پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۹۶۰۱
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۰
مسئول دفتر فنی پایگاه میراث فرهنگی یزد، با اشاره به این‌که برقراری تناسب میان نیازهای مردم با بافت تاریخی یک چالش مهم در این حوزه است، گفت: ایجاد تعادل در تمام زمینه‌ها با استفاده از شناخت لایحه‌های بافت تاریخی مهمترین رسالت طرح‌ جامع حفاظت از بافت تاریخی یزد است.

شعارسال: مسئول دفتر فنی پایگاه میراث فرهنگی یزد، با اشاره به این‌که برقراری تناسب میان نیازهای مردم با بافت تاریخی یک چالش مهم در این حوزه است، گفت: ایجاد تعادل در تمام زمینه‌ها با استفاده از شناخت لایحه‌های بافت تاریخی مهمترین رسالت طرح‌ جامع حفاظت از بافت تاریخی یزد است.

«نجمه نادری» ، با بیان این‌که بافت تاریخی یزد یک مجموعه بهم پیوسته و در هم تنیده زندگی است که انسان را با نیازهای متغیر، در دل خود جای داده است، اظهار کرد: این بافت کالبدی انعطاف پذیری دارد و توانسته این انطباق را تا به امروز برساند.

وی افزود: تلاش ما این است که این دیدگاه‌هارا بهم نزدیک کنیم و به یک توازن برسیم تا میزان نیاز و تطابق یکسان باشد.

مسئول فنی پایگاه میراث فرهنگی یزد در ادامه با بیان این‌که مردم و بافت تاریخی همانند جسم و جان هستند، گفت: در این رابطه اگر به جان توجه کنیم، جسم از بین خواهد رفت.

وی افزود: هر زمانی که از مرز اعتدال این دو خارج شویم و به یکی از آن‌ها بهای بیشتری دهیم، دقیقا همین جا، منشأ اختلاف‌ها، خسارت‌ها و تخریب‌ها است.

نادری، با اشاره به این‌که در راستای برقراری این توازن، نقش‌ها متفاوت است، اظهار کرد: یکی از وظایف طرح‌های جامع ایجاد تعادل برای یک محدوده در همه زمینه‌ها است.

وی با بیان این‌که در طرح جامع بایدبه فرهنگ، زندگی، شرایط اجتماعی، اقتصادی و امنیت توجه شود تا وضعیت مناسب برقرار گردد، تصریح کرد: طرح جامع نیز همانند دنیای بیرون است به گونه‌ای که اگر بخشی از کار قوی و بخش دیگر ضعیف‌تر باشد، عدم توازن ایجاد می‌شود.

مسئول دفتر فنی پایگاه میراث فرهنگی، در ادامه به طرح جامع حفاظت اشاره کرد و گفت: این طرح که در سال 92 به دستگاه‌ها ابلاغ شد، در حوزه مطالعات موفق بوده اما به دلیل تئوری و نظری بودن مطالعات، شناخت عمیقی صورت نمی‌گیرد و به خروجی مناسبی منجر نمی‌شود.

نجمه نادری، با اشاره به این‌که طرح جامع حفاظت در یک مرحله دچار مشکلاتی بوده و تغییر مدیران باعث شد این ایرادات برطرف نشود، خاطرنشان کرد: در واقع بخشی از طرح در این میان کم رنگ شد و با یک سری فشارها این طرح به امضا رسید.

وی ادامه داد: یکی از بدترین اتفاقات این طرح این بود که حدود 200 هکتار از محدوده بافت ثبت ملی، مدیران با یک مصوبه‌ای در شورای شهر از محدوده بافت تاریخی خارج گردید.

این مقام مسئول، افزود: این محله در مدتی که از محدوده بافت ثبت ملی خارج شده بود، دچار تغییراتی شد که اکنون نه صورت تاریخی و نه صورت جدید خود را دارد.

وی با بیان این‌که این محدوده از بافت به یک محله کاملا فرسوده تبدیل شده است، گفت: عدم توازن نماها و پارکینگ‌های خیلی وسیع در سطح باعث شده که در این محدوده اختلال کاربری ایجاد شود.

نادری، با اشاره به این‌که این طرح به وسیله پایش میدانی انجام نشده است، اظهار کرد: اگر این طرح تا به امروز ادامه پیدا کرده بود دیگر نمی‌توانستیم از آن به عنوان بافت تاریخی یاد کنیم.

مسئول فنی پایگاه میراث استان یزد خاطرنشان کرد: در سال 93 اصلاحیه‌ای درمورد این‌که چه کسی بازنگری طرح‌ها را انجام دهد به شهرداری داده شد، و شش ماه طرح متوقف شد تا بررسی‌ها و تجدیدنظر انجام شد.

نادری، با اشاره به این‌که مبنای طرح جامع حفاظت ماشین محور بود نه انسان محور، اظهار کرد: مشکلات این طرح که با اصلاحات ظاهری قابل حل نبود در نهایت با تلاش‌های مشاور علاوه بر محدوده اصلی، محدوده بیشتری نیز به آن اضافه شد.

وی با بیان این‌که اضافه شدن مساحت بافت تاریخی نیز امروزه یک آسیب است، تصریح کرد: بخش‌هایی درمحدوده بافت تاریخی، کاملا بافت شهری دارند و این در حال حاضر ضوابط بافت را دچار مشکل کرده است.

مسئول دفتر فنی پایگاه میراث فرهنگی یزد، با اشاره به این‌که آن طور که باید امروزه اثرات این طرح جدی گرفته نشده است، گفت: طرح جامع حفاظت اگر قرار بود توسط یک مشاور غیر بومی اصلاح شود تا الان این اتفاق افتاده بود.

این مقام مسئول با بیان این‌که اگر تمام مشکلات طرح را شناسایی کنیم تا زمانی که دید درستی به لایه‌های بافت تاریخی نداشته باشیم، خروجی درستی نداریم، خاطرنشان کرد: باید افرادی که مواد طرح را آماده می‌کنند، شناخت کاملی از بخش‌های مختلف بافت داشته باشند تا به نتیجه مطلوبی برسیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این‌که مردم یزد با گذراندن یک دوره تاریخی مهم و تفاوت عمده در نیازها، اکنون در مرحله تکامل قرار دارند، افزود: ما در حوزه بافت تاریخی در یک چالش و تنشی قرار داریم که آن تناسب نیازهای امروز با بافت است.

مسئول دفتر فنی پایگاه میراث فرهنگی یزد، ادامه داد: اگر بافت تاریخی تا امروز سالم مانده و تغییر نکرده به دلیل انطباق موجود بین مردم ساکن در بافت و کالبد بافت است.

وی با اشاره به این‌که تا کنون مردم ساکن بافت، بومی بودند و خود را با این محیط تطابق دادند، گفت: زنگ خطرها در جایی اتفاق می‌افتد که بیگانه، یعنی افرادی که با این فرهنگ آشنایی ندارند، در این بافت زندگی کنند.

نادری، دیگر مشکلات در این حوزه را نبود نگرش واحد در نگاه مدیریتی شهر دانست و تصریح کرد: اگر رفاه و زندگی مردم را به عنوان هدف قرار دهیم، تغیرات ما در بافت به یک نوع است و اگر کالبد را با کمترین تغییرات هدف قرار دهیم، رفتار متفاوت دیگری را داریم.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار: 29 آذر 1396، کدخبر: 96092916319، www.isna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین