از دوره ششم تاکنون و همچنین تعداد موارد ارسالی به مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان کرد: این موافقت نامه ها نوعاً مورد ایراد شورای نگهبان قرار گرفته و به دلیل اصرار مجلس بر مصوبه خود، به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال می‌شوند.این رویه زمان‌بر باعث ایجاد مشکلاتی برای مردم، سیستم قضائی و دیپلماتیک و تاخیر در تصویب قوانین می‌شود، که مجلس و آقای دکتر لاریجانی خواستار چاره‌جویی و حل اساسی این موضوع است.

جنیدی: امکان تعامل و همفکری با فقهای شورای نگهبان برای تصویب موافقتنامه‌های بین المللی وجود دارد

در ادامه جلسه جنیدی ضمن برشمردن اهمیت این موافقت‌نامه‌ها از منظر حقوق بین‌الملل، اظهار داشت: یکی از موارد امتناع دولت‌ها از استرداد یا انتقال مجرمین که معمولاً در متن توافقنامه‌ها درج می‌گردد، موارد مربوط به مخالفت با نظم عمومی کشور است، لذا می‌توان با تعامل و همفکری با فقهای شورای نگهبان تبیین کرد که موضوعات شرعی نیز جزء مسائل نظم عمومی بوده و عملاً مسائل شرعی باتوجه به عبارت نظم عمومی در خود موافقتنامه‌ها مستنثنی شده‌اند.

پس از آن، آقایان قشقاوی، میرکوهی و خدائیان با برشمردن روند تهیه و پیشینه آن‌ها در قوه قضائیه و دولت و پی‌گیری در مجلس، شورای نگهبان و مجمع تشخیص و نیز مشکلات ایجاد شده در اطاله تصویب اینگونه موافقت‌نامه برای دولت و مردم، پیشنهاداتی را ارائه نمودند.

درویشوند به عنوان نماینده شورای نگهبان نیز با بیان چگونگی بررسی و تصویب آنها در شورا، گفت: برای حل این موضوع می‌بایست ضمن همکفری با فقهای محترم شورا، متن موافقت‌نامه‌ها به صورت واحد و یکسان تهیه شود تا در اجرایی شدن اینگونه قوانین تاخیر ایجاد نگردد.

در پایان این جلسه دو ساعته، معاون قوانین مجلس با جمع‌بندی نظرات و پیشنهادها و قرائت مصوبات جلسه، ابراز امیدواری کردند که با اجرایی کردن مصوبات این جلسه، شاهد تسریع در تصویب این موافقت‌نامه‌ها باشیم.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری خانه ملت ، تاریخ انتشار: 17 آبان 1396 ، کدخبر: 355785 ، www.icana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین