پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۷۳۲
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۲
رئیس مجلس خبرگان رهبری گفت: نظام ایران برگرفته از نظام حکومت پیامبر اسلام(ص) و امیرالمؤمنین(ع) و ائمه معصومین(ع) است.

شعارسال: آیت‌الله «محمد یزدی»رئیس مجلس خبرگان رهبری در "همایش امنای امت" گفت: نظام ایران برگرفته از نظام حکومت پیامبر اسلام(ص) و امیرالمؤمنین(ع) و ائمه معصومین(ع) است.

وی اظهار داشت: بحث شناخت نظام حکومت بحثی است که شکل ظاهری آن شبیه حکومت‌هایی است که در جهان وجود دارد و دارای سه قوه مقننه، مجریه و قضاییه است و در زیرمجموعه‌های هرکدام از این قوا، سازمان‌هایی با مجریانی وابسته به هر سه قوه هستند.

وی افزود: اگرچه مجموعه این سه قوه، حکومت را اداره می‌کنند، امتیاز اصلی این سه‌نظام ارتباط و بستگی آن به ولایت‌فقیه است و سرچشمه داشتن آن از وحی آسمانی که مشروعیت خود را از آن می‌گیرد.

رئیس مجلس خبرگان رهبری با اشاره به بحث مشروعیت نظام اسلامی تصریح کرد: حکومت از طرف خداوند به پیامبر اسلام ارائه‌شده است و سپس به امیرالمؤمنین(ع) و ائمه اثنی عشر(ع) داده‌شده است که در هرزمانی زمین خالی از حاکمیت الله نباشد.

آیت‌الله یزدی تأکید کرد: در زمان غیبت این حکومت به دست فقهاست و هیچ‌گاه زمین خالی از ولی نیست و هر فقیهی بر مردم ولایت دارد و می‌تواند در حد توان و شعاع و قدرت خود عمل کند.

وی در ادامه گفت: در طول بیش از هزار سال فقهای ما این عمل را انجام دادند و هرکدام در حد برد شعاع نفوذ خود اعمال‌نفوذ می‌کردند و در قرن اخیر همراهی مردم، توجهات حضرت بقیه‌الله و داشتن نعمت امام خمینی؛ باعث شد که طاغوت منقطع شود و این حکومت به صاحب اصلی خود یعنی ولایت‌فقیه رسید.

دبیر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اظهار داشت: رئیس مجلس و رئیس‌جمهور تا زمانی که قدرتشان با ولایت ارتباط پیدا نکند هیچ حق حاکمیتی ندارند و قدرت آن‌ها منوط به ارتباط با ولی‌فقیه است.

آیت‌الله یزدی خاطرنشان کرد: قضات در دادگاه‌ها، وزار و قوه مجریه و تمام کسانی که در حاکمیت کار می‌کنند حاکمیت آن‌ها مشروع است وگرنه نمی‌توانند کار بکنند.

وی افزود: جایگاه مجلس خبرگان از نظر من کلید اصلی حفظ حاکمیت اسلامی و نفوذ ولایت در شرایع سازمان‌ها و مؤسسات حاکم است.

رئیس مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه مجلس خبرگان تکیه‌گاه اصلی اساس حاکمیت است گفت: با توجه به عظمت رهبری مجلس خبرگان در طول رهبری است مگر اینکه عامه‌ی مردم با یک واسطه بخواهند یک فقیه جامع انتخاب کنند همان‌طور که در زمان امام خمینی این واقعه رخ داد.

آیت‌الله یزدی اظهار داشت: امام خمینی با بیان این مطلب که زنان بدون لزوم اجازه همسرانشان به میدان بیایند باعث شد که قدرت مردمی دو برابر شود و یا دستور حساس تاریخی که باوجود حکومت‌نظامی در کشور، از مردم خواستند در خیابان‌ها تظاهرات کنند.

وی در ادامه گفت: امام اعمال ولایت‌فقیه کرد بااینکه حاکمیت طاغوت فرونریخته بود و این مسئله باوجود فقیهان بزرگی همچون آیت‌الله بروجردی بود و عامه‌ی مردم حاکمیت امام خمینی را پذیرفتند.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تأکید کرد: مجلس خبرگان برای این است که اگر یک روز ولی‌فقیه نباشد و باوجود ولات متعدد، انتخاب‌کننده‌ی ولی‌فقیه از بین نمایندگان موجود را بر عهده دارد و عضو مجلس خبرگان باید مکان و زمان‌شناس باشد.

آیت‌الله یزدی در اشاره به سایر شرایط نماینده مجلس خبرگان بیان داشت: به گفته‌ی رهبری باید شماها در آستینتان کسی را داشته باشید که بتواند ولایت را بر عهده بگیرد و حکومت کند و از وضع فقهای موجود اطلاعات داشته باشید و بنابراین مجلس خبرگان در حساس‌ترین موقعیت قرار دارند و حساس‌ترین کار نظام حکومت بر عهده‌ی آنان است.

وی افزود: کمیسیون تحقیق و کمیسیون اصل 107 و 111 این وظیفه را بر عهده دارد و سه نفر که در این کمیسیون هستند باید اطلاعات جامع را از وضعیت همه‌ی مراجع و همه‌ی کسانی که توان مدیریت کشور را بر عهده‌دارند، داشته باشند و این سنگین‌ترین وظیفه است.

رئیس مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه مجلس خبرگان جناحی، سیاسی‌کاری نیست گفت: مجلس خبرگان جای "جوان‌گرایی" و یا "پیران ازکارافتاده‌ ای که هیچ کاری نمی‌توانند انجام دهند" نیست؛ بلکه باید از فقهایی برخوردار باشد که هر وقت لازم باشد حق و واقع را بدون هیچ گرایش و اعمال‌نفوذ قدرت‌های دیگر اعمال کنند.

آیت‌الله یزدی نظارت بر ادامه شرایط ولی‌فقیه را دومین وظیفه مجلس خبرگان برشمرد و اظهار داشت : باید همه‌ی شرایطی که در ابتدا بوده در ادامه هم باشد و با استمرار مستمر با حاکم می‌توان به این مقصد رسید.

رئیس مجلس خبرگان رهبری در ادامه به ذکر خاطره ای از رهبر معظم انقلاب پرداخت و گفت: بتازگی در رابطه با مسائل انتخابات، جلسه ای خصوصی و سه نفره با مقام معظم رهبری داشتیم که فقط ما در آن حضور داشتیم و طبق قانون، هیچکس ــ حتی رییس دفتر آقا نیز ــ در آن حضور نداشت.

وی ادامه داد: من در حالی به این دیدار می‌رفتم که اضطراب درونی شدیدی داشتم و در حالی از محضر ایشان خارج شدم که آرامش بالایی داشتم و گفتگوهای این جلسه به‌وقت خود در تاریخ ضبط خواهد شد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ انتشار خبر 15 بهمن 1394، کدمطلب: 5487843، www.yjc.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین