مصاحفه عجیب:
در بازدید استانی روز پنج شنبه پزشکیان از قم و دیدار با آیات عظام ، شهروندان با شیوه عجیبی از دست دادن و مصاحفه بین آیت الله جواد املی و مسعود پزشکیان روبرو شدند که سوالاتی چند را سبب گردید. بر این اساس و به منظور رفع برخی شبهات، دفتر آیت الله جوادی املی اقدام به ارایه توضیحاتی در این خصوص نمود.
۱۳ مهرماه ۱۴۰۳:
درپی شهادت مظلومانه پرچمدار مقاومت و آزادی قدس و فلسطین، حجتالاسلام و المسلمین سیدحسن نصرالله و در آستانه اولین سالگرد حماسه طوفانالاقصی توسط رزمندگان مقاومت اسلامی فلسطین، نماز جمعه تهران امروز جمعه ۱۳ مهرماه به امامت رهبر معظم انقلاب اسلامی در مصلای امام خمینی (ره) برگزار شد.
در روز ولادت نبی:
همزمان با خجسته سالروز میلاد پیامبر اعظم حضرت محمد صلیاللهعلیهوآلهوسلم و امام صادق علیهالسلام، جمعی از مسئولان نظام، سفرای کشورهای اسلامی و مهمانان سیوهشتمین کنفرانس وحدت صبح روز شنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۳، با حضور در حسینیه امام خمینی (ره) با حضرت آیتالله خامنهای رهبر انقلاب اسلامی دیدار کردند.
بدلیل ناامنی های منطقه ای:
رئیس سازمان حج و زیارت گفت: اعزام زائران ایرانی به سوریه به دلیل مسائل امنیتی متوقف شد و در این شرایط فعلا در دستور کار نیست. وی اظهار کرد: یک مدت کوتاهی این سفرها برقرار شد، آنجا هم در اصل بخش خصوصی وارد شد، قرارداد بست و مدتی هم عملیات اعزام انجام شد، ولی الان شرایطی که امنیت کامل احساس شود و زائر بهراحتی بتواند برود و برگردد، این شرایط هنوز برای ما مسجل نشده است.
درخواست افکار عمومی از شورای نگهبان برای شفاف سازی:
جا دارد فقهای شورای نگهبان، مبانی فقهی و مستند خود را درباره چرایی غیرمشروع بودن تعطیلی شنبه ها، به تفصیل منتشر کنند و فارغ از مسوولیت شان در این شورا، باب گفت و گو در این باره را بگشایند.
غلامرضا ظریفیان و بررسی ریشه «انحطاط مدینه»:
وقوع حادثه کربلا را میتوان در تعامل سه ضلع استبداد اموی، شرایط و مختصات مردم دوران و قیام حسینی برای اصلاح دین تحلیل نمود. سوال اینجاست که اگر مردم دوران مورد اشاره، حداقل صلاحیتها را داشتند، آیا بنی امیه قدرت میگرفت؟ آیا استبداد باعث سرنگونی و انحطاط اخلاقی مردم شد یا مردم باعث ایجاد و خلق استبداد شدند؟ قیام حسینی چه اثراتی روی استبداد ستیزی (استثمارزدایی داخلی) و اصلاح دین (از بین بردن بدعتها و احیاگری مجدد دین) داشت؟ در همین رابطه غلامرضا ظریفیان بیان میدارد که ریشه انحطاط مدینه و مردم را باید در استبداد جست. از این رو امیرالمومنین میگوید به جاهلیت برگشتید. دال مرکزی جاهلیت چیست؟ الحق لمن غلب. حق با کسی است که پیروز است. به همین دلیل زمانی که علی (ع) به حکومت میرسد و حاکم میشود، به مالک میگوید: مالک مبادا بگویی که من مسلط هستم، و از من فرمان دادن و از مردم اطاعت کردن است.
گفتکو با آزاد ارمکی،میبدی یزدی و فراستخواه:
با فرا رسیدن ماه محرم و عزاداری برای شهادت امام حسین (ع) و یاران باوفایش نوجوانان وجوانان بسیاری در این عزاداریها شرکت میکنند. کسانی که در سالهای اخیر به «نسل زد» معروف شدهاند و عنوان میشود که دارای دغدغههای متفاوتی نسبت به نسلهای گذشته به خصوص در زمینه عقاید مذهبی هستند. به همین دلیل موضوع دینداری و دین گریزی نسل جدید را در گفتگو با جامعه شناسان و کارشناسان مورد تحلیل و بررسی قرار داده ایم. تقی آزاد ارمکی معتقد به تغییر قرائتهای سختگیرانه دینی به قرائت اجتماعی است. محمدتقی میبدی یزدی بیان میدارد که متاسفانه به مناسک عزاداری محرم اضافه میکنیم، اما از مقاصد آن غافلیم. مسعود فراستخواه معتقد به لزوم گفتگوی دینی بین نسلها است.
تکذیب یک شایعه:
سخنگوی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه انتشار شایعات دربارۀ انتصاب آیتالله صفاییبوشهری بهعنوان نماينده ولی فقیه در خراسانرضوی و امام جمعه مشهد را تکذیب کرد.
دیدار در آستانه انتخابات:
در سالروز عید سعید غدیر خم و در آستانهی انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم، هزاران نفر از مردم پنج استان کشور با رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار کردند. این مراسم با عنوان جشن «ولایت و اخوت» و با حضور مردم استانهای گیلان، مرکزی، کهگیلویهوبویراحمد، خراسان شمالی و خانوادههای شهدا و خدام آستان مقدس حضرت شاهچراغ فارس، صبح روز سه شنبه ۵ تیر ۱۴۰۳ با ذکر و مدح امیرالمومنین علی (علیهالسلام) در حسینیه امام خمینی (ره) برگزار شد. ایشان در تبیین خطوط اصلی الگوی زیست اسلامی به «عدالت» ، «اشداء علی الکفار»، «رحماء بینهم»، «درک رنج و سختی مردم از جانب حاکم جامعه» و «همراهی و اطاعت و کمک مردم به حاکمیت اسلامی» اشاره کردند و افزودند: غدیر زمینهساز تحقق این خطوط تعالیبخش زیست اسلامی است و با این نگاه میتواند مایه وحدت همه فِرق اسلامی باشد و نباید آن را نقطه اختلاف شیعه و سنی قرار داد.
آیت الله جوادی آملی در دیدار با حکمتعلی مظفری رئیس دیوان عدالت اداری:
آیت الله جوادی آملی در دیدار حجت الاسلام حکمتعلی مظفری رئیس دیوان عدالت اداری اظهار داشتند: قطب فرهنگی یک ملت عقل آن ملت است، مردم باید بدانند دین چیست و چگونه جامعه به وسیله احکام دین اداره میشود، همچنین مردم باید به قانون نیز آشنا باشند. ما باید مواظب باشیم که عمر خود را روی مباحث غیر علمی صرف نکنیم؛ باید توجه داشت که زمان و مکان در استنباط موضوع هم بی اثر نیست و باید در مسائل قضایی این نکته را در نظر داشت. مسائلی مانند حجاب و امثال آن با بگیر و ببند حل نمیشود، با ادب و عدل حل میشود. اگر کار در دست مدیر مدبّر باشد، اختلاس و نجومی در کشور نباشد، ضعف مدیریت داخلش نباشد، مردم هم به قانون احترام میگذارند؛ چون این حرف همهی متمدنها است که هر کسی در هر کشوری زندگی میکند باید به قانون آن کشور احترام بگذارد.
مدیر حوزههای علمیه:
آیتالله علیرضا اعرافی در پیامی جنایات رژیم کودککش صهیونیستی در رفح، غزه و فلسطین را محکوم کرد.
روزنامه جمهوری اسلامی:
این مطلب نادرست که مردم در حکمرانی دینی هیچ کاره هستند به نقل از یکی از علمای سرشناس حوزه علمیه قم مدتی است در فضای مجازی دست به دست میشود و به حربهای در دست مخالفین روحانیت برای تبلیغ علیه این نهاد تبدیل شده است. کسانی که این مطلب را به دست این و آن میرسانند اشارهای به این واقعیت نمیکنند که این نظر شخصی است و ربطی به کلیت روحانیت و اسلام ندارد. طرفداران یک فرد خاص دارای افکار و آرای خاص، این حرف ناپخته را زده و متاسفانه بشکلی نادرست به کلیت اسلام و جماعت علما، ربط میدهند. متاسفانه بخشهائی از دستگاههای تصمیمساز و تصمیمگیر نیز تفکر هیچکاره بودن مردم در حکمرانی دینی را عملاً در جامعه پیاده میکنند و با این اقدامات خود بر این تفکر خلاف اسلام مهر تایید میزنند. برای جلوگیری کردن از این خطر، قطعاً روحانیت باید احساس مسئولیت کند و به هر شکل که برایش امکانپذیر است مردم را از بیگانه بودن این تفکر نسبت به اسلام مطلع نماید.
گلایه های اقتصادی مراجع تقلید در دیدار مستقیم با رئیسی :
رئیس دولت سیزدهم در جریان سفر استانی خود به قم، با تنی چند از مراجع تقلید شیعه دیدار و گفتگو کرد که این دیدارها با انتقاد از شرایط سخت اقتصادی و عملکرد ضعیف دولت در زمینه اقتصاد همراه شد و در این دیدارها مراجع تقلید از مشکلات معیشتی و اقتصادی کشور ابراز نگرانی کردند. لازم به توضیح است که متاسفانه در دیدارهای قبلی هم مراجع ازدو مشکل یعنی وضعیت گرانی و بحث ناکارامدی در انتصابات، بشدت گلایهمند بودند.
رهبر انقلاب در دیدار مسئولان و کارگزاران حج و جمعی از زائران:
رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار مسئولان و کارگزاران حج و جمعی از زائران بیتاللهالحرام، ذکر پروردگار و «وحدت و ارتباط مسلمانان» را دو عنصر بسیار مهم معنوی و اجتماعی فریضه حج خواندند و با اشاره به حادثه عظیم غزه و جنایات رژیم خونآشام صهیونیستی گفتند: حج امسال در پرتو آیات قرآن کریم و یاد و نام مبارک حضرت ابراهیم(ع)، باید فراتر از هر سال، حج برائت از این دشمن جنایتکار مسلمانان و حامیان آن باشد.
معیدفر رئیس انجمن جامعه شناسی ایران:
سعید معیدفر رئیس انجمن جامعه شناسی ایران بیان داشت که سیاست باید عاملیت خودش را در تحقق دین کنار بگذارد. اولین گام این است که حکومت از تداوم و تشدید مداخله در امر دینی اجتناب کند. دخالت ها در دین، ثلمهای به دین وارد کرده که حالا حالاها آثار منفی آن را خواهیم داشت . اگر همچنان مداخله حکومت در عرصه دین تداوم پیدا کند، نمیدانم که سالهای آینده ما تا چه اندازه با گریز مردم از دین رو به رو خواهیم شد. یعنی الآن نمونههایی هست و میتواند شدت بیشتری پیدا کند.فکر میکنم اولین گام این است که حکومت از تداوم و تشدید مداخله در امر دینی اجتناب کند؛ بعد خود مردم یا بزرگان جامعه و کسانی که باورهای عمیق دینی دارند، بتوانند با شیوههای ترویجی یا تعلیمی اوضاع را به حالت عادی برگردانند.
بی حجابی حرام شرعی و سیاسی است، اما مراقب کاسه های داغ تر از آش باشیم:
یک عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب از تذکر جدی ایشان به برخی مسئولان بهدلیل کارهای بیقاعده در حوزه حجاب خبر داد. در عین حال خبر می رسد که «در هفته گذشته، رئیسجمهور نیز در پی دریافت گزارشهایی از برخی برخوردهای نامناسب، تذکرهای مؤکدی به دستاندرکاران این امر داده و تأکید کرده است هرگونه اقدام در این زمینه باید کاملاً در مدار قانون باشد، ضمن اینکه دادستانها نیز طبق قانون موظفند بر اقدامات ضابطان که تحت نظر آنها اِعمال قانون میکنند، نظارت کنند. در کنار تذکر مقام اول کشور و تذکر رئیس جمهور، باید اضافه نمود که نباید با تقلیل گرایی، موضوع را در سلیقه گرایی ضابطان قضایی جستجو کرد. باید موضوع را در کاسه های داغ تر از آشی جستجو کرد که با تعصبات ، سلیقه گرایی ، سنت گرایی های افراطی و خدای ناکرده نفوذ و تامین منافع ، قصد برهم زدن سه رکن جمهوریت ، اسلامیت و انقلابی گری را دارند. مشفقانه هشدار می دهیم که باید بیشتر مراقب ضربه از درون باشیم.
آیت الله فاضل لنکرانی:
آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی در دیدار جمعی از مبلغین اعزامی به مساجد و مراکز دینی مازندران در ماه مبارک رمضان توصیه هایی بدان ها نمودند.مردم گرفتاریهای فراوانی دارند، حضور و دفاع روحانیت از نظام موجب شده همه مشکلات را از چشم روحانیت ببینند، این وضع بسیار بد اقتصادی که متأسفانه در کشور ما حاکم است برای مردم قابل توجیه و تحمل نیست، طبیعی است که از روحانیت ناراحت بشوند.یا حرکات نمایشی که برخی طلاب با این لباس انجام میدهند، حرمت این لباس را بعضی جاها شکستهایم. از جمله همین قضیهای که این روزها در یک درمانگاه اتفاق افتاده، اگر واقعاً آن طلبه مشغول فیلمبرداری شده باشد، که بعضی میگویند اینطور نبوده، عکس و فیلم گرفتن از کسی که منکری را انجام میدهد خود نیز منکر است. ما دولت را قبول داریم، دولت اسلامی است، جایگاه رهبری کاملا محفوظ است و ولایت فقیه را نیز قبول داریم، ولی مردم از ما توقع ندارند که توجیهگر کارهای غلط مسئولین بشویم، مثلاً در چای دبش اختلاس شده روحانیت باید از مسئولین مطالبه روشنگری کند.دائماً مالیاتها را افزایش میدهند و گرانیها را بیشتر میکنند، چرا؟ مردم واقعاً توان ندارند، ما باید در این موارد با مردم همراهی کنیم. شما از کارهای اشتباه دفاع نکنید و اگر دفاع کنید خود دین و حوزه و روحانیت ضربه میخورد.
اثرات عدم شفافیت عربستان در روند همکاری ها:
غلامرضا رضایی معاون امور حج و عمره سازمان حج و زیارت گفت: با توجه به نامشخص بودن زمان صدور مجوز ورود هواپیماهای ایران به عربستان، سازمان حج و زیارت تصمیم گرفت وجوه واریزی همه ثبت نام کنندگان را به حساب شان بازگرداند. از روز شنبه ۲۸ بهمن ماه، عودت وجوه همه عمره گزاران که شامل حدود ۳۰ هزار نفر میشود آغاز خواهد شد و این امر طی سه الی چهار روز کاری به اتمام میرسد. قربانعلی سخنگوی هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: مساله حج عمره فراتر از ساختار هوانوردی کشور است و زیرساختهای حمل و نقل هوایی کشور، همین الان نیز آمادگی کامل برای انجام پروازهای حج عمره و پذیرش زائران را دارند.
شریعت به سبک طالبانیسم:
هیبتالله آخوندزاده، رهبر طالبان انتقاد عالمان دین از خودش در رسانهها را «خلاف شریعت» خوانده و گفته است که این انتقادات تأثیر منفی بر رژیم این گروه دارد.
محمدرضا یوسفی شیخرباط :
راهیابی به حوزه مدیریت و مسندهای اجرائی در ایران، نیازمند اثبات وفاداری و تعهد به سیستم است. از آنجا که حکومت در ایران دینی است، از اینرو شرط مهم ورود به قدرت، اظهار دینداری و انجام ظواهر شرع مانند نماز و حتی ظواهری مانند داشتن ریش و امثال آن است. از نظر سیاسی نیز داشتن وفاداری کامل به اصل پنجم و دیگر اصول مرتبط نیز شرط اساسی است؛ بهگونهایکه در استخدامها و انتخابات، بر همین اساس گروههایی رد میشوند و افرادی که از این صافی با موفقیت عبور میکنند، مؤمن، متدین، دیندار و انقلابی تلقی میشوند. سوال اینجاست که آیا فساد با دینداری سازگار است؟ در دین مدیران اجرایی فاسد باید شک کرد یا در عدم حساسیت های نظارتی و کامل پنداری انها؟