پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۰۸۶۳
تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۳۹۶ - ۰۷:۴۲
بیش از یک ماه از زلزله مخرب «ازگله» کرمانشاه می‌گذرد و هنوز که هنوز است بیشتر شهرها و روستاهای حادثه دیده از زلزله 7.3 ریشتری این استان حالت عادی ندارد و زندگی به روال معمول خود برنگشته است، برخی از مغازه‌ها کماکان تعطیل است و مدارس در شهرهایی چون سرپل ذهاب همچنان با مشکلاتی روبه‌رو هستند. به همین دلیل شاید باورش سخت باشد که کشاورزان زودتر از دیگر قشرهای جامعه زندگی عادی خود را از سرگرفته و کشت و کار را طبق روال سال‌های قبل دنبال می‌کنند

شعار سال: بیش از یک ماه از زلزله مخرب «ازگله» کرمانشاه می‌گذرد و هنوز که هنوز است بیشتر شهرها و روستاهای حادثه دیده از زلزله 7.3 ریشتری این استان حالت عادی ندارد و زندگی به روال معمول خود برنگشته است، برخی از مغازه‌ها کماکان تعطیل است و مدارس در شهرهایی چون سرپل ذهاب همچنان با مشکلاتی روبه‌رو هستند. به همین دلیل شاید باورش سخت باشد که کشاورزان زودتر از دیگر قشرهای جامعه زندگی عادی خود را از سرگرفته و کشت و کار را طبق روال سال‌های قبل دنبال می‌کنند، اما این اتفاقی است که با روحیه تلاشگر کشاورزان که در سرما و گرما رزق و روزی خود را به‌دست می‌آورند رخ داده است. کرمانشاه استانی است که اقلیم‌های مختلف آب و هوایی را در خود جای داده است. وجود منابع خاک حاصلخیز و اقلیم‌های گرم، سرد و معتدل استان کرمانشاه امکان کاشت اکثر محصولات کشاورزی و شرایط مناسب دامپروری را فراهم کرده و این استان را در زمره تولید‌کنندگان عمده محصولات کشاورزی و دامی قرار داده است. کرمانشاه به‌عنوان یکی از قطب‌های کشاورزی کشور سه میلیون و 950 هزار تن محصول زراعی، باغی، دامی و آبزی تولید می‌کند. اما زراعت با حدود چهار درصد کل تولید کشور سهم پررنگ‌تری از محصولات کشاورزی این استان را به خود اختصاص می‌دهد. به گونه‌ای که کرمانشاه مقام اول رکورد عملکرد در واحد سطح گندم آبی کشور، رتبه اول تولید نخود، رتبه دوم عملکرد در واحد سطح ذرت، رتبه سوم عملکرد چغندر قند، رتبه چهارم خرید محصول گندم، رتبه دوم تولیدجو، رتبه دوم تولید ذرت دانه‌ای، رتبه چهارم تولید چغندر قند، رتبه هفتم در تولید کلزا و گوجه فرنگی را در اختیار دارد. البته بخش باغبانی نیز با 35 هزار هکتار سطح باغ‌ها و تولید میانگین سالانه 250هزار تن از بخش‌های مهم اقتصادی و اشتغالزا دراین استان محسوب می‌شود. از سوی دیگر، بخش‌های دامپروری و شیلات ضمن تولید و تأمین پروتئین مورد نیاز استان نقش مؤثری در تأمین امنیت غذایی و نیل به خود کفایی کشور ایفا می‌کنند.

کشاورزان کرمانشاهی خودرا آماده برداشت می‌کنند

«افشین صفوی» معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان کرمانشاه در گفت‌و‌گو با «ایران» تصریح کرد: خوشبختانه کشاورزان استان با وجود مشکلاتی که زلزله برای‌شان رقم زده کار خود را طبق روال سال‌های قبل دنبال می‌کنند.

وی تصریح کرد: این استان با داشتن اقلیم‌های مختلف آب و هوایی قابلیت کشت محصولات مختلف را دارد. در استان کرمانشاه از مناطق بسیار سرد مانند سنقرعلیا تا معتدل مانند کرمانشاه و جوانرود تا گرمسیر و نیمه گرمسیر مانند سر پل ذهاب را در کنار هم دارد.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر 79 هزار هکتار از ارضی استان زیر کشت گندم آبی 308هزار هکتار زیر کشت گندم دیم، 11هزارو 500هکتار زیر کشت جو آبی و 155 هزار هکتارزیر کشت جو دیم است. کلزا یکی دیگر از محصولات استراتژیک پاییزه استان کرمانشاه است، به گونه‌ای که در حال حاضر 7 هزار و 900 هکتار از اراضی استان زیر کشت این محصول است. کشت نخود پاییزه نیز در مناطق معتدل و سرد این استان شروع شده است.

وی با اشاره به اینکه زمان مناسب کشت در مناطق معتدل و سرد استان کرمانشاه قبل از نخستین بارش مؤثر 15 آبان ماه بوده، تصریح کرد: براین اساس کشت گندم و جو هم در مناطق آسیب دیده و غیر آسیب‌دیده انجام شده بود. در بخش‌های گرمسیری آسیب‌دیده تاریخ مناسب کشت از 25آبان تا 25 آذر ماه بود که با توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته بذر و کود‌های شیمیایی قبل از وقوع زلزله تأمین شده بود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: از آنجا که احتمال می‌دادیم در جریان زلزله اماکن دامی و مسکونی روستاییان و به تبع آن بذرها هم آسیب دیده باشد پس از وقوع زلزه یکهزار تن بذر گندم از استان کرمان و 160 تن بذر گندم دیم از استان اردبیل تأمین شد.

کشت رایگان زمین کشاورزانی

که در زلزله فوت شده‌اند

صفوی خبری را اعلام کرد که نشان دهنده روحیه همکاری و همدلی کشاورزان است و افزود: زمین کشاورزانی که سرپرست خانوار یا جوان خود را از دست داده‌اند، توسط جمعی از کشاورزان پیشرو (کشاورزانی که در سال‌های گذشته به‌عنوان نمونه کشوری انتخاب شده بودند) کشت می‌شود، این کشاورزان حتی ماشین‌آلات لازم را با 6 تریلر به مناطق زلزله زده آوردند تا در این اقدام انسانی شرکت کنند.

پرداخت غرامت بابت تلفات دام

درهمین حال، «بهرام خانی» معاون بهبود تولیدات دامی جهاد استان کرمانشاه نیز در گفت‌و‌گو با «ایران» از شروع پرداخت غرامت به‌ دامدارانی که در جریان زلزله دام‌هایشان تلف شده خبر داد و گفت: فهرست دامدارانی که در این خصوص دچار خسارت شده‌اند تهیه شده و غرامت آنان در حال پرداخت است. با توجه به اینکه بیشتر دامداران سنتی بودند و معیشت آنان کاملاً وابسته به دام بوده، کار با سرعت بیشتری پیگیری می‌شود. کرمانشاه یکی از قطب‌های تولید گوشت قرمز است که 36 هزار تن تولید دارد ومحصول تولیدی آن بخشی از نیازهای استان‌های تهران، قم، اصفهان و یزد را تأمین می‌کند و سالانه حدود 400 هزار رأس دام نیز به کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر می‌کند.

به گفته وی تلفات دام به حدی نبوده که مشکلی در این زمینه به‌وجود بیاید بلکه بیشتر نگرانی مسئولان استانی تأمین دام، امکان شیوع بیماری در سال آینده، تأمین علوفه و جایگاه‌های نگهداری دام است.

خانی از توزیع 2هزار تن جو به صورت رایگان به دامداران خبر داد و افزود: با رایزنی‌های صورت گرفته امیدواریم بزودی 4 هزار تن علوفه دیگر نیز به دستمان برسد.

برش

بر اثر زلزله اخیر استان کرمانشاه بیش از 550 میلیارد تومان به بخش کشاورزی این استان خسارت وارد شده است. از این میزان 250 میلیارد تومان مربوط به طرح‌های عمرانی، ساختمان‌های اداری، ایستگاه‌های پمپاژ، سامانه‌های آبیاری و 300 میلیارد تومان نیز مربوط به جایگاه‌های نگهداری دام، علوفه، استخر‌های پرورش ماهی و... است. همچنین در این حادثه 575 واحد صنعتی و نیمه‌صنعتی بخش کشاورزی خسارت دید. بر این اساس، 30هزار رأس دام سبک (گوسفند و بز)، یکهزار رأس دام سنگین، 20 هزار قطعه مرغ و 3 و نیم میلیون قطعه ماهی تلف شده و یکهزار کندو زنبور عسل نیز تخریب شده است. دولت هم برای جبران خسارت کشاورزان تسهیلات بانکی بخش کشاورزی را به مدت 2 سال استمهال کرد و با اختصاص 21 میلیارد تومان در نظر دارد به هر کشاورز برای هر رأس دام سبک 600 هزار تومان و هر رأس دام سنگین 3 میلیون تومان پرداخت کند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت روزنامه ایران، تاریخ انتشار -، کد مطلب: 244442، www.iran-newspaper.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین