آیت الله فاضل لنکرانی:
آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی در دیدار جمعی از مبلغین اعزامی به مساجد و مراکز دینی مازندران در ماه مبارک رمضان توصیه هایی بدان ها نمودند.مردم گرفتاریهای فراوانی دارند، حضور و دفاع روحانیت از نظام موجب شده همه مشکلات را از چشم روحانیت ببینند، این وضع بسیار بد اقتصادی که متأسفانه در کشور ما حاکم است برای مردم قابل توجیه و تحمل نیست، طبیعی است که از روحانیت ناراحت بشوند.یا حرکات نمایشی که برخی طلاب با این لباس انجام میدهند، حرمت این لباس را بعضی جاها شکستهایم. از جمله همین قضیهای که این روزها در یک درمانگاه اتفاق افتاده، اگر واقعاً آن طلبه مشغول فیلمبرداری شده باشد، که بعضی میگویند اینطور نبوده، عکس و فیلم گرفتن از کسی که منکری را انجام میدهد خود نیز منکر است. ما دولت را قبول داریم، دولت اسلامی است، جایگاه رهبری کاملا محفوظ است و ولایت فقیه را نیز قبول داریم، ولی مردم از ما توقع ندارند که توجیهگر کارهای غلط مسئولین بشویم، مثلاً در چای دبش اختلاس شده روحانیت باید از مسئولین مطالبه روشنگری کند.دائماً مالیاتها را افزایش میدهند و گرانیها را بیشتر میکنند، چرا؟ مردم واقعاً توان ندارند، ما باید در این موارد با مردم همراهی کنیم. شما از کارهای اشتباه دفاع نکنید و اگر دفاع کنید خود دین و حوزه و روحانیت ضربه میخورد.
اثرات عدم شفافیت عربستان در روند همکاری ها:
غلامرضا رضایی معاون امور حج و عمره سازمان حج و زیارت گفت: با توجه به نامشخص بودن زمان صدور مجوز ورود هواپیماهای ایران به عربستان، سازمان حج و زیارت تصمیم گرفت وجوه واریزی همه ثبت نام کنندگان را به حساب شان بازگرداند. از روز شنبه ۲۸ بهمن ماه، عودت وجوه همه عمره گزاران که شامل حدود ۳۰ هزار نفر میشود آغاز خواهد شد و این امر طی سه الی چهار روز کاری به اتمام میرسد. قربانعلی سخنگوی هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: مساله حج عمره فراتر از ساختار هوانوردی کشور است و زیرساختهای حمل و نقل هوایی کشور، همین الان نیز آمادگی کامل برای انجام پروازهای حج عمره و پذیرش زائران را دارند.
شریعت به سبک طالبانیسم:
هیبتالله آخوندزاده، رهبر طالبان انتقاد عالمان دین از خودش در رسانهها را «خلاف شریعت» خوانده و گفته است که این انتقادات تأثیر منفی بر رژیم این گروه دارد.
محمدرضا یوسفی شیخرباط :
راهیابی به حوزه مدیریت و مسندهای اجرائی در ایران، نیازمند اثبات وفاداری و تعهد به سیستم است. از آنجا که حکومت در ایران دینی است، از اینرو شرط مهم ورود به قدرت، اظهار دینداری و انجام ظواهر شرع مانند نماز و حتی ظواهری مانند داشتن ریش و امثال آن است. از نظر سیاسی نیز داشتن وفاداری کامل به اصل پنجم و دیگر اصول مرتبط نیز شرط اساسی است؛ بهگونهایکه در استخدامها و انتخابات، بر همین اساس گروههایی رد میشوند و افرادی که از این صافی با موفقیت عبور میکنند، مؤمن، متدین، دیندار و انقلابی تلقی میشوند. سوال اینجاست که آیا فساد با دینداری سازگار است؟ در دین مدیران اجرایی فاسد باید شک کرد یا در عدم حساسیت های نظارتی و کامل پنداری انها؟
دیدار ائمه جمعه سراسر کشور با رهبر انقلاب:
رهبر معظم انقلاب صبح روز سه شنبه ۲۶ دی ماه ، در دیدار نمایندگان ولیفقیه و ائمه جمعه سراسر کشور در حسینیه امام خمینی (ره) حضور، خواست و اقدام مردم را یک اصل اساسی در اسلام خواندند و با تحسین وفاداری، صبوری، علاقمندی، هوشمندی و فداکاری ملت ایران، گفتند: این مردم حتی با ظواهر متفاوت، مؤمنند و دل شان با خداست و باید به معنای واقعی کلمه قدر آنان را دانست و عمیقا به آنها محبت ورزید. امامک خامنه ای تاکید نمودند که نیازسنجی و مخاطب شناسی از الزامات خطبه های نماز جمعه است .
صادر نشدن مجوز نهایی از سوی عربستان و بازی موش و گربه:
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت، تعلیق عمره تا اطلاع ثانوی را تأیید کرد و درباره دلایل آن توضیحاتی داد. همچنین از منع سفر زنان باردار به حج تمتع خبر داده شد. وی گفت: کارگزاران حج و زیارت مانند گذشته رایزنیها و اقدامات لازم را برای برگزاری سفر زیارتی عمره مفرده انجام داده بودند و همه برنامهریزیهای پروازی و زیرساختهای لازم برای اعزام زائران به عربستان نیز آماده شده بود، اما متأسفانه با توجه به گفته مسئولان عربستان و مسائل فنی پیشآمده، سفر عمره تا اطلاع ثانوی تعلیق است.
رهبر انقلاب در دیدار جمعی از مداحان اهل بیت؛
مقام معظم رهبری در دیدار با جمعی از مداحان اهل بیت با صحیفه سجادیه مأنوس بشوید. صحیفهی سجادیه یک پدیدهی عجیب در مکتب اهلبیت است. شما ملاحظه کنید امام سجاد (سلام اللّه علیه) در صحیفهی سجادیه مرزداران را دعا میکند. مرزداران آن وقت چه کسانی بودند؟ سربازان بنیامیه و بنیعباس بودند، مرزدار، مرزدار است، مرز کشور اسلامی را دارد حفظ میکند؛ هر که هست؛ مرزدار را دعا میکند. اینها درس است برای ما.رهبر معظم انقلاب با اشاره به اینکه امروز احساس وظیفه نسبت به انتخابات یکی از کارهای نقد جامعه مجاهد در جهاد تبیین است، گفتند: هرکس با انتخابات مخالفت کند با جمهوری اسلامی مخالفت کرده، با اسلام مخالفت کرده. انتخابات یک وظیفه است.
میدان فلسفه و جنایات در نوار غزه:
آصف بیات استاد رشته جامعهشناسی و دارنده «کرسی کاترین و بروس باستیان» در مطالعات جهان و مسائل فراملی در دانشگاه ایلینویز در آمریکا، در نامهای به یورگن هابرماس به موضع او دربارهی جنگ غزه پاسخ داد. متن نامهی او در پی میآید.
محسن اراکی عضو هیات رییسه خبرگان:
عضو هیأت رئیسه مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه در قانون اساسی فعلی ما مرجعیت شرط رهبری نیست، گفت: مواردی مانند فقاهت، عدالت و توانایی رهبری از شروط لازم است، اصولا مرجعیت با صلاحیت مرجعیت دو مقوله متفاوت است به همین دلیل مرجعیت شرطی برای انتخاب رهبر نیست. محسن اراکی با اشاره امکان حضور بانوان در مجلس خبرگان رهبری گفت: منع قانونی وجود ندارد که خانمها عضو خبرگان شوند اما یا خانمهایی که واجد شرایط هستند جلو نمیآیند و یا برخی نتوانستند شرایط حضور را محقق کنند.
فاضل میبدی و ایرادات شرعی شورای نگهبان به مصوبه حجاب:
هیچ کس در زمان تبلیغات انتخابات نگفت میخواهم مسألۀ حجاب را حل کنم. نه آقای رییسی و نه آقایانی که میخواستند به مجلس بروند این سخن را نگفتند. بلکه همه میگفتند که ما میآییم تا مشکلات گرانی، تورم و مسکن را حل کنیم. چرا زنان را در تقابل با حاکمیت قرار دهیم؟ چرا در مترو حجاببان بگذایرم؟ اساساً در دنیای امروز مضحک است که در مترو حجاببان بگذارند. این کار وضعیت را بدتر میکند. منشأ این مسئله خود شورای نگهبان است. بر اساس نظارت استصوابی شورای نگهبان، آدمهای فهمیدۀ برگزیدۀ چیز فهمِ دانا حذف میشوند حال آن که مجلس باید جایگاه افراد واقعا برگزیدۀ مملکت باشد. اینکه امام فرمود "مجلس عصاره فضائل ملت است"یعنی چه؟ یعنی کسانی که در ملت برگزیدهتر، باسوادتر، کارشناستر، کارکشتهتر و باتجربهتر هستند به مجلس بروند و هر چه افرادی که تجربه و سابقۀ قانونگذاری ندارند به مجلس بروند و مسألۀ اصلیشان حجاب و شعار اصلیشان مرگ بر آمریکا باشد، وضعیت همین است.
نظرات انتقادی آیت الله ایازی:
آیت الله ایازی؛ عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم در واکنش به مرگ یک متهم به تبلیغ علیه اسلام در دادگاه، به رسانه گفت: اساسا جرمی تحت عنوان «تبلیغ علیه اسلام» در فقه اسلامی نداریم که بر مبنای آن اگر فرد مطلب یا صحبتی در باره مسائل اسلامی، هرچند در قالب نقد کرد، موجب جرم شود و بخواهند او را محاکمه کنند.به فرض حتی اگر محاکمه به حق باشد نباید فضای دادگاه و رسیدگی به نحوی باشد که ایجاد ترس و وحشت کند و حالتی را ایجاد کند که متهم گویی در لای منگنه قرار گرفته است. حتی اگر ثابت شود که علت مرگ ناشی از این فشارهای عصبی بوده ، حکومت و دستگاه قضا واجب و مجبور است که دیه او را پرداخت کنند. این رویداد باعث طرح بیانات انتقادی توسط آیت الله ایازی با موضوعاتی نظیر عدم وجود و تعریف جرم تبلیغ علیه اسلام در فقه ، اثرات تخریبی فضای امنیتی بر دینداری مردم ، پیامدهای زیان بار نظارت استصوابی و مواردی همانند شد که در ادامه متن بدان پرداخته شده است.
تداوم کم دقتی های دینی و سیاسی:
متاسفانه در برخی موارد شاهد آن هستیم که برخی رفتارهای هیجانی مدیران اجرایی ، دسته گل های صدا داری را سبب می شود. کلیپی از مراسم حمایت از مردم فلسطین در حرم شاه چراغ شیراز در حال دست به دست شدن است که حاشیه ساز شده است. پخش ترانهای با صدای جولیا پطروس خواننده زن لبنانی در تجمع حامیان فلسطین در حرم علی بن حمزه شیراز و انعکاس این برنامه توسط شبکه خبر سیما؟!
آیتالله جوادی آملی:
آیتالله جوادی آملی گفت: الآن هم همان «أین غیرة الإسلام» را باید به جهان مسلماننشین گفت که نباید غزه را تنها گذاشت، باید همگان تلاش و کمک بکنند و گذرگاه رفح را باز بکنند، این نباید بگوید که "او شیعه بود این سنی بود" یا امثال ذلک.
واکنش مراجع به جنایات اسرائیل:
آیتالله سیستانی تأکید کرد، دادن حق مشروع فلسطینیان و از بین رفتن اشغالگری، تنها راه فراگیر شدن امنیت در منطقه است، در غیر این صورت، مقاومت در برابر تجاوزگران ادامه خواهد یافت.
انتقادات آیت الله علوی بروجردی:
بیست و پنجمین اجلاسیه نشست دوره ای اساتید سطوح عالیه و خارج حوزه علمیه قم، شامگاه چهارشنبه، دوازدهم مهرماه، با موضوع «بررسی مشکلات دروس آزاد» در مسجد حضرت امام حسن عسکری علیه السلام برگزار گردید. این جلسه با حضور تعداد زیادی از اساتید سطوح عالی و خارج حوزه علمیه برگزار شد. آیت الله علوی بروجردی بیان داشت استاد حوزه علمیه قم گفت: ضرورتی نداشت خانه سازی که در پردیسان کردید، مدرس هم در آنجا بگذارید تا حوزه خالی بشود و اطراف حرم از درس و مشتری درسی خالی بشود. این کار خدمت به حوزه نخواهد بود. دروس آزاد در حال از بین رفتن هستند. قوام حوزه، حوزویت حوزه به دروس آزاد است. در دروس آزاد که در تاریخ حوزه بوده، استادی که کتاب را می فهمیده است، کتاب را تدریس می کرده است؛ طلبه اگر چنین درسی استفاده می کرد، به درس می آمد؛ و اگر استفاده نمی کرد، نمی آمد و به سراغ کسی دیگر می رفت. این امر باعث ایجاد کمالی در استاد می شد، کمالی بر اساس رشد طبیعی است و بر اساس ملّایی افراد، حوزه رشد می کند.برای اینکه دروس آزاد، تبدیل به درس مدرسه نشود؛ چرا که درس در مدارس تخصصی، اختیارش با مدیر مدرسه است؛ شاگرد هم ملزم به شرکت در آن است؛ همان کاری که در دبیرستان و دانشگاه ها انجام می شود.
اتحاد یک امر الهی است؛
آیت الله جوادی آملی با بکارگیری عبارتهای «وحدت آسمانی» و «اختلاف زمینی» برای تبیین وحدت امت اسلام گفت: اختلاف از زمین برمی خیزد، از آسمان نمیآید. ما دو کار باید انجام بدهیم. یکی اینکه برنامههای آسمانی را به دقت بفهمیم و بپذیریم. دوم این که برنامههای زمینی را به دقت رصد و مدیریت کنیم. نتیجه اینکه اتحاد یک امر الهی است و نازل میشود به نحو تجلی، نه به نحو تجافی، و اختلاف یک امر زمینی است و انسان هرگز با زمین نگری و گرایش به زمین و زمین محوری نمیتواند به اتحاد بار یابد و، اما اگر آسمان نگری کند هم میتواند اتحاد را حفظ کند هم به سعادت دنیا و آخرت برسد.
آیتالله علوی بروجردی:
آیت الله علوی بروجردی اظهار داشت: اگر عدهای در حوزه و غیر حوزه میخواهند شخص بنده را حذف کنند و تک صدایی در حوزه باشد، اقراء به جهل نکنند و بدانند که رسالت روحانیت، دفاع از حقوق انسانها و ضعفاء بوده و این نباید فراموش شود. کار روحانیت تملق گویی و توجیه نیست، اگر کسی انتقاد یا اشکالی میکند از سر دلسوزی برای نظام هست، متملقین و آنهایی که عیوب را میبینند و نمیگویند تا این اشکالات بر طرف شود، اینها طرفدار و دلسوز نظام نیستند!
گذار به الهیات سیاسی دموکراتیک؛
مشروطیت نخستین فصل تجدد ایرانی است که بر پایه آگاهیها و مفاهیم نوین راهیافته به ذهنیت ایرانی پدیدار شد. در پرتو این آگاهیهای نوآیین، نظام دانایی سنتی شکاف برداشت و هندسه معرفتی آن دگرگون و سنت دچار بحران شد. افزون بر این حکمرانی سنتی که در چارچوب الهیات سیاسی سنتی مشروعیت مییافت با چالش و بحران روبهرو شد و گذار به آن ضرورت یافت. در واکنش به این بحران، گروهی همچنان بر حفظ سنت و الگوی سنتی حکمرانی اصرار داشتند. در برابر گروهی دیگر به ضرورت بازسازی آن پی بردند و کوشیدند تا بر پایه امکانات درونی به بازسازی آن بپردازند که در پرتو کوشش آنها جریان نواندیشی دینی شکل گرفت. بههرحال پرسش این است که مشروطیت چه تحولی در الهیات سیاسی شیعه پدید آورد؟ در پاسخ میتوان ادعا کرد مشروطیت با نقد وجوه اقتدارگرایانه اندیشه سیاسی شیعه زمینه گذار به الهیات سیاسی دموکراتیک را فراهم کرد.
نوشتاری از استاد هادی سروش؛
فساد وقتی برایش قانون سازی شود و یا کسی معترض نباشد و خارج از محدوده فردی باشد و حتی از فعالیت در یک صنف و یک مجموعه پا فراتر گذارد، یعنی؛ فساد شبکهای نباشد، “فسادسیستمی” است. این شکل فساد تا هرکجا که انسان حضور یابد و دستاویزی بنام قانونهای ساختگی داشته باشد چه در خشکی، چه در بیانان و صحرا چه در آسمان و .. سیطره خواهد داشت و “بیانان خواری”، دریاخواری”، صحرا خواری” و حتی؛ “آسمان خواری” میوه تلخ این فساد است!
محمدتقی فاضل میبدی، استاد حوزه:
محمدتقی فاضل میبدی استاد حوزه در توییتی در واکنش به اظهارات اخیر امام جمعه مشهد نوشت: علم الهدی: اگر با کشف حجاب مقابله نکنیم دین ما بر باد می رود. به ایشان باید گفت دینی که با کشف حجاب از بین برود دین نیست، چیزی دیگر است!