پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۰۳۲۵
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۳
قدمت تاریخی بشاگرد با تمدن چندین هزار ساله جیرفت برابری می کند و در بسیاری از کتب تاریخی اندیشمندان غربی نامی از این منطقه وجود دارد.

شعار سالبشاگرد سرزمینی تاریخی با قدمت چندین هزار ساله می باشد که به دلایلی گوناگون تا کنون در خصوص تمدن و تاریخ این منطقه به صورت جدی بحثی به میان نیامده است.

اکثر مردم و مسئولان بشاگرد از تاریخ این منطقه هیچ اطلاعی نداشته و یا نسبت به سرگذشت این سرزمین بی توجه اند.

میراث به جا مانده از بشاگرد نشان دهنده هویت مردم این منطقه است

میراث به جا مانده از گذشتگان مردم بشاگرد نشان دهنده فراز و نشیب هایی است که این مردم طی قرن های دراز طی کرده اند و کوله باری از تجارب مختلف برای آیندگان به میراث گذاشته اند.

یکی از وظایف مسئولان و مردم در قبال این آثار، شناخت ارزش مادی و معنوی آن و تلاش در جهت حفظ شان است.

جای خالی نبود موزه مردم شناسی در بشاگرد

متاسفانه تا کنون هیچ پژوهشکده تاریخی یا موزه ای جهت حفظ و معرفی این آثار در سطح شهرستان بشاگرد تاسیس نشده که مسئولان باید در این جهت اقدامی انجام دهند.

ایجاد یک موزه مردم شناسی در بشاگرد می تواند باعث ورود گردشگران و تاریخ شناسان به این منطقه باشد که به دنبال آن تقویت صنعت توریسم عامل ایجاد اشتغال در بشاگرد شود.

ثبت 10 اثر تاریخی بشاگرد در فهرست آثار ملی

محسن باقری پژوهش گر تاریخی با اشاره به قدمت تاریخی شهرستان بشاگرد، اظهار کرد: بشاگرد اکنون بالغ بر 10 آثار تاریخی دارد که در فهرست آثار ملی تاریخی ایران ثبت‌شده‌اند.

این پژوهشگر تاریخ افزود:قاچاق آثار تاریخی یکی از معضلات بزرگ در کشور و شهرستان بشاگرد به شمار می‌رود که در حال انجام است.

باقری ادامه داد: اکنون در حال کار بر روی دو خنجر فلزی مربوط به هزاره اول و دوم قبل میلاد هستیم که توسط پلیس از دست قاچاقچیان توقیف‌شده است.

وی بابیان اینکه آثار تاریخی بخشی از هویت ما است، گفت: این آثار بخشی از تاریخ و فرهنگ بشاگرد به شمار می‌روند که هیچ‌گاه نباید نگاه مادی گرایانه به آن ها داشت.

این پژوهشگر تاریخی تصریح کرد: از لحاظ قانونی تصرف و مالکیت اشیا تاریخی اعم از منقول و غیر منقول حتی اگر در زمین ملکی شخصی هم باشد جرم محسوب می شود.

باقری افزود: برخی از سود جویان با شناسایی قدمت چند اشیاء تاریخی که در بشاگرد کشف شده و ثبت شناسنامه علمی آن ها اقدام به فروش این آثار کرده اند که از آن جلوگیری به عمل آمده است.

دست درازی سودجویان به آثار تاریخی بشاگرد

وی آثار تاریخی بشاگرد را شناسنامه دیرینه شناسی این منطقه دانست و اظهار کرد: متأسفانه برخی از افراد با حفاری های غیر مجاز در بشاگرد اقدام به تصرف بخشی از این آثار تاریخی کرده اند.

این پژوهشگر تاریخی ادامه داد: این افراد بدون آگاهی از ارزش این آثار اقدام به نگهداری غیر مجاز یا در اکثر موارد فروش به قیمت ناچیز کرده که با این کار تیشه بر ریشه فرهنگ و تاریخ چند هزار ساله بشاگرد می زنند.

باقری با بیان اینکه آثار تاریخی نشان دهنده زندگی مردمانی نجیب در هزاران سال پیش در بشاگرد است، گفت: هر شخصی در زمینه حفظ و نگهداری این آثار مسئول است و مردم باید از ارزش غیر مادی این گونه آثار و اشیاء آشنا شوند و متولیان امر هم بیش‌ازپیش به آن اهمیت دهند.

بشاگرد و تمدن چند هزار ساله

وی افزود: در کنگره های بین المللی پژوهشگران در خصوص تمدن شناسی و زندگی مردمان قدیم بشاگرد مطالبی ارائه شد که نشان می دهد قدمت این منطقه با تمدن چندین هزار ساله جیرفت برابر است و در بسیاری از کتب تاریخی حتی اندیشمندان غربی نامی از بشاگرد وجود دارد.

این پژوهشگر تاریخی در ادامه به نبود پژوهشکده میراث فرهنگی در بشاگرد اشاره کرد و یادآور شد: مسئولان در مقطعی حتی زمین احداث پژوهشکده میراث فرهنگی را هم نمی داند در حالی که بشاگرد یکی از مناطق بکر از نظر تاریخی است و ظرفیت مناسبی برای انجام اعمال پژوهشی دارد که اکنون اگر از کسی بپرسید شاید تا صد سال گذشته بشاگرد را هم نداند.

باقری بیان داشت: یکی از مواردی که همه مورخان عقیده داشتند این است که منطقه بشاگرد در هیچ زمانی زیر حکمرانی هیچ حاکمی قرار نگرفته و کاملاً خودمختار بوده و بلافاصله بعد از انقلاب نماینده امام خمینی (ره) را می پذیرند که این امر یکی از ابعاد مهم جامعه شناسی ولایی تمدن بشاگرد است.

وی خاطر نشان کرد: امیدوارم هم مردم و هم مسئولین در خصوص دیرینه شناسی و شناخت تمدن مردمان قدیم بشاگرد بیش از پیش تلاشش کنند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازشبکه اطلاع رسانی دانا، تاریخ انتشار 1دی 96، کدمطلب:1262925، www.dana.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین