پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۰۳۱۹
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۷
گازپروم که پیش‌تر با ایران در مورد شرکت در استخراج گاز و حمل آن به هند از طریق پاکستان به توافق رسیده بود، می‌تواند در پروژه احداث «کارخانه تقطیر گاز» در ایران مشارکت کند. ساخت این کارخانه مدت‌ها به طول انجامیده و طبق محاسبه مقامات ایرانی اتمام آن 4 میلیارد دلار هزینه خواهد داشت. به گفته کارشناسان، استراتژی مشارکت گازپروم در این پروژه هماهنگ و همسو با منافع سیاسی روسیه است و صرفه‌جویی اقتصادی معیار اصلی تصمیم‌گیری درباره کارخانه نخواهد بود.

شعارسال: شرکت روسی گازپروم تفاهم‌نامه فعالیت احتمالی با صاحبان پروژه (شرکت «ایران ال ان جی»، شرکت ملی نفت ایران و صندوق بازنشستگی، پس‌انداز و رفاه کارکنان صنعت نفت) را امضا کرد. روزنامه کمسرسانت در مقاله‌ای به قلم اولگا موردیوشنکو نوشت، پروژه ساخت کارخانه تقطیر گاز شامل دو فاز با ظرفیت 5,5 میلیون تن در سال خواهد بود که این حجم تولید می‌تواند در فاز دوم پروژه دو برابر شود.

گازپروم و شرکت‌های ایرانی همچنین نقشه راهی را امضا کردند که طبق آن گازپروم پژوهشی نظری را درباره اجرای پروژه‌های جامع، شامل استخراج، حمل و فرآوری مواد هیدروکربنی از جمله شیمی گاز انجام خواهد داد. به گفته آلکسی میلر، رئیس هیئت مدیره کمپانی گازپروم، این شرکت پیشنهادهای خود برای بهره‌برداری از میادین «فرزاد الف»، «فرزاد ب»، «پارس جنوبی» و «کیش» را در سه ماهه اول سال 2018 به شرکت ملی نفت ایران واگذار می‌کند.

طرفین تفاهم‌نامه موارد مربوط به این بخش‌ها را سال گذشته امضا کردند. پیش‌تر شرکت ملی نفت ایران و گازپروم درباره ساخت خط لوله گاز دریایی ایران – پاکستان – هند به توافق رسیده بودند، با این‌حال (چنانچه هفته گذشته در وزارت انرژی مطرح شد) همچنان فعالیت‌ها برای طراحی و توجیه اقتصادی و فنی آن آغاز نشده، زیرا برخی اسناد دوجانبه تاکنون امضا نشده است. علاوه بر این، میادینی که گاز آنها روانه این خط لوله می‌شود تاکنون انتخاب نشده‌اند.

شرکت «ایران ال ان جی» یکی از سه پروژه‌ اعلام شده از سوی ایران در بخش گاز تقطیر شده (به غیر از پارس ال ان جی و پرشین ال ان جی) است. فاز 12 میدان پارس جنوبی به عنوان منبع مواد اولیه این پروژه تعیین شده است. ساخت کارخانه پیش‌تر تا 40 درصد انجام شده بود، و به گفته بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران، تکمیل ساخت آن به 2 تا 3 سال زمان و 4 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز خواهد داشت. پس از رفع تحریم‌های بین‌المللی در سال 2016، ایران برای جلب سرمایه گذاران خارجی به حوزه نفت و گاز خود تلاش بیشتری می‌کند.

گازپروم به‌نوبه خود سعی دارد به موازات توسعه صادرات گاز، خط لوله‌ای به خارج را همزمان با پروژه‌های گاز تقطیر شده اجرا کند. این شرکت در حال حاضر خطوط لوله «جریان شمالی 2» و «جریان ترکی» را در دست احداث دارد. این شرکت قصد دارد در روسیه کارخانه گاز تقطیر شده «ساخالین 2» را توسعه داده و پروژه احداث کارخانه «گاز تقطیر شده بالتیک» و همچنین یک رشته پروژه‌های تناژ پایین را در دستور کار قرار دهد.

ویاچسلاو میشچنکو از «آرگوس مدیا» خاطر نشان می‌کند ورود به حوزه‌های مختلف از استخراج و حمل گاز گرفته تا تقطیر آن با استراتژی گازپروم همخوانی دارد.

او یادآور شد: گازپروم به‌تازگی اعلام آمادگی کرده تا فناوری‌های خود را برای تقطیر گاز طراحی و وارد بازارهای جدید کند.

وی در ادامه افزود: امروز ایران شریک روسیه در حل و فصل بحران خاورمیانه است. در نتیجه، مسئله بازدهی اقتصادی پروژه‌های مشترک می‌تواند در جایگاه دوم قرار بگیرد.

آلکسی گریواچ معاون رئیس بنیاد امنیت ملی روسیه در حوزه انرژی اذعان داشت همکاری روسیه با ایران برای هر دو طرف مفید خواهد بود. به گفته وی، شرکت گازپروم در پروژه‌های ایرانی می‌تواند فشار بالقوه صادرات گاز ایران بر بازارهای اروپا را کاهش دهد. این گاز درصورت رسیدن به اروپا می‌تواند با گاز روسیه وارد رقابت شود. همچنین پروژه‌های جدید خارجی اجازه می‌دهند فناوری‌های تقطیر گاز گازپروم آزمایش شده و بازار آن‌ها گسترش داده شود. اما از نظر ایران، همکاری با شرکت روسیه راهی برای کاهش ریسک‌های مرتبط با تحریم‌هاست.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از سایت خبری اعتمادآنلاین ، تاریخ انتشار: 1 دی 1396 ، کدخبر: 150124 ، www.etemaadonline.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین