پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۶۶۵۷
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۹
رئيس سازمان مديريت بحران گفت: مشكل آب ويژه استان يزد و استان‌هاي كويري نيست و اين امر به يك بحران در سراسر كشور تبديل شده است.
شعارسال: اسماعیل نجار صبح امروز در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان یزد با اشاره به اینکه مصرف آب نیازمند مدیریت است، اظهار داشت: مدیریت منابع آب و بهره‌وری در زمینه استفاده از مصرف آب مهم‌ترین راهکار برای عبور از مشکلات این حوزه است.

وی با بیان اینکه یزدی‌ها از دیرباز فرهنگی غنی در زمینه مدیریت منابع آب و بهره‌وری آب داشته‌اند، افزود: این فرهنگ باید پررنگ‌تر از گذشته در سراسر کشور مورد توجه قرار گیرد.

نجار ادامه داد: تغییر اقلیم واقعیتی است که با آن مواجه هستیم و تأثیر تغییر اقلیم و گرم شدن 1.7 سانتیگرادی زمین تبعاتی داشته که یکی از آنها تغییرات بارشی است.

وی بیان کرد: در گذشته بارش‌های شدید برف میلیون‌ها مترمکعب آب را بدون هزینه راهی دره‌ها می‌کرد اما تغییر اقلیم در نوع بارش‌ها، زمان بارش و پراکنش بارش‌ها تغییراتی به وجود آورده که مهار آن دشوار است.

نجار یادآور شد: کمبود منابع آبی، میزان برداشت از سفره‌های آب زیرزمینی را افزایش داده و این امر بحران فروچاله‌ها را پیش روی مردم قرار داده که ممکن است به جز دشت‌ها، شهرها را نیز تهدید کند.

وی خاطرنشان کرد: بنابراین بحران آب فقط ویژه مناطق کویری نیست و از نوک قله البرز تا اعماق کویر را درگیر کرده و آب اکنون به یک بحران سراسری تبدیل شده است.

معاون وزیر کشور اظهار داشت: از 100 میلیارد مترمکعب آب موجود در کشور، سه درصد صرف شرب و هفت درصد صرف صنعت می‌شود و 90 درصد دیگر در حوزه کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد در حالی که بهره‌وری این میزان مصرف بسیار پایین است.

نجار افزود: در زمینه آب کشاورزی و بهره‌وری از آن غفلت‌های بسیاری صورت گرفته اما با توجه به تجاربی که از گذشته‌ها وجود دارد، امیدواریم یزد با توجه به سابقه میرابی، مدیریت آب، بهره‌وری بالا و قناعت و صرفه‌جویی بتواند الگویی برای بهره‌وری آب در سطح کشور باشد.

وی خاطرنشان کرد: باید همت کنیم تا مدیریت صحیح راغ در همه زمینه‌ها به ویژه بخش آب به کار گیریم و در سازمان مدیریت بحران نیز تلاش می‌کنیم با تزریق اعتبارات در برخی بخش‌ها، به مدیریت مسئله آب و مقابله با بحران‌های ناشی از آن کمک کنیم.

رئیس سازمان ستاد مدیریت بحران بیان کرد: از مواردی که برای استان یزد در دستور کار قرار خواهد گرفت، اختصاص بودجه به بحبث مطالعاتی علت فرونشست زمین در دشت‌ها است که البته به طور قطع علت آن برداشت بی‌رویه از سفره‌های آب زیرزمینی است و بسیاری از مناطق کشور را تهدید می‌کند.

وی عنوان کرد: در برخی مناطق کل زمین نشست سه متری داشته و در برخی مناطق کشور فروچاله‌هایی در دشت‌ها ایجاد شده که عمق آن به 23 متر نیز می‌رسد و در برخی مناطق نیز زمین دچار شکاف شده است بنابراین طرح مطالعاتی در یزد باید آغاز شود.

نجار یکی دیگر از مواردی که در استان یزد پیگیری خواهد شد را بحث لایروبی قنوات اعلام کرد و یادآور شد: یزد از دیرباز به شهر قنوات مشهور بوده اما امروز شاهد خشکیدگی بسیاری از آنها هستیم که لایروبی می‌تواند آنها را احیا کند.

وی ادامه داد: لازم است در استان برآوردهایی انجام شود و میزان هزینه‌های لازم بررسی و اعلام شود تا در این زمینه اقدام لازم را انجام دهیم.

نجار، مبارزه با مگس مدیترانه‌ای را نیز از مواردی برشمرد که برای آن بودجه‌ای در نظر گرفته خواهد شد و امیدواریم مسؤولان استان در این زمینه پیگیری لازم را انجام دهند ضمن اینکه مشارکت کشاورزان نیز در این مر ضرورت دارد.

وی تصریح کرد: به نظر می‌رسد در بخش کشاورزی مشارکت جدی مردم برای مقابله با برخی مشکلات، آفات و ... وجود ندارد و همه مسؤولیت‌های این بخش بر عهده دولت گذاشته شده است.

معاون وزیر کشور در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: سال گذشته با ساز و کاری که قانون فراهم کرده بود، پیگیری مصرانه بانک عامل، فرمانداران و جهاد کشاورزی در مناطق مختلف کشور برای استمهال وام‌های کشاورزی انجام شد و در نهایت با یک جمع‌بندی سرانگشتی در کشور مشخص شد در این زمینه به 5 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است که با این شرایط فعلی تأمین آن برای دولت مقدور نبود.

وی با بیان اینکه اشراف کافی به مشکلات موجود در مناطق مختلف کشور و مشکلات مردم داریم، افزود: اما باید این واقعیت را پذیرفت که در بسیاری از کشورها به طور علمی به مقابله با حوادث پرداخته‌اند به نحوی که در کشوری نظیر ژاپن با وجود بروز زلزله‌های متعدد هفت ریشتری حتی یک مورد خسارت گزارش نمی‌شود و ما نیز باید به این سمت حرکت کنیم زیرا نمی‌توانیم همه بودجه‌ها را صرف تأمین خسارت در بخش‌های مختلف کنیم.

نجار تصریح کرد: آیا به واقع وقت آن نرسیده که ساختمان‌ها را درست بسازیم و از مصالح استاندارد استفاده کنیم تا با بروز یک زلزله شاهد این تعداد جان‌باخته در سراسر کشور نباشیم؟

وی ادامه داد: کاش به همان اندازه که به دکور و نمای ساختمان اهمیت داده می‌شود،‌ به کیفیت ساختمان‌سازی نیز اهمیت داده شود زیرا برای ساختمان نیز هزینه می‌شود و اینها هدر رفتن سرمایه است.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس استان یزد، تاریخ انتشار: 27 دی 1395، کدخبر: ۱۳۹۵۱۰۲۷۰۰۰۰۶۴، www.yazd.farsnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین