پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۱۰۰۵۹۶
تاریخ انتشار : ۰۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۳
مسعود نیلی دستیار ویژه رییس جمههوردردولت دوازدهم است و یک اقتصاددان برجسته از ادیشه ورزان متمایل به اقتصاد آزاد به حساب می آید که برخی باوردارند سیاستهای اقتصادی پیاده شده در سالهای اخیر را او طراحی کرده است.

شعارسال: نیلی و گروه همکارانش در ستاد هماهنگی اقتصادی و به ویژه همکاران او در موسسه عالی پژوهش برنامه ریزی و مدیریت از سوی اقتصاددانان نهادگرا و همچنین گروههای تندروی اصولگرا متهم به نادیده گرفتن فقرا و تهیدستان هستند . مخالفان نیلی می گویند اندیشه وسیاستهای اقتصادی وی باعث رشد شکاف طبقاتی در ایران شده است. با این همه اما تجربه نشان می دهد ادعاهای یادشده بدون تحقیق میدانی بوده است و اقتصاددانان طرفدار اقتصاد رقابتی نیک می دانند بازشدن فضای رقابتی به رشد درآمدی گروههای تهیدست جامعه منجرشده و با کاهش انحصارها و رانت ها احتمال توزیع بهنجار درامد وجوددارد. از سوی دیگر مسعود نیلی و همکارانش در پژوهش بزرگ چگونگی عبور از ابرچالش ها به طور مستقل به موضوع حمایت از گروههای آسیب پذیر پرداخته و راه حل های متصوررابرای کاهش ضریب نابرابری بررسی کرده اند.

یکی از راه حل های ارایه شده در این پژوهش دریافت مالیات تصاعدی از دارندگان درامدهای بالای جامعه است. در این پژوهش پیش بینی شده ا است ازدرآمد کسانی که ماهانه بیش از 50 میلیون تومان درآمد دارند 50 درصد یا 30 درصد مالیات اخذشده و این مالیات میان گروههای کم درآمد توزیع شود. براساس محاسبات این پژوهش درصورتی که از درآمدهای بالای 50 میلیون تومان 50 درصد مالیات گرفته شود و این مالیات به کم درآمدترین صدک جامعه تخصیص داده شوددرامد سرانه حداقل 190 هزارتومان شده و نسبت درآمد 10 درصد با بالاترین درآمد در ایران به 10 درصد با کمترین درآمد از 14 به 11.2 رلبر می رسد. در این محاسبات پیش بینی شده است دولت می تواندبا دریافت 7هزار میلیارد تومان مالیات از ثروتمندان نسبت هزینه دهک دهم به دهک اول را از 14 برابر به حدود 9 برابر کاهش دهد. در حال حاضر وبرخلاف بیشتر کشورها به ویژه در اروپا که نرخ مالیات برثروتمندان تا50 درصد است این نرخ مالیاتی در ایران بسیار نازل است و حتی نرخ موثر مالیاتی درگروه مشاغل آزاد کمتر از نرخ مالیاتی گروه حقوق بگیران است. محاسبه های انجام شده در این طرح نشان می دهد شکاف درآمدی و نابرابری در آمدی در ایران با استفاده از ضریب جینی حتی از نابرابری در آمریکا هم بالاتر بوده است.موج سوم طرح ملی سنجش ارزش ها و نگرش های ایرانیان که در سال 1394 از سوی وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی انجام شده موید این است که 76درصد ایرانیان باوردارند در5سال منتهی به 1394 نابرابری در آمدی افزایش داشته است.

در ایران فقط 5درصد مردم خود را درسه گروه بالای درامدی می دانند و 95 در صد باوردارند درگروههای کم درامد یا حد اکثر در طبقات متوسط در آمدی هستند. این طرح که جغرافیای توزیع فقر در ایران را اندازه گیری کرده است نشان می دهد نواحی روستایی شهرستانهای مهرستان ( زابلی)، چاه بهار ،کنارک ، زاهدان و نیک شهر از استان سیستان و بلوچستان فقیرترین مناطق در ایران هستند و 80 درصد ساکنان فقیر هستند. رتبه های بعدی به نواحی روستایی شهرستان های خاش و سرباز از سیستان و بلوچستان ،نواحی شهرستان اندیکااز استان خوزستان ، نواحی روستایی شهرستان دلگان در مرتبه های بعدی فقر گسترده قرار دارند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت تحلیلی-خبری ساعت24 ، تاریخ انتشار 4 دی 96، کد خبر: 318744، www.saat24.news

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین