پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۳۰۶۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۷
اقتصاد کشاورزی و گردشگری 2محور اصلی سرمایه‌گذاری استان هرمزگان است که نیاز به نوسازی جدی دارد

شعار سال: اینجا هرمزگان است، استانی در مجاورت آب‌های خلیج‌فارس و دریای عمان که هرچند یکی از پردرآمدترین استان‌های ایران به‌شمار می‌رود، اما سهمش در بودجه ایران چندان زیاد نیست و حالا دولت تلاش می‌کند تا اقتصاد این استان جنوبی ایران که مساحت آن اندازه کشور گرجستان است را با حمایت از سرمایه‌گذاران روی ریل توسعه قرار دهد.

 درحالی‌که اقتصاد این استان جنوبی با ظرفیت‌های مغفول‌مانده در بخش‌های گردشگری و کشاورزی بیشتر با بندر شهید رجایی، پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس و برخی کارخانجات آلومینیوم و سیمان شناخته می‌شود اما فعال‌سازی زمینه‌های مستعد سرمایه‌گذاری در سایر بخش‌ها می‌تواند مانع تشدید قاچاق کالا در این استان شود به‌ویژه اینکه اقتصاد استان هرمزگان و کسب و کار مردم این استان بر مبنای کشاورزی، ماهیگیری و تجارت قرار دارد؛ مشکل اصلی مردم و البته اقتصاد این استان را باید در سنتی‌بودن مدل کسب و کار و صنعت و تجارت دانست، درحالی‌که دولت مصمم است تا با استفاده از سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی به مدرن‌سازی بخش‌های اقتصادی این استان با هدف صادرات بیشتر روی آورد. استان هرمزگان با جمعیتی بیش از یک میلیون و 780هزار نفر، البته همچنان از ضعف‌های جدی برای توسعه گردشگری نسبت به دیگر استان‌ها رنج می‌برد چه اینکه کمترین امکانات تفریحی و جاذبه‌های گردشگری در قطب تجارت، کشاورزی و البته صنعتی ایران در سواحل طولانی این استان به‌ویژه در شهر بندرعباس دیده می‌شود.

این در حالی است که فعالان اقتصادی این استان و دیگر استان‌ها و حتی سرمایه‌گذاران خارجی بارها اعلام کرده‌اند درصورت تسهیل فضای کسب و کار آماده سرمایه‌گذاری در این استان هستند. به گفته محمدامین صباغی‌زاده، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بندرعباس، استان هرمزگان می‌تواند بهشتی برای سرمایه‌گذاران باشد؛ چراکه وجود 14جزیره اقتصادی و سواحل، به‌ویژه ساحل مکران در جاسک، دسترسی به شبکه‌های چهارگانه حمل ونقل (هوایی، زمینی، ریلی و دریایی)، دسترسی به آب‌های آزاد و دور، داشتن مناطق ویژه اقتصادی و بندرهای آزاد، پالایشگاه‌های نفت و میعانات گازی، کارخانه‌های سیمان، آلومینیوم، فولاد، وجود بندر شهید رجایی و شهید باهنر و گمرک‌ها تنها بخشی از ظرفیت‌های استان هرمزگان است. به گفته وی، در بخش کشاورزی استان هرمزگان با تولید محصولات خارج از فصل و خرمای خاصی همانند پیارم که شهرت جهانی دارد می‌تواند پاسخگوی نیاز کشورها باشد. اخیرا هم فریدون همتی، استاندار این استان اعلام کرده که دستگاه‌های مسئول در استان باید طی مدت 7 تا ۱۰ روز مجوزهای لازم جهت سرمایه‌گذاری را برای افراد متقاضی صادر کنند و معطل گذاشتن متقاضیان دریافت مجوز بیش از زمان تعیین شده به هیچ عنوان و از سوی هیچ دستگاهی قابل پذیرش نیست.

بارقه‌های امید و جاذبه‌های سرمایه‌گذاری

در حاشیه شهر رودان در 100کیلومتری بندرعباس یک سرمایه‌گذار ایرانی با استفاده از تسهیلات صندوق توسعه ملی و اعتبارات بانک کشاورزی، گلخانه‌ای تمام مکانیزه را احداث کرده که تنها و تنها اقدام به تولید و صادرات فلفل‌های رنگی می‌کند و به گفته عزیزالله امین، مدیرعامل و سرمایه‌گذار این گلخانه که از استان اصفهان به هرمزگان آمده، بازده اقتصادی آن خوب و دارای پتانسیل صادراتی بالا بوده به‌گونه‌ای که این محصول به کشورهایی چون روسیه و کشورهای حاشیه دریای خزر در شمال ایران و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس در جنوب ایران صادر می‌شود. این عضو اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی ایران، البته انتظاراتی هم دارد ازجمله اینکه دولت هزینه‌های تمام‌شده سرمایه‌گذاری در بخش‌های مولد و اشتغال‌زایی با توان صادراتی نظیر کشاورزی را کاهش دهد. وی می‌افزاید: واقعیت این است که قوانین و مقررات قانون کار و تأمین اجتماعی باعث افزایش قیمت تمام‌شده محصولات شده و قدرت رقابتی شرکت‌های تولیدکننده ایران در بازارهای جهانی را کاهش می‌دهد.

مهدی جهان‌نجاتی، مدیر شعب بانک کشاورزی در استان هرمزگان با اشاره به سهم پایین این استان مستعد سرمایه‌گذاری از کل نقدینگی کشور می‌گوید: واقعیت این است که سهم 1.1درصدی این استان از کل نقدینگی چندان نمی‌تواند پاسخگوی نیازهای سرمایه‌گذاران در بخش‌های مختلف باشد، درحالی‌که این استان به راحتی می‌تواند به قطب منطقه و حتی جهان در صنعت پرورش ماهی و میگو و صنایع تبدیلی آن و همچنین پروژه‌های کشاورزی پیشرفته در تولید محصولات گلخانه‌ای تبدیل شود. به گفته این مدیر شبکه بانکی، شدت نور مناسب، طولانی بودن روز، شرایط آب و هوایی، نیروی کار ارزان و موقعیت جغرافیایی استان هرمزگان در نقطه تلاقی بین دریای عمان و خلیج‌فارس، باعث شده تا برخی از سرمایه‌گذاران طرح‌های زیادی را برای سرمایه‌گذاری پیشنهاد بدهند که باید بتوان به این تقاضاها پاسخ داد. جهان نجاتی با اشاره به پرداخت تسهیلات بانکی برای صادرات خرمای پیارم برای نخستین بار از اختصاص بیش از 110میلیارد تومان تسهیلات بانکی جهت اجرای پروژه‌های مختلف ازجمله پرورش میگو، مزارع کشت گلخانه‌ای و صادرات خرمای پیارم خبر داد و تأکید کرد: سرمایه‌گذاری در طرح‌های کشاورزی با نرخ سود 11درصد با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی باعث شده تا اشتغال پایدار شکل بگیرد که انتظار می‌رود بخش زیادی از محصولات تولید شده به بازارهای جهانی صادر شود.

خضری از سرمایه‌گذاران در زمینه پرورش میگو هم با اشاره به احداث مزرعه 400هکتاری پرورش میگو تأکید کرد: تاکنون بخشی از فازهای این پروژه به بهره‌برداری رسیده و محصولات آن به بازارهای اروپایی صادر شده است. وی میزان سرمایه‌گذاری پیش‌بینی شده با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی و بانک کشاورزی را 20میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: به‌طور حتم با بهره‌برداری کامل از این طرح، ایران به یکی از قطب‌های جهانی در صنعت پرورش میگو با استفاده از آب دریا تبدیل خواهد شد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازسایت خبری روزنامه همشهری ، تاریخ انتشار 17دی 96، کدمطلب:3499، wwwnewspaper.hamshahri.org


اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Netherlands
۱۹:۰۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
0
0
سرمایه گذاری باید در صنایع پرسود استان نیز انجام بگیرد ، با حمایت از تولید ملی میتوان بر مشکل بیکاری جوانان و مردم استان غلبه کرد
ا.ح75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین