پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۲۸۷۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۸
بیش از یک‌چهارم تسهیلات پیش‌بینی شده طرح رونق تولید به متقاضیان پرداخت شد. آخرین وضعیت پرداخت تسهیلات به متقاضیان طرح رونق تولید بیانگر آن است که تسهیلات پرداخت شده به متقاضیان تا ۱۲ آذر سال‌جاری بیش از ۵۶ هزار میلیارد ریال بوده که با گذشت یک ماه این رقم به بیش از ۷۸ هزار میلیارد ریال رسیده است.

شعارسال:بیش از یک‌چهارم تسهیلات پیش‌بینی شده طرح رونق تولید به متقاضیان پرداخت شد. آخرین وضعیت پرداخت تسهیلات به متقاضیان طرح رونق تولید بیانگر آن است که تسهیلات پرداخت شده به متقاضیان تا ۱۲ آذر سال‌جاری بیش از ۵۶ هزار میلیارد ریال بوده که با گذشت یک ماه این رقم به بیش از ۷۸ هزار میلیارد ریال رسیده است.

با توجه به تسهیلات پرداختی تا ۱۲ دی ماه سال جاری می‌توان گفت بیش از یک‌چهارم تسهیلات پیش‌بینی شده (۳۰۰هزار میلیارد ریال) برای طرح رونق تولید به متقاضیان پرداخت شده است. گزارش منتشر شده از سوی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران همچنین بیانگر آن است که در مدت زمان مذکور نزدیک به هزار میلیارد ریال از تسهیلات باقی‌مانده طرح رونق تولید سال گذشته نیز به متقاضیان پرداخت شده است.

طرح رونق تولید از سال گذشته و در راستای رفع موانع تولید در دستور کار قرار گرفت و در اولین گام، پرداخت ۱۶۰هزار میلیارد ریال تسهیلات پیش‌بینی شد؛ اما در گام دوم پرداخت ۳۰۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات در راستای «استمرار رونق تولید، حفظ اشتغال فعلی، ‌ایجاد اشتغال جدید و افزایش رشد اقتصادی کشور» در دستور کار قرار‌ گرفت.

گزارش منتشرشده بیانگر آن است که برخی از واحدهای تولیدی با مراجعه مستقیم به بانک تسهیلات مورد نیاز را از بانک‌های عامل دریافت و برخی دیگر نیز با ثبت‌نام در سایت بهین‌یاب وزارت صنعت، معدن و تجارت نسبت به دریافت تسهیلات پیش‌بینی شده در طرح رونق تولید اقدام کرده‌اند. از زمان شروع ثبت‌نام‌های جدید (از اول تیرماه تا ۱۲ دی ماه ۹۶) در مجموع استان‌های کشور ۱۹ هزار و ۶۹۴ متقاضی برای دریافت تسهیلات به بانک معرفی شده‌اند که از این تعداد ۴۵۹۵ متقاضی وارد فرآیند دریافت تسهیلات شده‌اند و بیش از ۳۶ هزار و ۳۳۶ میلیارد ریال تسهیلات به متقاضیان پرداخت شده است. از سوی دیگر آمار اعلام شده بیانگر آن است که در مدت زمان مذکور ۶۸۴۹ متقاضی نیز به‌صورت مستقیم به بانک‌های عامل معرفی شده‌اند و به این گروه نیز بیش از ۴۲ هزار و ۱۶۴ میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شده است.

نحوه توزیع وام رونق تولید برای تامین سرمایه در گردش موردنیاز برای ۱۰ هزار بنگاه‌ اقتصادی به میزان ۱۰۰ هزار میلیارد ریال، تامین منابع مالی مورد نیاز ۶ هزار طرح‌ نیمه‌تمام با پیشرفت فیزیکی ۶۰ درصد به میزان ۱۰۰ هزار میلیارد ریال و تامین مالی موردنیاز برای بازسازی و نوسازی ۵ هزار واحد اقتصادی به میزان ۱۰۰ هزار میلیارد ریال است. برای سال‌جاری متولیان بخش صنعت برای شارژ مالی بنگاه‌ها دو شرط جدید نیز در نظر گرفته‌اند.

براساس شرط اول، کارخانه‌ها با دریافت تسهیلات باید تولید خود را ۱۰ درصد افزایش دهند و براساس شرط دوم بنگاه‌ها افزایش ۱۰ درصدی اشتغال را نیز در دستور کار قرار دهند. از سوی دیگر در سال ‌جاری تسهیلات پیش‌بینی شده مشمول بنگاه‌هایی می‌شود که از سوی کارگروه استانی مشروط به احراز توجیه فنی، ‌مالی و اقتصادی مناسب به بانک‌های عامل معرفی شوند. همچنین محصولات این بنگاه‌ها در بازار فروش قابل ‌قبول باشند و منجر به انباشته شدن محصولات در انبار نشوند.

پیشتازان دریافت وام رونق تولید

اما در دوره زمانی مورد بررسی در مجموع ۴۵۹۵ فقره تسهیلات به واحدهای صنعتی متقاضی دریافت تسهیلات از طریق ثبت نام در سایت بهین یاب پرداخت شده که استان‌های البرز، سمنان، اصفهان، لرستان و قزوین بیشترین تسهیلات دریافتی از این طریق را به خود اختصاص داده‌اند. به‌طوری که از مجموع بیش از ۳۶ هزار میلیارد ریال تسهیلات پرداختی برای طرح رونق سال ۹۶، بیش از ۳ هزار و ۵۵۳ میلیارد ریال تسهیلات به استان البرز پرداخت شده، تسهیلات پرداختی به این استان به ۲۱۳ واحد تولیدی متقاضی دریافت تسهیلات پرداخت شده است.

تسهیلات پرداختی به استان سمنان نیز بیش از ۲ هزار و ۷۴۶ میلیارد ریال بوده که به ۴۵۶ واحد تولیدی متقاضی پرداخته شده است. اما استان اصفهان نیز با دریافت بیش از ۲ هزار و ۴۰۹ میلیارد ریال تسهیلات در جایگاه سوم استان‌های پیشتاز دریافت تسهیلات قرار گرفت، تسهیلات پرداختی به این استان به ۳۸۷ واحد تولیدی اختصاص یافته است.

در استان لرستان نیز در مدت زمان مذکور اگرچه تنها به ۸۴ واحد تولیدی متقاضی تسهیلات پرداخته شده، اما آمار اعلام شده بیانگر آن است که واحدهای متقاضی این استان در مجموع موفق به دریافت بیش از ۲ هزار و ۳۶۳ میلیارد ریال تسهیلات شده که این امر بیانگر آن است که صنایعی به این تسهیلات دسترسی پیدا کرده‌اند که در رده صنایع سرمایه برقرار دارند. از سوی دیگر مجموع تسهیلات پرداختی به استان قزوین نیز در این مدت بیش از ۲ هزار و ۲۵۷ میلیارد ریال بوده که به ۳۲۰ واحد تولیدی متقاضی دریافت تسهیلات پرداخت شده است.

از سوی دیگر آمار اعلام شده بیانگر آن است که تا ۱۲ دی ماه سال جاری در مجموع ۶۸۴۹ فقره تسهیلات به‌صورت مستقیم از طریق بانک‌ها به واحدهای تولیدی پرداخت شده که از این میان استان‌های تهران، اصفهان، مرکزی، قزوین و فارس بیشترین دریافتی را داشته‌اند. براساس آمار اعلام شده تسهیلات پرداختی به استان تهران در مدت زمان مذکور بیش از ۷ هزار و ۸۲۲ میلیارد ریال بوده که به ۵۰۲ واحد متقاضی پرداخت شده است.

استان اصفهان نیز در دوره زمانی مذکور موفق به دریافت بیش از ۶ هزار و ۶۵۵ میلیارد ریال تسهیلات به‌صورت مستقیم از بانک شده که این میزان تسهیلات به ۶۷۲ واحد متقاضی اختصاص یافته است. اما استان مرکزی با ۲ هزار و ۷۶۱ میلیارد ریال در جایگاه بعدی قرار دارد، مجموع تسهیلات پرداختی به این استان به ۲۵۷ واحد متقاضی پرداخت شده است. استان قزوین نیز به‌عنوان چهارمین استان پیشتاز در این مدت در مجموع موفق به دریافت ۲ هزار و ۲۴۱ میلیارد ریال تسهیلات شده که به ۲۳۹ واحد تولیدی متقاضی پرداخت شده است. اما استان فارس در جایگاه پنجم در میان پیشتازان دریافت تسهیلات قرار دارد. مجموع دریافتی این استان در مدت زمان مذکور بیش از ۲ هزار و ۲۱۳ میلیارد ریال بوده که به ۴۲۳ واحد متقاضی پرداخت شده است.

از سوی دیگر آمار اعلام شده از انتقال ۱۱۳۳ درخواست از طرح رونق تولید سال گذشته به سال جاری حکایت دارد و با توجه به آمار اعلام شده می‌توان گفت در مدت زمان مذکور نزدیک به هزار میلیارد ریال از تسهیلات باقی مانده طرح رونق تولید سال گذشته نیز به متقاضیان پرداخت شده است.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت اقتصاد نیوز ، تاریخ انتشار16دی 96،کدخبر: ۱۹۶۷۹۸، www.eghtesadnews.com

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
United States
۱۸:۲۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۲
0
0
مرسی اگه باعث اشتغال میشه خیلی خوبه اگه بشه هرچی سریع تر این تسهیلات به دست مردم برسه عالیه
ن.ف83
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین