پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۳۹۱
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۴
قانون انتخابات محوری ترین قانونی است که ملت می تواند در یک فرایند آزاد و همگانی، ارکان انتخابی نظام را برگزیند و سرنوشت خود را آنگونه که مدنظر قانون اساسی و سایرمقررات است رقم بزند. انتخابات آزاد وقانونمند بارزترین شکل مشارکت سیاسی ومظهرحضورمردم،مبنای مشروعیت سیاسی و مجرای تحقق حاکمیت ملی است و قانون انتخاباتی ایده آل، قانونی است که مشارکت همگانی، آزاد و فراگیر مردم را تأمین نماید.

شعارسال: قانون انتخابات محوری ترین قانونی است که ملت می تواند در یک فرایند آزاد و همگانی، ارکان انتخابی نظام را برگزیند و سرنوشت خود را آنگونه که مدنظر قانون اساسی و سایرمقررات است رقم بزند. انتخابات آزاد وقانونمند بارزترین شکل مشارکت سیاسی ومظهرحضورمردم،مبنای مشروعیت سیاسی و مجرای تحقق حاکمیت ملی است و قانون انتخاباتی ایده آل، قانونی است که مشارکت همگانی، آزاد و فراگیر مردم را تأمین نماید. قوانین انتخاباتی در ایران دچار برخی موانع، کمبودها و خلاء ها بوده اند که به نظر می رسد با ارائه لایحه یا طرح جامع می توان در جهت رفع خلاء ها گام برداشت. با توجه به توسعه تکنولوژی و حضور ابزارهای جدید همانند شبکه های مجازی، قانون انتخابات که سه دهه از تولدش می‌گذرد بر اساس اصل بروزرسانی قوانین و مقررات، محتاج یک تحول بنیادین و البته ساختاری است.

تبلیغات انتخاباتی یکی از مهمترین وجوه انتخابات است که ترویج و در موارد لازم، اصلاح آن، گامی در راه توسعه آرمانهای دمکراتیک در میان دولت ها محسوب می شود. باید دانست این مهم، جز در پناه حقوق و اصول حقوقی امکانپذیر نیست و در غیر این صورت تبلیغات از جاده مستقیم و منطقی خارج خواهدشد. اصول تبلیغات عبارتنداز: اصل وجود آزادی های سیاسی، اصل دراختیار نهادن رسانه و امکانات، نظارت بر تبلیغات، برابری در فرصت ها و زمان تبلیغات.

فرایند تبلیغات و فرصت های تبلیغاتی یکی از مباحث مهم و سرنوشت ساز در کارزار انتخاباتی است. در نظام های انتخاباتی روش ها و فرصت های تبلیغاتی متفاوتی پیش بینی شده است؛ برای نمونه فرصت 18 ماهه تبلیغات انتخابات ریاست جموری آمریکا، فرصت 10 روزه در انتخابات ترکیه، مهلت 20 روز در آلبانی و 60روزه برای انتخابات اکراین.

وفق قوانین انتخابات در جمهوری اسلامی ایران، فرصت یک هفته ای برای نامزدهای انتخابات مجلس و 14 روزه برای تبلیغات مجلس خبرگان، آنهم با وجود 31 استان و هچنین دورافتادگی بسیاری از شهرستان ها و روستاها، ناکافی بودن زمان تبلیغات انتخابات و امکان سوء استفاده های قانونی را برجسته می کند، امری که می بایست در هرگونه قانون جدید احتمالی انتخابات برای آن چاره ای اندیشید.

تبلیغات و نظارت نهادهای ذیصلاح بر امر تبلیغات، عنصر مهمی را در نظام های انتخاباتی تشکیل می دهد و افزایش بازه زمانی تبلیغ( با توجه به طولانی بودن روند بررسی صلاحیت ها )، توسعه فکری و بصیرتی رأی دهندگان، عدالت انتخاباتی و افزایش مشارکت را تسهیل می بخشد.

نویسنده : محمدعیسی زاده

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری هراز نیوز، تاریخ انتشار خبر 17 بهمن 1394، کدمطلب: 194431، www.haraznews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین