پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۹۹۷۴۲
تاریخ انتشار : ۳۰ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۰
مسئولین دانشگاه‌ها اکثرا بر روی اینکه لیست سیاهی برای ورود افراد به دانشگاه‌ها وجود ندارد متفق‌القول هستند. اما در این بین شاهد حضور اشخاصی بوده‌ایم که ...

شعار سال: «لیست سیاه نداریم» جمله‌ای که بیشتر حوالی میتینگ‌های انتخاباتی و تبلیغات در دانشگاه ها، روز دانشجو و از این قبیل می‌شنویم. مسئولین دانشگاه‌ها اکثرا بر روی اینکه لیست سیاهی برای ورود افراد به دانشگاه‌ها وجود ندارد متفق القول هستند. اما در این بین شاهد حضور اشخاصی بوده ایم که دانشگاه‌ها را با حواشی زیادی مواجه کرده اند. نمونه آخر آن در مراسم روز ۱۶ آذر دانشگاه ملایر اتفاق افتاد. حضور شخصی که حاشیه هایش تا همین چند روز پیش ادامه داشت.

آمدی جانم به قربانت، ولی غیر قانونی!
مرداد ماه سال جاری بود که دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه ملایر در گفت‌وگو با خبرنگار ماگفته بود: در جلسه‌ای که با سرپرست دانشگاه داشتیم، ایشان متعهد شد که آقای کاظمی نماینده شهر ملایر، به دلیل قانون شکنی و دیدار با یکی از سران فتنه که اکنون در حصر هستند، اجازه ورود به دانشگاه را نخواهند داشت.

اما دانشجویان این دانشگاه در کامل ناباوری و علی رغم تعهدی که سرپرست دانشگاه به آن‌ها داده بود، شاهد حضور این شخص برای بزرگداشت روز دانشجو شدند. گویا یکی از تشکل‌های حامی دولت در بنرهای تبلیغاتی خود در مراسم سخنرانی که به مناسبت روز دانشجو در روز ۱۳ آذر ۱۳۹۶ برگزار می‌شد؛ از کواکبیان نماینده مردم شهر تهران در مجلس و محمد کاظمی نماینده مردم شهر ملایر به عنوان سخنران دعوت کرده بوده. اما بعد از آن کاشی به عمل می‌آید که آقای کاظمی برای ورود به دانشگاه اصلا مجوزی از هیئت نظارت بر تشکل‌های اسلامی دانشگاه ندارد و حضور وی غیر قانونی است!

کاظمی مخفیانه وارد شد/ محافظان دانشجویان را زدند
حمید مرادی قائم مقام دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه ملایر در خصوص این اتفاق اینطورمی‌گوید: صبح روز سه شنبه ۱۴ آذرماه دانشجویان دانشگاه ملایر با تشکیل زنجیره‌ی انسانی جلوی درب دانشکده عمران و معماری دانشگاه ملایر خواستند از ورود غیر قانونی کاظمی به دانشگاه جلوگیری کنند که این شخص در پراید شیشه دودی در پوشش معاونت دانشجویی و معاونت آموزشی به صورت مخفیانه و مفتضحانه وارد دانشگاه شد.

وی ادامه داد: دانشجویان با تشکیل حلقه‌ی انسانی جلوی سالن تالار حافظ «محل برگزاری مراسم» را بستند که حلقه‌ی همراهان کاظمی با برخورد با دانشجوهای معترض و با زور، کاظمی را وارد سالن کردند و بعد از آن درب سالن را به روی دانشجویان معترض به این بی قانونی بستند.

پس از آن روز دانشجویان ساکت نماندند و در بیانیه‌ای مراتب اعتراض خود را اعلام و از وزارت علوم و شورای عالی انقلاب فرهنگی خواستار پیگیری این بی قانونی شدند. دبیر جامعه اسلامی دانشجویان این دانشگاه نیزدر بیانیه‌ای خاطرنشان کرده بود: برای حضور و سخنرانی یک فرد در دانشگاه حتی اگر آن فرد رئیس جمهور باشد نیاز به گرفتن مجوز از هیأت نظارت دانشگاه است، رئیس جمهوری که به پشتوانه رای این مردم و ملت به عنوان خدمتگزار نظام انتخاب شده است؛ پس در این زمینه هیچ فرقی بین نماینده محترم مجلس و شخص رئیس جمهور نیست، قانون، قانون است و همه باید از آن اطاعت کنیم و مطیع قانون باشیم.

حال کروبی را در لابی بیمارستان جویا شد
حدود سه هفته از این ماجرا می‌گذشت و از سوی مسئولین دانشگاه هیچ واکنشی منعکس نمی‌شد. حتی محمد کشاورزیان مشاور رسانه‌ای محمد کاظمی نماینده مردم ملایرطی مصاحبه‌ای با خبرنگار مامدعی شده بود: ادعای درگیری بین همراهان کاظمی و دانشجویان کذب است و کسی از طرف کاظمی اقدام به ضرب و شتم دانشجویان معترض نکرده است. قانونی برای ممانعت از ورود یک نماینده به دانشگاه شهر خود وجود ندارد و یک نماینده برای ورود به دانشگاه شهر خود نیازی به اخذ مجوز ندارد.

کشاورزیان در پاسخ به این سوال که قضیه دیدار کاظمی با سران فتنه چه بوده پاسخ داد: کاظمی به همراه یکی دیگر از نمایندگان صرفا حال کروبی را از همسر وی در لابی بیمارستان جویا شده و هیچگاه دیداری به صورت حضوری صورت نگرفته است!

سندی که دانشجویان رو کردند
دانشجویان با ادامه این روند و سکوت سرپرست دانشگاه، لاجرم اقدام به انتشار دست خط رسمی آقای بابایی سرپرست دانشگاه ملایر کردند که در آن می‌گوید این شخص حق ورود به دانشگاه را ندارد.
بماند/// سندی که اثبات کرد نماینده مجلس حق ورود به دانشگاه ملایر را نداشته / آمدی جانم به قربانت، ولی غیر قانونی!

البته از سوی برخی رسانه‌ها این مساله مطرح شد که آقای کاظمی نماینده مجلس از وجود چنین نامه‌ای بی اطلاع بوده، اما در بیانیه‌ای که هم زمان با انتشار این دست خط رسانه‌ای شد؛ جامعه اسلامی دانشگاه‌های مختلفی از سراسر کشور اعلام کردند: «باید بدانید که از روز‌ها قبل از برنامه، دانشجویان معترض دانشگاه ملایر، نامه‌ی مخالفت با حضور ایشان را به دفتر شخص آقای کاظمی ارسال کرده بودند که مورد بی توجهی واقع شد!»

حال باید دید «لیست سیاه» برای دانشگاه هایی مثل دانشگاه ملایر چگونه تعریف می‌شود که علی رغم اظهار نظر ثبت شده شخص اول دانشگاه باز هم به فراموشی سپرده می‌شود.

بازداشت یک دانشجو به جرم استفاده از چند استیکر!
حاشیه‌های این دانشگاه فقط به ورود یک نماینده و طبعات آن محدود نمی‌شود. چند ماه پیش مسئول بسیج دانشگاه ملایر با شکایت یکی از اساتید، دادگاهی و پس از آن نیز به قید سند آزاد شد. حال، اما دلیل این محاکمه چه بود؟ چندین ایموجی یا همان استیکر خنده دار بر روی نامه‌ای که یکی از اساتید تحت عنوان دبیر شورای صنفی اساتید به سرپرست دانشگاه می‌نویسد.به گفتهمعصومی، جانشین بسیج دانشجویی دانشگاه ملایر، اصلا چیزی تحت عنوان «دبیر شورای صنفی اساتید» در این دانشگاه وجود ندارد. موضوع بعدی هم این است که در برگه احضاریه مسئول بسیج دانشگاه علت احضار وی به دادگاه؛ انتشار عکس خصوصی و مزاحمت در فضای مجازی عنوان شد. این در حالی است که این موضوع خود می‌تواند اتهام به مسئول بسیج دانشجویی باشد.

این اقدام حتی واکنش رئیس سازمان بسیج دانشجویی، دبیر تبیین مواضع بسیج دانشجویی، عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دبیر شورای تبیین مواضع استان همدان را به همراه داشت. داوود گودرزی، رئیس سازمان بسیج دانشجویی در پیام کوتاهی در کانال شخصی خود ضمن اعتراض به بازداشت مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه ملایر نوشته بود: قطعا ستاره‌دار کردن‌ها و بزن و بگیر‌ها نمی‌تواند مانع مطالبه گری و روشنگری دانشجویان انقلابی شود و بسیج دانشجویی محکم‌تر از گذشته در مقابل برخوردهای گازانبری خواهد ایستاد و از مجاری قانونی حقوق این دانشجوی بسیجی را احقاق خواهد کرد.

گودرزی در ابتدای این پیام آورده است: دیروز متوجه شدم که یکی از مسئولین بسیج دانشجویی در ملایر را به جرم قراردادن استیکر مقابل نامه یکی از اساتید اصلاح طلب به دادگاه احضار کرده اند. این که جریانی در کشور سنبل شعارهای خود را آزادی قرار دهد و در برابر شوخی یک دانشجو اینگونه برخورد کند پدیده نوظهوری است که ماهیت واقعی این جریان را به خوبی نمایان می‌کند.

پس لرزه‌ها...
دانشگاه ملایر از اواخر اسفندماه سال گذشته بود که وارد گود مشکلات جدیدی شد. تشکل‌های دانشجویی دانشگاه ملایر در پی برکناری بهمن حیاتی، رئیس سابق دانشگاه ملایر و سرپرستی منوچهر بابایی پور تجمع کردند و در این تجمع با در دست داشتن دست نوشته هایی تحت عنوان، «دانشگاه ملایر برای کسانی که سال ۸۸ دل رهبری را خون کردند، جایی ندارد»، «آقای بابابی، دانشگاه ملایر جای تو نیست، به خانه ات برگرد» و... اعتراض خود را نسبت به این انتصاب نشان دادند که این نشان می‌داد دانشجویان نسبت به تغییر فضا و سیاست گذاری‌های جدید برای دانشگاه موافق نیستند. حضور غیرقانونی و پرحاشیه نماینده ملایر هم شاید جزء نخستین پس لرزه‌های این جا به جایی باشد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازخبرگزاری دانشجو ، تاریخ انتشار 29آذر 96، کدمطلب:۶۵۴۰۸۴، www.snn.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین