شعار سال: یکی از مهمترین رویکردهای آموزشی در چند سال گذشته که هر از چند گاهی از زبان دستاندرکاران آموزشی بهویژه وزیر کنونی شنیده شده است، تمرکززدایی در آموزشوپرورش و سپردن تصمیمگیریهای اجرائی به مدرسه است. در بررسی شاخصههای سامانه سنجش شایستگیهای مدیران چنین رویکردی دیده نشده است و مدیر برای هر تصمیمی باید پاسخگوی فرادستان خویش باشد. بیگمان هر واگذاری اختیاری باید همراه با پاسخگویی و مسئولیت باشد اما اینکه در کوچکترین کارها و تصمیمها مدیر نیازمند نظر فرادستان خویش باشد، چندان با تمرکززدایی جور در نمیآید. دستبرقضا چنین پایشها و حساسیتهای موشکافانهای از سوی فرادستان آموزشی مدیران را از بهکارگیری نیروهای زیردستشان در مدرسه بازمیدارد و او را به شدت محافظهکار میکند؛ زیرا خودِ او باید پاسخگوی هر تصمیم ریز و درشتی در مدرسه باشد. از دیگر سو با نگاهی گذرا به وظایف مدیران در مدرسه میبینیم که اجرای بخشی از برنامهها مانند: «تجهیز کارگاه و آزمایشگاه به وسایل آموزشی، کمکآموزشی و امکانات تکمیلی، نظارت بر چگونگی استفاده از وسایل، ثبت فعالیتهای انجامشده از سوی معلمان در دفاتر ذیربط و نحوه تأثیرگذاری فعالیت عملی دانشآموزان در نمره ارزشیابی آنان «یا» تجهیز نمازخانه و کتابخانه به وسایل و کتب مورد نیاز، برنامهریزی و نظارت بر اقامه باشکوه نماز جماعت و بهرهگیری مستمر از کتابخانه توسط دانشآموزان و کارکنان و برنامهریزی و نظارت بر حسن اجرای فعالیتهای تربیتبدنی از جمله مسابقات و انتخاب و معرفی برترینها به اداره متبوع و تأمین، تجهیز فضاها و وسایل ورزشی و بهداشتی مورد نیاز و برنامهریزی و اقدام مناسب برای هوشمندسازی مدرسه و استقرار نظام یاددهی –یادگیری هوشمند و... نیازمند هزینههای مالی در مدرسههاست. در چند سال گذشته تقریبا سرانه مدرسهها از هزینههای آموزشی حذف یا آن چنان ناچیز شده است که دردی از بیشمار دردهای آموزشی در مدرسه را درمان نمیکند. گرچه در دهه پیش دریافت پول از خانوادهها دستکم در گفتار دستاندرکاران نکوهش میشد اما شوربختانه در سالهای گذشته قبح این کار شکسته شده و حتی مدرسههای روستایی نیز برای پرداخت فیشهای آب و برق و... دچار مشکل هستند. در شرح وظایف مدیر که خود به نوعی معیار ارزشیابی او نیز بهشمار میآید، چگونگی تأمین هزینههای مدرسه مطرح نشده است و این در حالی است که در یک دهه گذشته یکی از مهمترین کارهای مدیر جذب مشارکتهای مالی خانوادهها شده است. شكي نیست كه درگیری مدیران، انجمن اولیا و معاونان با خانوادهها برای دریافت کمکهای مردمی بر مشغله حرفهای، جسمی و روانی مدیران خواهد افزود و آنها را از وظیفههای اصلیشان بازخواهد داشت. به نظر میآید تهیهکنندگان سامانه سنجش صلاحیتهای مدیران نمیتوانند چشم بر این گرفتاری روزافزون ببندند.
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه شرق، تاریخ انتشار 14 آذر 96، شماره انتشار: 3027